IWA2 – سیستم مدیریت کیفیت در آموزش

گواهینامه انطباق IWA2

گواهینامه انطباق IWA2 متشکل از اصول به‌کارگیری QMS یا ISO 9001 در سازمان‌های آموزشی است. اصول گواهینامه انطباق IWA2  حاوی موافقت‌نامه کارگاهی بین‌المللی است و تغییری در ویژگی‌های QMS یا گواهینامه ISO 9001 ایجاد نمی‌کند. این اصول ارائه‌دهنده رهنمودهایی در دامنه گسترده موضوعات مختلف در بهبود مستمر عملکرد سازمان‌های آموزشی و کارایی آن‌ها است.

استاندارد و گواهینامه انطباق IWA2 به‌عنوان استاندارد مدیریت امور آموزشی در سازمان‌های کاملا آموزشی کاربرد دارد. این موضوع به این معناست که در بین سازمان‌ها، موسساتی از نوع خصوصی و یا دولتی وجود دارند که وظیفه ارائه خدمات آموزشی به سایر سازمان‌ها را به عهده دارند و فرآیند آموزش از وظایف اصلی آن‌ها است. اما موسسات و سازمان‌هایی که در حال نیازسنجی، برنامه‌ریزی و اجرای آموزش برای کارکنان خویش هستند، جهت بهسازی روند حرکت نیاز است تا کماکان از ISO 10015 تبعیت کنند.

هدف از اجرای سیستم مدیریت کیفیت در آموزش

اجرای استاندارد IWA2 و اخذ گواهینامه انطباق IWA2 به تحقق بهتر اهداف آموزش کمک می‌کند. ارائه آموزش برای بهبود مهارت‌ها و دانش کارکنان امری بدیهی است که در سیستم مدیریت کیفیت در آموزش باید مدنظر قرار گرفته شود. مهم است که آموزش‌ها بر مبنای علمی استوار باشند و فرآیندهای مربوط به آن‌ها استاندارد شود. با استاندارد کردن فرآیند آموزش تا حدود زیادی نتایج و اثرات آن برای سازمان تضمین‌شده خواهد بود. برای جهت‌دار کردن آموزش و حرکت نظام‌مند استانداردهای مختلفی وجود دارد که هرکدام از این استانداردها به بهبود کیفیت فرآیندهای آموزش کمک می‌کند.
محورهای استاندارد IWA2

استاندارد و گواهینامه انطباق IWA2 مشتمل بر هشت محور اصلی است که عبارتند از دامنه کاربرد، مرجع‌های هنجاری، اصطلاحات و تعاریف، نظام مدیریت کیفیت در سازمان آموزشی، مسئولیت مدیریت در سازمان آموزشی، منابع انسانی، تحقق خدمات آموزشی و سنجش، تحلیل و بهبود در سازمان آموزش.

اخذ گواهینامه انطباق IWA2  برای سازمان‌های آموزشی امری ضروری است که در کنترل و استانداردسازی فرآیندهای جاری آن‌ها کاربرد دارد. آثار و دستاوردهای سیستم مدیریت کیفیت در آموزش به تحقق بهتر اهداف آموزش کمک می‌کند. امروزه ارائه آموزش برای بهبود مهارت‌ها و دانش کارکنان به امری بدیهی تبدیل شده است. مهم آن است که آموزش‌ها بر مبنای علمی استوار و فرآیندهای آن استاندارد گردد.

با استفاده از سیستم مدیریت کیفیت در آموزش و ارائه گواهینامه انطباقIWA2 می‌توان کلیه فرآیندهایی که مستقیم یا غیرمستقیم بر خدمات آموزشی قابل‌ارائه تاثیرگذارند، تحت کنترل قرار داد تا اطمینان حاصل شود که خدمات ارائه شده، نیازها و انتظارات آموزش‌گیرندگان و مراجع قانونی را برآورده می‌کند یا خیر.

هدف از اجرای سیستم مدیریت کیفیت در آموزش

مزایای استاندارد IWA2

استاندارد و گواهینامه انطباق IWA2 دو مزیت اصلی دارد:

این استاندارد مبتنی بر مفاهیم فرآیندمدار استانداردهای سری جدید 9001 ISO بوده و به راحتی برای سازمان‌هایی که ابزارهای کیفی مرتبط با استاندارد را به کار می‌برند قابل درک است. استاندارد سیستم مدیریت کیفیت آموزش، مشابه با ابزار مدیریتی عمل می‌کند تا اطمینان حاصل شود که آموزش از لحاظ استفاده از منابع (پول، زمان و انرژی) به خوبی سازماندهی شده و در پر کردن فاصله عملکرد موجود و مطلوب موثر است.

دومین مزیت گواهینامه انطباق IWA2 این است که به صورت ویژه پرورش‌مدار است و در حوزه فناوری آموزش و یادگیری سازمانی بسته به شایستگی‌های مورد نیاز شرکت یا سازمان، راهنمایی خاصی ارائه می‌دهد. از دیگر مزایای این استاندارد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • بهبود مستمر در فرآیند آموزش و دستیابی به توان رقابتی داخلی و خارجی در حیطه آموزشی و فناوری
  • توانمندسازی نیروی انسانی در همه سطوح و افزایش خلاقیت و نوآوری با ارزشیابی مستمر
  • بهبود بهره‌وری، کارایی و جلوگیری از منسوخ‌شدن مهارت‌ها
  • بهبود دانش، نگرش و مهارت افراد و همچنین بهبود سرانه فضای آموزشی و پژوهشی
  • کاهش هزینه‌های کیفیت ناشی از ارائه هر چه بهتر ابزارهای آموزشی توسط سازمان ارائه‌دهنده خدمات آموزشی

بندهای استاندارد IWA2

این استاندارد پنج بند اصلی دارد و هر بند شامل الزامات یا زیربندهای مخصوص خود است. در ادامه به بندهای اصلی گواهینامه انطباق IWA2  اشاره می‌کنیم:

بند اول استاندارد IWA2 به نظام مدیریت کیفیت در سازمان‌های آموزشی و مباحثی چون مستندسازی، کنترل مستندات و سوابق می‌پردازد و مستندسازی را لازمه استقرار چنین استانداردی می‌داند.

بند دوم استاندارد به مسئولیت مدیریت در سازمان آموزشی می‌پردازد. شاید به‌جرات بتوان گفت که یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین پیش‌نیازهای استقرار استاندارد IWA2، تعهد مدیران ارشد نسبت به بکارگیری و استمرار در بکارگیری آن در سازمان است.

بند سوم استاندارد سیستم مدیریت کیفیت در آموزش مربوط به مدیریت منابع در سازمان آموزشی است. تامین منابع انسانی همواره جزء ملزومات هر سازمان است، اما شاید مهم‌تر از تامین منابع انسانی، توجیه، آگاهی، آموزش و توسعه آن‌ها است.

بند چهارم استاندارد به تحقق و ارائه خدمات آموزشی مطلوب می‌پردازد. با توجه به این بند، برنامه‌ریزی برای تحقق و ارائه خدمات آموزشی نیز ضرورت پیدا می‌کند.

بند پنجم استاندارد IWA2 به اصل مهم بهبود مستمر مربوط است. بدین منظور سازمان‌ها و شرکت‌های آموزشی همواره باید نظام مدیریت کیفیت خود را پایش کنند و با بررسی میزان رضایت، نظام مدیریت خود را ممیزی کنند.

فواید بهره‌مندی از سیستم مدیریت کیفیت در آموزش با رویکرد IWA2

از جمله فواید بهره‌مندی از استاندارد و گواهینامه انطباق IWA2  می‌توان به تثبیت جایگاه سازمان آموزش‌دهنده در محیط اجتماعی- اقتصادی مربوط به حوزه فعالیت خود، ارتقا تصویر سازمان در جامعه و افزایش اعتماد مشتریان، اطمینان‌خاطر از انطباق با الزامات قانونی و حرفه‌ای، بهبود وضعیت اقتصادی از طریق کاهش هزینه‌های ناشی از کیفیت پایین، اثبات تعهد مدیران ارشد سازمان به بهبود مداوم فرآیندها و خدمات خود و ارتقا سطح علمی و فرهنگی جامعه اشاره کرد.

