رفتن به محتوا

مراحل دریافت نشان ملی استاندارد ایران

خانه » وبلاگ » مراحل دریافت نشان ملی استاندارد ایران
مراحل دریافت نشان ملی استاندارد ایران

آیا با نشان ملی استاندارد ایران آشنایی دارید؟ اخذ نشان استاندارد برای محصولات تولیدی و صنعتی، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. هر شرکتی باید مطابق مراحل دریافت نشان ملی استاندارد ایران، این مجوز را برای واحد تولیدی خود دریافت کند تا کیفیت محصولات خود را تضمین کنید. در این مطلب از کیو سی بی سعی کردیم یک راهنمای جامع مراحل دریافت نشان استاندارد ارائه کنیم تا شما را با انواع نشان استاندارد، ویژگی‌ها و شرایط اخذ این علامت آشنا کنیم.

استاندارد چیست؟

لغت استاندارد به معنی میزان، نمونه و مقیاس است و اصطلاح استاندارد بودن کالا به معنی تطابق آن با معیارهای تعیین‌شده برای کالای موردنظر است. با توجه به اهمیت کیفیت کالاهای صنعتی و تولیدی در رفاه و سلامتی مردم، مجوزی به نام مجوز استاندارد تعریف شده است. این مجوز نشان‌دهنده مرغوبیت کالا است. به بیان ساده‌تر، مجوز استاندارد نشان‌دهنده توجه به اصول صحیح تولید است که از ارائه کالاهای نامرغوب و بی‌کیفیت جلوگیری می‌کند.

استانداردهای ملی، همه ویژگی‌های لازم در فرآیند تولید یک محصول یا خدمت را تعیین می‌کنند تا همه‌چیز در بهترین حالت خود پیش برود. شاید برایتان سوال باشد که چرا، نشان استاندارد به عنوان یک نشان ملی تعریف می‌شود، باید توجه داشته باشید که نشان استاندارد به‌صورت ملی تعیین می‌شود و ممکن است ویژگی‌هایی که برای دریافت این مجوز در ایران مورد تایید قرار می‌گیرد، در کشورهای دیگر قابل‌قبول نباشد و برعکس.

انواع نشان استاندارد ملی

 نشان ملی استاندارد در ایران به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود که در این بخش شما را با ویژگی‌های این استانداردها آشنا خواهیم کرد:

استاندارد اجباری

استاندارد اجباری در واقع اولین نوع استاندارد است که ویژگی‌های آن تا حدودی از روی نام این استاندارد مشخص است. این مجوز مربوط به کالاها و محصولاتی است که برای تولید و عرضه به بازار حتما باید این نشان استاندارد را داشته باشند. بدون نشان استاندارد اجباری، هرگونه فعالیت تجاری در این صنایع غیرقانونی محسوب می‌شود. مجوز استاندارد اجباری اغلب مخصوص محصولات صنایع غذایی و بهداشتی است که حساسیت‌های تولیدی خاصی دارند و بدون این مجوز امکان فعالیت نخواهند داشت.

استاندارد تشویقی

دومین نوع مجوز استاندارد ملی، استاندارد تشویقی است. در این صنایع، شما می‌توانید بدون اخذ مجوز استاندارد به فعالیت خود ادامه دهید و هیچ مانع قانونی خاصی بر سر راه شما وجود نخواهد داشت. اخذ مجوز استاندارد تشویقی، اجباری نیست اما در صورتی‌که صنایع تولیدی استانداردهای سازمان ملی استاندارد را به‌خوبی رعایت کنند، می‌توانند درخواست اخذ این مجوز را از سازمان استاندارد داشته باشند. اخذ این نشان از سازمان استاندارد نشان‌دهنده کیفیت قابل‌قبول محصول شما به مشتری است و تاثیر مثبتی روی اعتماد مشتری و فروش شما خواهد داشت.

مدارک موردنیاز جهت اخذ نشان استاندارد

بارگذاری مدارک، یکی از مراحل اصلی در فرآیند دریافت نشان استاندارد است. شما باید قبل از هرکاری، مدارک لیست زیر را برای بارگذاری در سایت تهیه کنید، چراکه بدون تکمیل این موارد، امکان اخذ استاندارد برای هیچ‌کدام از واحدهای تولیدی وجود نخواهد داشت.

