دوره آموزشی
سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی ISO 26000:2010
خانه » دوره های آموزشی » سیستم مدیریت مسئولیت اجتماعی ISO 26000:2010
تاریخ برگزاری :
20 دی 1401
شیوه برگزاری دوره :
آنلاین
مدت دوره :
یک روزه
شهریه دوره : 1200000 تومان
Error: the field format must contains "%s".

شرکت ها و سازمان ها به دور از جامعه کار نمی کنند. ارتباط آنها با جامعه و محیط زیستی که در آن کار می کنند، عامل مهمی در توانایی آنها برای ادامه کار به طور موثر است. یک سازمان نسبت به جامعه و محیط پیرامونی خود مسئول است و باید این مسئولیت را ادا کند. این مسئولیت می تواند از توجه به سازمان های خیریه تا حفظ و توسعه محیط زیست متفاوت و گسترده باشد. امروزه بسیاری از سازمان ها بخشی از درآمد خود را صرف امور عام المنفعه نظیر کمک به موسسات خیریه، موسسات جهانی حمایتی نظیر یونسکو، حفظ و توسعه محیط زیست و … می کنند. در ایزو 26000 راهنمایی هایی برای اجرای هر چه بهتر این مسئولیت ها ارائه شده است.
استاندارد ISO 26000 را به عنوان رهنمودی در قالب مسئولیت های اجتماعی ارائه نموده است که قابل استفاده برای تمام سازمان ها اعم از دولتی، خصوصی، کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد. تاکید بر نتایج امور و بهبودها بوده و برای سازمان، جلب اعتماد، رضایت مشتریان، فعالیت ها، تولید و خدمات را در پی دارد.
مسئولیت یک سازمان از تاثیرات تصمیمات و فعالیت های خود بر جامعه و محیط از طریق رفتاری شفاف و اخلاقی ، سازمان های واقع در هر نقطه دنیا و سهامداران وذینفعان آنها، آگاهی مناسبی نسبت به مزایای رفتارهای اجتماعی پیدا کرده اند. هدف مسئولیت اجتماعی کمک به توسعه ی پایدار می باشد.
استاندارد ایزو 26000 راهکاری را در زمینه اصول اساسی مسئولیت اجتماعی ، مسائل و موضوعات مرتبط با مسئولیت اجتماعی و روش های ادغام و تلفیق و تبدیل رفتار مسئولیت اجتماعی به راهکارها ، سیستم ها، اقدامات و فرآیند های سازمانی ارائه می نماید.
پیاده سازی ایزو 26000
هدف مسئولیت اجتماعی،کمک به توسعه ی پایدار میباشد. استاندارد ISO 26000 راهکاری را در زمینه اصول اساسی مسئولیت اجتماعی،مسائل و موضوعات اصلی مرتبط با مسئولیت اجتماعی و روش های ادغام و تلفیق و تبدیل رفتار مسئولیت اجتماعی به راهکارها،سیستم ها،اقدامات و فرایندهای سازمانی فعلی،را ارائه می نماید. برای کمک به سازمان ها در جهت پیاده سازی توسعه پایدار،طراحی شده است.
دامنه کاربرد ISO 26000
ایزو 26000 ،با همه انواع سازمان ها در بخش های خصوصی،دولتی و غیر انتفاعی، چه کوچک و چه بزرگ و اعم از اینکه در کشورهای پیشرفته یا در حال توسعه فعالیت میکنند، همخوانی داشته و متناسب با همه انها طراحی شده است.
مزایای پیاده سازی استاندارد ISO 26000
- ترغیب به تصمیم گیری اگاهانه تر بر اساس شناخت بهتر از انتظارات و توقعات جامعه،فرصت های مرتبط با مسئولیت اجتماعی(نظیر مدیریت بهتر خطرات و تهدید قانونی) و تهدیدها و خطرات مرتبط با عدم مسئولیت اجتماعی.
- بهبود اقدامات مدیریت بحران(تهدید)سازمان.
- افزایش شهرت سازمان و افزایش اعتماد عمومی
- افزایش رقابت سازمان با رقبای خود که شامل دسترسی به وضعیت مالی و شریک ممتاز می باشد.
- بهبود و ارتقای رابطه سازمان با سهامداران خود و ظرفیت ان برای ابتکار و نواوری،از طریق ارائه دیدگاهها و نگرشهای جدید و تماس با طیف متنوعی از سهامداران
- افزایش وفاداری،صداقت و روحیه ی کارمندان،ارتقای ایمنی و سلامت کارگران زن و مرد و تاثیر مثبت بر توانایی استخدام.
- افزایش اطمینان پذیری و عدالت در معاملات از طریق امور سیاسی مسئولانه،رقابت منصفانه،و فقدان(عدم)فساد و رشوه خواری.
- جلوگیری یا کاهش تمارضات احتمالی با مشتریان در زمینه محصولات یا خدمات.
اصول استاندارد مسولیت اجتماعی ISO 26000 برای سازمان ها :
- کمک به سازمان ها در جهت ایفای نقش مسئولیت اجتماعی آن ها؛
- تأمین راهنماهای عملی در جهت مسئولیت اجتماعی؛
- اجرایی نمودن مسئولیت اجتماعی؛
- شناسایی و درگیر نمودن گروه های ذینفع؛
- افزایش اعتبار گزارش های مربوط به مسئولیت پذیری اجتماعی؛
- تأکید بر نتایج عملکرد و ارتقا؛
- ترویج اصطلاحات عمومی در زمینه مسئولیت پذیری اجتماعی؛
- کاهش تضادها و افزایش هماهنگی بین المللی از طریق تشکیل کمیسیون های و مجامع گوناگون
- تأکید بر بهبود ها و نتایج عملکرد؛
- همراه شدن با سایر مدارک و استانداردهای بین المللی؛
- ارتقای واژه شناسی رایج در گزارشگری اجتماعی؛
- افزایش رضایت و اطمینان مشتری .