گواهینامه ISO 9001Reviewed by مدیریت سایت on Jun 8Rating:

گواهینامه ISO 9001 چیست؟ نحوه دریافت گواهینامه

صدور گواهینامه ISO 9001 ایزو 9001 استاندارد بین المللی برای تعیین یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) است. این مفهوم معیارهای مختلفی را برای تعریف اصول مدیریت کیفیت مانند تمرکز بر مشتری، بهینه سازی رهبری و مدیریت درون سازمان، بهبود و رفع فرایندهای داخلی و روش های کلی بهبود مستمر مشخص می کند.

اجازه دهید هر یک از اجزاء و گواهینامه ISO 9001 را جز به جز تعریف کنیم:

ایزو

ISO، یا سازمان بین المللی استاندارد سازی، یک سازمان بین المللی تنظیم استاندارد در ژنو، سوئیس است. این سازمان یک نماینده مختلف از طیف گسترده ای از سازمان های خصوصی، صنعتی و تجاری است.
اساسا این سازمان مسئول تدوین و اجرای تمامی این استانداردها است.
خود ایزو واقعا چیزی را تایید نمی کند. گواهینامه ها توسط سازمان های شخص ثالث انجام می شود. CERTIFICATION BODY

 

9001

شماره پس از ISO شناسه استاندارد است. ایزو 9001 یکی از معروف ترین استانداردهای ISO، معیارهای تعیین کیفیت سیستم های مدیریت کیفیت است.

ایزو 9001 بخشی از خانواده بزرگتر ISO 9000 است. تمام استانداردها در ISO 9000 به مدیریت کیفیت اشاره دارند.

اساسا، این استاندارد برای کمک به سازمان ها برای کارآمدتر و موفقیت بیشتر با نیازهای مشتریان خود طراحی شده است.

حداقل یک میلیون شرکت و سازمان در بیش از 170 کشور دارای گواهینامه ISO 9001 هستند.

صدور گواهینامه

ایزو 9001 همچنین تنها استاندارد در خانواده 9000 است که می تواند به گواهی آن تأیید شود. این گواهینامه الزامی نیست، و سازمان ها هنوز هم می توانند اصول ISO 9001 را به طور غیررسمی بدون اخذ گواهینامه پیاده سازی کنند.

صدور گواهینامه معمولا کل سازمان را پوشش می دهد، با تمرکز بر امکانات خاص و یا ادارات مورد نیاز برای بهبود عملکرد در آن منطقه.

یک نگاه سریع به مهمترین اطلاعات مربوط به استاندارد ISO 9001 :

ایزو 9001 یک استاندارد بین المللی برای سیستم مدیریت کیفیت (QMS) است.
ایزو 9001 بخشی از بزرگتر خانواده ایزو 9000 است.
ایزو 9001 تنها استاندارد است که می تواند گواهی شود. چیزی مانند گواهینامه ISO یا ISO 9000 گواهی وجود ندارد، فقط “گواهینامه ISO 9001”.
افراد نمی توانند گواهی ISO 9001 دریافت کنند بلکه سازمان ها یا شرکت ها گواهینامه را دریافت می کنند.
افراد می توانند گواهیننامه های تایید صلاحیت ممیزی را دریافت نمایند که قادر خواهند بود شرکت های دیگر را ممیزی نمایند.
اندازه سازمان مهم نیست. این میتواند از 1 نفر یا 100 هزار نفر متغییر باشد.
ایزو 9001 یک استاندارد کلی برای مدیریت کیفیت است – مهم نیست که صنعت شما چیست.
ایزو 9001 یک استاندارد متمرکز بر فرآیند است، در مقایسه با استاندارد متمرکز بر محصول. این طراحی برای تعریف کیفیت محصول طراحی نشده است (اگر چه اگر روند شما خوب باشد، باید محصولتان نیز باشد).

 

منظور از گواهینامه ایزو 9001 چیست؟

سازمان هایی که دارای گواهینامه ISO 9001 هستند، سیستم مدیریت کیفیت را با توجه به تمام الزامات مندرج در استاندارد ISO 9001 با موفقیت پیاده سازی کرده اند.

