رفتن به محتوا

سازمان بین المللی استاندارد سازی

خانه » وبلاگ » سازمان بین المللی استاندارد سازی
سازمان بین المللی استاندارد

ISO یک سازمان غیردولتی است که پلی بین بخش دولتی و خصوصی ایجاد می‌کند و بزرگترین سازمان استاندارد در جهان است. بسیاری از مؤسسات عضو آن بخشی از ساختار دولتی کشورهای خود هستند یا توسط دولت‌ها مأموریت دارند. استانداردهای ایزو در سطح بین المللی مورد توافق کارشناسان قرار گرفته است. همچنین عضویت ISO فقط برای مؤسسات استاندارد ملی یا سازمان‌های مشابهی که نماینده استانداردسازی در کشور خود هستند (یک عضو در هر کشور) آزاد است.

تاریخچه سازمان بین‌المللی استاندارد

تاریخچه سازمان بین‌المللی استاندارد

طبق اعلام وب سایت رسمی ISO، این سازمان در سال 1946، زمانی که 65 نماینده از 25 کشور جهان برای بحث در مورد آینده استاندارد بین المللی در لندن گرد هم آمدند، به وجود آمد. سال 1947 سال رسمی تشکیل این سازمان با 67 کمیته فنی (گروه‌های متخصص با تمرکز بر یک موضوع خاص) بود.

سازمان بین المللی استاندارد چیست؟

سازمان بین المللی استاندارد چیست؟

ایزو یا ISO که مختصرشده International Organization for Standardization یا سازمان بین المللی استاندارد است، یک فدراسیون جهانی تشکیل‌شده از سازمان‌های ملی استاندارد است. ایزو یک سازمان غیردولتی است که متشکل از نهادهای استاندارد از بیش از 160 کشور است که یک نهاد استاندارد به‌عنوان نماینده هر کشور عضو آن است. به‌عنوان‌مثال، مؤسسه استاندارد ملی آمریکا نماینده ایالات متحده است.

اعضای ISO سازمان‌های ملی استاندارد هستند که در توسعه و ارتقای استانداردهای بین‌المللی برای فناوری، فرآیندهای آزمایش علمی، شرایط کاری، مسائل اجتماعی و موارد دیگر همکاری می‌کنند. ISO و اعضای آن سپس اسنادی را که جزئیات این استانداردها را نشان می‌دهند، می‌فروشند.

مجمع عمومی ISO مرجع تصمیم‌گیری آن است. این سازمان متشکل از نمایندگان اعضا و رهبران منتخب به نام افسران اصلی است. دفتر مرکزی این سازمان در ژنو، سوئیس است، جایی که یک دبیرخانه مرکزی بر عملیات نظارت دارد.

استانداردهای ISO چگونه تدوین می‌شوند؟

استانداردهای ISO چگونه تدوین می‌شوند؟

سازمان بین المللی استاندارد یک فرآیند شش مرحله‌ای برای تدوین استانداردها دارد. مراحل شامل موارد زیر است:

  • مرحله پیشنهاد. اولین گام در توسعه یک استاندارد جدید زمانی شروع می‌شود که انجمن‌های صنعتی یا گروه‌های مصرف‌کننده درخواستی ارائه دهند. کمیته ISO مربوطه تعیین می‌کند که آیا واقعاً استاندارد جدیدی لازم است یا خیر.
  • مرحله مقدماتی. یک گروه برای تهیه پیش‌نویس کاری استاندارد جدید، تشکیل می‌شود. این کارگروه متشکل از کارشناسان موضوع و ذی‌نفعان صنعت است. زمانی که پیش‌نویسْ رضایت‌بخش تشخیص داده شود، کمیته مادرِ گروه کاری تصمیم می‌گیرد که کدام مرحله بعدی رخ دهد.
  • مرحله کمیته. این یک مرحله اختیاری است که طی آن اعضای کمیته اصلی، پیش‌نویس استاندارد را بررسی می‌کنند و نظر می‌دهند. زمانی که کمیته در مورد محتوای فنی پیش‌نویس به اجماع رسید، می‌تواند به مرحله بعدی برود.
  • مرحله استعلام. در این مرحله، پیش‌نویس استاندارد بین‌المللی  (DIS)برای نظرات و در نهایت رأی‌گیری بین اعضای ISO توزیع می‌شود. اگر DIS در این مرحله بدون هیچ تغییر فنی تأیید شود،ISO  آن را به‌عنوان استاندارد منتشر می‌کند. در غیر این صورت به مرحله تأیید منتقل می‌شود.
  • مرحله تأیید. پیش‌نویس استاندارد به‌عنوان پیش‌نویس نهایی استاندارد بین المللی (FDIS) به اعضای ISO  ارائه می‌شود. آن‌ها به تأیید استاندارد جدید رأی می‌دهند.
  • مرحله انتشار. اگر اعضای ISO استاندارد جدید را تأیید کنند، FDIS به‌عنوان یک استاندارد رسمی بین‌المللی منتشر می‌شود.

