رفتن به محتوا

سیستم های مدیریت سازمان های آموزشی ISO 21001:2018

خانه » وبلاگ » سیستم های مدیریت سازمان های آموزشی ISO 21001:2018
تصویر ایزو21001 تصویر jpeg_png

استاندارد آموزشی ISO 21001:2018 الزاماتی را برای سازمان‌های آموزشی تعیین می‌کند. این استاندارد یک ابزار مدیریتی منحصربه‌فرد و مستقل است که برای ارتقای فرآیندهای مدیریت و ارائه خدمات سازمان‌های آموزشی به کار می‌رود. سازمان‌های آموزشی همواره نیاز به ایجاد ظرفیت و توانایی برای ارائه خدمات با کیفیت دارند، بنابراین اهمیت دارد که مراحل آموزش را بهبود دهند و با دستورالعمل‌های گواهینامه ISO 21001 سازگار باشند. دریافت گواهینامه ISO 21001 مزایای زیادی برای سازمان‌ها به همراه دارد و هدف اصلی آن تسهیل یادگیری فراگیران در سازمان‌های آموزشی است. رعایت این الزامات منجر به بهبود دانش و آموزش می‌شود و باعث افزایش رضایت ذی‌نفعان می‌گردد.

ایزو 21001 چیست؟

ایزو ۲۱۰۰۱ یکی از استانداردهای مهم بین‌المللی است که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد ایجاد شده و الزامات سیستم مدیریتی برای سازمان‌های آموزشی را مشخص می‌کند. این استاندارد که آخرین ویرایش آن مربوط به سال ۲۰۱۸ بوده، در نظر دارد که ارائه‌دهندگان آموزش را در مسیر برآورد نیازهای دانش‌پذیران همراهی کند. سازمان‌هایی که محصولات و خدمات مبتنی بر آموزش ارائه می‌کنند، به گواهینامه ایزو ۲۱۰۰۱ نیاز دارند، چراکه این گواهی نشان‌دهنده توانایی‌های آن‌ها در خدمت به فراگیران است. این الزامات در این شرایط قابل استفاده است:

  • سازمان‌هایی که باید از طریق آموزش، یادگیری و یا تحقیقات، توانایی خود را در حمایت از کسب‌وکار و صلاحیت سازمان و کارکنان نشان دهند.
  • سازمان‌هایی که با هدف افزایش رضایت دانش‌پذیران، کارکنان و سایر ذی‌نفعان آموزشی به دنبال پیاده‌سازی سیستم مدیریت سازمان‌های آموزشی درجهت بهبود فرآیندهای سیستمی و اطمینان از انطباق با الزامات هستند.

ایزو ۲۱۰۰۰ همسو با ایزو ۹۰۰۱ (سیستم‌های مدیریت کیفیت) و ایزو ۱۴۰۰۱ است اما چهارچوب خاصی برای سازمان‌های آموزشی فراهم می‌کند که هدف آن افزایش رضایت فراگیران از طریق بهبود فرآیندهای آموزشی و اطمینان از انطباق با الزامات فراگیریان است.

«ایزو ۲۱۰۰۱ در همه سازمان‌هایی که در حوزه آموزشی فعالیت دارند، فارغ از نوع، اندازه و یا عملکرد، قابل اجرا است.»

به‌طورکلی می‌توان گفت که همه الزامات استاندارد ایزو ۲۱۰۰۱ عمومی هستند و فارغ از اندازه، نوع و یا روش عملکرد سازمان، در هر شرکتی که از طریق برنامه‌های آموزشی، یادگیری و یا مهارتی در جهت حمایت از توسعه شایستگی کارکنان قدم برمی‌دارند قابل اجرا هستند. ایزو ۲۱۰۰۱ را می‌توان برای سازمان‌های آموزشی که فعالیت اصلی آن‌ها آموزش نیست، مانند دپارتمان‌های آموزش حرفه‌ای اعمال کرد. لازم به ذکر است ایزو ۲۱۰۰۰ برای سازمان‌هایی که فقط محصولات آموزشی تولید می‌کنند، اعمال نمی‌شود.

