رفتن به محتوا

ایزو 26030 – مسئولیت اجتماعی در زنجیره مواد غذایی

 

ISO/TS 26030 یک برنامه کاربردی در بخش مواد غذایی و اقتباس‌شده از ایزو 26000 است. ایزو 26030، توسط کمیته فنی ISO/TC 34، محصولات غذایی، که دبیرخانه آن توسط AFNOR (عضو ISO و به‌عنوان نماینده فرانسه) برگزار می‌شود، ایجاد شده است.

مسئولیت اجتماعی نه‌تنها برای کسب‌و‌کار خوب است، بلکه باید جزئی از کارهای بنیادین هر شرکتی باشد. دستورالعمل جدید بین‌المللی برای بخش کشاورزی و مواد غذایی، ایزو 26030، ‌به‌تازگی منتشر شده است و از آن به‌عنوان مجموعه راهنمای بین‌المللی جدید برای بهبود مسئولیت اجتماعی در زنجیره غذایی جهانی، یاد می‌شود. ما در ادامه بر اساس سند و اطلاعاتی که وبسایت ایزو در اختیارمان قرار داده است، درباره این ایزو صحبت خواهیم کرد.

کوتاه درباره تاریخچه ایزو 26030

در 23 ژانویه 2020، La Coopération Agricole، گروه انجمنی AFNOR، شورای اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی و Bpifrance سمپوزیومی را تحت حمایت وزارت کشاورزی برای بحث در مورد مسئولیت اجتماعی (CSR) در بخش کشاورزی و محصولات کشاورزی ترتیب دادند. این روز فرصتی برای ارائه و انتشار استاندارد داوطلبانه جدید ISO 26030 بود که بذر آن در فرانسه کاشته شد.

این دستورالعمل، راهنمایی‌هایی را برای استفاده از استاندارد 26000 در زنجیره مواد غذایی ارائه می‌دهد. این استاندارد در سطح بین‌المللی برای همه سازمان‌هایی که مایل به توسعه مسئولیت اجتماعی خود هستند، ارائه شد. این استاندارد، تعهد ملموس شرکت‌ها را در رویکرد CSR  تسهیل می‌کند و بنابراین آنها را قادر می‌سازد تا راحت‌تر به انتظارات اجتماعی پاسخ دهند:

  • رفاه حیوانات
  • زباله‌های مواد غذایی
  • رفتار اخلاقی
  • سهام‌داران
  • وظیفه هوشیاری
  • احترام به فرهنگ‌های محلی

برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانید به بیانیه مطبوعاتی پیرامون ایزو 26030 در فرانسه و سند کامل ارائه استاندارد ISO 26030  مراجعه کنید. ISO/TS 26030 همچنین موضوع سمپوزیومی در مورد دستیابی به اهداف مسئولیت اجتماعی بود که در شورای اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی دولت فرانسه در پاریس، برگزار شد. با توجه به همین امر است که می‌فهمیم این ایزو تا چه حد اهمیت دارد.

ایزو 26030 چیست؟

ISO/TS 26030، مسئولیت اجتماعی و توسعه پایدار – راهنمای استفاده از ISO 26000:2010 در زنجیره غذایی (ISO/TS 26030, Social responsibility and sustainable development – Guidance on using ISO 26000:2010 in the food chain)، دستورالعمل‌هایی را ارائه می‌کند مبنی بر این‌که چگونه یک سازمان در زنجیره تولید غذا می‌تواند به توسعه پایدار کمک کند و در عین حال همه قوانین، مقررات و انتظارات ذی‌نفعان محلی را در نظر بگیرد.

جایگاه ایزو 26030 و کارکرد آن برای شرکت‌ها

از پایان‌دادن به گرسنگی و چاقی گرفته تا حفاظت از منابع طبیعی، صنایع غذایی و کشاورزی نقش بزرگی در توسعه پایدار جهان ما دارند. در همین راستا ISO 26000 یک سند مرجع بین‌المللی برای رعایت مسئولیت اجتماعی است و بهترین راهنمایی‌ها را برای کمک به سازمان‌ها ارائه می‌دهد تا به روشی اخلاقی و شفاف عمل کنند و بتوانند مستقیماً به توسعه پایدار یاری رسانند.

