رفتن به محتوا

دانلود متن فارسی ISO 10015:1999

خانه » وبلاگ » دانلود متن فارسی ISO 10015:1999
دانلود ایزو 10015

محیط کسب‌و‌کار هر روز رقابتی‌تر می‌شود. به‌منظور باقی‌ماندن در بازار، سازمان‌ها روی فناوری سرمایه‌گذاری می‌کنند، فرآیندها را تغییر می‌دهند و محصولات جدید ایجاد می‌کنند، در‌حالی‌که کارکنان باید با این تغییرات به‌همان سرعتی که اجرا می‌شوند، سازگار شوند. برای رویارویی با این چالش‌ها، شرکت‌ها باید به‌دنبال راه‌هایی برای توانمندسازی و تقویت یادگیری باشند و اطمینان حاصل کنند که این تغییرات با اهداف و استراتژی‌های شرکت همسو است. در ادامه و قبل از دانلود ایزو 10015 با همدیگر به این ایزو و جوانب گوناگون آن خواهیم پرداخت.

ایزو 10015 چیست؟

ایزو 10015 چیست؟

نقش ISO 10015 ارائه رهنمودهایی است که می‌تواند به سازمان کمک کند تا نیازهای آموزشی را شناسایی و تجزیه‌و‌تحلیل، طراحی و برنامه‌ریزی کند و همچنین منابعی را برای آموزش فراهم نماید و نتایج آموزش را ارزیابی کند، و روند آموزش را برای دستیابی به اهدافش نظارت کند و بهبود بخشد. ISO 10015 بر سهم آموزش در بهبود مستمر تأکید دارد و در نظر گرفته شده است که به سازمان‌ها کمک کند تا آموزش خود را به سرمایه‌گذاری مؤثرتر و کارآمدتر تبدیل کنند. این استاندارد راهنمایی‌هایی را در مورد فناوری آموزشی و یادگیری سازمانی ارائه می‌دهد و به طور خاص بر نیازهای تجاری تمرکز دارد.

مزایای ایزو 10015 چیست؟

مزایای ایزو 10015 چیست؟

شرکت‌هایی که قبل از این، از سیستم‌های مدیریت کیفیت ISO 9001 استفاده می‌کرده‌اند، می‌توانند به‌راحتی ISO 10015 را درک و پیاده‌سازی کنند. ISO 10015 استانداردی مبتنی بر فرآیند است که آن را ساده و کاربردی می‌کند. سازمان‌هایی که ISO 9001 را پیاده‌سازی نکرده‌اند نیز می‌توانند از ISO 10015 برای افزایش کارایی و اثربخشی منابع انسانی خود استفاده کنند. در ادامه به چند مورد از مزایای این ایزو اشاره خواهیم کرد:

  • این استاندارد آموزش را به نیازهای عملیاتی روزمره و اهداف استراتژیک مرتبط می‌کند.
  • سرمایه‌گذاری آموزشی را به بهره‌وری و عملکرد بهبود‌یافته در زمینه‌های مختلف آموزشی تبدیل می‌کند.
  • همچنین به حفظ استعدادهای کلیدی و پیشرفت شغلی آنها کمک می‌کند.
  • این استاندارد که به سمت یادگیری و طراحی آموزشی در محل کار هدایت می‌شود، به سازمان‌ها راهنمایی‌هایی خاصی در راستای همسویی سرمایه‌گذاری خود با اهداف تجاری ارائه می‌دهد.
  • ارائه یک نقشه راه روشن برای تجزیه‌و‌تحلیل شکاف‌های عملکرد در سطح سازمانی و در تصمیم‌گیری‌های مربوط به سرمایه‌گذاری آموزشی از دیگر مزایای ایزو 10015 است.
  • ارائه دستورالعمل‌های روز در مدیریت عملیات آموزشی به‌منظور دستیابی به کارایی و اثربخشی، مزیت دیگر این ایزو است.

ایزو 10015 بر فرآیندهای آموزشی در محل کار تمرکز دارد. این مسئله به‌راحتی قابل درک است زیرا مبتنی بر مفاهیم فرآیند‌گرای خانواده استانداردهای جدید 9000:2015 ISO  است.

درباره اهمیت ایزو 10015

از‌آنجا‌ که ISO 10015 یک استاندارد کیفیت در آموزش است که توسط سازمان بین المللی استاندارد، توسعه یافته است، بر سهم آموزش در بهبود مستمر تأکید دارد و در نظر گرفته شده است که به سازمان‌ها کمک کند تا آموزش خود را به سرمایه‌گذاری مؤثرتر و کارآمدتر تبدیل کنند.

