رفتن به محتوا

ISO 45003

ISO 45003

ISO 45003 مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای – بهداشت روان و ایمنی در محل کار

چالش های محیط کار در روز جهانی ایمنی و سلامت شغلی

ISO 45003

حفظ سلامت و ایمنی در محیط کار در هر زمانی مهم است، اما در مواقعی از این قبیل مهم تر می باشد .

امسال ، روز جهانی ایمنی و سلامت در محیط کار ، به بیماری همه گیر Covid-19 پرداخته است و ایزو در حال تلاش به همراه راهنمایی هایی برای کمک است.

جهان کار زیر و رو شده و چالش‌های کلیدی برای حفظ کسب و کارها و همچنین مدیریت ایمنی و امنیت در محل کار وجود دارد. ین امر هم برای افراد قادر به کار و هم برای کسانی که باید برای بازگشت احتمالی آماده می شوند ، صادق است. موضوع امسال روز جهانی بهداشت و سلامت در کار ، متوقف‌کردن بیماری همه‌گیر است: ایمنی و بهداشت در کار می‌تواند جان ها را نجات دهد, که چالش‌های بی‌سابقه‌ای را که سازمان‌ها در این زمان با آن مواجه هستند را شناسایی می‌کند و آگاهی از اهمیت خدمات ایمنی شغلی را افزایش می‌دهد.

  ISO 45001 سیستم‌های مدیریت ایمنی و سلامت شغلی – الزامات با راهنمایی برای استفاده، اولین و تنها استاندارد بین‌المللی برای مدیریت ایمنی و سلامت شغلی (OH & S) است که شامل عملکرد خوب توافق‌شده در سراسر جهان است. آن راهنمایی مفید و چارچوبی برای کاهش خطرات مرتبط با کار، حفاظت از سلامت و افزایش ایمنی در کار فراهم می‌کند.

سلامتی در محیط کار ، محدود به ایمنی و رفاه جسمی نیست. استرس ها و ترس هایی که از این دوره به وجود آورده همه ما را تحت تأثیر قرار داده است. کارکنان  در همه جا می توانند تحت تأثیر عدم اطمینان غالب قرار بگیرند و محیط کار آنها نقش مهمی در کاهش این امر دارد.

با شناخت این واقعیت ، کار در حال تدوین استاندارد مکمل است که به سلامت  روانی می پردازد. ISO 45003 ، مدیریت   ایمنی   و بهداشت حرفه ای – بهداشت روان در محیط کار – دستورالعمل ها ، راهنمایی های لازم در مورد ISO 45001 را با توجه به مدیریت خطرات سلامت روانی و ایمنی در یک سیستم مدیریت OH&S ارائه می دهد.

این استاندارد به حوزه‌های بسیاری می‌پردازد که می‌تواند بر سلامت روانی کارکنان  از جمله ارتباطات ناکارآمد ، فشار بیش از حد ، رهبری ضعیف و فرهنگ سازمانی تاثیر بگذارد.

پیش بینی می شود این استاندارد  تا  سال 2021 منتشر شود .

کمیته ایزو ISO TC 283، به دنبال استانداردسازی در زمینه مدیریت سلامت و بهداشت حرفه ای است تا سازمان را قادر به کنترل خطرات و ایمنی شغلی سازد و این عملکرد از جمله گزارش حوادث و پیشرفت های سلامت روانی را بهبود بخشد.

استرالیا اخیرا یکی از شرکت کنندگان فعال در این پروژه است و استانداردهای ISO 45003 مدیریت ایمنی و بهداشت حرفه ای – بهداشت روان و ایمنی در محل کار را توسعه می دهد.

سولومون که در توسعه این استانداردها مشارکت دارد، می‌گوید: ” ایزو یک کمیته فنی بین‌المللی جدید را تشکیل داده‌است که مسئول توسعه استانداردهای زیر است که در مجموعه استانداردهای بین‌المللی قرار دارند که ISO 45001منجر به آن می‌شود:

ISO 45002 مربوط به اجرای استاندارد مربوط به کاربرد ISO 45001
ISO 45003مربوط به سلامت روانی در محل کار
کتابچه راهنمای ISO 45004 برای SME ها
SME مخفف small and medium enterprises به معنی بنگاه های کوچک و متوسط می باشد .

انتشار این استاندارد در حال حاضر در استرالیا و نیوزلند کامل شده و سازمان‌ها می‌توانند تصمیم بگیرند که آیا این سند بین‌المللی را اجرا کنند یا خیر. مدت انتقال سه سال خواهد بود بنابراین کسب و کارها می‌توانند در طول زمان تغییر کنند و بدون خطر کردن امنیت محیط کار را انجام دهند.

این استانداردی است که قرار است ایمنی محیط کار را در برابر همگان قرار دهد.

استرالیا ازآغاز در این پروژه مشارکت داشته و اکنون از ارائه یک پروژه موفق برای جامعه استرالیا به خود می‌بالد.
Catherine Dunkerley مدیر ارشد مشارکت سهامداران در استانداردهای استرالیا است. کاترین در سال ۲۰۱۷ با استانداردهای استرالیا به عنوان مدیر تعامل ذی نفعان برای پوشش ایمنی عمومی، مدیریت عمومی، تجارت و مدیریت، و خدمات بهداشتی و اجتماعی که در حال حاضر با طیف گسترده‌ای از سهامداران کار می‌کند، شروع به کار کرد.
استاندارد ایزو ۴۵۰۰۳ در آینده با استاندارد ISO 45001 ورژن ۲۰۱۸ و اصول ارگونومی ۱۰۰۷۵ مرتبط می باشد.

ISO TC 283 این استاندارد را تا دو سال آینده منتشر خواهد کرد.
گردآوری و ترجمه : الهه تقی زاده بهجتی

راه های ارتباطی
ازما مشاوره رایگان دریافت کنید!
با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.
فرم دریافت مشاوره رایگان
با پر کردن فرم زیر کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

با پر کردن فرم درخواست گواهینامه ایزو از مشاوره تخصصی و رایگان بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مشتریان ما

ثبت درخواست