رفتن به محتوا

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات-ISO 27001:2013

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات-ISO270012013

در جهانی که سرقت اطلاعات بیداد می‌کند، جرایم سایبری در حال افزایش است و قوانین حفظ حریم خصوصی داده‌ها در سراسر جهان تصویب می‌شود، رعایت استانداردهای امنیت اطلاعات سخت‌گیرانه بهترین بیمه برای شماست. هنگامی‌که صحبت از امنیت اطلاعات می‌شود، چارچوب ایزو 27001 در سطح بین‌المللی به‌عنوان بهترین روش شناخته ‌شده است.

استاندارد iso 27001 یک استاندارد بین‌المللی برای سیستم‌های مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) است. این استاندارد بر این اصل استوار شده است که سیستم‌های مدیریت مؤثر باید از اقدامات کنترلی مناسب برای محافظت از دارایی‌های اطلاعاتی در برابر از دست دادن، آسیب، افشای غیرمجاز، سوءاستفاده، دسترسی غیرمجاز، اصلاح و تخریب برخوردار باشند. ما در ادامه با ارائه یک نمای کلی از ایزو 27001 ، توضیح می‌دهیم که این ایزو چیست، چرا سازمان‌ها از آن استفاده می‌کنند و دریافت گواهینامه ایزو 27001 چه مزایایی دارد؟

ایزو 27001 چیست؟

ایزو 27001 یک استاندارد بین‌المللی است که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) منتشر شده است و نحوه مدیریت امنیت اطلاعات در یک شرکت را شرح می‌دهد. این ایزو که توسط بهترین متخصصان جهان درزمینۀ امنیت اطلاعات نوشته‌ شده است بر روی حفاظت از محرمانه‌بودن، یکپارچگی و در‌دسترس‌بودن اطلاعات در یک شرکت متمرکز است. آخرین ویرایش این استاندارد در سال 2013 منتشر شد و عنوان کامل آن اکنون ISO/IEC 27001:2013 است.

چارچوب ISO 27001 شامل دستورالعمل‌هایی در مورد چگونگی شناسایی، ارزیابی و مدیریت ریسک‌های امنیت اطلاعات است. همچنین دارای الزاماتی برای ایجاد یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) است. این چارچوب در 14 حوزه سازمان‌دهی شده است که در ادامه برخی از آن‌ها را خواهید دید:

  • سیاست امنیتی: یک خط‌مشی امنیتی، پایه و اساس یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات است. این بخش شامل راهنمایی‌هایی در مورد نحوه مدیریت خطرات امنیت اطلاعات است.
  • سازمان امنیت اطلاعات: این حوزه ساختار سازمانی یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات را پوشش می‌دهد و شامل نقش‌ها و مسئولیت‌های افراد و گروه‌های درون سازمان است.
  • مدیریت دارایی: این حوزه شناسایی، طبقه‌بندی و کنترل دارایی‌های اطلاعاتی را پوشش می‌دهد.
  • امنیت منابع انسانی: این حوزه امنیت دارایی‌های اطلاعاتی تحت کنترل افراد را پوشش می‌دهد.
  • امنیت فیزیکی و محیطی: این دامنه امنیت فیزیکی دارایی‌های اطلاعاتی را پوشش می‌دهد.
  • مدیریت ارتباطات و عملیات: این حوزه مدیریت ریسک‌های امنیت اطلاعات مربوط به ارتباطات و عملیات را پوشش می‌دهد.
  • کنترل دسترسی: این دامنه کنترل‌هایی را پوشش می‌دهد که دسترسی به دارایی‌های اطلاعاتی را محدود می‌کند.
  • کسب، توسعه و نگهداری سیستم‌های اطلاعاتی: این دامنه کسب، توسعه و نگهداری سیستم‌های اطلاعاتی را پوشش می‌دهد.
  • مدیریت تداوم کسب‌وکار: این دامنه برنامه‌ریزی و اجرای اقداماتی را برای اطمینان از تداوم عملیات تجاری در صورت بروز یک حادثه امنیت اطلاعات پوشش می‌دهد.
  • رمزنگاری: این دامنه استفاده از رمزنگاری برای محافظت از دارایی‌های اطلاعاتی را پوشش می‌دهد.
  • ارتباط با تأمین‌کننده: این حوزه مدیریت ریسک‌های امنیت اطلاعات مرتبط با روابط تأمین‌کننده را پوشش می‌دهد.

