رفتن به محتوا

ISO9001:2015-سیستم مدیریت کیفیت خدمات و محصول

ایزو 9001

ایجاد، پیاده‌سازی و نگهداری سیستم‌های مدیریت کیفیت (QMS) یک نیاز مستند مهم برای هر شرکتی است. این استاندارد، سبب ارتقای کیفیت محصولات و خدماتی می‌شود که یک شرکت ارائه می‌دهد. یکی از راه‌های انجام این کار، رعایت استاندارد ISO و دریافت گواهینامه ایزو 9001 است. استاندارد بین‌المللی که به عنوان ISO 9001: 2015 شناخته می‌شود لیستی از الزامات سیستمی را ارائه می‌دهد که تعیین می‌کند یک شرکت قادر است به‌طور مداوم محصولات و خدمات را با کیفیت بین‌المللی ارائه دهد. استاندارد‌های سری ۹۰۰۰ در مورد سیستم‌های مدیریتی کیفیت هستند که از بین ‌آن‌ها استانداردISO 9001:2015  قابلیت صدور گواهی نامه را دارد.

 الزامات ISO 9001: 2015 چیست؟

برای دریافت گواهینامه ISO، شرکت یا سازمان متقاضی باید اسنادی را ارائه دهد که روندها، رویه‌ها و استانداردهای آن را گزارش کند. این اسناد (یا سیستم مدیریت کیفیت) تعیین می‌کند که یک شرکت قادر به ارائه محصولات و خدمات باکیفیت، به‌طور مداوم است.

آیا به فکر دریافت ایزو 9001 هستید؟

 آیا می‌خواهید آخرین الزامات ایزو 9001 را پیدا کنید یا به فکر اخذ استاندارد ISO 9001 هستید؟ این الزامات از آخرین نسخه ایزو 9001 به میزان قابل توجهی تغییر کرده‌اند. در ادامه هرآنچه باید درباره آخرین نیازها بدانید را ارائه کرده‏ایم.

معرفی ISO 9001: 2015

جدیدترین نسخه ایزو 9001 در سال ۲۰۱۵ منتشر شده است. این استاندارد سیستم مدیریت کیفیت به صورت بین‌المللی در سطح جهان استفاده می‌شود و قصد دارد تجربه و رضایت مشتری را بهبود ‌بخشد. الزامات ایزو 9001 شامل ۱۰ بند است.  همچنین هدف آن بهتر کردن سیستم داخلی یک شرکت است تا بتواند ضمن ترویج فرهنگی با هدف رشد و بهبود مستمر، خدمات و محصولات باکیفیت تولید کند.

به بیان ساده‌تر، استاندارد  ISO 9001 یکی از انواع استانداردهای کنترل کیفیت است که نشان می‌دهد که می‌توان به شرکت شما اعتماد کرد. علاوه بر این، این بدان معنی است که محصولات و خدمات ارائه شده توسط یک شرکت، از کیفیت بین‎المللی برخوردارند و همسو با شرکت‌های مختلف سایر کشورها در سراسر جهان هستند.

معرفی ISO 9001: 2015

سیستم مدیریت کیفیت (QMS) چیست؟

سیستم مدیریت کیفیت به اختصار (QMS) نامیده می‌شود که مخفف Quality Management System است. سیستم مدیریت کیفیت (QMS) به مجموعه‎ای از سیاست‌ها، رویه‌ها و سوابق دیگر اشاره دارد که به عنوان راهنمای نحوه ارائه محصولات و خدمات توسط یک شرکت عمل می‌کند.

به طورکلی، سیستم مدیریت کیفیت با هدف تعیین استانداردهای عملکردی در یک شرکت ایجاد شده است. با این کار، یک شرکت می‌تواند نحوه تولید و خدمات خود را رسمی و مستند کند. فراتر از تولیدات شرکت،QMS  همچنین جزئیات آموزشی را که برای رشد مداوم و بهبود کارکنان از طریق آموزش لازم است، بیان می‌کند. کارمندان نقش اساسی در نحوه کار سازمان دارند، بنابراین اطمینان از رشد حرفه‌ای ‌آن‌ها در سازمان مهم است.

هر شرکتی ممکن است به دلیل ماهیت کسب‌وکار و چگونگی اداره آن، QMS متفاوتی داشته باشد. در حالی که هدف اکثر (و نه همه) شرکت‌ها تولید محصولات و خدمات با کیفیت است، سیستم مدیریت کیفیت هر شرکت ممکن است متفاوت از مدیریت کیفیت شرکت دیگر باشد.

مزایای اخذ استاندارد ISO9001

بر اساس فهرست الزامات اجباری و غیرالزامی برای صدور گواهینامه، به نظر می‌رسد این کار بسیار سخت باشد! با این حال، داده‌ها نشان داده‌اند که شرکت‌ها تا حد زیادی از دریافت گواهینامه ISO سود می‌برند. در ادامه مزایای اخذ ایزو 9001 را بررسی می‌کنیم:

رضایت مشتری: برای ارضای نیازهای مشتری – شرکت باید ابتدا بازار و نیازهای آن را شناسایی کند. شرکت‌ها با درک نیازهای بازار خود، قادر به ارائه محصولات و خدماتی هستند که نیازهای این بازار را برآورده می‌کنند.