بخشی از گواهینامه ایزو 9001 اطمینان حاصل می کند که مناطق بهبودی شناسایی شده و بر روی آنها عمل می شود. به همین ترتیب، سازمان هایی با گواهینامه ایزو 9001 می توانند تصدیق کنند که محصولات و / یا خدماتی را ارائه دهند که با استانداردهای مدیریت کیفیت دقیق مطابقت دارند.

QMS چیست؟
صدور گواهینامه ISO 9001

سیستم مدیریت کیفیت در استاندارد ISO 9001 متمرکز است. در ساده ترین راه، یک سیستم مدیریت کیفیت، مجموعه ای از اصول یا دستورالعمل ها برای روش های عملیاتی استاندارد است که می توانید از آن برای اندازه گیری کیفیت کیفیت جنبه های کسب و کار خود استفاده کنید.

آن را به عنوان مجموعه ای از خط مشی ها، فرآیندها و روش های مستند که از راه عالی ای که می خواهید محصول و یا خدمات خود را به مشتریان خود ارائه دهید، تعریف کنید. این تقریبا مانند یک سیستم مدیریت فرایند کسب و کار است، به جز با تمرکز بر کنترل کیفیت.

هر QMS متفاوت خواهد بود، متناسب با نیازها و اهداف شرکت با استفاده از آن. استاندارد ISO 9001 (و بیشتر به طور کلی خانواده خانواده ISO 9000) مجموعه ای از دستورالعمل هایی را برای کمک به طراحی و پیاده سازی QMS موفق خود ارائه می دهد.

 

شما می توانید QMS را با شکستن آن به چهار عنصر اصلی یا مراحل درک کنید:

طرح PLAN
انجام دادن DO
بررسی CHECK
قانونACT
البته، یک سیستم QMS به تنهایی شما را به طور خودکار گواهینامه ISO 9001 را تأیید نخواهد کرد، اما این چیزی است که کل صدور گواهینامه بر اساس آن است.

همانند 9001 استانداردهای اضافی در خانواده 9000 وجود دارد که از اجرای یک سیستم مدیریت کیفیت پشتیبانی می کنند:

ایزو 9000 اصول و مقررات را تعریف می کند که ایزو 9001،
ایزو 9004 برای بهبود میزان موفقیت QMS که 9001 تعریف شده طراحی شده است.
برای بررسی دقیق تر در مورد کارهای داخلی QMS، از مقاله سیستم مدیریت کیفیت ما بازدید کنید.

چرا ISO 9001 مهم است

گواهینامه استاندارد ISO 9001 یک نماد بین المللی شناخته شده برای اعتبار و تضمین کیفیت است. فرض بر این است که سازمان های خبره به یک سیستم سازگار برای اطمینان از رضایت بالایی از مشتریان و بهبود مستمر دست یافته اند.

مزایای صدور گواهینامه ISO 9001

طیف گسترده ای از مزایای وجود دارد که صدور گواهینامه ایزو 9001 مهمترین نکته برای هر سازمان است.

افزایش پتانسیل سود و سهم بازار
زمان صرفه جویی در مدیریت منابع کارآمد تر
مشکلات و ناهنجاری های تکراری کاهش یا حذف می شوند
تصویر برند و اعتبار بهبود یافته است
کار دستی با ادغام فرآیند و اتوماسیون فرآیند کاهش می یابد
کارآیی و کارآیی سازمانی با استفاده از داده ها و شواهد برای اطلاع رسانی تصمیم گیری بهبود می یابد

رویکرد ایزو 9001 به بررسی هر دو فرایند فردی و همچنین نحوه برخورد هر یک از این فرآیند با یکدیگر می پردازد. با بررسی رابطه بین تمام فرآیندهای کسب و کار خود در زمینه QMS، می توانید زمینه های رسیده را برای بهبود و بهینه سازی پیدا کنید.

