رفتن به محتوا

استانداردهای امنیت اطلاعات

خانه » استانداردهای امنیت اطلاعات
راه های ارتباطی
ازما مشاوره رایگان دریافت کنید!
با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.
فرم دریافت مشاوره رایگان
با پر کردن فرم زیر کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

با پر کردن فرم درخواست گواهینامه ایزو از مشاوره تخصصی و رایگان بهره‌مند شوید.

استانداردهای امنیت اطلاعات در قالب استاندارد ایزو 27000، نمای کلی از سیستم‌های مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS) را ارائه می‌دهد. همچنین تعاریف و اصطلاحات رایج و مرتبط با استانداردهای امنیت اطلاعات را که معمولا در استانداردهای ISMS سیستم مدیریت مورد استفاده قرار می‌گیرد، فراهم می‌کند. ایزو 27000 یکی از انواع استانداردهای امنیت اطلاعات است که برای همه نوع سازمان با هر اندازه‌ای، فارغ از تجاری، دولتی یا غیرانتفاعی بودن، قابل اجرا خواهد بود.

ایزو 27000 چیست؟

پیروی و مطابقت با انواع استانداردهای امنیت برای همه شرکت‌های کوچک و بزرگ حیاتی است تا اطمینان حاصل شود که کارشان با موفقیت در حال انجام است. یكی از متداول‌ترین مشكلاتی كه یك تجارت ممکن است با آن روبرو شود، عدم رعایت امنیت اطلاعات و استانداردهای امنیت اطلاعات است. شرکت‌ها باید از داده‌های حساسی مانند اطلاعات کارت اعتباری سرقت‌شده، اطلاعات شخصی یا حتی مالکیت معنوی به سرقت برده شده محافظت کنند. درک انواع استانداردهای امنیت اطلاعات مانند ISO 27000 برای کمک به شرکت‌ها در حفظ امنیت داده‌ها و دارایی‌های اطلاعاتی در برابر تهدیدها ضروری است.

این امر برای محافظت از اطلاعات مالی، داده‌های مشتری، جزییات کارمندان و همچنین ویژگی‌های فکری مهم خواهد بود. قصد داریم در این مطلب توضیح دهیم که ایزو 27000 به‌عنوان یکی از انواع استانداردهای امنیت چیست و چرا باید از آن به عنوان یکی از استانداردهای امنیت اطلاعات استفاده کنید. علاوه‌براین در مورد برخی از مزایای دستیابی به صدور گواهینامه با استانداردهای امنیت اطلاعات بحث خواهیم کرد.

استاندارد ISO 27001، الزامات سیستم مدیریت امنیت اطلاعات سازمان (ISMS) را توضیح می‌دهد. استانداردهای امنیت اطلاعات سازمان‌ را قادر می‌سازد تا الزامات نظارتی مربوط به امنیت اطلاعات را برآورده کنند، از طرف دیگر نشان‌دهنده تعهد شرکت به حافظت از داده‌های حساس و محرمانه است. این استاندارد چارچوبی برای سازمان‌ها فراهم می‌کند تا هنگام محافظت از اطلاعات، از آن‌ها استفاده کنند. این کار در استانداردهای امنیت اطلاعات اغلب با استفاده از فناوری‌های مختلف، شیوه‌های ممیزی و آزمایش انجام می‌شود. همچنین استاندارد ISO27000 موجب ارتقای سطح آگاهی کارکنان می‌شود تا حوادث داخلی که به خاطر عدم آموزش کارکنان روی می‌دهد، کاهش پیدا کند.

در اغلب موارد، یک سازمان چندین کنترل امنیتی مختلف دارد که برای تنظیم جریان اطلاعات داخل و خارج از کسب‌وکار از آن استفاده می‌کند. با این حال، این کنترل‌ها اغلب بدون یک سیستم مدیریت امنیت اطلاعات مطابق با استانداردهای امنیت اطلاعات حاکم بر آن‌ها، پراکنده هستند. دلیل پراکندگی این است که کنترل‌های امنیتی اغلب به عنوان راه‌حل‌ برای مناطق خاص کسب‌وکار به راحتی اجرا می‌شوند، اما نمی‌توانند تحت نظارت یا کنترل از یک منطقه مرکزی باشند. مدیریت امنیت اطلاعات به دنبال ساده‌سازی کنترل‌های امنیتی برای ساده‌تر کردن امنیت داده‌ها هستند. این سیستم یکی از انواع استانداردهای امنیت اطلاعات است که نوعی رویکرد سیستماتیک به‌شمار می‌رود. این استاندارد به مدیریت داده‌های حساس شرکت کمک می‌کند تا بتواند آن را ایمن سازد. استانداردهای امنیت اطلاعات تقریباً در هر مشاغلی که از فناوری استفاده می‌کنند، صرف‌نظر از اندازه آن قابل استفاده است.