فواید بهره‌مندی از سیستم مدیریت کیفیت در آموزش با رویکرد IWA2

نتیجه‌گیری از برقراری سیستمIWA2

با پیاده‌سازی استاندارد IWA2 و اخذ گواهینامه انطباق IWA2 به این مهم دست خواهید یافت که بتوانید با کاربرد بهتر اصول مدیریت یکپارچه باعث بهبود وضعیت آموزش در مراکز آموزشی شوید و اهداف خود را در قالب اصول بین‌المللی به جهانیان معرفی کنید. این استاندارد سودآوری و اعتمادسازی سازمان شما را افزایش می‌دهد. در گواهینامه انطباق IWA2 همه مراحل فرایند آموزشی مورد بررسی قرار گرفته و نقاط ضعف و قوت تحلیل می‌شود تا راه حل مناسبی برای آن در نظر گرفته شود.

ISO10015:2019 – استاندارد مدیریت موثر فرآیند آموزشی

ایزو 10015

امروزه با گذر از عصر صنعت و اطلاعات و ورود به عصر دانش، با توجه به سرعت تغییر تکنولوژی‌ها و سیستم‌های کاری سازمان‌ها، استفاده از فرآیند آموزش و استاندارد ایزو 10015، قوی‌ترین ابزاری است که می‌تواند راهگشای سازمان‌ها جهت حضور و بقاء در عرصه بازارهای رقابتی باشد. اما افزایش کمی نفر و ساعت آموزش در برگزاری دوره‌های مختلف آموزشی، به‌تنهایی نمی‌تواند نشانگر کیفیت و به‌کاربستن آموزش‌های فراگرفته‌ شده در سازمان باشد، بلکه اثربخشی آموزش استاندارد ایزو 10015 است که می‌تواند شاهدی دال بر ضمانت اجرایی دوره‌های آموزشی باشد. استقرار فرآیند آموزش بر اساس استاندارد ISO 10015 می‌تواند موثرترین راه در خصوص پایش و اندازه‌گیری اثر بخشی فرآیند آموزش بر اساس استاندارد آموزشی 10015 باشد. امروزه برای ارائه خدمات آموزشی ، انواع استانداردهای آموزشی در نظر گرفته شده است که نقش پر رنگی در جهت دستیابی به اهداف سازمان ها را ایفا می کنند.

اجرای اثربخش سیستم مدیریت آموزش و تخصیص گواهینامه ایزو 10015، نیازمند تعهد مدیریت، تعهد افراد تحت آموزش و در نهایت تعهد آموزش‌دهندگان است. با استفاده از راهنمای موجود در استاندارد ISO 10015، سازمان‌ها علاوه‌بر رفع نیازمندی، در مسیر تحقق یک سازمان یادگیرنده حرکت می‌کنند. امروزه مبحث استانداردسازی آموزش از طریق استاندارد آموزش 10015، با توجه به سرمایه‌گذاری کلان موسسات، سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی بر امر آموزش، یکی از ضروریات است. در این استاندارد که به‌حق یکی از منحصربه‌فردترین استانداردها در زمینه آموزش است، دنیایی از مفاهیم و مطالب آموزشی نهفته است. استاندارد ISO 10015 و دریافت ISO 10015، برای ایجاد، اجرا و نگهداری فرآیند آموزشی سازمان‌ها، شرکت‌ها و موسسات بسیار اثربخش خواهد بود.

استاندارد ISO 10015

استاندارد ایزو 10015 با تکیه بر مدیریت کیفیت- رهنمودهای مربوط به مدیریت شایستگی و توسعه افراد، دستورالعمل‌هایی در جهت ایجاد، پیاده‌سازی، حفظ و بهبود سیستم‌های مدیریت شایستگی و پیشرفت کارکنان ارائه می‌دهد تا بر نتایج حاصل از انطباق محصولات، خدمات، نیازها و انتظارات ذینفعان ذیربط تأثیر مثبت بگذارد. استاندارد آموزشی 10015، صرف‌نظر از نوع و اندازه، در کلیه سازمان‌ها قابل اجرا است. این امر الزامات مربوط به خانواده ISO 9000 یا استانداردهای دیگر را اضافه یا تغییر نمی‌دهد.

آخرین ورژن استاندارد ایزو 10015، در سال ۲۰۱۹ منتشر شده است. در این نسخه از استاندارد آموزش 10015، الزامات از نظر فنی اصلاح، لغو و جایگزین شده‌اند. تغییرات اصلی در مقایسه با نسخه قبلی (در سال 1999) به شرح زیر است: استاندارد ISO 10015 با خانواده ایزو 9000 هماهنگ شده است، به منظور پشتیبانی از سازمانی که نیازهای شایستگی خود را در فواصل زمانی برنامه‌ریزی‌شده تعیین کند، به‌روز شده است. مدیریت شایستگی در نسخه آخر استاندارد آموزشی 10015 بیشتر توضیح داده شده است.

حضور افراد برای سازمان‌ها امری ضروری است و عملکرد سازمانی به نحوه استفاده از شایستگی‌های افراد در محل کار بستگی دارد. دریافت گواهینامه ISO 10015، مدیریت شایستگی و پیشرفت افراد در سطح سازمانی، تیمی، گروهی و فردی برای موفقیت سازمان‌ها ضروری است. مدیریت صلاحیت و پیشرفت افراد دو ساختار مرتبط و جدایی‌ناپذیر هستند: پیشرفت افراد بخشی از مدیریت شایستگی است و افراد شایسته به پیشرفت نیاز دارند.

به‌کارگیری فرآیندهای برنامه‌ریزی شده و منظم برای مدیریت صلاحیت و پیشرفت افراد، کمک شایانی به سازمان‌ها می‌کند تا بتوانند توانایی‌های خود را بهبود ببخشند، مسیر استراتژیک خود را برآورده و به نتایج مورد نظر برسند. استاندارد آموزش 10015 و مدیریت شایستگی، در افزایش توانایی‌های سازمان، ایجاد و ارائه ارزش، از اهمیت به‌سزایی برخوردار است. اصول مدیریت کیفیت، بر اهمیت کارکنان لایق و فرهنگی که موجب رشد و پیشرفت بیش‌تر می‌شود، تاکید می‌کند.

سند استاندارد ISO 10015، در هنگام پرداختن به مسائل مربوط به مدیریت صلاحیت و پیشرفت افراد، راهنمایی‌های لازم را برای کمک به سازمان‌ها و پرسنل ارائه می‌دهد.

استاندارد ISO 10015

تعریف صلاحیت (Competence) در استاندارد آموزشی 10015

صلاحیت (Competence) بحثی حائز اهمیت در استاندارد ایزو 10015 است که به معنی توانایی به‌کارگیری دانش و مهارت برای دستیابی به نتایج مورد نظر است.

مزایای استقرار سیستم مدیریت آموزش مطابق الزامات استاندارد ایزو 10015

ایجاد و توسعه فرهنگ و نگرش ساختاریافته جهت سرمایه­گذاری آموزش، ایجاد فرآیند آموزش ساختاریافته جهت بهبود و ارتقای توانمندی منابع انسانی در راستای تأمین اهداف سازمانی، ارتقای سطح آموزش محصولات یا خدمات با توسعه آموزش و مهارت ­اثربخش کارکنان سازمان، یکپارچه­سازی اهداف سیستم مدیریت آموزش و الزامات استاندارد ایزو 10015، با آرمان­ها، اهداف و برنامه­های پیشبردی سازمان، ایجاد نگرش و تفکر سیستمی نسبت به اجرای فرآیند آموزش در سازمان

 همچنین ایجاد ارزش‌افزوده از طریق کاهش دوباره­کاری، اصلاح و رفع مشکلات ناشی از خطای منابع انسانی، ارتقاء و افزایش انگیزه، بهره­وری و اثربخشی عملکرد کارکنان، ایجاد اطمینان مشتریان از صلاحیت، شایستگی و مهارت کارکنان سازمان، افزایش بهره­وری و کارایی سازمان از طریق بهبود و ارتقای شایستگی کارکنان، مدیریت اثربخش آموزش­های حین‌کار (OJT)،مدیریت اثربخش آموزش­های مجازی، اطمینان از یادگیری سازمانی، واحدی و فردی، ایجاد امنیت سرمایه­گذاری آموزش در راستای اهداف و با توجه به منابع و منافع سازمان، به‌روز کردن سیستم مدیریت آموزش و توسعه فرهنگ بهبود مستمر در سازمان

بندهای استاندارد آموزش 10015

استاندارد ایزو 10015 و تخصیص گواهینامه ایزو 10015 شامل بندهای زیر است:

دامنه کاربرد استاندارد آموزش 10015، مراجع الزامی، تعاریف و اصطلاحات مورد نیاز در استاندارد ISO 10015، مدیریت صلاحیت که شامل سه بخش کلیات، تعیین نیازهای صلاحیت (صلاحیت سازمانی، صلاحیت تیمی یا گروهی و صلاحیت فردی) و ارزیابی صلاحیت موجود و نیازهای توسعه است.

