رفتن به محتوا

ISO56000:2020 – سیستم مدیریت نوآوری

ایزو 56000

سیستم مدیریت نوآوری در دستیابی به بهترین ایده‌ها و بهبود مستمر در رقابت،به سازمان‌ها کمک می‌کند.ایزو 56000، مدیریت نوآوری در زمینه اصول و واژگان، چهارمین مجموعه از هشت بخش استانداردها و سایر اسناد راهنمایی است. این ایزو برای کمک به سازمان‌ها در استفاده از اصطلاحات صحیح در سیستم مدیریت نوآوری و پیوستگی در مورد فرآیندها، دستاوردها و مسیرهاییادگیری استفاده می شود.این استاندارد علاوه بر اصطلاحات، واژگان، مفاهیم بنیادی و اصول مدیریت نوآوری را هم فراهم می‌کند. ایزو 56000 برای سازمان‌هایی مفید است که می‌خواهند فعالیت‌های مدیریت نوآوری خود را قابل‌مشاهده و معتبر سازند.

طبق گفته آلیس د کازنوف، رئیس کمیته فنی ایزو که مسئولیت ایزو را بر عهده دارد: «همه سازمان‌ها، از نظر ماهیت و اندازه،برای بقا به تکامل مستمر نیاز دارند و سری ایزو 56000 به آن‌ها کمک خواهد کرد تا این کار را به‌صورت ساختارمند و موثر انجام دهند. نوآوری به معنای ایجاد چیز جدیدی است که ارزش افزوده برای سازمان یا کسب‌وکار ایجاد می‌کند. نوآوری مورد نظر در سیستم مدیریت نوآوری، می‌تواندیک محصول،خدمات،مدل کسب‌وکار و یایک سازمان باشد، به عنوان مثال، ارزش افزوده لزوماً مالی نیست، بلکه می‌تواند اجتماعی یا زیست‌محیطی باشد.» لازم به ذکر است که آخرین ورژن استاندارد 56000 در سال 2020 منتشر شده است.

خانواده ایزو 56000 چه کمکی به سازمان‌ها می‌کند؟

خانواده ایزو 56000 به سازمان‌ها کمک می‌کند تا توانایی خود برای زنده ماندن در جهان در حال تغییر و عدم اطمینان را بهبود بخشند. آن‌ها به سازمان‌ها اجازه می‌دهند تا همواره خود را از نو بسازند.کارشناسانی که ایزو 56000 را ایجاد کردند، با سازمان سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) همکاری نزدیک داشتند تا درک مشترکی از مفهوم نوآوری به‌دست بیاورند.

تعاریف توافق‌شده در حال حاضر در استاندارد ISO و در کتابچه راهنمایOECD-EU، که راهنمای مرجع بین‌المللی برای جمع‌آوری و استفاده از داده‌های مربوط به نوآوری است، استفاده می‌شود.بانک جهانی، سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) و سازمان تجارت جهانی در چندین مرحله از توسعه استاندارد ایزو 56000درباره نکات و اصطلاحات فنی مشورت کردند.

اسناد ایزو 56000

گذشته از ایزو 56000، سری ISO در زمینهسیستم مدیریت نوآوری شامل اسناد منتشرشده زیر است:

  • ISO 56002، مدیریت نوآوری- سیستم مدیریت نوآوری- راهنما
  • ISO 56003، مدیریت نوآوری- ابزارها و روش‌های مشارکت نوآوری- راهنما
  • ISO / TR 56004، ارزیابی مدیریت نوآوری- راهنما

سری ایزو در مدیریت نوآوری، علاوه بر اسناد فوق، دارای چندین استاندارد در توسعه است:

  • ISO 56005، مدیریت نوآوری- ابزارها و روش‌های مدیریت مالکیت فکری- راهنمای
  • ISO 56006، مدیریت نوآوری- مدیریت هوش استراتژیک- راهنما
  • ISO 56007، مدیریت نوآوری- مدیریت ایده
  • ISO 56008، مدیریت نوآوری- ابزارها و روش‌های اندازه‌گیری عملیات نوآوری– راهنما

سیستم مدیریت نوآوری

شما می‌توانید آینده جدیدی را به کمک سیستم مدیریت نوآوری و سری استاندارد ایزو 56000 به وجود بیاورید. نوآوری تنها داشتن چند ایده روشن نیست،بلکه در مورد ایجاد ارزش و کمک به سازمان‌ها است و به طور مداوم انطباق و تکامل پیدا می‌کند. ایزو در حال توسعه یک سری استانداردهای بین‌المللی درباره مدیریت نوآوری است که تاکنون سومین سری آن منتشر شده‌است.

نوآوری اهمیت فزاینده‌ای در موفقیت سازمان دارد و توانایی سازمان در انطباق با دنیای در حال تغییر را افزایش می‌دهد. ایده‌های نو و خلاقانه، به راه‌های بهتر انجام کار و همچنین راه‌حل‌های جدید برای کسب درآمد و بهبود پایداری کمک می‌کنند. سیستم مدیریت نوآوری، ارتباط نزدیکی با قابلیت انعطاف‌پذیریسازمان دارد، ایزو 56000 به سازمان کمک می‌کند تا پاسخ مناسبی به زمینه‌های چالش‌برانگیز بدهند، علاوه‌براین ممکن است فرصت‌هایی به ارمغان آورد تا از خلاقیت افراد سازمان یا سایر افرادی که با آن‌ها سروکار دارند استفاده کنند.

