رفتن به محتوا

نیچ مارکتینگ چیست؟( استراتژی نیچ مارکتینگ به همراه مثال)

خانه » وبلاگ » نیچ مارکتینگ چیست؟( استراتژی نیچ مارکتینگ به همراه مثال)
نیچ مارکتینگ چیست؟( استراتژی نیچ مارکتینگ به همراه مثال)

اگر قرار باشد همین امروز با یک محصول یا خدمت جدید وارد بازار شوید، انتخاب شما چه محصولی خواهد بود؟ قطعا ورود به بازاری که پر از رقبای بزرگ و باتجربه است کار آسانی نخواهد بود و جا افتادن در چنین فضای پررقابتی نیازمند زمان و هزینه تبلیغات بسیار زیادی است. در چنین شرایطی می‌توان استراتژی ورود به بازار را با دقت بیشتری انتخاب کرد. استراتژی نیچ مارکتینگ و بخش بندی بازار یکی از این روش‌ها است. امروزه بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک در سراسر جهان برای به‌دست آوردن بخش خاصی از بازار و ایجاد وفاداری در مشتریان، به استراتژی نیچ مارکتینگ در مدیریت مارکتینگ روی آورده‌اند.

برایان چِسکی، یکی از بنیان‌گذاران Airbnb جمله جالبی دارد: «چیزی بسازید که 100 نفر دوستش داشته باشند، نه چیزی که یک میلیون نفر دوست دارند.»این جمله مفهوم کاملی از نیچ مارکتینگ ارائه می‌دهد. اگر نمی‌دانید نیچ مارکتینگ چیست و اطلاعات کافی درباره آن ندارید، این مطلب کیو سی بی به شما کمک می‌کند تا با مفهوم این استراتژی و ویژگی‌های آن آشنا شوید. در پایان مطلب، با پنج مثال از نیچ مارکتینگ اطلاعات شما درباره این الگوی بازاریابی تکمیل خواهد شد.

نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ چیست

همواره قسمت‌های کوچکی از جامعه وجود دارند که محصول مناسبی برای نیازهای آن‌ها ارائه نشده است، عموما به این بخش‌های بازار گوشه دنج بازار یا نیچ یا نیش مارکت گفته می‌شود. الگوی بازاریابی نیچ یا نیش مارکتینگ (Niche Marketing) یکی از الگوهای بازاریابی است که در آن نیازهای خاص بخشی از قشر مشخصی از جامعه را مورد هدف قرار می‌دهد. این مصرف‌کنندگان عموما دارای ویژگی‌های مشترکی هستند و به خاطر شباهت‌هایی که دارند، احتمالا محصول یا خدمت خاصی را خریداری می‌کنند.

منظور از نیچ مارکتینگ در واقع دستیابی به گوشه‌ای از بازار بزرگ‌تر است که شامل گروه‌های کوچک و خاص هستند و با ویژگی‌های خاص تعریف می‌شوند. از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محدوده قیمت
  • شاخص‌های جمعیت‌شناختی مثل سن یا جنسیت
  • سطح کیفیت محصول یا خدمت
  • عوامل روانشناختی مثل ارزش‌ها، علایق و نگرش‌ها
  • موقعیت جغرافیایی
  • فرهنگ

در این روش، محصولات و خدمات سازمان، به‌صورت تخصصی پاسخگوی نیازهای بخش کوچکی از جامعه خواهند بود و عموما رقبای کمتری در این حوزه وجود دارند.