مدیریت صلاحیت و نیازهای پیشرفت که شامل هفت بخش کلیات، طرح‌ریزی، ساختار برنامه، اقدامات، نقش‌ها و مسئولیت‌ها، ارزیابی اثرات مدیریت صلاحیت و برنامه پیشرفت کارکنان (کلیات و ارزیابی سطح سازمانی، تیمی، گروهی یا فردی) و تعیین صلاحیت آینده و نیازهای پیشرفت کارکنان است.

نتیجه‌گیری 

استاندارد ایزو 10015 و دریافت ISO 10015، ارتباط آموزش و ارزیابی را با اهداف عملکرد سازمان به عهده دارد. در استاندارد ISO 10015، نیازهای آموزشی کارکنان و پاسخگوئی به آن‌ها از مهم‌ترین ارکان این سیستم به‌شمار می‌رود. تامین نیاز آموزشی کارکنان در سازمان، به عنوان یک الزام و ضرورت که می‌تواند جنبه های رقابتی سازمان را نیز پوشش دهد مورد توجه قرار می‌گیرد. سازمان‌ها با اخذ گواهینامه ایزو 10015 و به کمک آموزش موثر و کارا می‌توانند خود را آماده مواجهه با شرایط نوین کنند. استاندارد آموزشی 10015 در همین راستا، دستورالعمل‌های اجرائی فرایند آموزش را ارائه می‌دهد.

استاندارد مدیریت دانش

مدیریت دانش

استاندارد مدیریت دانش یا ایزو 30401 سیستمی است که الزامات مورد نیاز برای ایجاد، پیاده‌سازی، نگهداری، بررسی و بهبود یک سیستم مدیریت موثر در سازمان‌ها را ارائه می‌دهد. کلیه الزامات استاندارد مدیریت دانش صرف‌نظر از نوع یا اندازه سازمان یا محصولات و خدماتی که ارائه می‌دهد، در هر سازمانی قابل اجرا است. آخرین نسخه ایزو 30401 در سال 2018 منتشر شده است. این استاندارد یکی از انواع استانداردهای آموزشی محسوب می شود. در ادامه شما را با مفاهیم تشکیل‌دهنده استاندارد مدیریت دانش آشنا خواهیم کرد. سیستم مدیریت دانش به بررسی تعاریف زیر می‌پردازد:

دانش چیست؟

در ایزو 30401 مدیریت دانش، تعاریف مختلفی برای دانش وجود دارد که در ادامه آن‌ها را برای شما شرح خواهیم داد:

دانش عبارت است از اطلاعاتی که چیزی یا کسی را تغییر می‌دهد. این تغییر ممکن است با ایجاد زمینه‌هایی برای انجام یک اقدام و یا با افزایش توانایی‌های فردی برای اقدامات موثر ایجاد شود. دانش عبارت است از ایجاد باوری که بتواند ظرفیت‌های اقدامات اثربخش را در سازمان افزایش دهد. دانش عبارت است از برخورداری از ظرفیت و پتانسیل هرگونه اقدام. دانش عبارت است از اطلاعات عملی و کاربردی. دانش معیاری برای بهبود عملکرد سازمانی است.

مدیریت دانش چیست ؟

مدیریت دانش در برگیرنده فرآیندهای شناسایی، خلق، نگهداری، به اشتراک‌گذاری و اجرای دانش است و به فرآیندهای دانش مرتبط است. این اصطلاح یک رویکرد سیستماتیک و یکپارچه است که شامل مدیریت دانش– مدیریت استراتژی‌ها– عملکردها و رویکردهای سازمانی می‌شود.

تقسیم دانش

به‌طور کلی در استاندارد ایزو 30401، دانش به دو دسته تقسیم می‌شود:

 دانش آشکار (تصریحی): دانش آشکار را می‌توان در قالب عبارات و اعداد بیان کرد. از جمله موارد دانش آشکار می‌توان به مستندات، کتب، راهنماها، روش‌های اجرایی، دستورالعمل‌ها، قوانین و مقررات، تصاویر، حق اختراع، بانک‌های اطلاعاتی و غیره اشاره کرد.

دانش پنهانی (ضمنی): دانش پنهانی، دانشی است که در افکار کارکنان یافته می‌شود. از جمله این موارد می‌توان به جلسه‌های مهارتی کارکنان، تجربیات مشتریان، حافظه فروشندگان قبلی، اندیشه‌ها و… اشاره کرد. دانش پنهانی قابلیت مستندسازی یا اشتراک‌گذاری ندارد با این حال به‌منظور اشتراک و انتقال این نوع دانش، می‌بایست آن را به دانش آشکار تبدیل کرد تا قابلیت اشتراک‌گذاری پیدا کرده و در ارتباط با تعاملات اجتماعی سازماندهی شوند.

تفاوت دانش آشکار و دانش پنهانی

دانش در درون انسان‌ها شکل می‌گیرد در حالیکه اطلاعات، موضوعی خارجی محسوب می‌شود. بنابراین اگر فرض کنیم دانش را مانند کوه یخ تصور کنید، دانش پنهان بخشی از کوه یخی است که زیر آب پنهان است. هر دو دانش آشکار و پنهان لازم و ملزوم همدیگر بوده و در جایگاه خود اهمیت دارند.

تبدیل این دو دانش به صورت مداوم و همزمان اتفاق می‌افتد و این فرآیند تبدیل به صورت کمی و کیفی گسترش پیدا می‌کند. به منظور درک بهتر این نوع دانش و درک آن به انواع روش‌های تبدیل این دو نوع دانش اشاره می‌کنیم.

ابزارها و تکنیک‌های مدیریت دانش

ارتباط ابزارهای مدیریت دانش و فرآیندهای پنجگانه مدیریت دانش عبارت است از شناسایی دانش، خلق و ایجاد دانش، ثبت و ضبط و نگهداری دانش، به اشتراک‌گذاری دانش، اجرا یا بکارگیری دانش.

فرآیندهای مدیریت دانش

پیاده‌سازی استاندارد مدیریت دانش نیازمند اجرای فرآیندهای مدیریت دانش است، این فرآیند شامل شناسایی دانش، خلق و شناسایی دانش، ثبت و ضبط و نگهداری، به اشتراک‌گذاری دانش و به‌کارگیری دانش است.

ISO29990:2010 – استاندارد تضمین کیفیت سیستمهای آموزشی

ایزو 29990

دانش به یک عامل کلیدی در مدیریت موفق شرکت‌های بزرگ در سراسر جهان تبدیل شده است. ارائه خدمات آموزشی به طور فزاینده‌ای موجب شناسایی یک کسب‌وکار به عنوان کسب‌وکار خدمات‌گرا می‌شود. اهمیت رو به رشد یادگیری دانش در جامعه جهانی، فرصت‌های جدید اقتصادی از جمله فعالیت برای ارائه خدمات انتفاعی یادگیری به وجود آورده است. در نتیجه تضمین کیفیت یک مساله بسیار مهم در این وادی محسوب می‌شود. یکی از استانداردهایی است که تاکنون در زمینه آموزش تدوین شده است استاندارد آموزشی ایزو 29990 است که در سال ۲۰۱۰ توسط BSI موسسه استاندارد بریتانیا تدوین شده است. ویژگی‌های اصلی‌ این استاندارد، آن را از سایر استانداردهای حوزه آموزش متمایز می‌کند. تمرکز اصلی این استاندارد روی مبحث یادگیری (Learning) به جای آموزش (Training) است.

