رفتن به محتوا

کمپین تبلیغاتی چیست | راهنمای کامل راه اندازی کمپین مارکتینگ

خانه » وبلاگ » کمپین تبلیغاتی چیست | راهنمای کامل راه اندازی کمپین مارکتینگ
کمپین تبلیغاتی چیست؟ راهنمای راه اندازی کمپین مارکتینگ

تحقیقات نشان می‌دهد که 95 درصد از بزرگ‌سالان 18 تا 34 ساله که در فضای مجازی حضور دارند، حداقل یک برند را در شبکه‌های اجتماعی خود دنبال می‌کنند. در جهانی که هرکجا را نگاه می‌کنید با یک تبلیغ مواجه می‌شوید، داشتن خلاقیت برای برجسته کردن یک برند ضروری است. کمپین تبلیغاتی بهترین راه ایجاد تمایز برای یک کسب‌وکار است. کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از اقدامات و تلاش‌هایی است که با هدف دستیابی به مشتریان و با اهداف خاصی انجام می‌شوند. در مدیریت مارکتینگ از کمپین‌ تبلیغاتی برای راه‌اندازی یک محصول جدید، افزایش حجم فروش و یا افزایش توجه‌ها در مورد یک رویداد خاص استفاده می‌شود.

بااینکه راه اندازی کمپین‌های خلاقانه راهی عالی برای تبلیغ محصولات و خدمات هستند، اما اغلب بسیاری از بازاریابان نمی‌دانند که برنامه‌ریزی برای کمپین را از کجا شروع کنند و چگونه یک کمپین تبلیغاتی موفق ایجاد کنند. در ادامه ما در مورد اثربخشی کمپین‌های تبلیغاتی، مزایا، اهداف و انواع آن‌ها بحث خواهیم کرد و درنهایت، نحوه ایجاد کمپین مارکتینگ را با شما در میان خواهیم گذاشت.

کمپین چیست؟

در بازاریابی، کمپین مجموعه‌ای از تاکتیک‌های بازاریابی را توصیف می‌کند که برای دستیابی به یک هدف کلی طراحی شده‌اند. کمپین تبلیغاتی یک اقدام سازمان‌یافته برای تبلیغ یک محصول یا خدمات است. راه‌های مختلفی برای ایجاد استراتژی‌های خلاقانه وجود دارد، اما پیام شما ماهیت کمپین تبلیغاتی شما را می‌سازد.

با فرض اینکه یک شرکت قبلاً مخاطبان هدف و کانال‌های رسانه‌ای انتخابی خود را محدود کرده است، اکنون زمان ایجاد یک کمپین تبلیغاتی فرا رسیده است. زمانی که یک کمپین تبلیغاتی مؤثر باشد، آگاهی از برند افزایش می‌یابد، درآمد افزایش می‌یابد، تولید سرنخ (جذب مشتریان بالقوه) اتفاق می‌افتد. صرف‌نظر از اینکه هدف شما از تبلیغات چیست، می‌توانید کمپین خود را از طریق کانال‌های مختلف مانند تلویزیون، رادیو، چاپ و یا تبلیغات آنلاین، اجرا کنید.

مزایای کمپین تبلیغاتی

هرچه کمپین‌ تبلیغاتی شما تداوم بیشتری داشته باشد و پیامی که منتقل می‌کند، واضح‌تر باشد شانس موفقیت آن بیشتر می‌شود. یک کمپین تبلیغاتی موفق مزایای زیادی برای شما به‌همراه خواهد داشت، ازجمله:

  • شناخت برند
  • افزایش حجم فروش
  • بهبود شهرت
  • مخاطبان بیشتر
  • اعتماد مشتریان
  • افزایش بهره‌وری
  • افزایش آگاهی از یک محصول
  • اعتبار

یکی از شرط‌های بهره بردن از مزایای کمپین تبلیغاتی، یکپارچه‌سازی کانال‌های مختلف، هنگام توسعه آن‌ها است. همچنین برای ایجاد یک کمپین مؤثر باید اهداف روشنی داشته باشید. اما چگونه باید برای کمپین مارکتینگ هدف تعیین کرد؟ بخش بعدی می‌تواند به شما در این کار کمک کند.

