برنامههای سیستم فروش دیگر وسیلهای لوکس برای شرکتهای بزرگ محسوب نمیشوند، بلکه به بخش ضروری هر کسبوکار کوچکی تبدل شدهاند که قصد توسعه دارد. امروزه انواع سیستم فروش، مهمترین بازار نرمافزار جهان را تشکیل دادهاند و انتظار میرود تا سال 2025، درآمد این بازار به بیش از 80 میلیارد دلار برسد.
سیستم فروش به کسبوکارها کمک میکند بتوانند کارهایی مانند پشتیبانی مشتری و مدیریت لید را بهراحتی انجام دهند. همچنین پایگاه داده سازمانیافته این نرمافزارها به مشاغل کمک میکند جریان فروش سادهتری داشته باشند. البته انتخاب سیستم فروش مناسب برای مدیریت مارکتینگ سودمند، به کسبوکار، محصول (خدمات) و اهداف شما بستگی دارد. اگر بهدنبال ایجاد روابط طولانیمدت با مشتریان خود هستید، ما بهترین سیستمهای فروش برای کسب و کارهای کوچک را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.
سیستم فروش چیست؟
سیستم فروش برای کسبوکار، یک پلتفرم دیجیتالی است که معیارهای کلیدی، اطلاعات مشتری و سایر مطالب مرتبط با فروش را در خود نگه میداردتا به تیم فروش شما کمک کند اهداف و نقاط عطف فروش را ردیابی و برآورده کنند. این سیستم که بهعنوان ابزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) شناخته میشود، اغلب تلاشهای بازاریابی، تبلیغات و فروش را ساده میکند و میتواند دادهها را ردیابی کند و وظایف اداری را انجام دهد.
درواقع سیستم فروش یک سیستم منسجم است که به شما امکان میدهد دادههای مشتری، تاریخچه تعامل، چرخه فروش، تقسیمبندی سرنخها، بازاریابی ایمیلی و موارد دیگر را تحت یک پلتفرم واحد مدیریت کنید. همه اینها یک تجربه ثابت و شخصی برای مشتریان شما ایجاد میکند و کسبوکار شما را به مکان موردعلاقه آنها تبدیل میکند.
ویژگیهای یک سیستم فروش مؤثر؟
با طراحی سیستم فروش، تیمهای فروش و بازاریابی میتوانند بدون توجه به تفاوت فروش و بازاریابی، در یک مکان متمرکز کار پشتیبانی مشتری را انجام دهند و همه دادههایی را که برای اجرای وظایف خود نیاز دارند، در اختیار داشته باشند. ازآنجاییکه سیستمهای فروش بر اساس نیازها، صنعت یا اندازه شرکت، انواع مختلفی دارند، بهتر است قبل از انتخاب، ویژگیهای آنها را بررسی کنید. برنامهای که انتخاب میکنید بهتر است دارای قابلیتهای زیر باشد:
- راهاندازی و استفاده آسان
- یکپارچهکردن سایر ابزارها
- قابلیتهای سفارشیسازی
- قابلیت دسترسی در هر مکان
- یک راهحل CRM مبتنی بر ابر و موبایل
- امکان مدیریت قیف
- مقرونبهصرفهبودن
- پشتیبانی خوب از مشتری
همچنین باید اشاره کنیم که کار مدیریت منابع انسانی در سیستم فروش راحتتر میشود. حالا که با مهمترین ویژگیهای سیستم فروش مناسب آشنا شدید، بیایید با بهترین برنامههای سیستم فروش بیشتر آشنا شویم.