استفاده از اطلاعات و شواهد برای اطلاع از تصمیم گیری شما ضروری است اگر شما می خواهید برای رسیدن به اهداف کسب و کار خود. جمع آوری گزارش های کافی و به اندازه کافی مستند سازی فرآیندهای شما نیز ضروری است، بنابراین شما باید داده ها را برای اولین بار با آن کار کنید. سیستم های مدیریت کیفیت در این زمینه خوب هستند و چارچوبی برای مستند سازی تمام فرآیندهای کسب و کار شما را فراهم می کنند.

چگونه گواهینامه ایزو 9001 برای مشتریان شما مفید است:

تضمین می کند که شما فروشنده قابل اعتماد و با کیفیت بالا هستید
رضایت مشتری تمرکز اصلی ISO 9001 است
بازخورد مشتری می تواند به سرعت و کارآمد بر روی عمل
برنامه ریزی پیشگیرانه به این معنی است که مسائل پیش می آیند تا فرصتی برای مشتریان خود ایجاد کنند
یکی از مهمترین عوامل اجرای سیستم های مدیریت کیفیت، تمرکز بر بهبود رضایت مشتری با شناسایی نیازها و اهداف آنها است. رضایت مشتری بهبود یافته و سپس منجر به کسب و کار در حال انجام است.

هنگامی که برای یک مشتری روشن است که شما به استانداردهای بالای کیفیت مورد نیاز گواهینامه ایزو 9001 دست یافته اید، آنها بیشتر به راحتی اعتماد شما را در اختیار شما قرار می دهند.

گواهینامه ایزو 9001 برای کارکنان شما سودمند است

به لطف عملکرد بهبود یافته کسب و کار، امن تر است
کارکنان نسبت به رضایت شغلی شغلی و شادکامی در محل کار با توجه به نقش خود (چه باید بکنند و چگونگی انجام این کار) به روشنی تعریف و ساده
آموزش و پرورش، تأسیسات و منابع آموزشی به واسطه برنامه ریزی بهتر و ساختار سازمانی به راحتی در دسترس است
پیاده سازی QMS می تواند یک فرهنگ سازمانی را به طور مداوم بهبود بخشد
کارکنان بیشتر مشغول به کار هستند و بیشتر مسئولیت فرآیندهای استفاده از آنها را دارند
پرورش یک فرهنگ بهبود مستمر می تواند به بهبود روحیه کارگر (و همچنین شادی عمومی در محل کار) کمک کند تا کارگران احساس کنند که آنها به طور فعال درگیر و مسئول توسعه، پیاده سازی و بهینه سازی فرآیندهای استفاده شده در یک به صورت روزانه.

علاوه بر این، منطقی است که مردم تصمیم گیری در مورد طراحی و بهینه سازی یک فرایند خاص، آنهایی هستند که از آنها به طور روزانه استفاده می کنند.

با جمعآوری تمام نیروی کار خود برای ایجاد و بهبود فرایندهای موجود، نه تنها فرهنگی برای بهبود مستمر را تقویت می کنید، بلکه کارگران را با اهداف سازمان به طور کلی هماهنگ کنید.

صدور گواهینامه ISO 9001

برای دریافت گواهینامه، شما اساسا باید یک سیستم مدیریت کیفیت با توجه به جدیدترین استاندارد ISO 9001 برای راه اندازی یک سیستم مدیریت کیفیت بکار ببرید و سپس این QMS را توسط ممیز گواهی شده مورد بررسی قرار دهید.

نتیجه یک گواهی است که معمولا به مدت سه سال طول می کشد، بعد از آن سازمان باید مجددا تأیید شود.

برای سازمان ها
باید به وضوح اظهار داشت که ایزو 9001 گروهی نیست که سازمانها بتوانند به آن بپیوندند. این یک گواهی است که باید به عنوان بخشی از یک فرآیند ممیزی خاص به دست آید.

 

 

صدور گواهینامه ایزو

آکادمی آموزشی

دانستی های ایزو