  • تصویر برابر اصل آگهی ثبت واحد تولیدی خدماتی در روزنامه رسمی
  • آخرین آگهی تغییرات شرکت، درصورتی‌که شرکت یا واحد تولیدی تغییرات داشته
  • تصویر برابر اصل پروانه تاسیس/ پروانه بهره‌برداری/ مجوز فعالیت از مراجع قانونی
  • فرم ثبت علائم تجاری
  • تصویر برابر اصل آگهی ثبت‌نام/ علامت تجاری محصول در روزنامه رسمی
  • تصویر پرسشنامه اطلاعات فنی
  • اطلاعات آزمایشگاه واحد تولیدی
  • گواهی‌نامه معتبر تایید صلاحیت مدیر/ مسئول کنترل کیفیت
  • مدارک مبتنی بر اخذ ایران کد
  • مدارک مرتبط با مفاصا حساب و فیش واریزی پرداخت کارمزد خدماتی
  • تصویر فیش پرداختی

مراحل اخذ نشان ملی استاندارد ایران

در این قسمت، تمام مراحل دریافت نشان ملی استاندارد ایران را به‌صورت مرحله به مرحله برای شما شرح خواهیم داد تا با اطلاعات کامل برای اخذ این مجوز اقدام کنید:

  1. اولین مرحله برای اخذ نشان استاندارد، ثبت‌نام در سامانه ملی استاندارد ایران و دریافت نام کاربری و رمز است. جهت ثبت‌نام در این سامانه، باید به آدرس https://isom.inso.gov.ir مراجعه کرده و گزینه واحدهای تولیدی را انتخاب کنید.
  2. در مرحله دوم، پس از ثبت کد امنیتی، واحد صفحه جدیدی خواهید شد. در این صفحه، از بین گزینه‌های موجود، درخواست صدور پروانه استفاده از علامت استاندارد را انتخاب کنید. در صورتی‌که واحد تولیدی مربوط به تولید مشتقات و فرآورده‌های نفتی است، در این بخش باید گزینه درخواست ثبت‌نام واحدهای تولیدی برای دریافت کد رهگیری را انتخاب کنید.
  3. پس از وارد کردن کد امنیتی، صفحه جدیدی باز می‌شود که متقاضی باید اطلاعاتی مانند نام و نام‌خانوادگی، استان، نوع شخصیت حقیقی یا حقوقی و… را تکمیل کند و در نهایت گزینه بررسی اطلاعات را انتخاب کند. در تصویر زیر می‌توانید فرم موردنظر و اطلاعات درخواستی را مشاهده کنید. در صورتی‌که هنگام پر کردن فرم با مشکل مواجه شدید، می‌توانید روی علامت سوال نارنجی‌رنگ در گوشه سمت چپ صفحه کلیک کنید تا راهنمای نحوه تکمیل فرم را بخوانید.
  4. در مرحله چهارم، به عنوان متقاضی به صفحه احراز هویت سامانه سماوا هدایت خواهید شد. در این بخش باید شماره ملی خود را در سامانه وارد کنید تا کد تایید به تلفن همراهتان ارسال شود.
  5. در ادامه، کد تاییدی که برایتان پیامک شده در کادر کد احراز هویت وارد کنید تا به صفحه دریافت کد رهگیری هدایت شوید.
  6. در این مرحله، مجددا به صفحه‌ای که در مرحله سوم پر کرده بودید، هدایت خواهید شد که باید در قسمت جستجوی فرآورده، گزینه (تولیدی) را انتخاب کنید و دکمه ثبت اطلاعات و دریافت کد رهگیری را بزنید.
  7. در این قسمت از مراحل دریافت نشان ملی استاندارد ایران، پیغام کد رهگیری برای شما نمایش داده خواهد شد. طبق این پیام، شما باید منتظر پاسخ تایید توسط پیامک و ایمیل باشید.
  8. پس از تکمیل شدن مراحل قبل، سازمان استاندارد به بررسی اطلاعات شما می‌پردازد و در صورت تایید موارد، نام کاربری و رمز عبور به شما اختصاص خواهد داد. پس از دریافت نام کاربری و رمز، وقت آن رسیده که درخواست مجوز خود را در سامانه ثبت کنید. برای این کار ابتدا وارد سایت سامانه استاندارد شده و در کادرهای مشخص شده، اطلاعات کاربری مربوط به خود را وارد کنید.
  9. پس از اینکه وارد سامانه شدید، صفحه جدیدی برای شما باز می‌شود که باید از قسمت درخواست‌ها، گزینه صدور پروانه استفاده از علامت استاندارد برای محصول جدید را انتخاب کنید و اطلاعات موردنیاز را تکمیل کنید.
  10. پس از ثبت درخواست شما و تکمیل مراحل دریافت نشان ملی استاندارد ایران، یک بازرس جهت بررسی و تایید شرایط واحد تولیدی از نظر فنی، به محل تولیدی فرستاده می‌شود. بازرسی از طریق نمونه‌برداری از محصول و ارسال آن به آزمایگاه، نتایج را به وسیله یک گزارش به کمیته بررسی علائم ارائه خواهد داد.
  11. در گام بعدی، دبیر کمیته بررسی علائم، پس از دعوت از اعضای کمیته، گزارش بازرس و نتایج آزمایش مراحله قبل را مورد بررسی قرار خواهد داد. در صورت تایید اعضای کمیته در خصوص تطابق محصول و استانداردهای تعیین‌شده، درخواست شما به ستاد کد ده رقمی استاندارد ارسال خواهد شد.
  12. در نهایت، شما باید به عنوان متقاضی مجوز استاندارد، فیش تسویه‌حساب هزینه‌های اخذ مجوز استاندارد را به سازمان ملی استاندارد ارائه کنید تا پروانه شرکت تولیدی‌ صادر و به شما تحویل داده شود.