ایزو 27000 به بررسی سیستماتیک ریسک‌های امنیتی سازمان نیاز دارد. این بدان معنی است که همه نقاط آسیب‌پذیر سیستم خود را همراه با تهدیدهایی که ممکن است برای این نقاط ضعف ایجاد شود و تاثیری که می‌تواند بر روی راه‌حل کلی مدیریت داده‌ها داشته باشد، در نظر می‌گیرد.

پیاده‌سازی استانداردهای امنیت اطلاعات مستلزم آن است که مجموعه‌ای جامع از کنترل‌های امنیتی اطلاعات طراحی و اجرا شود تا مواردی را که می‌تواند خطرناک تلقی شود، نشان دهد. در نهایت، لازم است که پرسنل مدیریت شما یک فرآیند مدیریتی اتخاذ کنند که تضمین‌کننده تمام کنترل‌های امنیتی اطلاعات و نیازهای امنیتی سازمان باشند.

چرا از استانداردهای امنیت استفاده می‌کنیم؟

استانداردهای سری ایزو 27000 به عنوان یکی از انواع استانداردهای امنیت اطلاعات برای کمک به شرکت‌ها در مدیریت خطرات حمله سایبری و تهدیدات امنیتی داده‌های داخلی طراحی شده است. استانداردهای امنیت اطلاعات با رشد سازمان، پيچيده‌تر مي‌شوند و راه‌حل‌هاي فناوري براي آسيب‌پذيري‌هاي بيشتر فورا آشكار نمی‌شوند و نیاز به زمان دارند.

مجرمان سایبری برای تمام صنایعی که از فناوری‌های شبکه استفاده می‌کنند تهدیدی مداوم به‌حساب می‌آیند و محافظت از داده‌های شرکت می‌تواند کاری فوق‌العاده دشوار باشد. علاوه‌براین استانداردهای سری ایزو 27000 در اجرای راه‌حل‌های موثر و مقرون به صرفه موثر است. این استاندارد می‌تواند در محافظت از داده‌های شخصی، داده‌های شرکت‌ها و خصوصیات معنوی کمک کند. از بین انواع استانداردهای امنیت اطلاعات، ایزو 27001 محبوب‌ترین استاندارد به‌شمار می‌رود زیرا تنها استانداردی است که پس از ممیزی قابلیت ارائه یک گواهینامه برای شرکت دارد. ایزو 27001، تنها استاندارد از بین انواع استانداردهای امنیت است که می‌تواند در حمایت از کسب‌وکار سازمان موثر باشد. استاندارد ایزو 27032 نیز راهنمایی کلی در مورد بهترین شیوه‌های اجرای اقدامات سایبری است.

مزایای استفاده از استانداردهای سری ISO 27000

استانداردهای امنیت اطلاعات این امکان را به سازمان می‌دهد تا از داده‌های مهم در تجارت و اطلاعات کارمندان و مشتریان محافظت کند. این حفاظت از طریق استانداردهای امنیت منجر به اعتماد بیشتر مشتریان و کارمندان به فرآیندهای سازمان خواهد شد. اطمینان موجب بهبود چشمگیر شهرت شما خواهد شد و از سازمانتان در برابر هرگونه ضربه‌ای که منجر به از بین رفتن اعتماد مخاطبانتان می‌شود، جلوگیری می‌کند. نقض داده‌ها می‌تواند با جریمه‌های سنگین همراه باشد، به‌خصوص اگر شما استانداردهای امنیت اطلاعات مانند مقررات حفاظت از داده عمومی را نقض کنید. این جریمه‌ها نه تنها به موقعیت مالی شما، بلکه به شهرتتان هم لطمه می‌زند.

پیروی از استانداردهای سریISO 27001 و دریافت گواهینامهISO 27001 به این معنی است که شما اعتمادبه‌نفس مشتری را بهبود می‌بخشید و نشان خواهید داد که شرکت شما قادر به پیروی از قوی‌ترین و قابل اعتمادترین رویه‌های امنیتی است. با کمک استانداردهای امنیت سری ISO 27000 صرف‌نظر از صنعت انتخاب‌شده، همواره قادر به حفاظت از حساس‌ترین اطلاعات سازمان خود و ایجاد اعتماد با کارمندان و مشتریان خود خواهید بود.

سوالات متداول

استانداردهای امنیت اطلاعات برای همه نوع سازمان با هر اندازه‌ای، فارغ از تجاری، دولتی یا غیرانتفاعی بودن، قابل اجرا خواهد بود.
استانداردهای امنیت اطلاعات از داده‌های مهم در تجارت و اطلاعات کارمندان و مشتریان محافظت می‌کند. به افزایش اعتماد مشتریان و کارمندان کمک می‌کند. شهرت سازمان افزایش پیدا می‌کند و…
درک انواع استانداردهای امنیتی مانند ISO 27000 برای کمک به شرکت‌ها در حفظ امنیت داده‌ها و دارایی‌های اطلاعاتی در برابر تهدیدها ضروری است.