همه چیز درباره ایزو 9001 : در این مقاله سعی کرده ایم تمام موضوعاتی که باید در مورد سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001:2015  بدانید را جمع آوری کنیم.

 

 الزامات ISO 9001: 2015 چیست؟

برای دریافت گواهینامه ISO ، شرکت یا سازمان متقاضی  بایستی اسنادی را ارائه دهد که روندها ، رویه ها و استانداردهای آن را گزارش کند. این اسناد (یا سیستم مدیریت کیفیت) تعیین می کند که یک شرکت قادر به ارائه محصولات و خدمات با کیفیت به طور مداوم است.

 

 

آیا به فکر دریافت گواهینامه ISO هستید؟ آیا می خواهید آخرین الزامات ISO 9001 را پیدا کنید؟

بسیار خوب ، آنها از آخرین نسخه ISO 9001 به میزان قابل توجهی تغییر کرده اند. هر آنچه در مورد آخرین نیازها باید بدانید – در اینجا موجود است.

 

 

ISO 9001: 2015 چیست؟

ایجاد ، پیاده سازی و نگهداری سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) یک نیاز مستند مهم برای هر شرکتی است. این استاندارد سبب ارتقای کیفیت محصولات و خدماتی که یک شرکت ارائه می دهد می شود .

 

یکی از راه های انجام این کار رعایت استاندارد ISO و دریافت گواهینامه ISO 9001: 2015 است.

 

استاندارد بین المللی که به عنوان ISO 9001: 2015 شناخته می شود لیستی از الزامات  سیستمی را ارائه می دهد که تعیین می کند یک شرکت قادر است محصولات و خدمات با کیفیت بین المللی را به طور مداوم ارائه دهد.

 

ISO 9001: 2015

  • جدیدترین نسخه منتشر شده ی آن در سال 2015 می باشد .

  • این استاندارد سیستم مدیریت کیفیت به صورت بین المللی در سطح جهان استفاده می شود.

  • تجربه و رضایت مشتری را بهبود می بخشد.

  • الزامات این استاندارد بین المللی شامل ۱۰ بند می باشد.

پیاده سازی  استاندارد   ISO 9001: 2015 قصد دارد تجربه و رضایت مشتری را بهبود بخشد.

همچنین هدف آن بهبود سیستم داخلی یک شرکت است تا بتواند ضمن ترویج فرهنگی با هدف رشد و بهبود مستمر ، خدمات و محصولات با کیفیت تولید کند.

 

 

به بیان ساده تر ، گواهینامه ISO نشان می دهد که می توان به شرکت شما اعتماد کرد.

علاوه بر این ، این بدان معنی است که محصولات و خدمات ارائه شده توسط یک شرکت از کیفیت بین المللی برخوردار است. و همچنین همسو با شرکت های مختلف از کشورها در سراسر جهان است.

 

همه چیز درباره ایزو 9001

 

 

 

الزامات ISO 9001 چیست؟

تمام الزامات ISO 9001 توسط ISO در ده بند تعیین شده است.

الزامات اجباری باید رعایت شود ، در حالی که الزامات غیر اجباری ممکن است برای اهداف اسناد ارائه شود. برای دریافت گواهینامه مطابق با ISO 9001: 2015 ، مدارک زیر باید ارائه  شود.

 

الزامات اجباری-  اسناد و مدارک

سوابق کالیبراسیون تجهیزات نظارت و اندازه گیری

سوابق آموزش ، مهارت ، تجربه و صلاحیت ها

سوابق بررسی الزامات محصول / خدمات

ثبت در مورد بازده خروجی طراحی و توسعه

ثبت در مورد ورودی و طراحی و توسعه

سوابق کنترل و طراحی و توسعه

سوابق خروجی های طراحی و توسعه

طراحی و توسعه سوابق را تغییر می دهد

مشخصات محصول تولید شده و خدماتی که باید ارائه شود

سوابق مربوط به املاک مشتری

سوابق کنترل تغییر تولید / ارائه خدمات

ثبت انطباق محصول / خدمات با معیارهای پذیرش

ثبت خروجی های نامنطبق

نظارت بر نتایج اندازه گیری

نتایج ممیزی های داخلی

نتایج  بازنگری مدیریت

نتایج اقدامات اصلاحی

 

 

