الزامات ایزو 9001 – ISO 9001

الزامات ایزو 9001 - ISO 9001Reviewed by مدیریت on Jul 29Rating: 5.0الزامات ایزو 9001

الزامات ایزو 9001 – ISO 9001

این یک خلاصه ای از الزامات  ایزو 9001- ISO 9001 است. از آن برای توضیح دادن به مدیران و دیگران در مورد نیازهای ایزو استفاده کنید. اکثر این الزامات فقط معنای عام است، و در عین حال، بسیاری از سازمان ها از این حس مشترک استفاده نمی کنند.

الزامات اسناد کتبی تحت ISO 9000 اغلب اغراق آمیز است. استاندارد مستلزم مستند سازی تنها برای چند مورد است. با این حال، حس مشترک، تجربه و ممیز ممکن است مستلزم فراتر از حداقل الزامات باشد.

الزامات ایزو 9001 – ISO 9001

1. مسئولیت مدیریت

سیاست کیفیت باید تعریف شده، مستند شده، درک، اجرا و حفظ شود.
مسئولیت ها و مقامات برای همه پرسنل تعیین، دستیابی و نظارت بر کیفیت باید تعریف شود.
منابع تأیید داخلی باید تعریف شده، آموزش دیده و تأمین مالی شوند.

2. سیستم کیفیت

روش ها باید آماده شوند.
روش ها باید اجرا شوند

3. بررسی قرارداد

قراردادهای ورودی (و سفارشهای خرید) باید مورد بررسی قرار گیرد تا ببینند آیا الزامات به اندازه کافی تعریف شده، با پیشنهاد موافقت می شوند و می توانند عرضه شوند.

4. کنترل طراحی

پروژه طراحی باید برنامه ریزی شود.
پارامترهای ورودی طراحی باید تعریف شوند.
خروجی طراحی، از جمله مشخصات مهم محصول باید مستند باشد.
خروجی طراحی باید مطابق با نیازهای ورودی تأیید شود.
تغییرات طراحی باید کنترل شود.

5. کنترل اسناد

نسل اسناد باید کنترل شود.
توزیع اسناد باید کنترل شود.
تغییرات در اسناد باید کنترل شود.

6. خرید

قراردادی های زیر قراردادی و زیر تامین کنندگان باید برای توانایی آنها در ارائه الزامات اعلام شده ارزیابی شوند.
الزامات باید به وضوح در داده های قرارداد تعریف شود.
اثربخشی سیستم تضمین کیفیت فرعی قراردادی باید ارزیابی شود.

7. مواد تحویل مشتری

هر گونه مواد تامین شده توسط مشتری باید در برابر ضرر و زیان محافظت شود.

8. شناسایی محصول و دستیابی به آن

محصولات در طول تمام مراحل تولید، تحویل و نصب باید توسط اقلام، دسته ای یا زیادی شناسایی و ردیابی شوند.

9. کنترل فرآیند

فرایندهای تولید (و نصب) باید تعریف و برنامه ریزی شوند.
تولید باید تحت شرایط کنترل شده انجام شود: دستورالعمل های مستند شده، کنترل های درون فرآیند، تصویب فرایندها و تجهیزات و معیارهای کارکرد.
فرایندهای خاصی که پس از این واقعیت تأیید نمیشود باید در طول فرایندها بررسی و کنترل شود.

10. بازرسی و تست

مواد ورودی باید قبل از استفاده بررسی و تایید شوند.
بازرسی و تست در حال انجام باید انجام شود.
بازرسی و آزمایش نهایی قبل از انتشار محصول به پایان رسید.
مدارک بازرسی و آزمون باید حفظ شود.

11. تجهیزات بازرسی / اندازه گیری / تست

تجهیزات مورد استفاده برای نشان دادن انطباق باید کنترل، کالیبراسیون و نگهداری شود.
شناسایی اندازه گیری ها باید انجام شود.
شناسایی ابزارهای آسیب دیده
کالیبراسیون ابزار (روش ها و شاخص های وضعیت).
دوره ای کالیبراسیون را چک کنید.
اگر از کالیبراسیون بیرون بیایید، اعتبار سنجی را ارزیابی کنید.
کنترل شرایط محیطی در آزمایشگاه مترولوژی.
عدم قطعیت اندازه گیری و توانایی تجهیزات باید شناخته شود.
در جایی که از سخت افزار یا نرم افزار آزمون استفاده می شود، قبل از استفاده باید بررسی شود و در حین استفاده مجددا بررسی شود.

12. وضعیت بازرسی و تست

وضعیت بازرسی ها و تست ها باید برای اقلام حفظ شود، زیرا آنها از طریق مراحل مختلف پردازش پیشرفت می کنند.
سوابق باید نشان دهد که محصول مطابق با محصول را منتشر کرد.

13. کنترل محصول ناسازگار

محصول غیرمجاز باید برای جلوگیری از استفاده یا نصب ناخواسته کنترل شود.
بررسی و تطبیق محصول غیرمجاز باید صورت گیرد.

14. اقدام اصلاحی

علل مشکلی باید شناسایی شوند.
مشکلات خاص و علل آنها باید اصلاح شود.
اثربخشی اقدامات اصلاحی باید ارزیابی شود.

15. مدیریت، نگهداری، بسته بندی و تحویل

روش های نگهداری، نگهداری، بسته بندی و تحویل باید توسعه داده شود.
کنترل های اداری باید از آسیب و بدتر شدن جلوگیری کنند.
ذخیره سازی ایمن باید ارائه شود. محصول موجود در انبار باید برای خراب شدن مورد بررسی قرار گیرد.
فرآیندهای بسته بندی، نگهداری و مارک گذاری باید کنترل شوند.
کیفیت محصول پس از بازرسی نهایی حفظ می شود. این ممکن است شامل کنترل های تحویل

16. کپی رایت

پرونده های کیفیت باید شناسایی، جمع آوری، نمایه سازی، ثبت، نگهداری، نگهداری و انتقال داده شوند.

17. ممیزی های داخلی

ممیزی باید برنامه ریزی و اجرا شود.
نتایج ممیزی باید در اختیار مدیریت قرار گیرد.
هر گونه نقصی که در بر دارد باید اصلاح شود.

18. آموزش

نیازهای آموزشی باید شناسایی شود.
آموزش باید ارائه شود.
برخی از وظایف ممکن است نیاز به افراد واجد شرایط باشد
مدارک آموزش باید حفظ شود.

19. خدمات

فعالیت های تعمیر و نگهداری باید به روش های نوشته شده انجام شود.
فعالیت های تعمیر و نگهداری باید شرایط را برآورده سازند.

20. تکنیک های آماری

تکنیک های آماری باید شناسایی شوند.
تکنیک های آماری باید برای بررسی پذیرش قابلیت های فرآیند و ویژگی های محصول مورد استفاده قرار گیرد.

 

الزامات ایزو 9001 – ISO 9001