ISO 29990 یک استاندارد سیستم مدیریت کیفیت برای تامین‌کنندگان و ارائه‌دهندگان خدمات آموزشی است.استاندارد آموزشی ایزو 29990 یک مدل واحد و یکپارچه برای کیفیت و حالت حرفه‌ای انجام عملیات فراهم می‌کند که به عنوان یک نقطه مرجع مشترک برای تامین‌کنندگان خدمات یادگیری و مشتریان آن در راستای مفهوم‌پردازی، توسعه و ارائه برنامه مشخص در نظر گرفته شده است. معمولا تعدادی از تامین‌کنندگان برای برنامه‌های یکسان، خدمات یادگیری مشابهی دارند و پیشنهادات خود را ارائه می‌کنند اما شاید تمامی این پیشنهادات شایسته و کارا نباشد. با وجود گواهینامه استاندارد آموزشی ایزو 29990 میزان شفافیت و امکان مقایسه برنامه‌های مختلف پیشنهادی توسط تامین‌کنندگان افزایش پیدا می‌کند. ISO 29990 نه تنها برای سازمان‌هایی که به دنبال یک شریک معتبر می‌گردند مفید است، بلکه به تامین‌کنندگان خدمات یادگیری کمک می‌کند تا از ثبات خود در فراهم کردن خدمات با کیفیت و افزایش اثربخشی سازمانی اطمینان پیدا کنند.

مشاوره، برای تضمین کیفیت خدمات آموزشی غیررسمی و فرایند آموزش درون سازمانی راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌کند. استاندارد آموزشی ایزو 29990 در سال 2010 انتشار یافته و قابلیت صدور گواهینامه  ISO را نیز دارد. ایزو 29990 یک مدل کیفیت بین‌المللی برای توسعه، برنامه‌ریزی، اجرا و ارزیابی برنامه‌های آموزشی ارائه می‌دهد.آموزش امروز نقش کلیدی در دستیابی سازمان به اهدافش دارد. بدون فرایند آموزش مطمئن و کارآمد، سازمان به مرور زمان از قافله رقابت با سایر رقبا در خواهد ماند. مشاوره ایزو 29990 به سازمان کمک می‌کند تا بتواند یک فرایند اثربخش و کارا برای آموزش پرسنل خود فراهم کند.

از سوی دیگر، امروزه سازمان‌های بسیاری در کسب‌وکار آموزش فعال هستند. محصول این سازمان‌ها، خدمات آموزشی است و این محصول مانند هر محصول دیگری برای کسب رضایتمندی مشتریان نیازمند تولید در یک سیستم مدیریت کیفیت است. استاندارد آموزشی ایزو 29990 به سازمان کمک می‌کند تا سیستم لازم برای مدیریت کیفیت خدمات آموزشی را فراهم آورد.

 ISO 29990 می‌تواند برای فرایند آموزش داخلی در هر سازمان فعال خصوصی یا دولتی استقرار یابد. ایزو 29990 بر خلاف استاندارد ISO 10015 (فقط ویژه آموزش داخل سازمانی) و استاندارد  IWA2 (فقط ویژه مراکز آموزشی) برای هر دو نوع کاربرد دارد.

ISO29990:2010 - استاندارد تضمین کیفیت سیستمهای آموزشی

هدف ISO 29990

هدف ایزو 29990 ارائه یک الگوی عمومی برای عمل و عملکردهای حرفه‌ای کیفیت است، این استاندارد یک مرجع مشترک برای ارائه‌دهندگان خدمات آموزشی و مشتریان آن‌ها در طراحی، توسعه و ارائه آموزش، تحصیلات و توسعه غیررسمی است.

مزیت ایزو 29990

اخذ گواهینامه ISO 29990 در سازمان، مزایای زیادی دارد که به تعدادی از مهم‌ترین موارد اشاره می‌کنیم.

  • ارتقاء کیفیت سیستم خدمات آموزشی ارائه شده
  • ایجاد شفافیت و ساختار شفاف برای خدمات یادگیری
  • استحکام جایگاه سازمان در بازار رقابتی مربوطه
  • تمرکز بر یادگیری (Learning) به جای آموزش (Training)

ساختار ISO 29990

ساختار استاندارد آموزشی ایزو 29990 به شرح زیر است:

  • فرایندهای تامین خدمات یادگیری
  • مشخص کردن نیازهای یادگیری
  • طراحی خدمات یادگیری
  • تامین خدمات یادگیری
  • پایش/ارزیابی خدمات یادگیری
  • فرآیندهای مدیریتی
  • الزامات عمومی مدیریت
  • استراتژی مدیریت کسب‌و‌کار
  • بازنگری مدیریت
  • اقدامات اصلاحی و پیشگیرانه
  • مدیریت مالی و مدیریت ریسک
  • مدیریت منابع انسانی
  • مدیریت ارتباطات داخلی و خارجی
  • تخصیص منابع
  • ممیزی داخلی
  • بازخورد از ذینفعان
ساختار ISO 29990

مراحل پیاده‌سازی ISO 29990

مراحل پیاده‌سازی ایزو 29990 شامل موارد زیر است:

  • تصمیم‌گیری در سطوح ارشد سازمان
  • انتخاب شرکت مشاوره معتبر و باتجربه
  • معرفی یکی از مدیران سازمان به عنوان نماینده مدیریت
  • انجام فرآیند گپ آنالیز و مشخص شدن نقاط ضعف و عدم انطباق
  • انجام فرآیند آموزش پرسنل در سطوح مختلف سازمان
  • طراحی مستندات مورد نیاز توسط مشاور
  • اجرای مستندات و ثبت سوابق
  • ممیزی داخلی
  • هماهنگی با شرکت صدور گواهینامه ISO ممیزی نهایی و صدور گواهینامه

استاندارد مدیریت منابع انسانی ISO 34000:2001

ایزو 34000

بعد از جنگ جهانی اول، استانداردسازی به عنوان یک ابزار مفید مدیریتی برای کاهش هزینه‌ها به کار گرفته شد و این روند تا بعد از جنگ جهانی دوم همچنان ادامه داشت. منافع این استانداردسازی برای سازمان‌ها و شرکت‌ها بسیار زیاد بود و بهترین راه‌حل ممکن برای کاهش مشکلات و جلوگیری از اتلاف زمان و انرژی به شمار می‌آمد. این روند تا به امروز ادامه داشته و گسترش یافته است. امروزه شاهد تصویب و اجرای بسیاری از استانداردها در اکثر فعالیت‌های اقتصادی، محیط زیستی و اجتماعی هستیم که حیطه آن‌ها علاوه بر محصول و فرآیند، استاندارد مدیریت منابع انسانی را نیز دربرمی‌گیرد که با عنوان ایزو 34000 شناخته می‌شود. استاندارد ایزو 34000 یکی از استانداردهای مهم در حیطه استاندارد مدیریت منابع انسانی است که اجرای آن در سازمان‌، موجب حفاظت از تجربه اندوخته شده شرکت توسط همه افراد می‌شود، ایزو 34000 کمک می‌کند که تجربه حتی پس از خروج فرد از سازمان، در سازمان باقی بماند.

ایزو 34000 منابع انسانی، ابزار ارزیابی و آسیب‌شناسی فرآیندها و نتایج منابع انسانی است که از سال ۲۰۰۱ به منظور ارزیابی و ارتقای سیستم مدیریت منابع انسانی مورد استفاده قرار گرفته است. این استاندارد هم‌سطح ایزو ۹۰۰۱ و ایزو ۲۷۰۰۱ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

استاندارد مدیریت منابع انسانی

استاندارد ایزو 34000 منابع انسانی،  استانداردی برای تعالی منابع انسانی، ابزار ارزیابی و آسیب‌شناسی فرآیندها و نتایج منابع انسانی است. در این استاندارد، مدل فیلیپس (EFQM)، مدل بلوغ قابلیت‌های منابع انسانی (PCMM) و مدل سرمایه‌گذاری انسانی گنجانده شده است. ایزو 34000 منابع انسانی از جمله استانداردهایی است که اخیرا به‌منظور ارزیابی و ارتقای سیستم منابع انسانی مورد استفاده قرار گرفته می‌شود.