گاهی اوقات ممکن است آموزش به‌دلیل عدم‌توجه به نیازهای واقعی سازمان مورد انتقاد قرار گیرد. زمانی که شرایط اقتصادی سخت است، اغلب اولین بودجه‌ای است که یا کاهش می‌یابد یا به کلی حذف می‌شود – مزایای پایدار آن به نفع سود مالی کوتاه‌مدت نادیده گرفته می‌شود – بودجه آموزشی است. در این حالت سوال این است که مدیریت چگونه می‌تواند اثربخشی برنامه‌های آموزشی خود را تضمین کند؟

این در شرایطی است که اکثر مدیران از گواهینامه‌های ISO 9001 و ISO 14001 خبر دارند اما کمتر در مورد ایزو 10015 می‌دانند. این ایزو یک استاندارد فنی جداگانه است که اکنون توسط بسیاری از شرکت‌های آسیایی و اتحادیه اروپا مورد استفاده قرار می‌گیرد. استاندارد ISO 10015 قابل استفاده برای همه سازمان‌ها است و به رفع نگرانی‌های مشترک در مورد برنامه‌های آموزشی شرکت کمک می‌کند. شرکت‌هایی که انتظار ارزش افزوده را از برگزاری دوره‌های آموزشی مختلف خود دارند، می‌توانند این استاندارد را ایجاد کنند.

ایزو 10015 چرا ایجاد شد؟

ایزو 10015 چرا ایجاد شد؟

کیفیت نیروی کار یک شرکت به محرک کلیدی برای عملکرد پایدار در سطح بالا تبدیل شده است. با توجه به احساس نیاز بیشتر به ابزار مناسب برای تضمین کیفیت آموزش،ISO 10015  توسط گروهی از کارشناسان از 22 کشور ایجاد و توسط دبیرخانه ISO در دسامبر 1999 صادر شد. این سند دستورالعمل‌هایی را برای سازمان به‌منظور ایجاد، پیاده‌سازی، حفظ و بهبود سیستم‌هایی برای مدیریت شایستگی و توسعه افراد و به‌منظور تأثیر مثبت بر نتایج مربوط به انطباق محصولات و خدمات و نیازها و انتظارات طرف‌های ذینفع مربوطه، فراهم می‌کند.

ایزو 10015 به کدام شرکت‌ها کمک می‌کند؟

این سند برای همه سازمان‌ها صرف‌نظر از نوع یا اندازه آنها قابل‌اجراست. استاندارد ISO 10015 می‌تواند توسط همه سازمان‌ها استفاده شود و به رفع نگرانی‌های رایج در مورد برنامه‌های آموزشی شرکت کمک می‌کند، درواقع این استاندارد می‌تواند روی موارد زیر اثرگذار باشد:

  • برنامه‌های آموزش‌محوری که بر بهبود شرکت متمرکز نیستند
  • برخوردهای سلیقه‌ای مدیران
  • معیارهای نامشخصی که برای توسعه مربیان و انتخاب رویکردهای آموزشی در نظر گرفته می‌شود.
  • معیارهای نامشخصی که برای ارزیابی اثربخشی برنامه ایجاد می‌شود

تلاش برای رفع همین نگرانی‌هاست که نشان می‌دهد آموزش در محل کار در مقایسه با آموزش‌های مرسوم، بیشتر برای رفع نیازهای خاص خود سازمان است. همچنین جهانی‌شدن و توسعه سریع فناوری، شرایط سازمانی و رقابت در بازار را تغییر داده است. همین‌ها نشان می‌دهد که برای حفاظت از این سرمایه گذاری در آموزش و توسعه مدیریت منابع انسانی، فرآیندهای توسعه منابع انسانی نیازمند برنامه‌ریزی، اجرا، ارزیابی و کنترل سیستم است.

چرخه آموزش ISO 10015

 ISO 10015 مستلزم استفاده از یک فرآیند سیستماتیک شامل چهار مرحله است:

  • تعریف نیازهای آموزشی
  • طراحی و برنامه‌ریزی آموزش
  • فراهم‌کردن شرایط آموزش
  • ارزیابی نتایج آموزشی

ISO 10015 همچنین به مکانیزم نظارتی نیاز دارد که هر مرحله از فرآیند را برای اطمینان از انطباق گام‌به‌گام با رویه‌های استاندارد و معیارهای عملکرد مستند کند. مکانیسم نظارت، نتایج برنامه‌های آموزشی را برای تعیین اثربخشی برنامه آموزشی بررسی می‌کند. این یک فرآیند مداوم است و می‌تواند به‌عنوان چرخه‌ای در نظر گرفته شود که بهبود مستمر را تشویق می‌کند.

شما در حال حاضر آماده دانلود متن فارسی ایزو 10015 هستید اما قبل از دانلود استاندارد 10015 به این نکته توجه کنید که مهم است که نیازهای خود را در نسبت با این ایزوها درنظر بگیرید و در حین مطالعه آن به مسائل مجموعه یا سازمان خود بیاندیشید تا بتوانید اهمیت هر بند از این سند را دریابید. در ضمن دانلود استانداردهای ایزو در دیگر حوزه‌ها نیز از طریق سایت کیو سی بی ممکن است.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.