رفتن به محتوا

تفاوت نوآوری با کارآفرینی

خانه » وبلاگ » تفاوت نوآوری با کارآفرینی
تفاوت نوآوری با کارآفرینی

دنیایی که امروزه ما فرصت زندگی در آن را داریم، محیطی عالی برای کارآفرینی و نوآوری ایجاد کرده است. درک تفاوت نوآوری با کارآفرینی  علاوه ‌بر اینکه می‌تواند وجود طیف وسیع خدمات و مشاغل امروز را برای ما قابل‌فهم کند، منجر به توانایی مدیریت نوآوری در سازمان‌ها می‌شود. نوآوری تولید ایده‌های منحصربه‌فرد و استفاده از آن‌ها برای ایجاد محصولات و خدمات جدید است. کارآفرینی فرآیندی است که در آن فرد از طریق ایجاد کسب‌وکارهای جدید به‌منظور کسب سود، ریسک می‌کند. نوآوران دارای تفکر خلاق و مهارت‌های حل مسئله هستند، درحالی‌که کارآفرینان دارای مهارت‌های برنامه‌ریزی، مدیریت، بازاریابی و فروش هستند. اگر می‌خواهید بیشتر در مورد تفاوت کارآفرینی و نوآوری بدانید، تا انتهای این مطلب با ما همراه شوید.

نوآوری چیست؟

نوآوری چیست؟

اولین قدم برای درک تفاوت نوآوری با کارآفرینی این است که بدانیم، هرکدام از این دو واژه دقیقاً به چه فرایندی اشاره دارند. نوآوری فرآیند استفاده از مهارتهای خلاقانه برای ارائه ایده‌های منحصربه‌فرد و اجرای آن‌ها برای معرفی محصولات، خدمات و روش‌های جدید است. نوآوری همچنین به‌معنای ایجاد بهبود در بازارهای موجود است. نوآوری چیزهایی را ممکن می‌کند که قبلاً غیرممکن به نظر می‌رسیدند. به‌عنوان‌مثال، قبل از اختراع هواپیما، مردم معتقد بودند که انسان نمی‌تواند پرواز کند.

بنابراین نوآوری به‌معنای معرفی یک پدیده جدید به بازار است. به‌عنوان‌مثال، معرفی تجهیزاتی که می‌تواند مصرف انرژی خودروهای قدیمی را کاهش دهد نیز یک نوآوری است. مهم‌ترین عواملی که باعث ترویج نوآوری می‌شوند، تغییرات اقتصادی و تکنولوژیکی هستند. این تغییرات باعث ایجاد بازارهای جدید می‌شود و بازارهای جدید به نوآوران کمک می‌کند تا بتوانند محصولات یا خدمات جدید و بهبودیافته را توسعه دهند. قبل از اینکه به تفاوت نوآوری با کارآفرینی بپردازیم، به‌طور خلاصه توضیح خواهیم داد که منظور از کارآفرینی چیست.

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی چیست؟

کارآفرینی فرآیند ایجاد و راه‌اندازی مشاغل با استفاده از ایده‌های نوآورانه است. کارآفرینی با ارائه محصولات یا خدمات مناسب مشکلات جامعه را حل می‌کند و با شناسایی فرصت‌ها در بازار به‌دنبال  کسب حداکثر سود است. بنابراین لازم نیست کارآفرینان مبتکر باشند، اما کسانی که مهارت‌های نوآورانه دارند کسانی هستند که در کسب‌وکار هم پیشرفت می‌کنند. بیشتر کارآفرینان از نوآوری‌های موجود در حال حاضر در بازار استفاده می‌کنند و با مدیریت کارآفرینی موجب رشد اقتصادی جامعه می‌شوند. کارآفرینی انواع مختلف دارد که در ادامه بیشتر با آن‌ها آشنا خواهید شد، اما حالا نوبت به درک تفاوت نوآوری با کارآفرینی است.

تفاوت نوآوری با کارآفرینی چیست؟

تفاوت نوآوری با کارآفرینی چیست؟

اصطلاح کارآفرینی عمدتاً با اصطلاح نوآوری ادغام ‌شده است. اما، هردوی این اصطلاحات نقش‌های متفاوتی در جامعه دارند. تشخیص تفاوت نوآوری با کارآفرینی گاهی اوقات سخت می‌شود، چراکه اغلب هنگام ایجاد شغل جدید، افراد به‌اشتباه این دو اصطلاح را به‌جای یکدیگر استفاده می‌کنند. کارآفرینی فرآیندی است که کسب‌وکارها را ایجاد می‌کند، درحالی‌که نوآوری‌ها از ایده‌های خلاقانه برای ارائه محصولات، خدمات یا روش‌های جدید و بهبود یافته استفاده می‌کنند.

تفاوت نوآوری با کارآفرینی را می‌توان در مهارت‌های موردنیاز برای هرکدام نیز توضیح داد. به‌عنوان‌مثال، کارآفرینان برای ایجاد یک کسب‌وکار سودآور باید مهارت‌های مدیریت، بازاریابی و فروش داشته باشند (مهارت‌های نوآورانه امتیاز مثبت برای کارآفرینان است). از طرف دیگر، نوآوران با استفاده از قدرت خلاقیت و توانایی زیادشان در حل مسائل، توانایی ایجاد محصولات و خدمات منحصربه‌فرد را دارند.