استاندارد مدیریت منابع انسانی

سطوح مختلف استاندارد ایزو 34000

ایزو 34000 به عنوان استاندارد مدیریت منابع انسانی دارای 5 سطح بلوغ است. هر سطح بلوغ یک مرحله تکاملی است که سطحی از قابلیت‌ها را برای بهبود منابع انسانی ایجاد کرده و نهادینه می‌کند. هر مرحله بلوغ از چندین فرآیند تشکیل شده است که هر فرآیند دارای چندین هدف است. دستیابی به هرکدام از این اهداف نشان‌دهنده توانایی آن فرآیند در اثرگذاری بر منابع انسانی است. وقتی اهداف همه فرآیندها در یک سطح بلوغ برآورده شود، سازمان آن سطح بلوغ را کسب کرده و وارد سطح جدیدی از قابلیت‌های منابع انسانی می‌شود.

سطح 1، صفر

طبق سطوح ایزو 34000، در سطح صفر سازمان یک راه مستمر برای انجام کار ندارد و متناسب با مشکلات سازمان، راه حل ارائه شده و مشکل حل می‌شود. در این سطح هیچ فرآیند مدونی وجود ندارد و اقدامات منابع انسانی در این مرحله پراکنده، بی‌ثبات، غیرمستمر و غیرمرتبط است. سازمان‌هایی که در سطح بلوغ هستند، مشکلات بسیار زیادی در حفظ منابع انسانی دارند. یکی از اساسی‌ترین مشکلات این سازمان‌ها، کمبود استعداد است. حتی برای برخی از حوزه‌های منابع انسانی فرآیندهای تعریف شده‌ای وجود ندارد.

سطح 2، مقدماتی

در سطح مقدماتی ایزو 34000 منابع انسانی، سازمان مبنایی برای فرآیندهای منابع انسانی ایجاد می‌کند. در اینجا اقدامات منابع انسانی در سطح واحد صورت می‌گیرد. در سطح دوم تلاش می‌شود تا مشکلات واحد حل شود و مدیران قابلیت لازم را برای این کار کسب کنند.

سطح3، میانی

در سطح میانی، سازمان در صدد شناسایی اقدامات عالی و یکپارچه‌سازی آن‌ها در فرآیندهای سازمانی است. وقتی اقدامات منابع انسانی در سطح واحد اجرا شد، در مرحله سوم باید اقدامات منابع انسانی در سطح سازمان مدنظر قرار گیرد. در این سطح سازمان چارچوب کلی برای شایستگی‌های منابع انسانی ایجاد می‌کند که معماری منابع انسانی سازمان را شکل می‌دهد.

سطح 4، پیشرفته

در سطح پیشرفته، سازمان درصدد هم‌راستاسازی فرآیندها با عملکرد کل سازمان است. در این سطح سازمان از قابلیت‌های ایجاد شده در سطوح قبلی استفاده می‌کند. حال سازمان می‌تواند قابلیت و عملکرد را به‌طور کمی اندازه‌گیری و مدیریت کند. از آن‌جا که تواسته است شایستگی‌های منابع انسانی را ایجاد کند و آن‌ها را به‌طور کمی اندازه‌گیری کند، می‌تواند نتایج را هم پیش‌بینی کند.

سطح 5، بهینه

در پنجمین سطح بلوغ که سطح بهینه نام دارد، سازمان در پی بهبود همه فرآیندها است. در سطح پنجم کل سازمان به نوآوری و بهبود مستمر تاکید دارد. این بهبود مستمر، نتیجه قابلیت‌های افراد و تیم‌ها است. در این سطح بهبودهای مستمر در سطوح فردی، گروهی و سازمانی انجام می‌گیرد و هم‌راستاسازی و هم‌سوسازی اقدامات منابع انسانی امری بسیار حساس است.

بهینه

فلسفه استاندارد 34000

5 اصل زیربنایی، فلسفه ایزو 34000 در استاندارد مدیریت منابع انسانی را تشکیل می‌دهند:

در سازمان‌های موفق، قابلیت‌های منابع انسانی به طور مستقیم به عملکرد تجاری و سودآوری آن‌ها مرتبط است و منابع انسانی یک منبع ایجاد مزیت رقابتی هستند. قابلیت‌های منابع انسانی باید متناسب با اهداف استراتژیک سازمان باشد.

علاوه بر سرمایه‌های دیگر، منابع انسانی یک سرمایه تجدیدپذیر است.

قابلیت منابع انسانی قابل اندازه‌گیری و بهبود است. بهبود قابلیت منابع انسانی باید به صورت یک فرآیند مشخص شامل اقدامات ملموس و دستورالعمل‌های کاربردی صورت گیرد.

سازمان باید در راستای شایستگی‌محوری سازمان روی منابع انسانی سرمایه‌گذاری کند. با توجه به اینکه شرایط در حال تغییر و تکامل است، سازمان باید به طور مداوم به تکامل فرآیندهای منابع انسانی بپردازد و شایستگی‌های منابع انسانی جدید را توسعه دهد.

سازمان مسئول زمینه‌سازی برای توسعه منابع انسانی است و منابع انسانی مسئول بهره‌گیری از فرصت‌ها برای توسعه سازمان است. مدیران صفی با راهنمایی مدیران منابع انسانی مسئول اصلی بهبود قابلیت‌های منابع انسانی هستند.

ISO 21001

کیفیت آموزش در سیستم آموزش و پرورش

اطمینان از آموزش فراگیر و عادلانه و ترویج فرصت های یادگیری مادام العمر برای همه

ایزو، با شناخت اهمیت آموزش کیفی برای همه، ایزو 21001 را که اولین استاندارد سیستم مدیریت در آموزش و پرورش است، منشتر کرده است.

هدف این استاندارد افزایش بهبود فرایندها و کیفیت مؤسسات آموزشی برای رسیدگی به نیازها و انتظارات کسانی است که از خدمات آموزش و پرورش استفاده می کنند.

علاوه بر این، کمیته فنی ISO / TC 232 که استانداردها را توسعه می دهد، الزامات خدمات یادگیری ارائه شده در خارج از سیستم اموزش و پرورش را نیز ارائه می نماید، مانند ISO 29993، که شامل تمام انواع یادگیری مادام العمر شامل آموزش حرفه ای و آموزش در شرکت (یا برون سپاری یا درون سازمانی) می باشد.

مدیریت بهره وری آب – ISO 46001:2019

مدیریت بهره وری آب – ISO 46001:2019

ISO 21000: 2018  سازمان های آموزشی – سیستم های مدیریت برای سازمان های آموزشی – الزامات به همراه راهنمای استفاده

ایزو 21000:2018 الزامات یک سیستم مدیریت را برای سازمان های آموزشی ( EMOS) مشخص می کند.

زمانی که چنین سازمانی:

1) نیاز دارد توانایی خود را برای پشتیبانی از کسب و توسعه صلاحیت از طریق آموزش ،یادگیری و یا پژوهش نشان دهد.

2) هدف سازمان برای افزایش رضایت افراد یادگیرنده ، سایر ذینفعان و کارکنان از طریق کاربرد موثر ( EMOS) شامل فرآیندهایی برای بهبود سیستم و اطمینان از انطباق با الزامات یادگیرنده ها و سایر ذینفعان می باشد.

همه الزامات ایزو 21000:2008 عمومی هستند و قصد دارند برای هر سازمانی که از یک برنامه‌درسی برای پشتیبانی از توسعه صلاحیت از طریق آموزش، یادگیری و یا تحقیق، صرف‌نظر از نوع، اندازه یا روش تحویل استفاده می‌کند، قابل‌اجرا باشد.

ایزو ۲۱۰۰۱: ۲۰۱۸ می‌توانند برای سازمان‌های آموزشی در سازمان‌های بزرگ‌ترکه کسب‌وکار اصلی آن‌ها آموزش نیست، مانند دپارتمان‌های آموزش حرفه‌ای اعمال شود.

این استاندارد برای سازمان هایی که فقط تولید و ساخت محصولات آموزشی را دارند ، کاربرد ندارد.