در حال حاضر، یک راهنمای فنی جدید برای صنعت کشاورزی و مواد غذایی، راهنمایی‌های خاص این بخش را در مورد اجرای مسئولیت اجتماعی و در حوزهISO 26000  ارائه می‌دهد.

ایزو 26030 به سازمان‌هایی مانند شرکت‌های مواد‌غذایی، مزارع، تعاونی‌ها، پردازش‌کنندگان و خرده‌فروش‌ها، صرف‌نظر از اندازه یا مکانشان، کمک می‌کند تا فهرستی از فعالیت‌هایی را تهیه کنند که آنها را به سمت مسئولیت‌پذیری اجتماعی بیشتر سوق دهد.

اهمیت و ماهیت ایزو 26030 از زبان تهیه‌کنندگان این استاندارد

ساندرین اسپیلاک، مدیر کمیته فنی ISO که این دستورالعمل را تهیه کرده است، گفت: «تقاضای فزاینده‌ای از سوی مصرف‌کنندگان برای داشتن شیوه‌های پایدار و مسئولیت‌پذیر اجتماعی در هر مرحله از زنجیره تولید مواد غذایی وجود دارد که نیاز واقعی به سیستم‌ها و فرآیندهای مورد توافق بین‌المللی را ایجاب می‌کند».

او تاکید می‌کند که «بخش غذا و کشاورزی تأثیر قابل‌توجهی بر جهان و رفاه ما دارند». «بنابراین استفاده از ISO/TS 26030 نه‌تنها به بهبود مسئولیت اجتماعی و پایداری در صنایع غذایی کمک می‌کند، بلکه تأثیر مثبتی بر جامعه، خواهد داشت. همچنین به سازمان‌ها کمک می‌کند تا به ۱۷ مورد از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد دست یابند».

اسپیلاک می‌افزاید: «استاندارد ISO/TS 26030 با مشارکت سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در تدوین این سند، تقویت شده است». علاوه‌بر‌این، این مشخصات فنی ISO به هماهنگ‌کردن رویکردهای مختلف برای پایداری در این بخش و در سطح بین‌المللی کمک می‌کند و به کاربران این امکان را می‌دهد که برمبنای مزیت رقابتی، محصولات و خدمات موردنظر را برگزینند.

حرف آخر؛ دسترسی به ایزو 26030 به‌عنوان دستورالعمل مسئولیت اجتماعی

این سند راهنمای استفاده از ایزو 26000 در زنجیره غذایی را با تمرکز بر هفت موضوع اصلی آن، یعنی موارد زیر ارائه می‌دهد:

  • حاکمیت سازمانی
  • حقوق بشر
  • فرآیندهای کار
  • محیط زیست
  • شیوه‌های عملیاتی منصفانه
  • مسائل مصرف‌کننده
  • مشارکت و توسعه جامعه

هدف اصلی این ایزو کمک به سازمان‌ها در زنجیره غذایی، صرف‌نظر از اندازه یا مکانشان، برای تهیه فهرستی از توصیه‌ها و حرکت به سمت یک رفتار اجتماعی مسئولانه‌تر است.

شما چه به‌دنبال استانداردهایی برای سیستم کشاورزی باشید و چه استانداردهای ایزو صنعت کشاورزی، را پی گرفته باشید به این ایزو نیاز پیدا خواهید کرد. شما می‌توانید با دانلود متن اصلی ایزو 26030 و مطالعه جزئیات آن درباره استانداردهای کنترل کیفیت که در نسبت با استانداردهای موادغذایی، قرار دارند، اطلاعاتی جامع کسب کنید.

راه های ارتباطی
ازما مشاوره رایگان دریافت کنید!
با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.
فرم دریافت مشاوره رایگان
با پر کردن فرم زیر کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

با پر کردن فرم درخواست گواهینامه ایزو از مشاوره تخصصی و رایگان بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مشتریان ما

ثبت درخواست