اهداف کمپین‌های تبلیغاتی

ایجاد یک کمپین تبلیغاتی موفق یک فرآیند طولانی است که نیاز به تلاش زیاد و همکاری حرفه‌ای دارد. تمام این فعالیت‌ها و تلاش‌ها باید در جهت دستیابی به اهداف اولیه شرکت باشند. در ادامه مهم‌ترین اهدافی را که معمولاً در راه اندازی کمپین دنبال می‌شوند، خواهید دید.

  • ●      افزایش فروش
  • افزایش آگاهی از برند
  • رسیدن به مخاطبان جدید
  • بهبود روابط با مشتریان فعلی
  • ورود به بازارهای محلی یا بین‌المللی جدید
  • ارائه محصولات جدید
  • افزایش سهم بازار
  • حفظ مشتریان
  • بهبود قیف فروش خود
  • افزایش  ROI
  • تولید سرنخ
  • ایجاد حضور آنلاین
  • پیگیری مواضع رهبران صنعت
  • افزایش درآمد

هر یک از اهداف بالا زمانی قابل‌دستیابی هستند که بهترین روش را از میان انواع کمپین‌های بازاریابی، برای رساندن پیام خود انتخاب کنید.

انواع کمپین‌ مارکتینگ

کمپین مارکتینگ انواع مختلفی دارد. برای اینکه مطمئن شوید کمپین شما موفق خواهد بود و به نتایج دلخواه خود می‌رسد، باید بر روی کمپینی تمرکز کنید که مختص کسب‌وکار شما باشد و بتواند صدای شما را به مخاطبان هدفتان برسد. مهم‌ترین کمپین‌های تبلیغاتی عبارتند از:

  1. کمپین بازاریابی ایمیلی
  2. کمپین رسانه‌های سنتی
  3. کمپین بازاریابی محصول
  4. کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی
  5. کمپین تبلیغاتی آگاهی از برند
  6. سئو
  7. کمپین پرداخت به ازای کلیک
  8. کمپین بازاریابی محتوا
  9. روابط عمومی

اینکه مخاطبان شما از چه رسانه‌ای استفاده می‌کنند، در کجاها بیشتر حضور دارند و چه محتوایی را دنبال می‌کنند در انتخاب نوع کمپین تبلیغاتی نقش مهمی دارد.

کمپین ایمیل مارکتینگ

بازاریابی ایمیلی یک کمپین تبلیغاتی دیجیتال است که از ایمیل برای تبلیغ محصولات یا خدمات کسب‌وکار شما استفاده می‌کند. استراتژی قدرتمندی که به تبدیل سرنخ‌ها به مشتریان پولی کمک می‌کند. کمپین بازاریابی ایمیلی مجموعه‌ای هماهنگ از پیام‌های ایمیلی است که یک کسب‌وکار برای مشتریان ثابت یا مشتریان احتمالی خود در یک دوره زمانی خاص ارسال می‌کند.

هر کمپین بازاریابی ایمیلی هدف خاصی دارد که به آن  Call to Action یاCTA  می‌گویند. این CTA ها می‌توانند متفاوت باشند، از ثبت‌نام در یک وبینار گرفته تا خرید یا دانلود یک محتوای مشخص. هدف آن‌ها این است که گیرندگان ایمیل‌ را با کسب‌وکار شما درگیر کنند و به آن‌ها انگیزه بدهند. همچنین کسب‌وکارها این نوع از کمپین تبلیغاتی را استفاده می‌کنند تا با مشتریان خود در تماس باشند و آن‌ها را در مورد فروش‌های آینده، برنامه‌ها، هدایا و رویدادهای پیش رو از طریق ایمیل مطلع کنند.