ISO 29993:2017 آموزش خارج از آموزش رسمی

ISO 29993:2017 آموزش خارج از آموزش رسمی

بررسی استاندارد ایزو 29993: رویکردی برای بهبود کیفیت خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی

آموزش‌وپرورش از جمله عوامل مهمی است که برای پیشرفت و توسعه جوامع لازم است. در این راستا، آموزش خارج از آموزش رسمی یکی از شاخه‌های مهم آموزش است که می‌تواند در بهبود مهارت‌ها، دانش و قابلیت‌های افراد، سازمان‌ها و حتی اقتصاد کشورها تأثیرگذار باشد. با این حال، به دلیل عدم وجود یک استاندارد جهانی برای ارزیابی و بهبود کیفیت خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی، این حوزه با مشکلاتی روبرو است.

استاندارد ایزو 29993، به عنوان یکی از مهم‌ترین استانداردهای آموزشی، برای ارائه خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی تعریف شده است. این استاندارد، به سازمان‌ها کمک می‌کند تا با تأمین الزامات مشخص‌شده در آن، کیفیت خدمات آموزشی خود را بهبود دهند و به مشتریان خود اعتماد بیشتری بدهند. در ادامه، به بررسی ایزو  29993 و کاربرد آن در بهبود کیفیت خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی پرداخته خواهیم پرداخت.

تاریخچه استاندارد ایزو 29993

در سال 2010، ایزو 29990 منتشر شد و به عنوان استانداردی برای خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی شناخته شد. این استاندارد، به شرکت‌ها و سازمان‌هایی که خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی را ارائه می‌کردند، الزاماتی را برای بهبود کیفیت و اعتبار این خدمات ارائه می‌داد. در سال 2017، این ایزو  با استاندارد جدید ایزو 29993 جایگزین شد. ایزو 29993، الزاماتی را برای ارائه خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی ارائه می‌دهد و به تأیید کیفیت و اعتبار این خدمات کمک می‌کند.

تعریف استاندارد ایزو 29993

استاندارد ISO 29993:2017 «خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی – الزامات خدمات»، (Learning services outside formal education — Service requirements) توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) تنظیم شده است. این استاندارد به شرکت‌ها و سازمان‌هایی که خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی را ارائه می‌دهند، اعم از آموزش حرفه‌ای، آموزش مهارت‌های شغلی، آموزش عمومی و یا آموزش برای یادگیری مستمر، اعمال می‌شود.

استاندارد ایزو 29993، با توجه به تغییرات و نوآوری‌های اخیر در حوزه آموزش، الزامات جدیدی را برای ارائه خدمات آموزشی  غیررسمی ارائه می‌دهد. این استاندارد، برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی را ارائه می‌دهند، راهکارهایی برای بهبود کیفیت و اعتبار خدماتشان ارائه می‌دهد. همچنین، این استاندارد به مشتریان خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی، به عنوان خریداران، امکان انتخاب بهترین خدمات را ارائه می‌دهد.

سند استاندارد ایزو 29993 شامل چه بخش‌ها و موضوعاتی است؟

استاندارد ایزو 29993 شامل 8 بخش است که شامل موضوعات و الزامات زیر می‌شود:

  1. مقدمه: شرح محتوا و هدف استاندارد.
  2. محدوده: توصیف خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی که تحت پوشش این استاندارد قرار می‌گیرند.
  3. اصول عمومی: شامل الزامات اصلی برای ارائه خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی.
  4. طراحی و ارائه خدمات آموزشی: الزاماتی برای طراحی و ارائه خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی.
  5. 5.      پشتیبانی خدمات آموزشی: الزاماتی برای پشتیبانی خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی.
  6. رضایت مشتری: الزاماتی برای ارضای نیازها و توقعات مشتریان خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی.
  7. 7.      مدیریت خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی: الزاماتی برای مدیریت خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی.
  8. 8.      پیوست‌ها: شامل اطلاعات تکمیلی و مفید برای اجرای استاندارد.

بخش اول، شامل مقدمه‌ای است که به شرح محتوای استاندارد و هدف آن می‌پردازد.

بخش دوم، محدوده استاندارد را تعریف می‌کند و شامل توصیف خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی است که تحت پوشش این استاندارد قرار می‌گیرند.

بخش‌های سوم تا هفتم، شامل الزامات اصلی برای ارائه خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی، شامل طراحی و ارائه خدمات آموزشی، پشتیبانی، رضایت مشتری و مدیریت خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی است.

بخش هشتم پیوست‌ها، شامل اطلاعات تکمیلی و مفید برای اجرای استاندارد است.

استاندارد ایزو 29993 چه الزاماتی دارد؟

استاندارد ایزو 29993 شامل الزامات مختلفی است که برای ارائه خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی باید رعایت شود. در ادامه به برخی از این الزامات اشاره می‌کنیم:

  • تعریف و ارائه خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی بر اساس نیازهای مشتریان و با توجه به محیط کسب‌وکار مورد بررسی قرار می‌گیرند.
  • ارزیابی نیازهای آموزشی مشتریان و توسعه برنامه‌های آموزشی مشتری‌محور.
  • طراحی، توسعه و ارائه برنامه‌های آموزشی با رویکرد مبتنی بر کارکردها و اهداف آموزشی.
  • ارائه خدمات آموزشی توسط مربیان و مدرسین ماهر و مجرب با استفاده از روش‌های آموزشی متنوع و مناسب.
  • ارائه تجربه آموزشی مؤثر و کیفی با توجه به نیازهای آموزشی مشتریان.
  • ارائه خدمات پشتیبانی آموزشی به مشتریان پس از اتمام دوره آموزشی.
  • انجام ارزیابی و بازخورد مشتریان به منظور بهبود خدمات آموزشی.
  • ایجاد و حفظ سیستم مدیریت کیفیت برای ارائه خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی.
  • ارائه اطلاعات مربوط به خدمات آموزشی به مشتریان با شفافیت و صداقت.
  • پایش و ارزیابی عملکرد خدمات آموزشی با استفاده از شاخص‌های کیفیت و عملکرد.
  • ارائه خدمات آموزشی با رعایت مقررات و قوانین مربوطه.
  • حفظ حریم خصوصی و امنیت اطلاعات مشتریان و داده‌های آموزشی.

این الزامات تنها بخشی از الزامات ایزو 29993 هستند و با توجه به محتوای کامل استاندارد، الزامات دیگری هم وجود دارد.

به طور کلی، استاندارد ایزو 29993 به شرکت‌ها و سازمان‌هایی که خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی را ارائه می‌دهند، کمک می‌کند تا خدمات آن‌ها با کیفیت و مطابق با نیازهای مشتریان ارائه شود.

مفاهیم اصلی استاندارد ایزو 29993 چه هستند؟

استاندارد ایزو 29993 به عنوان یک استاندارد برای خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی، مفاهیم و الزامات مختلفی را تعریف می‌کند. در ادامه به برخی از مفاهیم اصلی ایزو 29993 اشاره می‌کنیم:

  • خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی: خدمات آموزشی که برای افراد و سازمان‌ها، خارج از محیط آموزش رسمی (مثل دانشگاه‌ها و مدارس) ارائه می‌شود.
  • مشتری: فرد یا سازمانی که خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی را دریافت می‌کند.
  • برنامه آموزشی: نقشه راهی که برای دانشجویان و دانش آموزان برای یادگیری و بهبود مهارت‌ها، تهیه می‌شود.
  • مربی یا مدرس: فردی که مسئولیت ارائه خدمات آموزشی را بر عهده دارد.
  • بازخورد مشتری: نظرات و انتقادات مشتریان در مورد خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی.
  • سیستم مدیریت کیفیت: فرآیندی که به منظور بهبود مستمر کیفیت خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی در یک سازمان، ایجاد می‌شود.
  • رضایت مشتری: میزان رضایت مشتریان از خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی.
  • ارزیابی نیازهای آموزشی: فرایندی که به منظور شناسایی نیازهای آموزشی مشتریان انجام می‌شود.
  • پایش و ارزیابی عملکرد: فرایندی که به منظور پایش و ارزیابی عملکرد خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی، انجام می‌شود.
  • اطلاعات مربوط به خدمات آموزشی: اطلاعاتی که برای مشتریان در مورد خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی، ارائه می‌شود.