دیگر تفاوت نوآوری با کارآفرینی، در نوع ریسک است. بااینکه هم نوآوران و هم کارآفرینان ریسک می‌کنند. اما، کارآفرینان ریسک‌های مرتبط با کسب‌وکار را می‌پذیرند؛ درحالی‌که نوآوران در هنگام ایجاد محصولات یا خدمات، ریسک‌های مرتبط با چالش‌هایی که با آن مواجه هستند را می‌پذیرند. دو نمونه عالی از کارآفرینانی که بدون داشتن مهارت‌های نوآورانه، کسب‌وکارهای سودآور و متحول ساختند، می‌توان به بنیان‌گذاران مک‌دونالد و فورد اشاره کرد. ری کروک، بنیان‌گذار مک‌دونالد، همبرگر را اختراع نکرد، بلکه کارآفرینی بود که هنگام مرگ، ثروت خالص نیم میلیارد دلاری داشت. همچنین بااینکه هنری فورد این ماشین را اختراع نکرد، اما ارزش شرکت این کارآفرین نیز نزدیک به 200 میلیارد دلار بود.

انواع نوآوری چیست؟

انواع نوآوری چیست؟

حالا که با تفاوت نوآوری با کارآفرینی آشنا شدیم، بد نیست که با انواع مختلف این دو اصطلاح بیشتر آشنا شویم. همان‌طور که در بالا اشاره کردیم، اغلب این دو واژه اشتباهاً به‌جای هم به‌کاربرده می‌شوند، چراکه با انواع مختلف نوآوری و کارآفرینی آشنا نیستیم. درنتیجه برای درک بهتر این تفاوت، ابتدا انواع نوآوری را خواهیم شناخت و سپس به معرفی انواع کارآفرینی خواهیم پرداخت.

نوآوری افزایشی

هدف از این نوع نوآوری، بهبود یک محصول از پیش موجود است. به‌همین‌دلیل نوآوران برای کاراتر کردن یک محصول، ویژگی‌های جدیدی به آن اضافه می‌کنند. نمونه این نوآوری را در صنعت تلفن‌های هوشمند زیاد می‌بینیم. نوآوری افزایشی در جهان گوشی‌های همراه، با به‌روزرسانی سخت‌افزار، تغییر طراحی یا افزودن ویژگی‌های نرم‌افزاری جدید رخ می‌دهد. شناخت این نوع نوآوری، به ما کمک می‌کند تفاوت نوآوری با کارآفرینی را بهتر درک کنیم.

نوآوری مخرب

نوآوری مخرب با به‌کارگیری فناوری‌های جدید در بازارهای موجود صورت می‌گیرد. درواقع این نوع نوآوری، محصولات و خدمات را در دسترس‌تر و مقرون‌به‌صرفه‌تر می‌کنند و درنتیجه آن‌ها را در دسترس جمعیت بیشتری قرار می‌دهند. به‌عنوان‌مثال، آمازون از اینترنت برای فروش کتاب استفاده کرد و با در دسترس قراردادن کتاب برای همه مردم، بازار کتاب‌فروشی‌های موجود را مختل کرد.

نوآوری معماری

نوآوری معماری زمانی اتفاق می‌افتد که طراحی کلی محصول با کنار هم قراردادن اجزای موجود به روشی متفاوت تغییر کند. درواقع در این نوع از نوآوری، محصولات یا خدمات جدیدی با استفاده از فناوری‌های موجود ساخته می‌شوند و بازار جدیدی ایجاد می‌شود. به‌عنوان‌مثال، فناوری تلفن همراه در یک تلویزیون بسته‌بندی شد تا تلویزیون هوشمند شکل بگیرد. تفاوت نوآوری با کارآفرینی و وابستگی این دو به همدیگر را، به‌خوبی می‌توان در نوآوری معماری متوجه شد.

نوآوری رادیکال

نوآوری رادیکال به ایجاد فناوری، خدمات و مدل‌های تجاری جدید اشاره دارد که بازارهای کاملاً جدیدی را ایجاد می‌کند و جایگزین مدل کسب‎وکارهای موجود می‌شود. درواقع برخلاف نوآوری‌های معماری یا افزایشی، نوآوری رادیکال سیستم یا فرآیند موجود را منفجر می‌کند و آن را با چیزی کاملاً جدید جایگزین می‌کند. به‌عنوان‌مثال، Metaverse یک دنیای مجازی جدید است که در آن افراد می‌توانند تعامل داشته باشند. این نوع نوآوری، تفاوت نوآوری با کارآفرینی را بسیار مشخص می‌کند. نوآوری رادیکال بر روی کارآفرینی بسیار تأثیرگذار است و علاوه‌براینکه برای کارآفرینان خلاق، موقعیت جدیدی ایجاد می‌کند، می‌تواند به کارآفرینان سنتی آسیب وارد کند.

