رفتن به محتوا

ایزوی محیط داخلی ساختمان ISO 16817:2012

ایزو 16817

استاندارد جدید ایزوی محیط داخلی ساختمان به طراحان، معماران، ناظران و سازندگان ساختمان کمک می‌کند تا نسبت به ویژگی­های سلامت، امنیت و میزان سودمندی آن برای ساکنین و کاربران اطمینان حاصل کنند. ایزوی محیط داخلی ساختمان که ایزو 16817 نامیده می‌شود، مربوط به طراحی محیطی ساختمان، محیط داخلی و فرآیند طراحی محیط بصری ساختمان است که توسط کمیته فنی ISO/TC 205 توسعه داده شده است. بر اساس ایزوی محیط داخلی ساختمان، طراحی محیط داخلی با کیفیت مناسب برای کاربران و ساکنین می­بایست نیازهای انسانی از جمله عناصر مرتبط با عملکرد، راحتی بصری، سلامت، امنیت و آسایش را مد نظر قرار دهد.

ایزو 16817

تیم­های طراحی مانند معماران و مهندسان، همچنین کاربران ساختمان، پیمانکاران، کارمندان دولت و دانشگاه استاندارد محیط داخلی ساختمان را ابزاری مفید برای ایجاد یک محیط داخلی مناسب برای ساختمان محل کارشان می­دانند. استاندارد ایزو 16817 نوعی دستورالعمل است که طراحان را به پیروی از یک روند تکراری و پیوسته برای انتخاب راه ­حل­های مناسب در راستای رسیدن به اهداف خود دعوت می‌کند.

استفان ترنر، رئیس کمیته ISO/TC 205 استفاده از ایزوی محیط داخلی ساختمان در توسعه ISO/TC 205، طراحی محیط ساختمان، اطمینان از وجود سلامت در ساختمان و آسایش و رفاه ساکنین نقش به‌سزایی دارد. ایزو 16817 به‌طور ویژه به طراحان ساختمانی کمک می­کند تا کیفیت مطلوب طراحی داخلی ساختمان را مطابق با استاندارد محیط داخلی ساختمان فراهم کنند تا به سطح بالایی از عملکرد و تعامل در طراحی پروژه‌ها دست پیدا کنند. ایزو 16817 در واقع فرآیند طراحی منسجمی از محیط داخلی ساختمان مانند بخش­های معماری و مهندسی است که در جهت بالا بردن عملکرد کلی در ساختمان صورت می‌گیرد.

اهداف استاندارد محیط داخلی ساختمان

این استاندارد راهکاری برای درنظر گرفتن پارامترها و معیارهای مختلف اثرگذار بر کیفیت محیط بصری داخلی است.
ایزو 16817 برای تیم طراحی (معمارها و مهندسان) آماده شده و مشتریان، پیمانکاران، مقامات دولتی و متخصصان را نیز در بر می‌گیرد. ایزوی محیط داخلی ساختمان با هدف سنجش این گروه‌ها در به‌کارگیری یک روند طراحی موثر که پاسخگوی نیاز مصرف‌کننده باشد تهیه شده است. این استاندارد مقوله پایداری و ثبات در کار را در نظر می‌گیرد.


اصول پیاده‌سازی ایده‌ها در استاندارد ایزو 16817

استاندارد محیط داخلی ساختمان، دارای رویکردی سیستماتیک یا نظام‌مند است که مجموعه‌ای از وظایف و امور با ساختاری مشترک هستند. این استاندارد طراحان را در جهت رویکردی پیشرو و تعاملی تشویق می‌کند تا بتوانند طبق اهداف مشتری تصمیم‌گیری کنند و به راه‌حل‌های سازشی برسند. در ایزو 16817، عملکردها از طریق برنامه‌های منظم و یا قوانین کاربردی اجرایی می‌شوند.

مراحل اجرای پروژه در ایزوی محیط داخلی ساختمان

مراحل اجرای پروژه مطابق ایزو 16817 عبارت است از شناخت  وضع موجود، برگزاري جلسه توجیهی برای مدیران و کارشناسان و کارفرما، آموزش مدیران و کارشناسان کارفرما ، تشکیل کمیته راهبری و کمیته های فرعی مربوطه و توجیه اعضای آن و مستندسازی ،فرآیندها . مستندسازی فرآیندها ، شامل طراحی یا اصلاح سیستم مورد نیاز ، تهیه نظامنامه کیفیت ، تدوین روش های اجرایی ، تدوین دستورالعمل های کاری و تهیه و تدوین طرح کیفیت است .

راه های ارتباطی
ازما مشاوره رایگان دریافت کنید!
با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.
فرم دریافت مشاوره رایگان
با پر کردن فرم زیر کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

با پر کردن فرم درخواست گواهینامه ایزو از مشاوره تخصصی و رایگان بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مشتریان ما

ثبت درخواست