این مفاهیم تنها بخشی از مفاهیم ایزو 29993 هستند و با توجه به محتوای کامل استاندارد، مفاهیم دیگری هم وجود دارد. استفاده از این مفاهیم در سازمان‌هایی که خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی را ارائه می‌دهند، بهبود مستمر و کیفیت خدمات آموزشی را فراهم می‌کند.

شیوه اجرای استاندارد ایزو 29993 چیست؟

برای اجرای استاندارد ایزو 29993، شرکت‌ها و سازمان‌هایی که خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی را ارائه می‌دهند، باید اقدامات مختلفی را انجام دهند. برخی از مهم‌ترین این اقدامات برای اجرای ایزو 29993 عبارتند از:

  1. شناسایی نیازهای آموزشی مشتریان: برای اجرای ایزو 29993، شرکت‌ها باید نیازهای آموزشی مشتریان خود را شناسایی کرده و برنامه‌های آموزشی مناسبی برای آن‌ها طراحی کنند.
  2. طراحی و توسعه برنامه‌های آموزشی: شرکت‌ها باید برنامه‌های آموزشی مناسبی برای مشتریان خود طراحی کنند که شامل اهداف، محتوا، روش‌های آموزشی و زمان‌بندی باشد.
  3. ارائه خدمات آموزشی: شرکت‌ها باید خدمات آموزشی خود را ارائه و در این حین، می‌توانند از مربیان و مدرسان مجرب استفاده کنند.
  4. بازخورد مشتری: شرکت‌ها باید بازخورد مشتریان خود را جمع‌آوری کرده و اقدامات لازم برای بهبود کیفیت خدمات خود انجام دهند.
  5. پایش و ارزیابی عملکرد: شرکت‌ها باید عملکرد خود را پایش کرده و سیستم مدیریت کیفیت خود را برای بهبود مستمر کیفیت خدمات آموزشی خود به کار بگیرند.
  6. حفظ اطلاعات مربوط به خدمات آموزشی: شرکت‌ها باید اطلاعات مربوط به خدمات آموزشی خود را حفظ کرده و در دسترس مشتریان خود قرار دهند.
  7. آمادگی برای بازرسی: شرکت‌ها باید آمادگی لازم را برای بازرسی‌های مربوط به استاندارد ایزو 29993 داشته باشند.

با اجرای این اقدامات و ایجاد فرآیندهای مناسب برای بهبود مستمر کیفیت خدمات آموزشی، شرکت‌ها می‌توانند به ایزو 29993 پایبند باشند و اعتماد مشتریان خود را جلب کنند.

مزایای استاندارد ایزو 29993 چیست؟

استفاده از ایزو 29993 برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی ارائه می‌دهند، مزایای متعددی دارد. برخی از مهم‌ترین مزایای این استاندارد عبارتند از:

  1. بهبود مستمر کیفیت خدمات آموزشی: استاندارد ایزو 29993 به شرکت‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای خود را به گونه‌ای طراحی کنند که بهبود مستمر کیفیت خدمات آموزشی را فراهم کنند.
  2. افزایش رضایت مشتریان: با استفاده از ایزو 29993، شرکت‌ها می‌توانند نیازهای مشتریان خود را بهتر درک کرده و خدماتی با کیفیت بالاتری ارائه دهند که باعث افزایش رضایت مشتریان می‌شود.
  3. ارتقاء شفافیت: با استفاده از ایزو 29993، شرکت‌ها می‌توانند فرآیندهای خود را شفاف‌تر کنند و به مشتریان خود اطمینان دهند که خدماتی با کیفیت بالا ارائه می‌دهند.
  4. افزایش اعتماد مشتریان: استفاده از ایزو 29993 باعث افزایش اعتماد مشتریان به شرکت‌ها و خدمات آموزشی ارائه شده توسط آن‌ها می‌شود.
  5. رقابت‌پذیری بیشتر: شرکت‌هایی که به استاندارد ایزو 29993 پایبندی می‌کنند، می‌توانند در برابر رقبای خود رقابت‌پذیری بیشتری داشته باشند.
  6. افزایش توانایی رشد: استفاده از استاندارد ایزو 29993 باعث افزایش توانایی رشد شرکت‌ها و ارتقاء سطح ارائه خدمات آموزشی آن‌ها می‌شود.

با توجه به مزایای متعددی که استاندارد ایزو 29993 برای شرکت‌ها و سازمان‌هایی که خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی ارائه می‌دهند، دارد، این استاندارد به عنوان یک ابزار مؤثر برای بهبود کیفیت خدمات آموزشی در سطح جهانی شناخته شده است.

استاندارد ایزو 29993 برای چه کسب‌و‌کارهایی کاربرد دارد؟

این استاندارد برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کنند و خدمات آموزشی را در قالب دوره‌های آموزشی، سمینارها، کارگاه‌های آموزشی، مشاوره و آزمون‌های آموزشی ارائه می‌دهند، مناسب است.

برخی از مثال‌های کسب‌وکارهایی که می‌توانند از ایزو 29993 بهره ببرند عبارتند از:

  • شرکت‌هایی که در زمینه آموزش زبان، کامپیوتر، مهارت‌های فنی و حرفه‌ای، مدیریت و مشاوره فعالیت می‌کنند.
  • مؤسسات آموزشی خصوصی، مثل مدارس خصوصی، مدارس زبان و مؤسسات آموزشی حرفه‌ای.
  • سازمان‌های دولتی و غیردولتی که در زمینه آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کنند، مثل سازمان‌های آموزشی و پژوهشی، کانون‌های فرهنگی و هنری و سازمان‌های خیریه.

در کل، ایزو 29993 برای هر سازمان یا شرکتی که خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی را ارائه می‌دهد، می‌تواند ابزاری مؤثر برای بهبود کیفیت خدمات و افزایش رضایت مشتریان باشد.

مراحل گرفتن گواهینامه ایزو 29993 چیست؟

برای دریافت گواهینامه ایزو 29993، سازمان باید مراحل زیر را طی کند:

  1. آشنایی با استاندارد: مرحله اول برای هر سازمانی که به دنبال دریافت گواهینامه ایزو 29993 است، آشنایی با الزامات استاندارد است. این شامل درک اصول اساسی استاندارد و همچنین الزامات خاصی که برای ارائه خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی در سازمان لازم است، می‌شود.
  2. ارزیابی فاصله با استاندارد: پس از آشنایی با الزامات استاندارد، مرحله بعدی، ارزیابی فاصله سازمان با اصول استاندارد است. این به معنی مقایسه شیوه‌های کنونی سازمان با الزامات استاندارد و شناسایی هرگونه فاصله‌ای است که باید رفع شود.
  3. طراحی برنامه پیاده‌سازی: بر اساس نتایج بررسی فاصله، سازمان باید برنامه عملی‌ای را برای انطباق با الزامات استاندارد ISO 29993، تدوین کند. این برنامه باید شامل اقدامات خاص و زمان‌بندی برای پیاده‌سازی باشد.
  4. پیاده‌سازی برنامه: با تدوین برنامه پیاده‌سازی، سازمان باید شروع به اجرای تغییرات لازم در شیوه‌های کنونی خود به منظور مطابقت با الزامات استاندارد ISO 29993 کند. این ممکن است شامل تغییر سیاست‌ها و روش‌ها، و همچنین آموزش‌وپرورش کارکنان باشد.
  5. انجام حسابرسی داخلی: پس از اجرای تغییرات، سازمان باید حسابرسی داخلی اجرا کند تا از مطابقت شیوه‌های آن با الزامات استاندارد ایزو 29993 اطمینان حاصل شود. این حسابرسی باید توسط یک حسابرس مستقل انجام شود که با الزامات استاندارد آشنا است.
  6. درخواست گواهینامه: در نهایت، سازمان باید گواهینامه را از یک سازمان صدور گواهینامه معتبر درخواست کند. سازمان صدور گواهینامه حسابرسی خارجی را برای اطمینان از مطابقت شیوه‌های سازمان با الزامات ایزو 29993 انجام خواهد داد. اگر سازمان الزامات را برآورده کرد، گواهینامه ISO 29993 به آن اعطا خواهد شد.