الزامات غیر اجباری – اما اغلب شامل موارد زیر  می شود

روش اجرایی  تعیین زمینه سازمان و اشخاص ذینفع

روش اجرایی رسیدگی به ریسک ها  و فرصت ها

روش اجرایی  صلاحیت ، آموزش و آگاهی

روش اجرایی  نگهداری و اندازه گیری تجهیزات

روش اجرایی  کنترل سند و پرونده

روش اجرایی  فروش

روش اجرایی  طراحی و توسعه

روش اجرایی تولید و ارائه خدمات

روش اجرایی انبارداری

روش اجرایی مدیریت ناهماهنگی ها و اقدامات اصلاحی

روش اجرایی  نظارت بر رضایت مشتری

روش اجرایی   ممیزی داخلی

روش  اجرایی بازنگری مدیریت

 

 

با این حال ، توجه داشته باشید که از آنجا که هر شرکتی منحصر به فرد است و به طرز متفاوتی اداره می شود ، داشتن این گواهینامه باعث می شود تا سایر شرکت ها و مردم بدانند آنچه که شرکت شما انجام می دهد و تولید می کنید  طبق یک استاندارد بین المللی   انجام شده است.

 

گواهینامه ISO نه تنها به نفع مصرف کنندگان است ، بلکه به نفع شرکت شما نیز است.

 

 

سیستم مدیریت کیفیت (QMS)

سیستم مدیریت کیفیت به اختصار (QMS) نامیده می شود که مخفف Quality Management System می باشد.

سیستم مدیریت کیفیت (QMS) به مجموعه ای از سیاست ها ، رویه ها و سوابق دیگر اشاره دارد که به عنوان راهنمای نحوه ارائه محصولات و خدمات توسط یک شرکت عمل می کند.

 

به طور کلی ، سیستم مدیریت کیفیت با هدف تعیین استانداردهای عملکردی در یک شرکت است. با این کار ، یک شرکت امیدوار است که بتواند نحوه تولید و خدمات خود را رسمی و مستند کند. فراتر از تولیدات شرکت ، QMS همچنین جزئیات آموزشی را که برای رشد مداوم و بهبود کارکنان از طریق آموزش لازم است ، بیان می کند.

 

کارمندان نقش اساسی در نحوه کار سازمان دارند ، بنابراین اطمینان از رشد حرفه ای آنها در سازمان مهم است.

 

همه چیز درباره ایزو 9001

هر شرکت ممکن است به دلیل ماهیت کسب‌وکار و چگونگی اداره آن, QMS متفاوتی داشته باشد.

در حالی که هدف اکثر (و نه همه) شرکت ها تولید محصولات و خدمات با کیفیت است ، سیستم مدیریت کیفیت هر شرکت ممکن است متفاوت از مدیریت کیفیت شرکت دیگر باشد.

 

مزایای دریافت گواهینامه ISO

 

بر اساس فهرست الزامات اجباری و غیر الزامی برای صدور گواهی‌نامه, به نظر می‌رسد که این کار بسیار سخت است! با این حال, داده‌ها نشان داده‌اند که شرکت‌ها تا حد زیادی از دریافت گواهی‌نامه ISO سود برده‌اند.

 

  • رضایت مشتری – برای ارضای نیازهای مشتری – شرکت باید ابتدا بازار و نیازهای آن را شناسایی کند. شرکت‌ها با درک نیازهای بازار خود قادر به ارائه محصولات و خدماتی هستند که نیازهای بازار خود را برآورده می‌کنند.

  • یکپارچگی خط مشی ها و روش های اجرایی – جمع آوری تمام اسناد سیستم های مدیریت کیفیت (QMS) و داشتن گواهینامه سازگار با ISO با هدف ساده سازی فرآیندها و رویه های شرکت انجام می شود.

  • بهبود شهرت شرکت – دریافت یا حتی تلاش برای دریافت گواهینامه ISO 9001: 2015 کار ساده ای نیست. همانطور که قبلاً ذکر شد ، داشتن این گواهینامه یک شرکت را در ردیف شرکتهای دیگر از سراسر جهان قرار می دهد که از همان استانداردهای کیفیت پیروی می کنند.

  • بهبود مستمر فرهنگ شرکتی – شرکتی که با استاندارد ISO 9001: 2015 مطابقت دارد ، رویه هایی برای بهبود محصولات و خدمات دارد. همچنین هدف آن ارتقای توسعه حرفه ای کارمندان و فرهنگ شرکت است.

  • فرصت های مشارکت و شراکت از آنجا که دریافت گواهینامه ISO باعث مطابقت آنها با استانداردهای بین المللی می شود ، شرکتهای خاصی وجود دارند که صدور گواهینامه ISO را به عنوان یکی از ملزومات تبدیل شدن به یک تامین کننده معتبر در سازمان خود قرار می دهند.

همه چیز درباره ایزو 9001