انواع کارآفرینی چیست؟

انواع کارآفرینی چیست؟

شناخت انواع مختلف کارآفرینی باعث می‌شود بتوانیم به‌راحتی تفاوت نوآوری با کارآفرینی را در موقعیت‌های مختلف تشخیص بدهیم. همان‌طور که می‌دانید، انگیزه اصلی از کارآفرینی کسب سود است. کارآفرینان موفق از نوآوری‌ها استقبال می‌کنند و با به‌کارگیری و ترویج آن‌ها موجب تغییر تدریجی جامعه و رشد اقتصادی آن می‌شوند. اما تفاوت نوآوری با کارآفرینی، به ما می‌گوید که کارآفرینی بدون نوآوری تقریباً غیرممکن است. انواع اصلی کارآفرینی عبارت‌اند از:

کارآفرینی کسب‌وکارهای کوچک

کارآفرینان کسب‌وکارهای کوچک افرادی هستند که سود کافی را برای حمایت از خانواده خود و داشتن یک سبک زندگی معمولی به دست می‌آورند. کارآفرینی مشاغل کوچک شامل مشاغلی مانند فروشگاه‌های مواد غذایی محلی، سالن‌های خدمات آرایشی، لوله‌کشی، نجاری و غیره است. مشاغلی که خیلی در اطرافمان می‌بینیم و از وجودشان استفاده می‌بریم.

کارآفرینی شرکت‌های بزرگ

کارآفرینی شرکت‌های بزرگ شامل افراد حرفه‌ای‌تری می‌شود که می‌توانند مشاغل بزرگ را اداره کنند. تصور کنید که در یک شرکت بزرگ خودروسازی کار می‌کنید. از طریق تحقیقات دقیق بازار، متوجه می‌شوید که تقاضای زیادی برای موتورسیکلت وجود دارد و شرکت شما بسیاری از فناوری‌ها و فرآیندها را برای انشعاب در تولید موتورسیکلت در اختیار دارد. شما نزد رئیس خود می‌روید و برای راه‌اندازی یک بخش موتورسیکلت جدید درخواست بودجه می‌کنید و مورد تأیید قرار می‌گیرید. این نمونه‌ای از مدل کارآفرینی شرکت‌های بزرگ است.

کارآفرینی نوآورانه

این نوع کارآفرینی شامل کارآفرینانی می‌شود که دائماً ایده‌ها و اختراعات جدید را توسعه می‌دهند. کارآفرین نوآور، کارآفرینی است که موفق می‌شود ایده‌های نوآورانه را به محصولات، خدمات یا فناوری‌های پر تقاضا و قابل‌عرضه در بازار تبدیل کند. بنابراین، نوآوری‌ها به‌عنوان ابزاری در کسب درآمدهای نوآورانه، نقش خاصی را برای آن‌ها ایفا می‌کنند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به افرادی مانند مارک زاکربرگ، بیل گیتس، ایلان ماسک و غیره اشاره کرد.

کارآفرینی مقلد

کارآفرینی مقلد از مدل‌های کسب‌وکار موجود به‌عنوان الهام‌بخش خود استفاده می‌کند. درواقع این نوع از کارآفرینان محصولات یا خدمات موجود را بهتر و سودآورتر می‌کنند. افرادی که مقلد هستند اعتمادبه‌نفس و اراده زیادی دارند و می‌توانند هنگام راه‌اندازی کسب‌وکار خود از اشتباهات دیگران درس بگیرند. حالا که با تفاوت نوآوری با کارآفرینی و انواع مختلف آن‌ها آشنا شدیم، شاید بد نباشد ببینیم کدام‌یک از این دو مورد می‌توانند بهتر باشند.

نوآوری بهتر است یا کارآفرینی؟

نوآوری بهتر است یا کارآفرینی؟

دانستن تفاوت نوآوری با کارآفرینی به ما نشان داد که وجود هر دوی این موارد تا چه اندازه می‌تواند اهمیت داشته باشد. کارآفرینان کسب‌وکارهای جدیدی را توسعه می‌دهند و نوآوران محصولات یا خدمات جدید را با استفاده از ایده‌های خلاقانه معرفی می‌کنند. درواقع کارآفرینان و نوآوران به هم وابسته هستند و نمی‌توانند بدون یکدیگر به موفقیت برسند. به‌عنوان‌مثال، اگر نوآوری وجود نداشته باشد، هیچ محصول یا خدمات جدیدی هم وجود نخواهد داشت.

 این یعنی اینکه کارآفرینان نمی‌توانند کسب‌وکار خود را حول محصولات یا خدمات جدید ایجاد کنند، درنتیجه بازار محصولات و خدمات موجود چنان اشباع می‌شود که هیچ کارآفرین جدیدی قادر به فروش چیزی نخواهد بود. یکی دیگر از مواردی که به نوآوران در پیشبرد اهدافشان کمک می‌کند برخورداری از ایزو 56000 است. این ایزو که باهدف مدیریت نوآوری ایجادشده است، توانایی پاسخگویی تمامی احتمالات و شرایط موردنیاز پیشرفت کار شما را دارد.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.