در کل، فرایند دریافت گواهینامه ISO 29993 ممکن است وقت‌گیر باشد، اما می‌تواند به سازمان‌ها در بهبود کیفیت خدمات آموزشی و نشان دادن تعهد آن‌ها به مطابقت با استانداردهای بین‌المللی کمک کند.

استانداردهای مشابه با استاندارد ایزو 29993 چه هستند؟

استانداردهای مشابه با ایزو 29993 عبارتند از:

  1. استاندارد ISO 9001: این استاندارد هم در زمینه مدیریت کیفیت است و شرکت‌ها و سازمان‌ها را به منظور بهبود فرآیندهای خود و افزایش رضایت مشتریان، هدایت می‌کند. با این حال، محدوده کاربردی ایزو 9001 شامل تمامی انواع خدمات و محصولات است، در حالی که استاندارد ایزو 29993 تمرکز خود را بر روی خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی متمرکز می‌کند.
  2. استاندارد ANSI/IACET 1-2018: این استاندارد هم در زمینه خدمات آموزشی است و برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه آموزش مهارت‌های حرفه‌ای فعالیت می‌کنند، مناسب است. این استاندارد مشابه با ایزو 29993 است، اما تفاوت‌هایی در جزئیات فنی و روش‌های اجرایی دارد.
  3. استاندارد ASTM E2659-18: این استاندارد هم در زمینه خدمات آموزشی است و برای سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه آموزش مهارت‌های حرفه‌ای و آموزش مستمر فعالیت می‌کنند، مناسب است. در این استاندارد هم مفاهیمی مشابه با ایزو 29993 وجود دارد، اما تفاوت‌هایی در جزئیات فنی و روش‌های اجرایی وجود دارد.

هر یک از این استانداردها در زمینه خدمات آموزشی فعالیت می‌کنند، اما تفاوت‌هایی در جزئیات فنی و روش‌های اجرایی وجود دارند.

نتیجه‌گیری

استاندارد ایزو 29993 یک استاندارد جهانی در زمینه خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی است که توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی (ISO) تهیه شده است. این استاندارد، در سال 2010 منتشر شده و در سال 2017 به روز رسانی شده است.

هدف اصلی این استاندارد، ارتقای کیفیت خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی و افزایش رضایت مشتریان است. برای این منظور، استاندارد ایزو 29993 شامل مفاهیم و الزاماتی است که سازمان‌ها و شرکت‌هایی که در زمینه خدمات آموزشی فعالیت می‌کنند، باید آن‌ها را رعایت کنند.

برای مثال، در این استاندارد، مواردی مثل مدیریت منابع انسانی، مدیریت فرآیندها، نظارت بر کیفیت خدمات و ارزیابی رضایت مشتریان به عنوان الزاماتی برای ارائه خدمات آموزشی با کیفیت مطرح شده‌اند.

استاندارد ISO 29993 باعث بهبود کیفیت خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی می‌شود و به شرکت‌ها و سازمان‌ها کمک می‌کند تا خدمات خود را با استفاده از رویکردهای مدیریتی کیفیت بهبود دهند. علاوه بر این، رعایت این استاندارد به شرکت‌ها و سازمان‌ها امکان ارائه خدمات آموزشی با کیفیت و حفظ رضایت مشتریان را فراهم می‌کند.

برای تهیه این استاندارد می‌توانید به شرکت‌هایی همچون کیو سی بی مراجعه کنید چراکه Q.C.B ITALIA با ممیزی سیستم‌های مدیریتی سازمان‌ها و با هدف ایجاد ارزش افزوده برای مشتریان خود، تطابق سازمان با الزامات استاندارد را مورد بررسی قرار داده و در صورت تطابق، نسبت به صدور گواهینامه‌های مختلف بین‌المللی معتبر از کشور ایتالیا اقدام می‌کند.

سؤالات متداول

استاندارد ایزو 29993 چیست ؟

ایزو 29993، استانداردی برای ارائه خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی است. با این ایزو سازمان‌ها می‌توانند کیفیت خدمات آموزشی خود را بهبود و به مشتریان خود اعتماد بیشتری بدهند.

استاندارد ایزو 29993 چه مواردی را شامل می‌شود؟

ایزو 29993، الزاماتی را برای بخش‌های مختلف مثل مدیریت منابع انسانی، مدیریت فرایندها، مدیریت خدمات و مدیریت ارتباط با مشتریان، با هدف بهبود کیفیت خدمات آموزشی طراحی کرده است.

چه فوایدی در پیاده‌سازی استاندارد ایزو 29993 برای سازمان‌ها وجود دارد؟

پیاده‌سازی ایزو 29993 برای سازمان‌ها، فوایدی مثل بهبود کیفیت خدمات آموزشی، کاهش هزینه‌ها، ارتقای اعتبار و شناخته‌شدن در بازار و افزایش رضایت مشتریان را به همراه دارد.

سئوتایتل:

ایزو 29993، راهی برای بهبود کیفیت خدمات آموزشی | کیو سی بی

متادیسکریپشن:

ایزو 29993 یک استاندارد بین‌المللی برای ارائه خدمات آموزشی خارج از آموزش رسمی است. کیو سی بی به جوانب گوناگون این ایزو و کاربردش پرداخته است.

ISO/TS 30411:2018 – مدیریت منابع انسانی – کیفیت استخدام

ISO/TS 30411:2018 – مدیریت منابع انسانی – کیفیت استخدام

ISO/TS 30411:2018 مدیریت منابع انسانی ، کیفیت استخدام

بزرگترین دارایی یک سازمان، کارکنان آن است، اما تأثیری که کارمندان جدید در موفقیت یک شرکت دارند گاهی کمتر مشخص و آشکار است. آیا این طور نیست ؟به تازگی دستورالعمل های بین المللی جدیدی منتشر شده است که به استخدام کنندگان یک معیار برای سنجش میزان کاری که آن ها انجام داده اند ، را می دهد.

در هنگام استخدام، پیدا کردن فرد مناسب برای کار نه تنها شکاف اشتغال را پر می کند، بلکه می تواند تأثیر قابل توجهی برکل سازمان داشته باشد.

با درک این موضوع، بخش های منابع انسانی در حال حاضر اغلب شرکای استراتژیک در یک شرکت هستند، بنابراین اندازه گیری تأثیر تخصص آنها نه تنها ارزش آنها را نشان می دهد ، بلکه به بهبود مستمر نیز کمک می کند.

بنابراين سنجش کیفیت استخدام يا مزيتي كه كارمندان تازه استخدام شده به شركت مي رسانند، ضرورتي است تا اثربخشي فرآيند استخدام را تعيين كنند.

استاندارد ISO/TS 30411:2018 مدیریت منابع انسانی ، کیفیت استخدام : به تشریح بهترین عملکرد بین المللی برای انجام این کار می پردازد. این استاندارد ،معیارهایی را شناسایی می کند که می تواند برای ارزیابی پیوند بین کار فرد جدید و موفقیت سازمان مورد استفاده قرار گیرد.

دکتر رون مک کینلی ، رئیس کمیته فنی که ISO/TS 30411 را توسعه داد ، گفت که این یک ابزار کلیدی برای هر سازمانی بدون توجه به اندازه و بخش آن می باشد .

او گفت: اندازه گیری اینکه کارمند جدید چه قدر خوب کار می کند و بنابراین نحوه انتخاب آن ها چه قدر خوب است ، همیشه مبتنی بر زمینه ی بسیاری از عوامل مشارکتی است.

اما این ویژگی فنی یک روش عینی برای ارزیابی عملکرد آنها در برابر اهداف قابل اندازه گیری یا انتظارات مرتبط با عملکرد سازمانی است، و در نتیجه به عنوان یک ابزار گزارش دهی بسیار مفید عمل می کند.

منبع: سایت ایزو
گردآوری و ترجمه : الهه تقی زاده بهجتی