در نهایت، ایده‌های بزرگ و اختراعات جدید اغلب نتیجه مجموعه‌ای از اندیشه‌ها و تغییراتکوچک هستند که همگی به شیوه‌ای موثر به‌دست آمده و هدایت می‌شوند. یکی از کارآمدترین روش‌های انجام این کار، اجرای سیستم مدیریت نوآوری و پیاده‌سازی استاندارد ایزو 56000 است.

سیستم مدیریت نوآوری، یک رویکرد سیستمی برای ادغام نوآوری در تمام لایه‌های سازمان است.این سیستم شرایط مناسبی برای کشف و خلق فرصت‌هاییجهت توسعه راه‌حل‌های جدید، سیستم‌ها، محصولات و خدمات فراهم می‌کند. اولین استاندارد بین‌المللی برای چنین سیستم‌هایی به تازگی منتشر شده‌است.

سیستم مدیریت نوآوری

ISO 56002:2019

ایزو 56002 از خانواده ایزو 56000، تمام جنبه‌های سیستم مدیریت نوآوری را از چگونگی تولید اولین جرقه ایده تا فروش چیز جدیدی در بازار پوشش می‌دهد. این استاندارد تمام جنبه‌های سازمان از جمله فرهنگ، استراتژی، فرآیندها و تاثیر هرکدام را در نظر می‌گیرد. این استاندارد از سری ایزو 56000،طیف گسترده‌ای از فعالیت‌ها مثل محصولات و خدمات،مدل‌های کسب‌وکار، نوآوری سازمانی و… را دربرمی‌گیرد و بدون توجه به اندازه یا نوع سازمان، برای انواع مختلف سازمان‌ها قابل‌اجرا است.

طبق گفته آلیس د کازنوف، رئیس کمیته فنی ایزو که استاندارد را توسعه داده است، ISO 56002 به افزایش فرصت‌های کسب‌وکار و عملکرد سازمان کمک می‌کند. هر سازمانی که قصد تسلط به آینده خود را داشته باشد، باید برخی از جنبه‌هایسیستم مدیریت نوآوری و استانداردهای ایزو 56000 را ترکیب کند. طبق نظر آلیس د کازنوف، استاندارها نیاز به تکامل و انطباق با روند بازار و تمایلات اجتماعی دارند.

سازمان‌ها در بحث سیستم مدیریت نوآوری با چالشی تحت عنوان چالش شناسایی روبرو هستند. چالش شناسایی این است که چه چیزی به آن‌ها مزیت رقابتی می‌دهد و برای آینده ارزش‌آفرینی خواهد کرد و در نتیجهچه اقدامات استراتژیکی باید انجام شود. در ایزو 56000، با ارائه راهنمایی در مورد نحوه ثبت ایده‌ها، آن‌ها را به طور موثر آزمایش کرده و ریسک‌ها و فرصت‌های مرتبط با آن را مدیریت می‌کنند. ایزو ۵۶۰۰۲ به سازمان‌ها کمک می‌کند تا توان بالقوه خود را به شکل ساختاری به حداکثر برسانند.

استاندارد ایزو 56002، می‌تواند به القای فرهنگ نوآوری در یک سازمان کمک کند،خلاقیت و انگیزه هر یک از اعضای سازمان را مهار کرده و در نهایت، همکاری، ارتباطات و عملکرد شرکت را بهبود بخشد. ایزو 56002، مکمل دو سند دیگر از سری ایزو 56000 است. این دو سند ISO 56003 (مدیریت نوآوری- ابزارها و روش‌های همکاری با نوآوری- راهنما) و ISO 56004(ارزیابی مدیریت نوآوری- راهنما) هستند کهدر مجموعه‌ای که اخیرا منتشر شده است قابل مشاهده هستند.

آثار آینده این مجموعه عبارتند از:

  • ISO 56000، مدیریت نوآوری- مبانی و واژگان
  • ISO 56005، مدیریت نوآوری- ابزار و روش‌ها

موارد کاربرد ایزو 56000

سند ایزو 56000، راهنمایی برای ایجاد، پیاده‌سازی، نگهداری و بهبود مستمر سیستم مدیریت نوآوری برای استفاده در همه سازمان‌ها است و برای موارد زیر قابل کاربرد است:

  • سازمان‌هایی که از طریق توسعه و اثبات توانایی خود،به دنبال موفقیت مستمر هستند و برای رسیدن به نتایج مورد نظر به مدیریت موثر فعالیت‌های نوآوری می‌پردازند.
  • کاربران، مشتریان و سایر ذی‌نفعان که به دنبال اعتماد به قابلیت‌های نوآورییک سازمان هستند.
  • سازمان‌ها و ذی‌نفعان که از طریق درک مشترک از آن‌چه یک سیستم مدیریت نوآوری تشکیل می‌دهد، به‌دنبال بهبود ارتباط هستند.
  • ارائه‌دهندگان آموزش، ارزیابییا مشاوره برای مدیریت نوآوری و سیستم مدیریت نوآوری.
  • سیاستگذاران، با هدف اثربخشی بیشتر برنامه‌های حمایتی، قابلیت نوآوری و رقابت سازمان‌ها و توسعه جامعه را هدف قرار می‌دهند.
راه های ارتباطی
ازما مشاوره رایگان دریافت کنید!
با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.
فرم دریافت مشاوره رایگان
با پر کردن فرم زیر کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

با پر کردن فرم درخواست گواهینامه ایزو از مشاوره تخصصی و رایگان بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مشتریان ما

ثبت درخواست