یکپارچگی خط مشی‌ها و روش‌های اجرایی: جمع‎آوری تمام اسناد سیستم‌های مدیریت کیفیت (QMS) و داشتن گواهینامه سازگار با ISO با هدف ساده‌سازی فرآیندها و رویه‌های شرکت انجام می‌شود.

بهبود شهرت شرکت: دریافت یا حتی تلاش برای دریافت گواهینامه  ISO 9001:2015کار ساده‌ای نیست. همانطور که قبلا ذکر شد، داشتن این گواهینامه، یک شرکت را در ردیف شرکت‌های بین‌المللی از سراسر جهان قرار می‌دهد که از همان استانداردهای کیفیت پیروی می‌کنند.

بهبود مستمر فرهنگ شرکتی: شرکتی که با استاندارد ISO 9001:2015 مطابقت دارد، رویه‌هایی برای بهبود محصولات و خدمات خواهد داشت. همچنین هدف آن، ارتقای توسعه حرفه‌ای کارمندان و فرهنگ شرکت است.

فرصت‌های مشارکت و شراکت: از آنجا که دریافت گواهینامه ایزو 9001 باعث مطابقت ‌آن‌ها با استانداردهای بین‌المللی می‌شود، شرکت‎های خاصی وجود دارند که صدور گواهینامه ISO را به عنوان یکی از ملزومات تبدیل‌شدن به یک تامین‌کننده معتبر در سازمان خود قرار می‌دهند.

الزامات ایزو 9001 چیست؟

تمام الزامات استاندارد  ISO9001توسط ISO در ده بند تعیین شده است. الزامات اجباری حتما باید رعایت شوند؛ در حالی که الزامات غیر اجباری ممکن است برای اهداف اسناد ارائه شود. برای دریافت گواهینامه مطابق با ISO 9001: 2015، مدارک زیر را باید ارائه دهید.

الزامات اجباری گواهینامه ISO 9001  – اسناد و مدارک

این الزامات شامل موارد زیر است:

سوابق کالیبراسیون تجهیزات نظارت و اندازه‎گیری، سوابق آموزش، مهارت، تجربه و صلاحیت‌ها، سوابق بررسی الزامات محصول/ خدمات، ثبت در مورد بازده خروجی طراحی و توسعه، ثبت در مورد ورودی و طراحی و توسعه، سوابق کنترل و طراحی و توسعه، سوابق خروجی‌های طراحی و توسعه، طراحی و توسعه سوابق را تغییر می‌دهد، مشخصات محصول تولید شده و خدماتی که باید ارائه شود، سوابق مربوط به اموال  مشتری، سوابق کنترل تغییر تولید / ارائه خدمات، ثبت انطباق محصول / خدمات با معیارهای پذیرش، ثبت خروجی‌های نامنطبق، نظارت بر نتایج اندازه‎گیری، نتایج ممیزی‌های داخلی، نتایج بازنگری مدیریت، نتایج اقدامات اصلاحی

الزامات اجباری گواهینامه ISO 9001  - اسناد و مدارک

الزامات غیراجباری ایزو 9001 که اغلب شامل موارد زیر می‌شوند

روش اجرایی تعیین زمینه سازمان و اشخاص ذینفع، روش اجرایی رسیدگی به ریسک‌ها و فرصت‌ها، روش اجرایی صلاحیت، آموزش و آگاهی، روش اجرایی نگهداری و اندازه‌گیری تجهیزات، روش اجرایی کنترل سند و پرونده، روش اجرایی فروش، روش اجرایی طراحی و توسعه، روش اجرایی تولید و ارائه خدمات، روش اجرایی انبارداری، روش اجرایی مدیریت ناهماهنگی‌ها و اقدامات اصلاحی، روش اجرایی نظارت بر رضایت مشتری، روش اجرایی  ممیزی داخلی، روش اجرایی بازنگری مدیریت

با این حال، توجه داشته باشید از آنجا که هر شرکتی منحصر به فرد است و به طرز متفاوتی اداره می‌شود، داشتن گواهینامه  ISO 9001 باعث می‌شود تا سایر شرکت‌ها و مردم بدانند آنچه شرکت شما انجام می‌دهد و تولید می‌کند،  طبق یک استاندارد بین‌المللی انجام شده است. برای اطلاع از هزینه دریافت ایزو 9001 می‌توانید با کارشناسان QCB تماس بگیرید.

گواهینامه ISO هم به نفع مصرف‌کنندگان و هم به نفع تولیدکنندگان خواهد بود.

راه های ارتباطی
ازما مشاوره رایگان دریافت کنید!
با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.
فرم دریافت مشاوره رایگان
با پر کردن فرم زیر کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

با پر کردن فرم درخواست گواهینامه ایزو از مشاوره تخصصی و رایگان بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مشتریان ما

ثبت درخواست