تصویر تصویر jpeg_png

چرا سیستم مدیریت سازمان‌های آموزشی مهم است؟

آموزش یک نیاز اساسی برای هم افراد جامعه است. بنابراین، کیفیت آموزش ارائه شده توسط سازمان‌های آموزشی، یکی از دغدغه‌های همیشگی برای همگان است. با وجود اینکه نمی‌توان نتایج آموزش را تضمین کرد، موسسات آموزشی می‌توانند نقش بسیار مهمی در تضمین کیفیت موردانتظار آموزش توسط فراگیران ایفا کنند.

«با بهره‌مندی از ایزو سازمان‌های آموزشی می‌توان فعالیت‌های آموزشی و عملکرد سازمان را بهبود بخشید.»

گواهینامه ایزو ۲۱۰۰۱ و توجه به استانداردهای ایزو سازمان‌های آموزشی، شما را قادر می‌سازد تا خدمات آموزشی را به شیوه‌ای موثرتر و کارآمدتر/ ارائه دهید و تجربه شخصی‌تری را به همه فراگیران، به ویژه برای کسانی که نیازهای آموزشی ویژه دارند ارائه دهید. علاوه‌براین، با دریافت گواهینامه ایزو ۲۱۰۰۱، می‌توانید به ذی‌نفعان نشان دهید که نسبت به بهبود سیستم آموزشی خود متعهد هستید.

مزایای ایزو ۲۱۰۰۱ در مدیریت سازمان‌های آموزشی

ایزو سازمان‌های آموزشی مزایای زیادی برای سیستم مدیریت سازمان‌ها دارد. شما با دریافت گواهینامهISO ۲۱۰۰۱، قادر خواهید بود:

  • ارزیابی مداوم خدمات و فرصت‌ها، بهبود سیستم آموزشی سازمان و اطمینان از رضایت فراگیران و ذی‌نفعان
  • افزایش شهرت و اعتبار موسسه یا سازمان آموزشی به خاطر به رسمیت شناختن استانداردهای بین‌المللی و دستورالعمل‌ها
  • ارتقای فرصت‌های برابر برای همه فراگیران و افزایش مسئولیت اجتماعی برای آموزش عادلانه، بدون در نظر گرفتن پیشینه‌قومی، مذهبی، فرهنگی، جنسیت و توانمندی‌های آن‌ها
  • ارائه آموزش تخصصی شخصی و پاسخ موثر به همه فراگیران
  • افزایش توسعه، ارتقا و تعالی
  • دسترسی آسان‌تر به آموزش (آنلاین و حضوری)

الزامات سیستم مدیریت و ایزو سازمان‌های آموزشی

آشنایی با الزامات و اولویت‌بندی آن‌ها یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین بخش‌ها در گواهینامه ایزو ۲۱۰۰۱ است تا سازمان از ارائه خدمات مناسب به ذی‌نفعان یا فراگیران اطمینان حاصل کند. در این قسمت دسته‌بندی الزامات این استاندارد را به شما معرفی می‌کنیم:

رهبری و مدیریت:

با صدور گواهینامه، ایجاد یک اکوسیستم آموزشی بهتر با چشم‌انداز و هدف کاملا مشخص برای مدیران و رهبران تسهیل می‌شود.

استخدام و مشارکت:

برای سازمان‌های آموزشی ضروری است که افراد کوشا با توانایی ارائه خدمات آموزشی باکیفیت را با خود همراه کنند.

رویکرد صحیح:

برای کسب گواهینامه ایزو ۲۱۰۰۱، عملکرد منسجم در سازمان ضروری است و رسیدن به هدف را تضمین می‌کند.

بهبود خدمات:

با صدور گواهینامه و داشتن فرآیندهای تعریف‌شده، ارتقا برای سازمان آسان خواهد بود. یک سازمان آموزشی می‌تواند با چشم‌اندازی متمرکز برای بهبود مداوم خدمات پیشرفت کند.

تصمیم‌گیری بهتر:

برنامه آموزشی مبتنی بر تحلیل برای ارائه دانش به فراگیران اهمیت زیادی دارد. با ارزیابی داده‌ها و اطلاعات، کیفیت خدمات به‌طور خودکار بهبود پیدا می‌کند و برآوردن نیازهای فراگیران نیز آسان خواهد شد.