معرفی بهترین سیستمهای فروش برای کسب و کارهای کوچک
شما میتوانید انواع سیستم فروش را در بازار ببینید. یک سیستم فروش موفق و مؤثر که دارای ویژگیها و ابزارهای قابلتنظیم باشد، به کسبوکارها کمک میکند فروش خود را افزایش و زمان صرفشده برای انجام کارها را کاهش دهند. باتوجه به این موارد بهترین سیستمهای فروش عبارتند از:
سیستم فروش HubSpot
اکثر افرادی که در زمینه فروش یا بازاریابی کار میکنند نام HubSpot را شنیدهاند. سیستم فروشHubSpot یک محصول عالی برای کسبوکارهای کوچک است که بهدنبال یک پلت فرم رایگان CRM هستند. مهمترین ویژگیهای این برنامه عبارتند از:
- امکان ردیابی سرنخها و مشتریان
- ایجاد جدول زمانی تعاملات خود با مشتریان
- چت در زمان واقعی با مشتریان احتمالی
- ادغام با Gmail و Outlook
- ایجاد وظایف و اهداف برای تیم خود
همچنین در این سیستم فروش پیامها و تماسها قابل ردیابی هستند و اگر اسناد را در پلتفرم آپلود کنید، میتوانید ببینید که مخاطب چه زمانی آنها را باز کرده است. خوشبختانه کار با این نرم افزار بسیار آسان است و با رابط کاربری ساده آن، حتی افرادی که با تکنولوژی رابطه خوبی ندارند هم میتوانند بهراحتی کار کنند. برنامه تلفن همراه آن به شما امکان میدهد با صدها برنامه شخص ثالث یکپارچه شوید. بااینحال اگر ویژگیهای پیشرفتهتری میخواهید، میتوانید به برنامههای SalesHub پولی آن بروید و از ویژگیهای اضافی (مانند اطلاعات بینش مخاطب و شرکت، الگوهای ایمیل و ردیابی و غیره) بهرهمند شوید.
EngageBay
یکی از انواع سیستم فروش که بهخاطر ویژگیهای قدرتمندش برای کسبوکارهای کوچک شناختهشده، EngageBay است. دلیل این انتخاب قیمت مقرونبهصرفه و ویژگیهای بیشماری است که هم تیم فروش و هم تیم بازاریابی را راضی نگه میدارد.
این سیستم فروش دارای پایگاه مشتری با بیش از 5000 شرکت است. ویژگیای که به شما یک دید 360 از مشتریانتان میدهد و به شما امکان میدهد تمام دادههای مشتری (اعم از پیامک، اتوماسیون، تماس تلفنی، ایمیل) را در یک نگاه ببینید. در این برنامه شما میتوانید کارهای تکراری را خودکار و دادههای مشتری را تجزیهوتحلیل کنید.
EngageBay یک رابط کاربری بصری جذاب دارد و برای کسانی که تجربه زیادی در کار با سیستم فروش و مدیریت معاملات ندارند، انتخاب خوبی است. همچنین نظم و سازماندهی خوب برنامه، به شما این امکان را میدهد که بتوانید بین فروش، بازاریابی، خدمات و داشبوردِ چت زنده جابهجا شوید بدون اینکه کار سایر تیمها را تحتتأثیر قرار بدهید.
بااینحال این برنامه نقاط ضعفی هم دارد که نیاز به بهبود دارند: نسخه رایگان ایمیلها مخاطبین شما را تا 1000 نفر محدود میکند، با توجه به اینکه سایر سیستمهای فروش مانند HubSpot با مخاطبین نامحدود ارائه میشوند، این مقدار بسیار کم است.
Drip
Drip یک سیستم فروش عالی برای کسبوکارهای کوچکی است که سرنخها را به دست میآورند، مخاطبین را مدیریت میکنند و روابط طولانیمدت دارند. این برنامه با استفاده آسان به شما امکان میدهد بدون دردسر، جریانهای کاری اتوماسیون و کمپینهای ایمیل خود را ایجاد کنید. سیستم فروش Drip دارای بیش از 100 برنامه یکپارچه برای بهبود تولید سرنخ و تلاشهای بازاریابی شماست. مهمترین ویژگیهای Drip عبارتند از:
- گردش کار اتوماسیون بازاریابی
- ردیابی تبدیل سفارشی
- قالبهای ایمیل قابلتنظیم
- بیشاز 100 ادغام برنامه
- گزارشهای عملی
- تقسیمبندی لیست ایمیل
- قابلیت تعبیهشده پیامک
- سفارشیسازی محتوا
- تخصیص خودکار درآمد
همچنین با سازنده ایمیل قدرتمند آن، میتوانید ایمیلهای شخصیسازیشده هیجانانگیزی ایجاد کنید.
Salesflare
سیستم فروش Salesflare بهطور گسترده توسط بازاریابان و آژانسهای B2B برای مدیریت سرنخها و مشتریان استفاده میشود. مهمترین ویژگی این برنامه سهولت استفاده و توانایی بیرونکشیدن خودکار دادهها از ایمیلها، امضاهای ایمیل، نمایههای اجتماعی و سایر منابع است؛ ویژگیای که کار دنبالکردن سرنخها را راحت میکند.