هزینه‌های دریافت مجوز استاندارد

مانند سایر مجوزها، اخذ مجور استاندارد ملی نیز نیازمند پرداخت هزینه‌هایی است و بدون پرداخت این هزینه‌ها، مجوز استاندارد صادر نمی‌شود. به‌طورکلی هزینه‎های استاندارد به نوع کالای تولیدی و صنعتی بستگی دارد، زیرا آزمایشات محصول و معیارهای سازمان استاندارد برای هر کدام از محصولات متفاوت خواهد بود و روی هزینه‌های اخذ مجوز استاندارد تاثیرگذار است. این هزینه‌ها عبارتند از:

  • هزینه مربوط به بازرس و نموداری از محصول توسط او
  • هزینه‌های آزمایش‌هایی که روی محصول انجام شده
  • هزینه صدور مجوز استاندارد
  • هزینه‌های انتشار آگهی ثبت واحد تولیدی و علامت تجاری
  • در‌صورتی‌که واحد تولیدی قصد صادرات محصول را داشته باشد، باید هزینه‌های مربوط به اخذ مجوز صادرات را نیز پرداخت کند.

مدت‌زمان دریافت مجوز استاندارد ملی

حالا که با مراحل دریافت نشان ملی استاندارد ایران آشنا شدیم، سوال جدیدی مطرح می‌شود: مدت دریافت مجوز استاندارد چقدر است؟

در رابطه با مدت‌زمان اخذ نشان استاندارد نمی‌توان زمان دقیقی ارائه داد زیرا این بازه زمانی به عوامل متعددی از جمله زمان موردنیاز برای انجام آزمایشات روی محصول، تکمیل و بارگذاری مدارک، رفع نواقص پرونده و… بستگی دارد. هرچه این موارد زودتر انجام شوند، مدت‌زمان موردنیاز برای اخذ مجوز استاندارد کوتاه‌تر خواهد شد.

مدت‌زمان اعتبار نشان استاندارد ملی ایران چقدر است؟

آیا به نظر شما، یک بار اخذ مجوز استاندارد برای واحد تولیدی یا صنعتی کافی است و دیگر نیازی به بررسی معیارهای استاندارد و مطابقت محصول با استانداردها وجود ندارد؟ واقعیت این است که چنین مجوزهایی برای حفظ معیارهای کیفی کالا، باید اعتبار محدودی داشته باشند. مدت اعتبار مجوز استاندارد اجباری، سه سال است. با توجه به این بازه زمانی، معیارهای تضمین کیفیت کالاهای صنعتی و تولیدی با هدف بهبود و افزایش کیفیت به‌روزرسانی می‌شود، به همین خاطر شرکت‌های تولیدکننده باید هر سه سال یک بار، برای تمدید مجوز استاندارد خود اقدام کنند.