امنیت اطلاعات فقط مختص شرکت‌های نرم‌افزاری نیست. هر سازمان، اعم از دولتی یا خصوصی، بزرگ یا کوچک، باید داده‌ها و سایر اطلاعات را مدیریت کند. استاندارد 27001 در هر نوع سازمانی اعم از انتفاعی یا غیرانتفاعی، خصوصی یا دولتی و کوچک یا بزرگ قابل‌اجرا است.

دریافت گواهینامه ایزو 27001 برای چه کسانی مناسب است؟

اصول و بهترین شیوه‌های استاندارد ایزو  27001 برای هر سازمانی که می‌خواهد فرآیندهای امنیت اطلاعات و حریم خصوصی داده‌های خود را رسمی ‌کند، اعمال می‌شود. درحالی‌که هر سازمانی که داده‌های حساس را مدیریت می‌کند باید مطابقت با ایزو  27001 را در نظر بگیرد، اما دریافت گواهینامه آن، یک موضوع متفاوت است و تعداد نسبتاً کمی از شرکت‌ها تصمیم می‌گیرند این فرآیند را طی کنند.

طبق بررسی سال 2020 ایزو، در حال حاضر تقریباً 45500 گواهینامه iso 27001 وجود دارد که عدد بزرگی نیست، اما نسبت به سال 2016 که 33290 گواهینامه معتبر صادرشده ‌بود، افزایش قابل‌توجهی داشته است و نشان می‌دهد که بحث امنیت اطلاعات در سال‌های اخیر، در میان مشاغل مختلف اهمیت بیشتری پیداکرده است.

 سازمان‌هایی که بیشترین سود را از دریافت گواهینامه ایزو   27001 دارند، سازمان‌هایی هستند که با دارایی‌های اطلاعاتی بسیار حساس سروکار دارند. به‌طور مثال شرکت‌های فناوری اطلاعات (به‌عنوان‌مثال، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنت)، مؤسسات مالی، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی، شرکت‌های مخابراتی (به‌عنوان‌مثال، ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی) و پیمانکاران دولتی با استفاده از استاندارد بین ‌المللی iso 27001 به اعتبار زیادی دست پیدا خواهند کرد.

هدف ایزو  27001چیست؟

هدف ایزو  27001 راهنمایی نحوه مدیریت ریسک‌های مرتبط با دارایی‌های اطلاعاتی در سازمان‌هاست. این امر با حصول اطمینان از اینکه سازمان به تعهدات قانونی خود مانند حفاظت از داده‌ها، حریم خصوصی و مدیریت انتشارات عمل می‌کند، امکان‌پذیر می‌شود. همچنین استاندارد ایزو  27001برای کمک به کسب‌وکارها در مدیریت ریسک و بهبود امنیت اطلاعات در کل سازمان طراحی‌ شده است. این شامل الزامات برای مدیریت اطلاعات در مورد افراد، فرآیندها، فناوری و دارایی‌های فیزیکی است. این ایزو  پاسخ به حادثه، آموزش، ممیزی داخلی، مدیریت و نظارت را پوشش می‌دهد.

ایزو  27001 شامل راهنمایی در مورد نحوه مدیریت ریسک‌های مرتبط با دارایی‌های اطلاعاتی توسط سازمان‌هاست. هدف این استاندارد برای کمک به سازمان‌ها برای درک بهتر این موضوع است که چه چیزی تهدیدی برای محرمانگی، یکپارچگی، در‌دسترس‌بودن و پاسخگویی است. این تهدیدها را تعریف می‌کند و راه‌هایی را که سازمان‌ها می‌توانند آن‌ها را کاهش دهند، مشخص می‌کند.

مزایای گواهینامه ایزو  27001 چیست؟

گواهینامه iso 27001 نشان می‌دهد که سازمان شما با استانداردهای بین‌المللی مطابقت دارد. باتوجه به شهرت و اعتبار ایزو 27001 ، دریافت این گواهینامه یک مزیت رقابتی بزرگ برای شما ایجاد می‌کند و تلاش برای انطباق با این استاندارد، حتی اگر گواهینامه آن را دریافت نکنید، مزایای امنیتی زیادی ارائه می‌دهد. از مهم‌ترین مزایای برخورداری از استاندارد ایزو 27001 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

محافظت در برابر نقض داده‌ها

رعایت استاندارد ایزو 27001 وضعیت امنیتی شما را تقویت می‌کند. با شناسایی و اصلاح ریسک‌ها و همچنین تعریف افراد و فرآیندهای مسئول مدیریت ریسک، می‌توانید آسیب‌پذیری خود را در برابر حوادث امنیتی کاهش دهید و در صورت وقوع، اثرات آن را به‌خوبی، مدیریت کنید. این کار از هزینه‌های بالای بازیابی داده‌ها، اقدامات اصلاحی، از‌دست‌دادن کسب‌وکار و جریمه‌های قانونی جلوگیری می‌کنید.