علاوهبراین، سیستم فروش Salesflare با اتصال به تلفن و تقویم شما، تمام جلسات و تماسهای تلفنی شما با مشتریان را بهطور خودکار ثبت میکند و شما را از کار طاقتفرسای انجام دستی آن نجات میدهد. همچنین فعالیت آنلاین سرنخ شما را ردیابی میکند و زمان بازشدن ایمیل و کلیکهای پیوند او را به شما اطلاع میدهد. برخی از مهمترین ویژگیهای سیستم فروش Salesflare عبارتند از:
- ورودی داده CRM خودکار
- ردیابی تعامل
- کمپین ایمیل شخصی
- لید جنریشن
- ویژگی همکاری اجتماعی
- مدیریت فرصت
- ادغام Outlook، Gmail و Zapier
- منحنی یادگیری صفر
- ادغام یکپارچه با سایر مجموعه ابزار فروش
بااینحال UI این سیستم فروش چندان چشمگیر نیست و استفاده از اتوماسیون گردش کار آن هم میتوانست آسانتر باشد.
Zoho
Zoho بهعنوان یکی از بهترین سیستمهای فروش برای مشاغل کوچک شناخته شده است. این برنامه ویژگیهای قدرتمندی را برای توانمندسازی تیم بازاریابی و فروش شما برای لید جنریشن، تسریع فروش و سنجش عملکرد فروش ارائه میدهد. همچنین شما را قادر میسازد با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کنید و از طریق چندین کانال از داشبورد، متمرکز صحبت کنید. این ویژگی کار تیم فروش شما را برای برقراری ارتباط و گفتگو با مشتریان بالقوه ساده میکند.
سیستم فروش Zoho همچنین دارای یک دستیار هوش مصنوعی به نام Zia است که به شما کمک میکند اطلاعات را دریافت و آینده فروش را پیشبینی کنید، پیشنهادات خود را ارائه دهید و انجام کارها را خودکار کنید. Zoho همچنین دارای ابزار CRM مقرونبهصرفه و ساده Bigin است که برای مشاغل کوچک ساخته شده است. این برنامه ویژگیهای مناسبی را برای تعامل با مشتریان احتمالی و ادغام plug-and-play با G Suite، Microsoft 365، و Zoho Desk در اختیار شما قرار میدهد. مهمترین امکانات Zoho عبارتند از:
- مدیریت لید
- اتوماسیون گردش کار
- تجزیهوتحلیل پیشرفته
- مدیریت فرآیند
- اتوماسیون بازاریابی
- برنامههای iOS و اندروید (با اسکنر کارت ویزیت)
- ارکستراسیون سفر
- فرمهای وب
مدیریت پایگاه داده عالی برای مدیریت و ردیابی کلیه فروشها، ویژگی چت زنده، ادغام روان با کانالهای مختلف و برنامههای شخص ثالث از دیگر ویژگیهای این سیستم فروش محبوب بهشمار میآیند.
Freshsales
این سیستم فروش که بهعنوان Freshworks هم شناخته میشود، یک ابزار CRM فروش با امکانات کامل برای همه کسبوکارها فارغ از اندازه آنهاست. این برنامه شما را قادر میسازد تا فعالیتهای فروش را سفارشی و فیلدهای سفارشی اضافه کنید و سفر کامل لید را برای تبدیلشدن به یک مشتری ببینید.
بهغیراز نمای 360 درجه، هوش مصنوعی آن از دادههای CRM یاد میگیرد و امکان مدیریت لید را به شما میدهد. همچنین میتوانید گردشهای کاری اتوماسیون را راهاندازی و اطلاعات مکالمات را دریافت و با مخاطبینتان در کانالهای مختلف ارتباط برقرار کنید. برخی از بهترین ویژگیهای Freshsales عبارتند از:
- امتیازدهی لید مبتنی بر هوش مصنوعی
- مدیریت تماس
- مدیریت وظایف
- ویرایشگر قالبهای ایمیل
- گردش کار آسان برای استفاده
- ادغام با چندین برنامه شخص ثالث
همچنین امکان ادغام Whatsapp این برنامه بسیار مفید است و امکان سفارشیسازی داشبورد و ردیابی ایمیل را هم به شما میدهد. بااینحال قالبهای ایمیل این برنامه محدود است و پشتیبانی مشتری آن هم میتوانست بهتر باشد.
