ISO 29993:2017 آموزش خارج از آموزش رسمی – الزامات خدمات
الزاماتی را برای خدمات یادگیری خارج از آموزش های رسمی شامل همه ی انواع آموزش های بلند مدت ( به عنوان مثال آموزش های حرفه ای – آموزش های درون سازمانی یا آموزش های برون سپاری شده و آموزش در خانه )را معین می کند.
این شامل خدمات یادگیری ارایه شده توسط ارائه دهندگان خدمات یادگیری یا LSP ها که به خودآموزان خدمات می دهند و نیز همچنین حامیان مالی که خدمات به دانش آموزان ارائه می دهند نیز می باشد.
ویژگی های کلیدی این نوع خدمات عبارتند از : اهداف یادگیری تعریف شده اند و خدمات نیز ارزیابی می شوند و شامل تعامل با یادگیرندگان می باشد. یادگیری می تواند رودررو یا به وسیله تکنولوژی ( مثلا آموزش های مجازی ) یا ترکیبی از هر دو باشد.
در مواردی که ارائه دهنده خدمات یادگیری بخشی از یک سازمان باشند که محصولات (به عنوان مثال کالاها و خدمات) را علاوه بر خدمات یادگیری ارائه می دهد، استاندارد ISO 29993: 2017 فقط برای خدمات یادگیری اعمال می شود.
ISO 29993: 2017 در مدارس، کالج ها و دانشگاه هایی که خدمات آموزشی را به عنوان بخشی از نظام آموزش رسمی ارائه می دهند، هدف نیست، اما می تواند برای آنها به عنوان ابزاری برای بازتاب و خود ارزیابی مفید باشد.
هدف از این سند ارائه چارچوب کلی مرجع برای خدمات آموزشی باکیفیت خارج از آموزش رسمی با تعیین عناصر و تحویل مختلف آن است.
ساختار این سند نشاندهنده یک توالی خاص از تجارب یادگیرندگان و حامیان در یک سرویس آموزش اولیه شامل تبلیغات, اطلاعات ارایهشده قبل از فراگیری خدمات, نیاز به تحلیل, طراحی, سنجش و ارزیابی است.
با این حال, روشی که در آن خدمات یادگیری برنامهریزی و تحویل داده میشود میتواند بسته به زمینه متغیر باشد. ارائه دهنده خدمات یادگیری میتواند یک سیستم مدیریت طراحی کند که برای تضمین تحویل خدمات و مطابقت با این سند طراحی شده باشد.
منبع : سایت ایزو گردآوری و ترجمه : الهه تقی زاده بهجتی