درنهایت هم اعضای شرکت‌کننده ISO در مورد تأییدیه‌های استاندارد رأی می‌دهند. یک استاندارد باید از حداقل دو سوم اعضای شرکت کننده رأی مثبت و نهایتا از حداکثر از یک چهارم اعضای شرکت‌کننده رأی منفی دریافت کند.

مزایای گواهینامه‌های سازمان بین المللی استاندارد

مزایای گواهینامه‌های سازمان بین المللی استاندارد

گواهینامه ISO یک مهر تأیید شخص ثالث است که نشان می‌دهد یک شرکت یا کسب‌و‌کار به یکی از استانداردهای بین المللی ایجاد و منتشر‌شده توسط سازمان بین المللی استاندارد (ISO) پایبند است. ایزو یک سازمان بین‌المللی غیردولتی است که کارشناسان را گرد‌هم می‌آورد تا اطلاعات را به اشتراک بگذارند و استانداردهای جهانی ایجاد کنند و راه‌حل‌هایی برای مشکلات جهانی پیشنهاد می‌کند. در ادامه چند مورد از مزایای گواهینامه‌های ایزو را مرور می‌کنیم:

  • اعتبار بین المللی: گواهینامه ISO برای کمک به سازمان برای ایجاد اعتبار در تجارت جهانی حیاتی است.
  • رضایت مشتری: استانداردهای ISO برای کمک به کسب‌و‌کارها طراحی شده‌اند تا خدمات بهتری را به مصرف‌کنندگان خود ارائه دهند و در‌عین‌حال رضایت مشتری را نیز افزایش دهند.
  • مناقصات دولتی: برای شرکت در مناقصات دولتی، گواهی ISO مورد نیاز است.
  • کارایی عملکردی سازمانی: دریافت گواهینامه ISO باعث بهبود کارایی عملکرد سازمان می‌شود. آژانس صدور گواهینامه ISO می‌تواند در توسعه SOPها (روش‌های عملیاتی استاندارد) و دستورالعمل‌های کاری کمک کند. زمانی که ISO پیاده‌سازی می‌شود، منابع سازمان بهتر مدیریت می‌شوند.
  • کیفیت محصول: دریافت گواهینامه ISO تضمین می‌کند که کیفیت محصول مطابق با استانداردهای بین‌المللی است و احتمال رد سفارش محصول ناشی از محصولات معیوب را کاهش می‌دهد.
  • بازارپذیری: گواهینامه ISO اعتبار شرکت را افزایش می‌دهد و مستقیماً به بازاریابی کمک می‌کند.

سازمان بین‌المللی استانداردسازی با ارائه گواهینامه ایزو مشاغلی را مشخص می‌کند که به استانداردهای کیفیت و همچنین سیستم‌های مدیریت کیفیت مورد نیاز برای رعایت آنها متعهد هستند. گواهینامه توسط یک سیستم ممیزی داوطلبانه و مستقل به دست می‌آید و حفظ می‌شود. این مسئولیت‌پذیری، از شرکت‌ها در حفظ و بهبود کیفیت محصول و خدمات خود حمایت می‌کند.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.