دوره آموزشی
تشریح الزامات استاندارد مدیریت موثر فرایند آموزشی ISO 10015:2019
امروزه با ورود به عصر دانش و با توجه به سرعت تغییر تکنولوژی و سیستمهای کاری سازمانها، استفاده از مدیریت موثر فرایند آموزشی و استاندارد ISO 10015:2019، قویترین ابزاری است که میتواند راهگشای سازمانها جهت حضور و بقا در عرصه بازارهای رقابتی باشد. استقرار فرآیند آموزش بر اساس استاندارد ISO 10015:2019 میتواند موثرترین راه در خصوص پایش و اندازهگیری اثر بخشی فرآیند آموزش بر اساس استاندارد آموزشی 10015 باشد. اجرای اثربخش سیستم مدیریت آموزش و تخصیص گواهینامه ایزو 10015، نیازمند تعهد مدیریت، تعهد افراد تحت آموزش و در نهایت تعهد آموزشدهندگان است. با استفاده از راهنمای موجود در استاندارد ISO 10015:2019، سازمانها علاوهبر رفع نیازمندی، در مسیر تحقق یک سازمان یادگیرنده حرکت میکنند. استاندارد ISO 10015 و دریافت ISO 10015، برای ایجاد، اجرا و نگهداری فرآیند آموزشی سازمانها، شرکتها و موسسات بسیار اثربخش خواهد بود.
ISO 10015:2019 روی چه مواردی متمرکز است؟
استاندارد ایزو 10015 با تکیه بر مدیریت کیفیت، رهنمودهایی مربوط به مدیریت شایستگی و توسعه افراد و دستورالعملهایی در جهت ایجاد، پیادهسازی، حفظ و بهبود سیستمهای مدیریت شایستگی و پیشرفت کارکنان ارائه میدهد تا بر نتایج مربوط به محصولات، خدمات، نیازها و انتظارات ذینفعان ذیربط تاثیر مثبت بگذارد. آخرین نسخه استاندارد ایزو 10015، در سال 2019 منتشر شده که در این نسخه از استاندارد آموزش 10015، الزامات از نظر فنی اصلاح، باطل و بهروزرسانی شدهاند. تغییرات اصلی در مقایسه با نسخه قبلی (در سال 1999) به شرح زیر است:
حضور افراد برای سازمانها امری ضروری است و عملکرد سازمانی به نحوه استفاده از شایستگیهای افراد در محل کار بستگی دارد، پس مدیریت شایستگی و پیشرفت افراد در سطح سازمانی، تیمی، گروهی و فردی برای موفقیت سازمانها ضروری است. مدیریت صلاحیت و پیشرفت افراد دو ساختار مرتبط و جداییناپذیر هستند: پیشرفت افراد بخشی از مدیریت شایستگی است و افراد شایسته به پیشرفت نیاز دارند.
بهکارگیری فرآیندهای برنامهریزی شده و منظم برای مدیریت صلاحیت و پیشرفت افراد، کمک شایانی به سازمانها میکند تا بتوانند تواناییهای خود را بهبود بخشند، مسیر استراتژیک خود را برآورد و به نتایج مورد نظر برسند. اصول مدیریت کیفیت، بر اهمیت کارکنان لایق و فرهنگی که موجب رشد و پیشرفت بیشتر میشود، تاکید میکند.
تعریف صلاحیت (Competence) در استاندارد آموزشی 10015
صلاحیت (Competence) بحثی حائز اهمیت در استاندارد ایزو 10015 است که به معنی توانایی بهکارگیری دانش و مهارت برای دستیابی به نتایج مورد نظر است.
