رفتن به محتوا

ISO26000:2010 – سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی

ایزو 26000

شرکت‌ها و سازمان‌ها به دور از جامعه کار نمی‌کنند. ارتباط آن‌ها با جامعه و محیط زیستی که در آن کار می کنند، عامل مهمی در توانایی شرکت‌ها برای ادامه کار به طور موثر است. یک سازمان نسبت به جامعه و محیط پیرامونی خود مسئول است و باید این مسئولیت را ادا کند. این مسئولیت با عنوان استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی یا ایزو 26000 در بحث تضمین کیفیت شناخته شده و می‌تواند از توجه به سازمان‌های خیریه تا حفظ و توسعه محیط زیست، متفاوت و گسترده باشد. امروزه بسیاری از سازمان‌ها بخشی از درآمد خود را صرف امور عام‌المنفعه نظیر کمک به موسسات خیریه، موسسات جهانی حمایتی نظیر یونسکو، حفظ و توسعه محیط زیست و… می‌کنند. در استاندارد مسئولیت اجتماعی 26000 ISO، راهنمایی‌هایی برای اجرای هر چه بهتر این مسئولیت‌ها ارائه شده است.

استاندارد مسئولیت‌پذیری اجتماعی در بحث ایزو 26000 در گروه استانداردهای کنترل کیفیت قرار دسته بندی می شود و به عنوان رهنمودی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی ارائه شده که قابل استفاده برای تمام سازمان‌ها اعم از دولتی، خصوصی، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه است. تاکید استاندارد مسئولیت اجتماعی 26000  ISO، بر نتایج امور و بهبود این موارد است. وجود سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی در سازمان موجب جلب اعتماد، رضایت مشتریان، فعالیت‌ها، تولید و خدمات خواهد شد.

مسئولیت یک سازمان آگاهی از تاثیر تصمیمات و فعالیت‌های خود بر جامعه و محیط است و در این راه باید از رفتاری شفاف و اخلاقی پیروی کند. سازمان‌های واقع در هر نقطه از دنیا و سهامداران یا ذینفعان آن‌ها، آگاهی مناسبی نسبت به مزایای رفتارهای اجتماعی پیدا کرده‌اند یا به عبارتی دارای سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی یا ایزو 26000 هستند. هدف مسئولیت اجتماعی کمک به توسعه‌ی پایدار است. استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی یا ایزو 26000 راهکارهایی در زمینه‌های مختلف از جمله اصول اساسی مسئولیت اجتماعی، مسائل و موضوعات مرتبط با مسئولیت اجتماعی، روش‌های ادغام و تلفیق، تبدیل رفتار مسئولیت اجتماعی به راهکارها، سیستم‌ها و فرآیندهای سازمانی ارائه می‌کند.

هدف از پیاده سازی ایزو 26000

هدف اصلی مسئولیت اجتماعی ایزو 26000  ،کمک به توسعه‌ی پایدار است. سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی، راهکارهایی در زمینه اصول اساسی و استاندارد مسئولیت‌پذیری اجتماعی ارائه می‌کند تا روش‌های ادغام، تلفیق و تبدیل رفتار مسئولیت اجتماعی به سیستم‌‌ها، اقدامات و فرایندهای سازمانی فعلی مشخص شود. استاندارد مسئولیت‌پذیری اجتماعی برای کمک به سازمان‌ها در جهت پیاده‌سازی توسعه پایدار، طراحی شده است.

دامنه کاربرد سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی

ایزو 26000، با انواع سازمان‌های کوچک یا بزرگ، در بخش‌های خصوصی، دولتی و غیرانتفاعی هم‌خوانی دارد. این استاندارد در کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه قابل اجرا است و متناسب با تمام شرایط ممکن طراحی شده است.

دامنه کاربرد سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی

مزایای پیاده‌سازی ایزو 26000

پیاده‌سازی یک سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی صحیح در سازمان، مزایای زیادی در زمینه‌های مدیریتی و نیروی انسانی دارد که برخی از این موارد عبارتند از:

  • ترغیب به تصمیم‌گیری آگاهانه‌، بر اساس شناخت بهتر از انتظارات و توقعات جامعه
  • آگاهی نسبت به فرصت‌ها، تهدیدها و خطرات مرتبط با استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی یا عدم توجه به این مسئولیت‌ها، نظیر مدیریت بهتر خطرات و تهدید قانونی
  • افزایش شهرت سازمان و افزایش اعتماد عمومی
  • افزایش رقابت سازمان با رقبای خود که شامل دسترسی به وضعیت مالی و شریک ممتاز است.
  • تماس با طیف متنوعی از سهامدارن، بهبود رابطه سازمان با سهامداران و ارتقای ظرفیت آن برای ابتکار و نوآوری از طریق ارائه دیدگاه‌ها و نگرش‌های جدید
  • تاثیر مثبت بر توانایی استخدام، افزایش وفاداری، صداقت، بهبود در روحیه کارمندان و ارتقای ایمنی و سلامت کارگران زن و مرد افزایش اطمینان و عدالت در معاملات از طریق امور سیاسی مسئولانه، رقابت منصفانه و حذف فساد و رشوه‌خواری
  • جلوگیری یا کاهش تمارضات احتمالی در زمینه محصولات و خدمات با مشتریان

اصول استاندارد ایزو 26000 برای سازمان‌ها

استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی یا همان ISO 26000 دارای اصول اولیه‌ای است که هر سازمان ملزم به پیروی از این اصول است. این اصول شامل این موارد است:

  • کمک به سازمان‌ها در جهت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی آن‌ها،
  • ایجاد راهنمایی‌های عملی در جهت مسئولیت اجتماعی،
  • اجرایی نمودن مسئولیت اجتماعی 26000 ISO،
  • شناسایی و همکاری با گروه‌های ذینفع،
  • افزایش اعتبار گزارش‌های مربوط به استاندارد مسئولیت پذیری اجتماعی،
  • تأکید بر نتایج عملکرد و ارتقا،
  • ترویج اصطلاحات عمومی در زمینه مسئولیت پذیری اجتماعی،
  • کاهش تضادها و افزایش هماهنگی بین‌المللی از طریق تشکیل کمیسیون و مجامع گوناگون،
  • تأکید بر بهبود نتایج عملکردهای سازمان،
  • همراه شدن با سایر مدارک و استانداردهای بین‌المللی،
  • ارتقای واژه‌شناسی رایج در گزارشگری اجتماعی،
  • افزایش رضایت و اطمینان مشتری
راه های ارتباطی
ازما مشاوره رایگان دریافت کنید!
با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.
فرم دریافت مشاوره رایگان
با پر کردن فرم زیر کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

با پر کردن فرم درخواست گواهینامه ایزو از مشاوره تخصصی و رایگان بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مشتریان ما

ثبت درخواست