مزایای نیچ مارکتینگ

مزایای نیچ مارکتینگ

هدف از استراتژی نیچ مارکتینگ، جلب‌توجه بخش خاصی از جامعه است که به عنوان جامعه هدف یا مشتریان انتخاب شده‌اند. این الگوی بازاری مزایای زیادی دارد که در این زمینه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فروش بر اساس بازاریابی گوشه‌ای به شما کمک می‌کند تا با روش‌های مختلف قدرت رقابت خود را افزایش دهید، حتی اگر سرمایه سازمان شما برای بازاریابی محدود باشد.
  • در نیچ مارکتینگ با تمرکز بر روی بخش کوچکی از یک بازار بزرگ‌تر، می‌توانید در مدت زمان کوتاهی متخصص شوید و با جلب اعتماد، مشتریان وفادار خود را داشته باشید.
  • این استراتژی به شما کمک می‌کند تا محصولات یا خدماتی را توسعه دهید که نیازها و خواسته‌های منحصربه‌فرد مشتریان شما را برآورده کند.
  • تخصص واقعی و مهارت سازمان در یک زمینه خاص، به شما این امکان را می‌دهد تا محصولات یا خدمات با کیفیت‌تری نسبت به رقبایی که رویکرد کلی‌تری اتخاذ کرده‌اند داشته باشید.
  • ارائه یک محصول منحصربه‌فرد  به شما کمک می‌کند که در این زمینه تبدیل به یک برند معتبر شوید.
  • در بسیاری از موارد، داشتن دانش و تخصص زیاد شرکت در مورد یک چیز خاص، به مشتریان احساس بهتری خواهد داد و به آن‌ها کمک می‌کند تعامل بیشتری با کسب‌وکار داشته باشند یا به برند وفادار بمانند.
  • تمرکز بر روی مشتریان خاص موجب کاهش هزینه‌های بازاریابی خواهد شد، چراکه شما شناخت کاملی نسبت به نیاز مشتریان دارید و محصول اختصاصی آن‌ها را ارائه می‌کنید.
  • در نیچ مارکتینگ، عرضه محصول یا خدمت متناسب با نیاز مشتریان است، بنابراین کسب‌وکار شما رقبای کم‌تری دارد و شرایط بهتری در تعیین قیمت خواهید داشت.

پنج مثال از نیچ مارکتینگ

5 مثال نیچ مارتینگ

نیچ مارکتینگ در هر نوع کسب‌وکاری قابلیت پیاده‌سازی دارد. حتی اگر در سازمانی با محصولات گسترده باشید، می‌توانید با دسته‌بندی مشتریان به گروه‌هایی با ویژگی‌های مشترک، بازاریابی گوشه‌ای را اجرا کنید. در این بخش پنج مثال از نیچ مارکتینگ به شما ارائه می‌دهیم تا شناخت دقیق‌تری از این استراتژی داشته باشید:

1.جواهرات Octavia Elizabeth

زمانی‌که صنعت تولید جواهرات به خاطر بهره‌کشی از کودکان کار و ایجاد آسیب‌های زیست‌محیطی مورد انتقاد قرار گرفت، برند جواهرات اکتاویا الیزابت با درک مسئولیت اجتماعی و زیست‌محیطی خود، آگاهی مشتریان نسبت به منابع اولیه تولید را اولویت خود قرار داد. این شرکت با ارائه تعهد به شرایط کار منصفانه، دستمزد قانونی و تولید اخلاقی در وب‌سایت رسمی خود، مشتریان اخلاق‌مداری که طرفدار خرید جواهرات هستند را هدف قرار داد. این برند توجه مشتریانی که به دنبال جواهرات دست‌ساز با منابع پایدار هستند و حاضرند مبالغ بیشتری به ازای این ویژگی پرداخت کنند، به خود جلب کرد که نمونه خوبی برای نیچ مارکتینگ است.

2.محصولات تقویت‌کننده خواب

 در سال‌های اخیر، خواب از سوی بزرگ‌ترین رسانه‌های جهان مورد توجه خاصی قرار گرفته است و در رسانه‌های مختلف، مقالات زیادی در رابطه با مضرات خواب ناکافی و چگونگی دست‌یابی به خوابی عمیق و آرام‌بخش منتشر شده است. با توجه به اهمیت این موضوع، کسب‌وکارهای کوچک با در نظر گرفتن استراتژی نیچ مارکتینگ می‌توانند انواع کالا و خدمات مرتبط با خواب را توسعه دهند. از جمله این موارد می‌توان به اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مختلف، پرده‌های تاریک‌کننده، پتوهای خنک‌کننده اشاره کرد. در بین این محصولات، شرکتی به نام Spektrum، عینک‌های ضد اشعه آبی را به بازار ارائه کردند که استفاده از آن‌ها هنگام خواب، به بهبود آن کمک می‌کند. استفاده از این عینک مخصوص در چند ساعت اولیه خواب، از فرد در برابر اشعه‌های نور محرک محافظت می‌کند و خواب عمیق‌تری فراهم می‌کند.