مطابقت با قوانین حفظ حریم خصوصی داده‌ها

به‌طورکلی، درحالی‌که گواهینامه ایزو  27001 انطباق کامل با هر مقررات امنیت داده را تضمین نمی‌کند، اما نشان‌دهنده گام بزرگی در جهت درست برای اهداف انطباق با حریم خصوصی داده‌هاست. با پیاده‌سازی چارچوب ایزو 27001، کسب‌وکارها می‌توانند وضعیت امنیت اطلاعات خود را بهبود بخشند و از دارایی‌های اطلاعاتی خود بهتر محافظت کنند.

افزایش شهرت

کسب‌وکارهایی که دارای گواهینامه ایزو  27001 هستند، می‌توانند از افزایش شهرت و افزایش سهم بازار بهره‌مند شوند. اجرای ISMS مطابق با استاندارد ایزو  27001و اخذ گواهینامه، به همه شرکا و مشتریان شما نشان می‌دهد که این سازمان فعالانه درگیر محرمانه‌بودن، در‌دسترس‌بودن و یکپارچگی اطلاعات است. این ایزو با القای اطمینان از ایمن بودن اطلاعات ارزشمند و حساس، مزیت رقابتی را برای مشاغل در هر بخش ایجاد می‌کند و آن‌ها را جلوتر از رقبایشان قرار می‌دهد. این امر به‌ویژه در میان مشتریان بین‌المللی، مشتریان سازمانی و سازمان‌هایی که الزامات امنیتی سختی دارند می‌تواند مهم باشد.

بهبود امنیت اطلاعات

با پیاده‌سازی چارچوب ایزو 27001، کسب‌و‌کارها می‌توانند وضعیت امنیت اطلاعات خود را بهبود بخشند و از دارایی‌های اطلاعاتی خود بهتر محافظت کنند. استاندارد ISO27001 سازمان‌ها را ملزم می‌کند که در قبال ریسک اطلاعات مسئولیت‌پذیر باشند. با گسترش دارایی‌های اطلاعاتی، این زنجیره فرمان شفاف، به شما کمک می‌کند تا نقش‌ها و فرآیندها را روشن کنید و از کنترل دسترسی مناسبی برخوردار شوید، بنابراین دیگر نگرانی‌ای بابت از دست رفتن اطلاعات نخواهید داشت.

ممیزی‌های مکرر را کاهش دهید

همان‌طور که نقض داده‌ها و حملات سایبری رایج‌تر می‌شوند، سازمان‌های بیشتری ISMS فروشندگان خود را بررسی می‌کنند تا اطمینان حاصل کنند که زنجیره تأمین آن‌ها محافظت می‌شود. گواهینامه ایزو 27001 می‌تواند به کاهش تعداد و هزینه‌های این ممیزی‌ها برای مشتریان فعلی و در طول چرخه فروش کمک کند.

چرا به ایزو 27001 نیاز دارید؟

استاندارد بین ‌المللی ISO27001، الزاماتی را برای تمرین کارآمد امنیت اطلاعات و اطمینان از استفاده مناسب از آن فراهم می‌کند. این ایزو شامل ارائه کنترل دسترسی، مدیریت ریسک، نظارت بر فعالیت‌ها، اطمینان از حریم خصوصی و حفظ محرمانه است. سازمان‌ها می‌توانند از آن برای ارزیابی اینکه آیا معیارهای کلیدی مانند داشتن فرآیند ارزیابی تهدید مستند، اجرای فرآیندهای کنترل دسترسی قوی، ارائه برنامه‌های آموزشی و آگاهی کافی و نگهداری سوابق دقیق فعالیت‌ها را برآورده می‌کنند یا خیر، استفاده کنند.

شرکت‌هایی که از استاندارد امنیت اطلاعات، ایزو  27001 پیروی می‌کنند، معتبرتر و قابل‌اعتمادتر دیده می‌شوند. یک ISMS مؤثر به اطمینان از محرمانه بودن، یکپارچگی، در‌دسترس‌بودن و صحت اطلاعات یک سازمان کمک می‌کند. پیاده‌سازی ISMS مطابق با ایزو  27001 نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است.

راه های ارتباطی
ازما مشاوره رایگان دریافت کنید!
با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.
فرم دریافت مشاوره رایگان
با پر کردن فرم زیر کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

با پر کردن فرم درخواست گواهینامه ایزو از مشاوره تخصصی و رایگان بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مشتریان ما

ثبت درخواست