مدیریت بهتر:

برای دستیابی به موفقیت طولانی‌مدت سازمان، مدیریت الزامات خدمات و حفظ روابط پایدار با ذی‌نفعان ضروری است.

مسئولیت اجتماعی:

سازمان‌ها باید با پشتیبانی مستمر از توسعه دانش، خدمات مسئولانه‌ای به فراگیران ارائه دهند.

برابری و دسترسی:

شفافیت خدمات، برجسته‌ترین جنبه یک سازمان آموزشی موفق است و به حفظ روابط حرفه‌ای و منصفانه بین ارائه‌دهندگان خدمت و فراگیران کمک می‌کند. گواهینامه ایزو ۲۱۰۰۱، دسترسی برابر به خدمات را در سازمان‌های آموزشی ترویج می‌دهد.

محیط اخلاقی و حرفه‌ای:

یک سازمان آموزشی اخلاقی و حرفه‌ای، تضاد منافع را از بین می‌برد و رویکردی منصفانه به ارمغان می‌آورد که امری بسیار ضروری است.

حفاظت از داده‌ها:

سازمان باید یک رابط امن برای حفاظت از داده‌ها ایجاد کند. باید در سازمان‌های آموزشی، داده‌های کاربران ایمن باشند و با نهایت مسئولیت با آن‌ها برخورد شود.

تصویر 2 تصویر jpeg_png

چگونه سیستم مدیریت سازمان‌های آموزشی ایزو ۲۱۰۰۱ را در سازمان اجرا کنیم؟

اجرای سیستم مدیریت سازمان‌های آموزشی (EOMS) یا ایزو ۲۱۰۰۱ و دریافت گواهینامه مربوط به آن، از طریق درخواست گواهینامه از یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه بین‌المللی مثل کیو سی بی‌ایتالیا، امکان‌پذیر است. برای اخذ گواهینامه ایزو ۲۱۰۰۱ کافی است درخواست خود را ثبت کنید. سازمان شما باید ارزیابی سیستم‌های مدیریت سازمان آموزشی را بر اساس الزمات ایزو ۲۱۰۰۱ اجرا کند و تمام مراحل این فرآیند باید مستندسازی شود. پس از چند مرحله ممیزی و بررسی سوابق، شرکت باید اقدامات اصلاحی مربوط به عدم‌انطباق‌هایی که طی جلسات ممیزی ایجاد شده ارائه دهد تا در نهایت بتواند گواهینامه مربوطه را دریافت کند. علاوه‌براین یک ممیزی سالانه برای حفظ اعتبار گواهینامه موردنیاز است.

جمع‌بندی

گواهینامه ایزو ۲۱۰۰۱، سیستم مدیریت سازمان آموزشی و استانداردسازی آن را ارتقا می‌دهد و بر بهبود روابط بین سازمان و فراگیران تمرکز دارد. چهارچوب ISO برای مدیران مفید است و تجربه آموزش با خدمات ارائه‌شده توسط سازمان را افزایش می‌دهد. الزامات ایزو ۲۱۰۰۱ تمام دستورالعمل‌های کیفیت و استانداردسازی را به سازمان‌های آموزشی ارائه می‌دهد و در همه سازمان‌های فعال در حوزه آموزش، صرف‌نظر از اندازه و نوع موسسه، قابل اجرا است. گواهینامه ISO ۲۱۰۰۱، نقش موثری در ایجاد مدیریت پایدار برای نهادهای آموزشی دارد.

سوالات متداول

استاندارد ایزو ۲۱۰۰۱ چیست؟
ایزو ۲۱۰۰۱ یکی از استانداردهای مهم بین‌المللی است که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد ایجاد شده و الزامات سیستم مدیریتی برای سازمان‌های آموزشی را مشخص می‌کند.  
آخرین ویرایش استاندارد ایزو ۲۱۰۰۱ مربوط به چه سالی است؟
آخرین ویرایش الزامات ISO ۲۱۰۰۱ مربوط به سال ۲۰۱۸ است.  
استاندارد ایزو ۲۱۰۰۱ در چه سازمان‌های قابل اجرا است؟
ایزو ۲۱۰۰۱ در همه سازمان‌هایی که در حوزه آموزشی فعالیت دارند، فارغ از نوع، اندازه و یا عملکرد، قابل اجرا است.  

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.