چگونه استعلام مجوز استاندارد را بررسی کنیم؟

ممکن است بخواهید وضعیت نشان استاندارد ملی یک واحد تولیدی یا صنعتی را استعلام بگیرید، در چنین شرایطی چگونه می‌توان مجوز استاندارد اجباری را بررسی کرد؟ برای این کار می‌توانید یکی از روش‌های زیر را انتخاب کنید:

  1. ابتدا وارد سایت https://isom.inso.gov.ir/parvaneh/ شوید. صفحه‌ای مشابه تصویر زیر برای شما باز می‌شود که باید شماره ده رقمی پروانه استاندارد را در کادر وارد کرده و گزینه نمایش را بزنید.
  • دومین روش برای استعلام شماره پروانه علامت استاندارد، می‌تواند کد 10 رقمی را به شماره 10001517 ارسال کنید تا نتیجه استعلام را بررسی کنید.
  • سومین روش مراجعه به سایت سازمان ملی استاندارد است. وارد سایت شده و گزینه میز خدمت را انتخاب کنید. پس از انتخاب میز خدمت، روی گزینه استعلام کلیک کنید.

سپس روی گزینه استاندارد ملی اجباری کلیک کنید.

کد امنیتی را وارد کنید تا وارد صفحه بعدی شوید. صفحه جدیدی، مطابق تصویر زیر باز می‌شود که باید اطلاعاتی نظیر شماره استاندارد، نام استاندارد و… ثبت شود. در نهایت با انتخاب گزینه جستجو، نتایج استعلام مجوز به شما اعلام می‌شود.

کلام آخر

در این مطلب با مفهوم مجوز استاندارد، انواع استاندارد و مراحل دریافت نشان ملی استاندارد ایران آشنا شدید. اخذ مجوز استاندارد اهمیت زیادی برای واحدهای تولیدی و صنعتی دارد، این مجوز میزان تطابق محصولات با معیارهای استاندارد را مورد بررسی قرار می‌دهد و به‌طور فعال، روی کیفیت محصولات تولیدی در کشور تاثیر می‌گذارد. علاوه‌براین، به عنوان یک مصرف‌کننده، توجه به این نشان بر روی محصولات از اهمیت بالایی برخوردار است.

سوالات متداول

  1. مدت اعتبار نشان ملی استاندارد ایران چقدر است؟

اعتبار مجوز استاندارد اجباری سه سال است. هر واحد تولیدی و صنعتی موظف است هر سه سال یک بار نسبت به اخذ یا تمدید مجوز استاندارد ملی اقدام نماید تا معیارهای تولید خود را با معیارهای تضمین کیفیت جدید، مطابقت دهد.

  • برای اخذ نشان ملی استاندارد ایران به کجا مراجعه کنیم؟

اولین گام برای اخذ نشان استاندارد، ثبت‌نام در سامانه ملی استاندارد ایران و دریافت نام کاربری و رمز است. جهت ثبت‌نام در این سامانه، باید به آدرس https://isom.inso.gov.ir مراجعه کرده و سایر مراحل را طی کنید.

  • مدارک لازم برای دریافت مجوز استاندارد چیست؟

تصویر برابر اصل آگهی ثبت واحد تولیدی در روزنامه رسمی، آخرین آگهی تغییرات شرکت، تصویر برابر اصل پروانه تاسیس، فرم ثبت علائم تجاری، تصویر برابر اصل آگهی ثبت‌نام/ علامت تجاری محصول در روزنامه رسمی، تصویر پرسشنامه اطلاعات فنی، اطلاعات آزمایشگاه واحد تولیدی، گواهی‌نامه معتبر تایید صلاحیت مسئول کنترل کیفیت، مدارک مبتنی بر اخذ ایران کد، تصویر فیش پرداختی

  • آیا دریافت مجوز استاندارد برای همه شرکت‌ها اجباری است؟

خیر، مجوز استاندارد اجباری اغلب مخصوص محصولات صنایع غذایی و بهداشتی است که حساسیت‌های تولیدی خاصی دارند و بدون این مجوز امکان فعالیت نخواهند داشت.

عنوان سئو: راهنمای جامع مراحل دریافت نشان ملی استاندارد ایران | کیو سی بی

توضیحات متا: جهت آشنایی با مجوز و نشان ملی استاندارد ایران، انواع استاندارد و سریع‌ترین روش برای گذراندن مراحل دریافت نشان ملی استاندارد ایران، این راهنمای جامع را بخوانید.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.