کمپین مارکتینگ سنتی

کمپین بازاریابی سنتی به هر نوع کمپین تبلیغاتی‌ که دیجیتال یا آنلاین نباشد، اشاره دارد. کانال‌های تبلیغاتی سنتی عبارتند از:

  • چاپ (روزنامه‌ها و مجلات)
  • بازاریابی تلفنی (تلفن، پیامک و فکس)
  • پست مستقیم (بروشورها، کاتالوگ‌ها، کارت‌پستال‌ها، خبرنامه‌ها، نامه‌های فروش و غیره)
  • صداوسیما (رادیو و تلویزیون)
  • بازاریابی در فضای باز (بیلبوردها، تابلوهای مغازه، پوسترهای ایستگاه اتوبوس، برچسب ماشین و غیره)

در سال‌های اخیر ظهور کانال‌های بازاریابی دیجیتال، استفاده از بازاریابی سنتی را زیر سایه خود قرار داده است. بااین‌حال، ازآنجایی‌که این کانال‌های ارتباطی هنوز هم در زندگی روزمره مصرف‌کننده جایگاه دارند، نباید از آن‌ها غافل شد. بااینکه کمپین‌ تبلیغاتی سنتی در مقایسه با کمپین تبلیغاتی دیجیتال تأثیرگذارتر و به‌یادماندنی‌تر است، اما هزینه آن زیاد است و نمی‌توان عملکرد آن‌ را اندازه‌گیری کرد.

کمپین مارکتینگ محصول

اگر به‌تازگی محصول جدیدی تولید کرده‌اید و قصد فروش آن را دارید، باید مردم را از وجود این محصول و مزایای آن باخبر کنید. اینجاست که راه اندازی کمپین تبلیغاتی برای بازاریابی محصول جدید می‌تواند شما را به هدفتان نزدیک کند. کمپین بازاریابی محصول فرآیندی است که در آن مشخصات محصول جدید به مشتریان ارائه می‌شوند تا افراد را به خرید آن ترغیب کنند. هدف از این کمپین ایجاد تقاضا و استفاده از محصول است. اینکه مخاطبان هدف از وجود محصول جدید آگاه شوند، ویژگی‌های آن را بشناسند و درک کنند که این محصول چگونه قرار است بر کیفیت زندگی آن‌ها تأثیر بگذارد. این نکات مهم‌ترین نکاتی هستند که در این کمپین در نظر گرفته می‌شوند.

کمپین بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

امروزه همه در رسانه‌های اجتماعی حضور دارند. مشتریان شما، مشتری بالقوه شما، رقبای شما در این شبکه‌ها فعال هستند و به همین دلیل هم می‌توان آن را یکی از مهم‌ترین انواع کمپین تبلیغاتی دانست. این شبکه‌ها جایی هستند که می‌توانید در آن‌ها به مخاطبان هدف خود دسترسی پیدا کنید و اطمینان حاصل کنید که صدای برند شما شنیده می‌شود. برای رسیدن به هدف خود در کمپین دیجیتال مارکتینگ  می‌توانید از  یک یا چند پلتفرم استفاده کنید. پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی عبارت‌اند از:

  • فیس‌بوک
  • توییتر
  • اینستاگرام
  • لینکدین
  • پینترست
  • اسنپ چت
  • تیک‌تاک

کمپین‌های رسانه‌های اجتماعی نه‌تنها باعث ایجاد سرنخ و افزایش فروش شما می‌شوند، بلکه می‌توانند ترافیک وب‌سایت شما و لیست ایمیل شما را افزایش دهند و تصویر کلی برند و تعامل کسب‌وکار شما را بهبود بخشند. دیجیتال مارکتینگ یکی از ارزان‌ترین روش‌ها برای رسیدن به اهداف بازاریابی شما هستند که راه‌های مختلفی برای نمایش کمپین شما ارائه می‌دهند.

