رفتن به محتوا

دانلود متن فارسی ارزیابی چرخه حیات

خانه » وبلاگ » دانلود متن فارسی ارزیابی چرخه حیات
دانلود متن فارسی ارزیابی چرخه حیات

قبل از دانلود متن ارزیابی چرخه حیات بیایید به دو تعریف رایج آن توجه کنیم که البته قرابت زیادی با یکدیگر دارند: «ارزیابی چرخه حیات، تکنیکی برای ارزیابی اثرات زیست محیطی مرتبط با تمام مراحل زندگی یک محصول – از استخراج مواد خام تا پردازش مواد، ساخت، توزیع، استفاده، تعمیر و نگهداری و دفع یا بازیافت – است». همچنین «ارزیابی چرخه حیات (LCA) یک روش ارزیابی زیست‌محیطی است که شامل تجزیه‌و‌تحلیل و کمی‌کردن جنبه‌های زیست‌محیطی و اثرات بالقوه یک محصول،  در کل چرخه عمر آن است». با این دو تعریف به استقبال دانلود متن فارسی ارزیابی چرخه حیات و همچنین ارتباط آن با ایزو 14001 می‌رویم چراکه این ایزو هم «استانداردی جهانی برای ایجاد و برقراری نظام هماهنگ مدیریت زیست محیطی در یک سازمان است».

مزایای اجرای ارزیابی چرخه حیات

مزایای اجرای ارزیابی چرخه حیات

ارزیابی چرخه حیات یا همان Life Cycle Assessment که به‌اختصار LCA نامیده می‌شود، مزایای زیر را برای سازمان‌ها به‌همراه خواهد داشت:

  • به شناسایی فرصت‌ها برای بهبود محیط‌زیست محصولات در مراحل مختلف چرخه عمر آن‌ها کمک می‌کند، بنابراین تأثیر آن‌ها را کاهش می‌دهد و آنها را دوستدار محیط‌زیست می‌کند.
  • اطلاعاتی را برای تصمیم‌گیرندگان شرکت برای برنامه‌ریزی استراتژیک و طراحی محیطی محصولات و فرآیندها فراهم می‌کند.
  • LCA به شرکت‌ها کمک می‌کند برچسب‌ها و گواهی‌های زیست‌محیطی مانند دستورالعمل‌ محصول زیست‌محیطی (EPD) و گواهی‌های ردپای کربن را دریافت کنند.
  • این گواهی شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا استراتژی‌های بازاریابی زیست محیطی را اجرا کنند.
  • LCA تصویر و ارزش برند را بهبود می‌بخشد.
  • دسترسی به فرآیندهای تدارکات عمومی سبز را فراهم می‌کند.

در ضمن خوب است که بدانیم استفاده از رویکرد چرخه عمر برای شرکت‌هایی که تحت استاندارد ISO 14001:2015 گواهینامه دارند یا متقاضی صدور گواهینامه هستند، اجباری است.

فازهای ارزیابی چرخه حیات

فازهای ارزیابی چرخه حیات

طبق استانداردهای مرجع ISO 14040 و ISO 14044، یک مطالعه LCA شامل چهار مرحله زیر است:

  • تعریف هدف و محدوده
  • موجودی چرخه عمر (LCI)
  • ارزیابی تأثیر چرخه زندگی
  • تفسیر

اجرای هر چهار مرحله صرفا در نسبت با یکدیگر معنادار خواهد بود.

دستورالعمل محصولات زیست محیطی چیست؟

دستورالعمل محصولات زیست محیطی چیست؟

بالاتر از EPD یا Environmental Product Declarations یا همان دستورالعمل محصول زیست‌محیطی صحبت کردیم. اما EPD چیست؟ دستورالعمل‌های محصول زیست محیطی، اسنادی هستند که حاوی اطلاعات زیست محیطی مرتبط و تأیید‌شده در مورد محصولات و خدمات بر اساس رویکرد ارزیابی چرخه عمر هستند.

آن‌ها توسط ISO 14025 (برچسب‌ها و اعلامیه‌های زیست محیطی – اعلامیه‌های زیست ‌محیطی نوع III) تعریف شده‌اند و هنگام مقایسه اثرات زیست محیطی محصولات در همان دسته به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در واقع،EPD  فقط برای محصولات خاصی انجام می‌شود که قوانین دسته‌بندی محصولات (PCR) برای آنها تعریف شده است. این PCR‌ها با هماهنگ‌کردن مفاهیمی مانند محدوده تجزیه‌و‌تحلیل، واحد عملکردی و نحوه ارائه نتایج، چارچوبی را برای تجزیه‌و‌تحلیل محصولات تعریف‌شده فراهم می‌کنند تا EPD محصولات در همان رده تحت پوشش PCR ها با یکدیگر مقایسه شوند.

EPD نشان‌دهنده تعهد سازنده به اندازه‌گیری و کاهش اثرات زیست محیطی محصولات و خدمات خود و رعایت شفافیت هنگام گزارش این اثرات است. بنابراین تولیدکنندگان داده‌هایی عینی و قابل‌مقایسه را ارائه می‌کنند که توسط اشخاص ثالث تأیید شده است تا عملکرد زیست محیطی محصولات و خدمات خود را توصیف کنند.

مزایای دستورالعمل‌های محصولات زیست محیطی چیست؟

مزایای دستورالعمل‌های محصولات زیست محیطی چیست؟

یکی از مهمترین کاربردEPD ها، تدارکات پایدار یا سبز در بخش‌های دولتی و خصوصی است، با توجه به اینکه EPDها مبنای منصفانه‌ای برای مقایسه عملکرد زیست محیطی محصولات مختلف فراهم می‌کنند. از آنجا که EPD بر اساس استانداردهای بین المللی ISO است، یک سیستم بین المللی است، بنابراین استفاده از آن، مقبولیت و توسعه در عرصه بین‌المللی را تضمین می‌کند. این دستورالعمل‌ها از طریق تأیید مستقل برای اطمینان از اعتبار و صحت اطلاعات مندرج در اظهارنامه تأیید شده است.

ارزیابی چرخه حیات و ایزو 14001

ارزیابی چرخه حیات با ایزو 14001 یا همان سیستم مدیریت محیط زیست مرتبط است. «استاندارد ایزو 14001 به‌عنوان یکی از انواع استانداردهای محیط زیست، استانداردی جهانی برای ایجاد و برقراری نظام هماهنگ مدیریت زیست محیطی در یک سازمان است. استاندارد 14001 نیازمندی‌هایی را به‌منظور توسعه و اجرای یک سیستم مدیریت زیست محیطی ارائه می‌کند. استاندارد ISO 14001 صرف‌نظر از بزرگی و کوچکی و یا تولیدی و خدماتی بودن، در تمامی سازمان‌ها قابل پیاده‌سازی است». بر همین اساس است که ارزیابی چرخه حیات با این ایزو ارتباطی تنگاتنگ دارد و اجرای آن در کنار این ایزو به قوام ساختاری یک سازمان خواهد انجامید.

در پایان این نکته را هم اضافه کنیم دانلود استاندارهای ایزو از کیو سی بی ممکن است و شما می‌توانید با دانلود ایزوها انواع آن را بشناسید و در موردشان تصمیم‌گیری کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.