مزایای استقرار سیستم مدیریت آموزش مطابق الزامات استاندارد ایزو 10015
- ایجاد و توسعه فرهنگ و نگرش ساختاریافته جهت سرمایهگذاری آموزش
- ایجاد فرآیند آموزش ساختاریافته جهت بهبود و ارتقای توانمندی منابع انسانی در راستای تامین اهداف سازمانی
- ارتقای سطح آموزش محصولات یا خدمات با توسعه آموزش و مهارت اثربخش کارکنان سازمان
- یکپارچهسازی اهداف سیستم مدیریت آموزش و الزامات استاندارد ایزو 10015، با آرمانها، اهداف و برنامههای پیشبردی سازمان
- ایجاد نگرش و تفکر سیستمی نسبت به اجرای فرآیند آموزش در سازمان
همچنین ایجاد ارزشافزوده از طریق کاهش دوبارهکاری، اصلاح و رفع مشکلات ناشی از خطای منابع انسانی، ارتقا و افزایش انگیزه، بهرهوری و اثربخشی عملکرد کارکنان، ایجاد اطمینان مشتریان از صلاحیت، شایستگی و مهارت کارکنان سازمان، افزایش بهرهوری و کارایی سازمان از طریق بهبود و ارتقای شایستگی کارکنان، مدیریت اثربخش آموزشهای حینکار (OJT)، مدیریت اثربخش آموزشهای مجازی، اطمینان از یادگیری سازمانی، واحدی و فردی، ایجاد امنیت سرمایهگذاری آموزش در راستای اهداف و با توجه به منابع و منافع سازمان، بهروزکردن سیستم مدیریت آموزش و توسعه فرهنگ بهبود مستمر در سازمان
بندهای استاندارد آموزش 10015
استاندارد ایزو 10015 و تخصیص گواهینامه ایزو 10015 شامل بندهای زیر است:
- دامنه کاربرد استاندارد آموزش 10015،
- مراجع الزامی، تعاریف و اصطلاحات مورد نیاز در استاندارد ISO 10015،
- مدیریت صلاحیت که شامل سه بخش کلی، تعیین نیازهای صلاحیت (صلاحیت سازمانی، صلاحیت تیمی یا گروهی و صلاحیت فردی) و ارزیابی صلاحیت موجود و نیازهای توسعه است.
- مدیریت صلاحیت و نیازهای پیشرفت که شامل هفت بخش کلی، طرحریزی، ساختار برنامه، اقدامات، نقشها و مسئولیتها، ارزیابی اثرات مدیریت صلاحیت و برنامه پیشرفت کارکنان (کلیات و ارزیابی سطح سازمانی، تیمی، گروهی یا فردی) و تعیین صلاحیت آینده و نیازهای پیشرفت کارکنان است.
مخاطبان این دوره چه کسانی هستند؟
مدیران و کارمندان تمامی سازمانهای آموزشی، مدیران و کارشناسان اداری و منابع انسانی، کارشناسان آموزش سازمانها، مشاوران و ممیزان سیستم های مدیریتی ایزو و تمامی افراد علاقه مند.
هدف از دوره چیست؟
ارتقای دانش و توانایی مدیران و کارمندان و کارشناسان آموزش با نحوه مستند سازی و اجرای سیستم مدیریت آموزش در سازمانها و استفاده از روشها و دستورالعملهای موثر برای آموزش سازمانی.
محتوای دوره :
- آشنایی با تعاریف و مفاهیم آموزش
- آشنایی با نحوه اجرای اهداف برای دستیابی به اهداف آموزش
- آشنایی با چگونگی طرحریزی و نحوه برنامهریزی برای آموزش کارآمدتر
- الزامات فرآیند نیازسنجی آموزشی
- نحوه ارزیابی اثربخشی فرآیند آموزش برای افراد سازمان
- تشریح الزامات سیستم مدیریت آموزش ISO 10015:2019
- آشنایی با شناسایی نیازهای آموزشی و تحلیل آنها
- آشنایی با رویکرد فرآیندی در سیستم آموزش
- آشنایی با نحوه پایش فرآیند آموزش
- بهبود فرآیند آموزشی
- آشنایی با تعاریف و اصطلاحات ممیزی
- آشنایی با اصول ممیزی
- آشنایی با مدیریت برنامه ممیزی
- آشنایی با نحوه تدوین اهداف ممیزی
- شناسایی و ثبت اهداف و برنامه ممیزی،
- تعیین ارزیابی ریسکها و فرصتهای برنامه ممیزی
- اصول تدوین برنامه ممیزی
- شناسایی منابع برنامه ممیزی
- پایش یک برنامه ممیزی
- بازنگری و بهبود برنامه ممیزی
- اجرا و هدایت تیم ممیزی، جمعآوری اطلاعات و روانشناسی ممیزی
- جمعبندی اطلاعات، شناخت موارد عدم انطباق و نگرش به علل ریشهای عدم انطباقها
- پیگیری عدم انطباق ممیزی و اقدامات اصلاحی
- ارزیابی صلاحیت ممیزین، الزامات حفظ و بهبود صلاحیت ممیزین