رفتن به محتوا

ISO50001:2018 – سیستم مدیریت انرژی

ایزو 50001

استاندارد ایزو 50001:2018  آخرین ویرایش استاندارد مدیریت انرژی ISO 50001 است که توسط سازمان بین‌المللی ایزو ارائه شده است. استاندارد ایزو 50001 در برگیرنده الزامات اجرا، نگهداری و بهبود سیستم مدیریت انرژی است. هدف از استاندارد مدیریت انرژی و اخذ گواهینامه ایزو 50001 توانمندسازی سازمان جهت دستیابی به راهکارهای خاص جهت بهبود بهره‌وری انرژی، استفاده و مصرف انرژی است.

اجرای استاندارد مدیریت انرژی

اجرای استاندارد ISO 50001 از طریق سیستم مدیریت انرژی به صورت نظام‌مند، به کاهش انتشار گاز گلخانه‌ای، کاهش هزینه انرژی و کاهش سایر پیامدهای مرتبط با محیط‌زیست منجر می‌شود. ایزو 50001 برای تمامی سازمان‌ها از هر نوع و اندازه بدون توجه به شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اجتماعی آنان قابل اجرا است. اجرای موفق استاندارد ISO 50001 و دریافت ایزو 50001 به تعهد تمامی سطوح و جایگاه‌های سازمان به ویژه مدیریت ارشد بستگی دارد .

تاثیر اجرای استاندارد ایزو 50001

استاندارد ISO 50001 سازمان را قادر می‌سازد تا با اجرای اقدام ضروری برای بهبود عملکرد انرژی و ارائه انطباق سیستم با الزامات استاندارد مدیریت انرژی ISO 50001، تعهدات اشاره شده در خط مشی را محقق سازد. استاندارد مدیریت انرژی و اخذ گواهینامه ایزو 50001 برای فعالیت‌های تحت کنترل یک سازمان به کار می‌رود. بکارگیری سیستم مدیریت انرژی، می‌تواند به گونه‌ای متناسب‌سازی شود که با الزامات خاص سازمان، از جمله پیچیدگی سیستم، گستره مستندسازی و منابع، همخوان شود.

سازمان‌های قابل اجرای استاندارد مدیریت انرژی ISO 50001

یک سازمان می‌تواند استاندارد بین‌المللی ایزو 50001 را انتخاب کرده و آن را با سایر سیستم‌های مدیریت، نظیر مدیریت کیفیت، محیط زیست، ایمنی و بهداشت حرفه‌ای یکپارچه کند. استاندارد بین‌المللی سیستم مدیریت انرژی و دریافت ایزو 50001 برای هر سازمانی که مایل است از انطباق با اظهارات خط‌مشی انرژی خود اطمینان حاصل کند و این انطباق با الزامات استاندارد ISO 50001 را به دیگران اثبات کند، کاربرد دارد. سازمان‌ها می‌توانند با خودارزیابی و خوداظهاری، رعایت انطباق با الزامات استاندارد مدیریت انرژی ISO 50001 را تایید کنند یا آن را به وسیله اخذ گواهینامه ایزو 50001 از یک سازمان بیرونی ، مورد تایید قرار دهند. در حقیقت سیستم مدیریت انرژی ISO 50001 دارای المان‌های سیستمی بسیاری است که فرد باید حتما با این استاندارد و تفکر سیستمی آشنا باشد.

سازمان‌های قابل اجرای استاندارد مدیریت انرژی ISO 50001

هدف سیستم مدیریت انرژی

هدف از این استاندارد، توانمندسازی سازمان‌ها در استقرار سیستم‌ها و فرآیندهای لازم جهت بهبود عملکرد انرژی شامل کارایی، بهره‌برداری و مصرف انرژی است. پیاده‌سازی این استاندارد بین‌المللی جهت کاهش تصاعد گازهای گلخانه‌ای و دیگر پیامدهای زیست‌محیطی و کاهش هزینه انرژی از طریق مدیریت سیستماتیک انرژی در نظر گرفته شده است. استاندارد بین‌المللی ایزو 50001 برای تمام سازمان‌ها در اندازه‌های مختلف، صرف‌نظر از شرایط جغرافیایی، فرهنگی یا اجتماعی قابل کاربرد است.

پیاده‌سازی موفق این سیستم، به تعهد کلیه سطوح و بخش‌های سازمان و خصوصا مدیریت ارشد بستگی دارد. این استاندارد، الزامات یک سیستم مدیریت انرژی یا همان Energy Management System که به اختصار EnMs از آن یاد می‌شود تشریح می‌کند. سازمان بر مبنای این الزامات، قادر به استقرار و پیاده‌سازی خط مشی انرژی، استقرار اهداف کلان و خرد و برنامه‌های اجرایی است که الزامات قانونی و اطلاعات مربوط به بهره‌برداری انرژی بارز را زیر نظر می‌گیرد. استاندارد مدیریت انرژی سازمان را قادر به دستیابی به تعهدات خط مشی خود کرده تا اقدامات لازم جهت بهبود عملکرد انرژی به کار گرفته شود تا در نهایت انطباق سیستم را با الزامات این استاندارد بین‌المللی نشان دهد.

فواید استاندارد ایزو 50001

  • کاهش هزینه‌های مالی در مصرف انرژی
  • افزایش کارآیی مصرف انرژی در فرآیندهای سازمان
  • ایجاد فرهنگ اصلاح الگوی مصرف برای استفاده صحیح از انرژی
  • ایجاد راهکارهای جدید برای استفاده بهینه از انرژی
  • کنترل و استانداردسازی در انرژی از دیدگاه مصرف و تولید
  • سازگاری با استاندارد ISO 14001
راه های ارتباطی
ازما مشاوره رایگان دریافت کنید!
با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.
فرم دریافت مشاوره رایگان
با پر کردن فرم زیر کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

با پر کردن فرم درخواست گواهینامه ایزو از مشاوره تخصصی و رایگان بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مشتریان ما

ثبت درخواست