دانش به یک عامل کلیدی در مدیریت موفق شرکتهای بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده است. ارائه خدمات آموزشی به طور فزایندهای موجب شناسایی یک کسبوکار به عنوان کسبوکار خدماتگرا میشود. اهمیت رو به رشد یادگیری دانش در جامعه جهانی، فرصتهای جدید اقتصادی از جمله فعالیت برای ارائه خدمات انتفاعی یادگیری به وجود آورده است. در نتیجه تضمین کیفیت یک مساله بسیار مهم در این وادی محسوب میشود. یکی از استانداردهایی است که تاکنون در زمینه آموزش تدوین شده است استاندارد آموزشی ایزو 29990 است که در سال ۲۰۱۰ توسط BSI موسسه استاندارد بریتانیا تدوین شده است. ویژگیهای اصلی این استاندارد، آن را از سایر استانداردهای حوزه آموزش متمایز میکند. تمرکز اصلی این استاندارد روی مبحث یادگیری (Learning) به جای آموزش (Training) است.
ISO 29990 یک استاندارد سیستم مدیریت کیفیت برای تامینکنندگان و ارائهدهندگان خدمات آموزشی است.استاندارد آموزشی ایزو 29990 یک مدل واحد و یکپارچه برای کیفیت و حالت حرفهای انجام عملیات فراهم میکند که به عنوان یک نقطه مرجع مشترک برای تامینکنندگان خدمات یادگیری و مشتریان آن در راستای مفهومپردازی، توسعه و ارائه برنامه مشخص در نظر گرفته شده است. معمولا تعدادی از تامینکنندگان برای برنامههای یکسان، خدمات یادگیری مشابهی دارند و پیشنهادات خود را ارائه میکنند اما شاید تمامی این پیشنهادات شایسته و کارا نباشد. با وجود گواهینامه استاندارد آموزشی ایزو 29990 میزان شفافیت و امکان مقایسه برنامههای مختلف پیشنهادی توسط تامینکنندگان افزایش پیدا میکند. ISO 29990 نه تنها برای سازمانهایی که به دنبال یک شریک معتبر میگردند مفید است، بلکه به تامینکنندگان خدمات یادگیری کمک میکند تا از ثبات خود در فراهم کردن خدمات با کیفیت و افزایش اثربخشی سازمانی اطمینان پیدا کنند.
مشاوره، برای تضمین کیفیت خدمات آموزشی غیررسمی و فرایند آموزش درون سازمانی راهنماییهای لازم را ارائه میکند. استاندارد آموزشی ایزو 29990 در سال 2010 انتشار یافته و قابلیت صدور گواهینامه ISO را نیز دارد. ایزو 29990 یک مدل کیفیت بینالمللی برای توسعه، برنامهریزی، اجرا و ارزیابی برنامههای آموزشی ارائه میدهد.آموزش امروز نقش کلیدی در دستیابی سازمان به اهدافش دارد. بدون فرایند آموزش مطمئن و کارآمد، سازمان به مرور زمان از قافله رقابت با سایر رقبا در خواهد ماند. مشاوره ایزو 29990 به سازمان کمک میکند تا بتواند یک فرایند اثربخش و کارا برای آموزش پرسنل خود فراهم کند.
از سوی دیگر، امروزه سازمانهای بسیاری در کسبوکار آموزش فعال هستند. محصول این سازمانها، خدمات آموزشی است و این محصول مانند هر محصول دیگری برای کسب رضایتمندی مشتریان نیازمند تولید در یک سیستم مدیریت کیفیت است. استاندارد آموزشی ایزو 29990 به سازمان کمک میکند تا سیستم لازم برای مدیریت کیفیت خدمات آموزشی را فراهم آورد.
ISO 29990 میتواند برای فرایند آموزش داخلی در هر سازمان فعال خصوصی یا دولتی استقرار یابد. ایزو 29990 بر خلاف استاندارد ISO 10015 (فقط ویژه آموزش داخل سازمانی) و استاندارد IWA2 (فقط ویژه مراکز آموزشی) برای هر دو نوع کاربرد دارد.
هدف ISO 29990
هدف ایزو 29990 ارائه یک الگوی عمومی برای عمل و عملکردهای حرفهای کیفیت است، این استاندارد یک مرجع مشترک برای ارائهدهندگان خدمات آموزشی و مشتریان آنها در طراحی، توسعه و ارائه آموزش، تحصیلات و توسعه غیررسمی است.
مزیت ایزو 29990
اخذ گواهینامه ISO 29990 در سازمان، مزایای زیادی دارد که به تعدادی از مهمترین موارد اشاره میکنیم.
- ارتقاء کیفیت سیستم خدمات آموزشی ارائه شده
- ایجاد شفافیت و ساختار شفاف برای خدمات یادگیری
- استحکام جایگاه سازمان در بازار رقابتی مربوطه
- تمرکز بر یادگیری (Learning) به جای آموزش (Training)
ساختار ISO 29990
ساختار استاندارد آموزشی ایزو 29990 به شرح زیر است:
- فرایندهای تامین خدمات یادگیری
- مشخص کردن نیازهای یادگیری
- طراحی خدمات یادگیری
- تامین خدمات یادگیری
- پایش/ارزیابی خدمات یادگیری
- فرآیندهای مدیریتی
- الزامات عمومی مدیریت
- استراتژی مدیریت کسبوکار
- بازنگری مدیریت
- اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
- مدیریت مالی و مدیریت ریسک
- مدیریت منابع انسانی
- مدیریت ارتباطات داخلی و خارجی
- تخصیص منابع
- ممیزی داخلی
- بازخورد از ذینفعان
مراحل پیادهسازی ISO 29990
مراحل پیادهسازی ایزو 29990 شامل موارد زیر است:
- تصمیمگیری در سطوح ارشد سازمان
- انتخاب شرکت مشاوره معتبر و باتجربه
- معرفی یکی از مدیران سازمان به عنوان نماینده مدیریت
- انجام فرآیند گپ آنالیز و مشخص شدن نقاط ضعف و عدم انطباق
- انجام فرآیند آموزش پرسنل در سطوح مختلف سازمان
- طراحی مستندات مورد نیاز توسط مشاور
- اجرای مستندات و ثبت سوابق
- ممیزی داخلی
- هماهنگی با شرکت صدور گواهینامه ISO ممیزی نهایی و صدور گواهینامه