کمپین تبلیغاتی آگاهی از برند

در کمپین آگاهی از برند بسیاری از شرکت‌ها تمام تلاش خود را حول فرآیند ایجاد و تقویت آگاهی مشتریان از محصولات یا خدمات خود جمع می‌کنند. مناسب‌ترین روش برای این کمپین، استفاده از تبلیغات آنلاین است. راه اندازی یک وبلاگ و تولید محتوای منحصربه‌فرد و آموزنده، وبلاگ نویسی مهمان، استفاده از هشتگ‌های پربازدید، شراکت با یک شرکت محبوب‌تر و استفاده از قابلیت مشاهده آن، ایجاد پادکست و غیره راه‌هایی هستند که برای ایجاد کمپین تبلیغاتی آگاهی از برند، مناسب هستند.

سئو

بهینه‌سازی موتورهای جستجو (سئو) جزء کلیدی استراتژی بازاریابی دیجیتال است.کمپین تبلیغاتی سئو  تلاشی استراتژیک برای بهینه‌سازی یک صفحه یا یک وب‌سایت است تا به رتبه‌های بالاتر صفحات نتایج موتورهای جستجو (SERP) دست پیدا کند. کمپین‌های سئو برای مؤثر بودن و رسیدن به اهداف خود به‌صورت پروژه‌های بلندمدتی تعریف می‌شوند و اجزای مختلفی را در برمی‌گیرند. تحقیق کلمات کلیدی، بهینه‌سازی در صفحه، ممیزی محتوا، تجزیه‌وتحلیل سئو، مدیریت سئو، ساخت لینک و بسیاری از مولفه‌های دیگر وجود دارند که در این کمپین تبلیغاتی باید به آن‌ها توجه شود.

کمپین پرداخت به ازای کلیک

کمپین پرداخت به ازای کلیک نوعی تبلیغ دیجیتال است که به شما امکان می‌دهد مخاطبان خاصی را با کلمات کلیدی خاص هدف قرار دهید. این یکی از محبوب‌ترین کمپین‌های دیجیتال مارکتینگ است که در آن کسب‌وکارها برای نمایش تبلیغات خود در بالای صفحات نتایج موتور جستجو برای یک کلمه کلیدی خاص، هزینه می‌پردازند.

کمپین بازاریابی محتوا

این نوع از کمپین تبلیغاتی به سؤالات مختلف مخاطبان شما پاسخ می‌دهد. کانتنت مارکتینگ یک رویکرد بازاریابی استراتژیک است که بر ایجاد و توزیع محتوای ارزشمند، مرتبط و سازگار در قالب پست‌های وبلاگ، مقالات، مطالعات موردی، کتاب‌های الکترونیکی، اینفوگرافیک و غیره برای جذب و حفظ مشتریان متمرکز است. کسب‌وکارها از قدرت بازاریابی محتوا برای جلب‌توجه به برند خود، تولید سرنخ، افزایش آگاهی و اعتبار برند، ایجاد یک جامعه آنلاین و درنهایت افزایش فروش آنلاین خود استفاده می‌کنند.

کمپین بازاریابی روابط عمومی (PR)

این کمپین تبلیغاتی مجموعه‌ای از فعالیت‌های برنامه‌ریزی‌شده است که یک هدف مشخص و قابل‌اندازه‌گیری را پیگیری می‌کنند. برخلاف کمپین‌های بازاریابی محصول یا کمپین‌های تبلیغاتی که بر افزایش فروش متمرکز هستند، کمپین روابط عمومی بر اهدافی مانند افزایش آگاهی از یک محصول، اطلاع‌رسانی عمومی از اخبار شرکت، بهبود شهرت برند و جلب‌توجه رسانه‌ها متمرکز است.

