رفتن به محتوا

ایزو 20022 تبادل اطلاعات بین موسسات مالی

ایزو 20022 تبادل اطلاعات بین موسسات مالی

در دنیای تجارت وقتی بحث پرداخت مالی آن‌هم به‌صورت دیجیتال به‌میان می‌آید، برقراری ارتباط می‌تواند گیج‌کننده و دشوار به نظر برسد. اگر پیامی را به اشتباه بفهمید و یا در ترجمه اطلاعات مشکلی ایجاد شود، خطراتی مثل از‌دست‌دادن پول، می‌تواند شما را تهدید ‌کند. دریافت گواهینامه ایزو، برای حل‌کردن مشکلات ارتباطی بین مؤسسات مالی در سراسر دنیا و جلوگیری از از‌دست‌دادن پول، می‌تواند خیلی از مشکلات شما را حل کند. گواهینامه ایزو 20022، استاندارد تبادل اطلاعات بین مؤسسات مالی، برای پاسخ به چنین موقعیت‌هایی است. برای آشنایی بیشتر با این ایزو مؤسسات مالی با ما همراه شوید.

ایزو 20022 چیست؟

ایزو 20022 یک استاندارد بین‌المللی ایزو است که یک زبان یکپارچه‌ را برای تراکنش‌های مالی ارائه می‌دهد. این ایزو به‌عنوان «گواهینامه ایزو مؤسسات مالی اعتباری» هم شناخته می‌شود. استاندارد ایزو 20022 پرداخت‌ها، معاملات اوراق بهادار و مالی را پوشش می‌دهد. همچنین برای پیام‌رسانی بین بانک‌ها و سایر مؤسسات مالی، مشاغل و مصرف‌کنندگان در بیش از 100 کشور جهان اعمال می‌شود. ایزو 20022 از تبادل پول به روشی کارآمد، ایمن و مقرو‌ن‌‌به‌صرفه در سیستم‌های مختلف پشتیبانی می‌کند.

گواهینامه ایزو 20022 یک  استاندارد جهانی در حال ظهور برای جهانی است که مبادلات مالی آن در هر ثانیه در حال رشد است. این استاندارد یک زبان و مدل مشترک برای داده‌های پرداخت در سراسر جهان ایجاد می‌کند. بهره‌گیری از این استاندارد سبب می‌شود که اطلاعات پرداخت با کیفیت بالاتری ارائه و با نیازها و رویکردهای جدید سازگار ‌شود.

چرا ایزو 20022 مهم است؟

میلیون‌ها راه مختلف برای بیان یک چیز وجود دارد. در دنیای تبادل اطلاعات بین موسسات مالی هم استانداردها و قالب‌های پیام متفاوتی وجود دارد که هر کدام مختص یک منطقه یا کسب‌وکار خاص است.

ازآنجایی‌که فین‌تک‌ها و بانک‌ها به نوآوری و معرفی گزینه‌های پرداخت جدید در دنیای جهانی‌شده ادامه می‌دهند، استفاده از یک استاندارد مشترک اکنون بیش از هر زمان دیگری مهم است. به‌هر‌صورت با استفاده از ایزو 20022، همگام‌سازی زبان مورد استفاده بین سیستم‌های جدید و زیرساخت‌های قدیمی به‌منظور فعال‌کردن پردازش اطلاعات در سرتاسر دامنه‌ها و کشورها، امکان‌پذیر خواهد شد.

مزایای ایزو  20022 چیست؟

ایزو 20022 به کاهش هزینه‌ها برای مؤسسات مالی و مشاغل کمک می‌کند و در عین حال کارایی و امنیت را بهبود می‌بخشد. گواهینامه ایزو 20022 این کار را با ارائه یک قالب ثابت انجام می‌دهد که می‌تواند توسط همه شرکت‌کنندگان در فرآیند تراکنش خوانده شود و امکان ارتباط ساده‌تر و کارآمدتر بین آنها را فراهم ‌کند. همچنین با سیستم ارتباطی این استاندارد، فرآیندهای تسویه‌حساب مثل نقل‌و‌انتقال پول، تراکنش‌های سرمایه‌گذاری و پرداخت فاکتورها، خیلی راحت‌تر و ساده‌تر انجام می‌شوند.

پذیرش این استاندارد گامی در جهت استفاده از زبان پرداخت واحد و یکپارچه است. در شرایط بسیار خاص، ایزو  20022 گنجاندن و انتقال داده‌ها را در بین تمام اپراتورهای مالی، امکان‌پذیر می‌کند. این عملیات ممکن است شامل داده‌های مرجع بدون ساختار یا ساختاریافته تا 140 کاراکتر باشد.