Salesforce
Salesforce برجستهترین شرکت سیستم فروش در سطح جهان است که حدود 19.8٪ از سهم بازار CRM را در اختیار دارد. Salesforce بهعنوان یک سیستم فروش برای مشاغل کوچک شروعبهکار کرد و بعداً تمرکز خود را به شرکتهای بزرگ معطوف کرد. بااینحال، ریشههای خود را فراموش نکرده است و یک راهحل جداگانه برای مشاغل کوچک به نام Salesforce Essentials دارد.
جدا از ارائه یک تجربه فروش کامل، میتوانید از Salesforce برای تقویت تلاشهای بازاریابی خود استفاده کنید و از طریق ایمیل، پیامهای پیام کوتاه، رسانههای اجتماعی و تبلیغات دیجیتال، مشتریان بیشتری را جذب کنید. ویژگیهای کلیدی ارائهشده توسط سیستم فروش Salesforce عبارتند از:
- مدیریت تماس و لید
- مدیریت فرصت
- اتوماسیون گردش کار
- داشبورد و گزارشهای سفارشی
- ادغام Gmail و Outlook
- مدیریت نقلقول
همچنین قابلیت سفارشیسازی این برنامه بسیار زیاد است و بهراحتی در همه دستگاهها در دسترس است. قیمت زیاد آن برای مشاغل کوچک پر کاربر را میتوان از نکات منفی آن دانست.
Pipedrive
قدرت سیستم فروش Pipedrive در سادگی آن نهفته است. رابط کاربری سریع و آسان آن، تنها در چند دقیقه راهاندازی میشود. داشبورد نمایی از فرآیند کامل فروش شما را باز میکند که در آن میتوانید از قابلیت کشیدن و رها کردن برای مدیریت معاملات در مراحل مختلف استفاده کنید. علاوهبراین، میتوانید از Pipedrive برای پیگیری ایمیل و تماسهای خود برای گزارشدهی بهتر، پیشبینی فروش و ایجاد اتوماسیون گردش کار برای کاهش وظایف دستی بهره ببرید. مهمترن ویژگیهای Pipedrive عبارتند از:
- فیلدهای سفارشی
- پیشبینی فروش
- مدیریت محصول و لیست قیمت
- مدیریت قیمت و سفارش
- ویژگیهای مرکز تماس
- اتوماسیون گردش کار
کار کردن با این سیستم فروش باتوجه به رابط کاربری ساده آن، بسیار راحت است. بااینحال باید اشاره کنیم که این سیستم فروش ابزار مناسبی برای ردیابی رفتار و بازگشت سرمایه نیست و در آن هیچ امکانی برای تقسیمبندی و برنامهریزی کمپین وجود ندارد.
Agile
Agile سیستم فروشی یکپارچه برای مدیریت و خودکارسازی فروش، بازاریابی و خدمات شما در یک سقف واحد است. این برنامه با ویژگیهایی مانند زمانبندی قرار ملاقات، امتیازدهی سرنخ، فیلدهای داده سفارشی، ادغام ایمیل دو طرفه و تلفن، گیمیفیکیشن برای القای همکاری و رقابت در تیم فروش، خود را بهعنوان یک برنامه قدرتمند برای مدیریت کارکنان فروش معرفی کرده است.
میتوانید از ویژگی اتوماسیون بازاریابی Agile برای امتیازدهی خودکار به سرنخها استفاده کنید و مخاطبین را بر اساس باز شدن ایمیل، کلیکهای پیوند، فعالیت مرور وب و برچسبهای سفارشی تقسیمبندی کنید. از مهمترین ویژگیهای Agile میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
- مدیریت تماس تکصفحهای
- تماس با یک کلیک، اسکریپت تماس و اتوماسیون پست صوتی
- مدیریت پروژه
- اتوماسیون بازاریابی تمام عیار
- ردیابی ایمیل
- بازاریابی اجتماعی و موبایلی
همچنین Agile را میتوان یک سیستم فروش مقرونبهصرفه دانست که مدیریت ارتباط با مشتری روانی دارد. بااینحال رابط کاربری آن کمی منحنی یادگیری دارد و باید به روز شود.
در آخر باید اشاره کنیم که برای مدیریت ارتباط با مشتری قدرتمند و بدون ریسک، میتوانید از گواهینامه ایزو و دستورالعملهای اختصاصی آن بهره ببرید.
بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!