نحوه ایجاد و راه اندازی کمپین مارکتینگ

ایجاد و راه اندازی یک کمپین تبلیغاتی موفق، به‌ویژه اگر اولین تجربه شما باشد، ممکن است سخت و پیچیده به نظر برسد. اثربخشی و موفقیت یک کمپین تبلیغاتی به عوامل مختلفی بستگی دارد، برخی از آن‌ها ممکن است خارج از کنترل شما باشند، اما برخی دیگر کاملاً به شما و نحوه برنامه‌ریزی شما بستگی دارند. برای به حداکثر رساندن شانس موفقیت شما، ما تمام قطعات لازم برای ایجاد یک کمپین مارکتینگ موفق را، جمع‌آوری کرده‌ایم. بنابراین برای این‌کار باید:

  1. اهداف کمپین خود را مشخص کنید
  2. بودجه کمپین خود را تنظیم کنید
  3. مخاطب هدف خود را به‌وضوح مشخص کنید
  4. یک ارزش پیشنهادی منحصربه‌فرد ایجاد کنید
  5. محتوای جلب‌توجه و قلاب‌دار طراحی کنید
  6. محتوای خود را توزیع و تبلیغ کنید
  7. راه اندازی کمپین
  8. تحلیل داده‌ها را انجام دهید

در ادامه نکات لازم برای هریک از مراحل بالا را بررسی خواهیم کرد.

1. هدف کمپین تبلیغاتی خود را مشخص کنید

قبل از هر چیز دیگری، باید بفهمید که می‌خواهید از راه اندازی کمپین تبلیغاتی به چه چیزی برسید. تولید سرنخ، ارتقای یک محصول یا خدمات جدید، دریافت ثبت‌نام‌های آزمایشی بیشتر، هدایت ترافیک بیشتر به وب‌سایت شما یا هر چیز دیگری که هدف شما باشد در طراحی کمپین نقش مهمی خواهد داشت. بنابراین شما باید اهداف SMART را تعیین کنید تا بتوانید یک کمپین موفق داشته باشید.

2. بودجه کمپین خود را تنظیم کنید

گام بعدی برای راه اندازی کمپین تبلیغاتی، تعیین میزان سرمایه‌ای است که می‌توانید برای رسیدن به اهداف بازاریابی خود هزینه کنید. بنابراین باید در مورد جزئیات هزینه‌هایی که برای کمپین خود به آن‌ها نیاز دارید فکر کنید، ازجمله ایجاد محتوا و طراحی، تبلیغات و هزینه‌های اجرایی کمپین.

3. مخاطب هدف خود را به‌وضوح تعریف کنید

هنگام برنامه‌ریزی یک کمپین تبلیغاتی، یکی از اولین چیزهایی که باید به آن فکر کنید مخاطبان شما هستند. شما باید تمامی جزئیات کمپین خود را بر اساس سبک زندگی مشتری یا مشتری بالقوه خود سازمان‌دهی کنید.

راه اندازی کمپین مارکتینگی که همه مشتریان بالقوه را به‌طور هم‌زمان هدف قرار می‌دهد، اغلب نتیجه خوبی نخواهد داشت. بنابراین سعی کنید با محدود کردن تمرکز کمپین و هدف قرار دادن یک مخاطب خاص، تأثیرگذاری فعالیت‌های خود را بیشتر کنید. برای این‌کار باید:

  • تحقیقات بازار را انجام دهید
  • پرسونای مشتری را بشناسید
  • ترافیک گوگل را تجزیه‌وتحلیل کنید
  • رقبای خود را تجزیه‌وتحلیل کنید
  • مشخص کنید که مخاطبان هدف شما چه کسانی نیستند

تعیین مخاطبان هدف به ایده‌های تبلیغاتی شما جهت و سرعت لازم را می‌دهد.

4. یک پیشنهاد ارزش منحصربه‌فرد ایجاد کنید

در بازاریابی، یک پیشنهاد ارزش منحصربه‌فرد، بیانیه‌ای است که به‌وضوح به مشتریان بالقوه شما می‌گوید که چگونه از محصول یا خدمات شما سود می‌برند و چه چیزی آن را از سایر پیشنهاد‌های مشابه در بازار متمایز می‌کند. برای اینکه این مرحله از فرآیند ایجاد و راه اندازی کمپین تبلیغاتی خود را به‌درستی انجام دهید، باید خود را به‌جای مخاطبان هدف خود قرار دهید.