3.بهره‌مندی از مزیت دورکاری

در سال‌های اخیر به خاطر شیوع ویروس کرونا، بازار کار به سمت دورکار شدن حرکت کرده و افراد زیادی به صورت فریلنس مشغول به کار هستند. تحقیقات نشان داده است که دورکاری موجب افزایش رضایت شغلی می‌شود و به افراد کمک می‌کند بین کار و زندگی خود تعادل بیشتری داشته باشند. در چنین شرایطی، یک شرکت برای کمک به فریلنسرها و تبلیغ خدماتشان در هر زمان و مکانی، دست به تولید برچسب مخصوص لپ‌تاپ با عنوان Freelancer At Work زده است. این برچسب اطلاعاتی درباره صنعت فعالیت، مهارت‌های فریلنسر و… به دیگران ارائه می‌کند. اگر فردی در کافه یا کتابخانه به صورت فریلنس مشغول به کار باشد، با این استیکر به‌نحوی مهارت خود را به دیگران تبلیغ خواهد کرد. این برچسب شانس پیدا کردن کارفرمایان جدید را برای فریلنسرها افزایش خواهد داد. توجه به این نیاز خاص در فریلنسرها، نمونه بارز نیچ مارکتینگ است.

4.ارائه غذای وگان

بازار غذاهای وگان روزبه‌روز در حال افزایش است و توجه به این قشر خاص، می‌تواند انتخاب خوبی برای نیچ مارکتینگ باشد. با توجه به اینکه در سال‌های اخیر مصرف غذاهای سالم اولویت بیشتری پیدا کرده و افراد نسبت به مسئولیت زیست‌محیطی خود آگاهی بیشتری کسب کرده‌اند، ارائه غذاهای وگان مغذی یک روش مناسب برای راه‌اندازی کسب‌وکار جدید است. گاهی اوقات پیشرفت به معنی پاسخگویی و انطباق محصولات با ترجیحات مصرف‌کننده است. شرکت Delifrance، عرضه‌کننده نان بود که در چند سال گذشته با حذف آرد گندم، شروع به تولید کروسان‌های وگان با کینوا و بدون مواد افزودنی کرد. این تغییر در جهت تمایل مصرف‌کنندگان به غذای سالم و مغذی، انتخاب درستی بود.

5.افراد چپ‌دست

بر اساس داده‌های موجود، تقریبا 10 درصد از جمعیت جهان چپ‌دست هستند. این موضوع، یک نیچ کاملا طبیعی برای پیدا کردن مشتریان وفادار است چراکه هیچ فروشگاهی، هیچ بخشی را به افراد چپ‌دست اختصاص نمی‌دهد و توجه خاصی به این موضوع ندارد. فروشگاه Lefty`s در سانفرانسیسکو، یک فروشگاه خرده‌فروشی است که محصولات مختلفی را در مواردی که راست‌دست یا چپ‌دست بودن اهمیت دارد، ارائه می‌دهد. این لوازم شامل وسایل اداری، ابزار باغبانی، کالاهای آشپزخانه و… می‌شوند. توجه به نیازهای جامعه افراد چپ‌دست، یک مثال از نیچ مارکتینگ است.

نتیجه‌گیری

نتیجه گیری

با توجه به رقابت شدیدی که در بازار جهانی وجود دارد، ایجاد یک کسب‌وکار موفق مستلزم تمرکز بر روی بخش کوچکی از یک بازار بزرگ‌تر است. نیچ مارکتینگ به دنبال ارائه راه حل‌هایی برای پاسخگویی به جامعه کوچک مخاطبان نسبتا وفادار است. یکی از اصولی که در استراتژی نیچ مارکتینگ نباید فراموش شود، شناخت مشتریان است. بازاریابی گوشه‌ای بر اساس جزییات نیازهای مشتریان بنا شده و شما از این طریق می‌توانید کسب‌وکار خود را پرورش دهید تا به کسب‌وکاری بزرگ در یک بازار کوچک تبدیل شوید.


سوالات متداول

1-نیچ مارکتینگ چیست؟

نیچ مارکتینگ بخشی از یک بازار بزرگ‌تر است که با ترجیحات و نیازهای مشتریان خاص متمایز می‌شود. کسب‌وکارهایی که از این استراتژی استفاده می‌کنند معمولا شرکت‌های متخصص در یک زمینه خاص هستند و مشتریان وفادار خود را دارند.

2-چرا از نیچ مارکتینگ استفاده کنیم؟

بازاریابی نیچ به شما این امکان را می‌دهد که تلاش خود را بر روی یک گروه هدف مشخص، متمرکز کنید. در نتیجه می‌توانید بودجه بازاریابی خود را کاهش داده، کالا و خدمات باکیفت بالا تولید کنید و از رقابت‌های موجود در بازار متمایز شوید.

3-نیچ مارکتینگ برای کدام کسب‌وکارها مناسب است؟

نیچ‌ مارکتینگ در هر کسب‌وکاری قابل پیاده‌سازی است، برای این کار کافی است مشتری خود را به خوبی بشناسیم.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.