ساختار استاندارد و ویژگی یک زبان پرداخت جهانی همچنین باید کیفیت داده‌ها را بهبود بخشد و نیاز به مداخله دستی را کاهش و سرعت تصمیم‌گیری را افزایش دهد. با استفاده از زبان و عناصر پیام منسجم و قابل‌استفاده مجدد، پرداخت‌های بین‌المللی می‌تواند توسط چندین بانک و در کشورهای مختلف به‌سادگی انجام شود. در همین راستا، ایزو 10002 و ایزو 10004 دو استاندارد مهم دیگری هستند که کسب‌وکارها می‌توانند از آن‎ها استفاده کنند و از مزایای آن بهره‌ببرند.

کدام نهادها به ایزو 20022 پایبند هستند؟

در آینده نه‌چندان دور، ایزو 20022 به‌عنوان یک استاندارد جهانی برای تراکنش‌های مالی به‌طور فزاینده‌ای محبوب می‌شود و بسیاری از کشورها استفاده از آن را توسط سیستم‌های بانکی خود الزامی می‌کنند. انتظار می‌رود که این استاندارد نظارتی همچنان عامل مهمی در شکل‌دادن به آینده مالی اقتصاد جهانی باشد.

این روند با حرکت برخی از پلتفرم‌های بزرگ در بخش مالی به سمت ایزو مضاعف می‌شود. در طی دو سال آینده، بسیاری از زیرساخت‌های بازار، از جمله سوئیفت، استانداردهای پیام‌رسانی خود را به ایزو 20022 تغییر خواهند داد. هر دو پرداخت یورویی TARGET2 (T2) و سیستم پرداخت خودکار خانه تسویه (CHAPS) طبق برنامه از این استاندارد استفاده خواهند کرد. علاوه‌بر‌این، سوئیفت قوانین گروه کاری گزارش‌دهی پرداخت‌های فرامرزی  (CBPR+) را خواهد پذیرفت و در آن پیام‌های MT/MX تا سال 2025 همزیستی خواهند داشت.

کسب‌وکارها با تأخیر در پذیرش ایزو 20022 با چه چالش‌هایی روبرو هستند؟

چالش‌ها زیاد هستند و در آینده قابل پیش‌بینی غلبه بر آنها دشوارتر خواهد شد. با عدم پذیرش استاندارد ایزو، واحد تجاری باید ترجمه استانداردهای هم‌زمان را در سیستم‌های پشتیبان خود مدیریت کند. مدیریت داده‌های مورد نیاز ایزو 20022، تحت استانداردهای قدیمی به‌طور فزاینده‌ای چالش‌برانگیز خواهد شد.

ایزو 20022 چگونه کار می‌کند؟

یک) فرآیندها و مفاهیم کسب و کار:  یکی از ویژگی های کلیدی متدولوژی  ایزو 20022، تفکیک واضح بین کسب‌وکار و نحوه ارائه آن در یک سینتکس است. روش ایزو 20022 با تعریف فعالیت یا فرآیند کسب‌وکار، نقش‌ها و بازیگران درگیر و اطلاعات مورد نیاز برای انجام فعالیت آغاز می‌شود. سپس این داده‌ها در اجزایی که حاوی عناصر تجاری هستند، سازماندهی می‌شوند.

دو) پیام‌های منطقی مستقل از نحو: یکی دیگر از ویژگی‌های مهم ایزو 20022 امکان استفاده مجدد از عناصر برای همه پیام‌هاست، صرف‌نظر از اینکه این انتقال بانکی، پرداخت کارت اعتباری یا تراکنش ارزی باشد. بنابراین، پیام منطقی، توصیفی مستقل از نحو (سینتکس) اطلاعات مورد نیاز برای انجام یک فعالیت تجاری خاص است و شامل اجزای پیام است که در یک ساختار سلسله مراتبی سازماندهی شده‌اند.

سه) نحو یا سینتکس: این مورد به نمایش فیزیکی پیام منطقی اشاره دارد. XML به‌عنوان نحو اولیه مشخص شده است، اما انواع رایج دیگر نیز می‌توانند استفاده شوند، برای مثال نحو اختصاصی SWIFT یا FIX.

همه اینها در یک مخزن مشترک ذخیره می‌شود که شامل فرهنگ لغت ایزو 20022 هم می‌شود. درست مانند فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد، اجزاء، ساختار، تعریف و زمینه‌ای که باید در آن استفاده یا تفسیر شوند را فهرست می‌کند. همچنین از آنجایی که ایزو  20022 یک استاندارد آزاد و باز است، هر کسی، در هر کجا، می‌تواند به نوشتن و ایجاد استانداردهای تجاری محکم در سراسر جهان کمک کند.

راه های ارتباطی
ازما مشاوره رایگان دریافت کنید!
با ما در ارتباط باشید و سوالات خود را از طریق راه‌های ارتباطی با ما در میان بگذارید.
فرم دریافت مشاوره رایگان
با پر کردن فرم زیر کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس خواهند گرفت.

با پر کردن فرم درخواست گواهینامه ایزو از مشاوره تخصصی و رایگان بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مشتریان ما

ثبت درخواست