  1. محصول شما چه مشکلی را برای مشتری شما حل می‌کند؟
  2. محصول یا خدمات شما چه سودی برای مشتری شما دارد؟
  3. چه چیزی شما را از رقبا متمایز می‌کند؟

پاسخ به این سؤالات مهم است چون ارزشی را که می‌توانید برای کمک به مشتریان و حل مشکلاتشان ارائه دهید، تعیین‌ می‌کند.

5. طراحی محتوای جالب‌توجه و ایجاد قلاب

محتوایی که قرار است برای کمپین تبلیغاتی خود تولید کنید، نه‌تنها باید با شخصیت مشتری شما متناسب باشد، بلکه باید با ارزش پیشنهادی شما همسو باشد، از استدلال‌های شما حمایت و ادعاهای شما را ثابت کند. بهتر است مقالات وبلاگ شما بیش از 5000 کلمه نباشند، چون افراد محدودی برای خواندن آن‌ها وقت می‌گذارند. در عوض، برای اهداف کمپین تبلیغاتی خود، بر تولید انواع محتوا مانند اینفوگرافیک و ویدئو تمرکز کنید. محتواهایی که به‌راحتی مصرف می‌شوند، علاقه به برند شما را افزایش می‌دهند.

 یک کمپین تبلیغاتی موفق باید دارای یک قلاب هم باشد. منظور از قلاب پیشنهاد محکمی است که مردم نمی‌خواهند آن را از دست بدهند. بسته به محصول یا خدماتی که ارائه می‌کنید، می‌توانید یک آزمایش رایگان، یک تخفیف محدود، یک وبینار رایگان، مشاوره رایگان یا حتی یک کتاب الکترونیکی ارائه دهید.

6. محتوای خود را توزیع و تبلیغ کنید

ایجاد محتوای خارق‌العاده یک امر ضروری است اما کافی نیست؛ محتوا در صورتی به شما کمک می‌کند که بتوانید به‌خوبی آن را توزیع کنید. بنابراین پس‌ازاینکه محتوا را برای کمپین تبلیغاتی خود ایجاد کردید، زمان آن است که آن را در کانال‌های بازاریابی خود توزیع کرده و شروع به تبلیغ کنید. برای تبلیغ مؤثر محتوای خود، باید دریابید که مشتریان و سرنخ‌های شما در چه مکان‌هایی قرار دارند، در رسانه‌های اجتماعی، وب‌سایت‌ها، انجمن‌ها یا خبرنامه‌ها؟ بهتر است در بیش از یک کانال تبلیغ کنید.

7. راه اندازی کمپین

بعدازاینکه تمام مراحل بالا را انجام دادید نوبت به اجرا و راه اندازی کمپین می‌رسد. اگر این اولین کمپین تبلیغاتی شماست که در حال سازمان‌دهی آن هستید، ممکن است اجرای تمام مراحل آن کمی سخت و طاقت‌فرسا به نظر برسد، اما هرچه کمپین‌های بیشتری راه اندازی کنید، تمرین و تجربه امکان موفقیت کمپین تبلیغاتی شما را بیشتر می‌کند.

8. تحلیل داده‌ها

آخرین مرحله کمپین تبلیغاتی، تجزیه‌وتحلیل است. باتوجه به نوع کمپینی که انتخاب کرده‌اید و کانال‌هایی که برای توزیع محتوای خود در نظر گرفته‌اید، داده‌های بسیاری در اختیار شما قرار دارد. برای اینکه بتوانید میزان موفقیت و نکات مثبت و منفی فرایندی که طی کرده‌اید را اندازه بگیرید، این مرحله مهم را نباید فراموش کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.