رفتن به محتوا

فرهنگ سازمانی مایکروسافت | ارزش‌ها، شرایط محیط کار + اصول کلیدی

خانه » وبلاگ » فرهنگ سازمانی مایکروسافت | ارزش‌ها، شرایط محیط کار + اصول کلیدی
فرهنگ سازمانی مایکروسافت | ارزش‌ها، شرایط محیط کار + اصول کلیدی

قبل از اینکه کمی درباره فرهنگ سازمانی مایکروسافت بگوییم، بهتر است در درجه اول درباره شرکت و نیاز شما حرف بزنیم. اگر به فرهنگ سازمانی شرکت خود فکر کنید، متوجه می‌شوید همه چیز به مشتری شما برمی‌گردد. فراموش نکنید که در منظر تجاری، همه چیز به توانایی شما برای جذب و حفظ استعدادهای برتر مربوط می‌شود. فرهنگ شرکت یک اولویت استراتژیک است که تاثیر قابل توجهی بر قیمت نهایی دارد. براساس گزارش انجمن مدیران منابع انسانی (SHRM)، در پنج سال گذشته نزدیک به یک‌چهارم تریلیون دلار به دلیل فرهنگ نامناسب محل کار از دست‌ رفته است. تحقیقات i4cp نشان می‌دهد که علی‌رغم الزامات مالی واضح برای انجام این کار، تنها ۱۵ درصد از شرکت‌ها با موفقیت فرهنگ مناسب را در سازمان خود ایجاد کرده‌اند. در این مقاله ارزش‌ های شرکت مایکروسافت را به‌عنوان یکی از شرکت‌های موفق تجاری در سطح جهان بررسی خواهیم کرد.

فرهنگ سازمانی مایکروسافت چگونه است؟

فرهنگ سازمانی مایکروسافت چگونه است؟

فرهنگ سازمانی یک شرکت به ارزش‌ها، سنت‌ها و رفتار کارکنان اشاره دارد. ویژگی‌های فرهنگ سازمانی هر شرکت براساس ماهیت کسب ‌و کار و فرآیندهای داخلی آن کسب‌ و کار، وضعیت صنعت و شرایط بازار کار تعیین می‌شود.

فرهنگ سازمانی شرکت مایکروسافت، توانایی نیروی کار این شرکت را برای رفع نیازهای بازار محصولات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری کامپیوتر بالا می‌برد. به‌عنوان یکی از شرکت‌های پیشرو در بازار سیستم‌عامل‌های سازگار با رایانه شخصی IBM، این شرکت باید ویژگی‌های فرهنگی را داشته باشد که نوآوری و خروجی باکیفیت بالا را تضمین کند. موفقیت مایکروسافت تا حدی ناشی از فرهنگ سازمانی است که شایستگی منابع انسانی این شرکت را تضمین می‌کند. فرهنگ سازمانی مایکروسافت نوآوری را در این شرکت نهادینه کرده و رضایت مشتری را فراهم می‌کند. مایکروسافت اعلام می‌کند:

«ما در تلاش هستیم تا محیطی ایجاد کنیم که با محصولات متنوع و ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید، نیازهای روزافزون مشتریان را برآورده کنیم».

ویژگی‌های فرهنگ سازمانی مایکروسافت

ویژگی های فرهنگ سازمانی مایکروسافت

فرهنگ سازمانی شرکت مایکروسافت دارای ویژگی‌های اصلی زیر است: 

  • کیفیت و نوآوری
  • تنوع
  • ذهنیت رشد مداوم
  • مسئولیت‌پذیری
  • پاسخگویی به مشتریان

1.مسئولیت‌پذیری

مایکروسافت فرهنگ سازمانی خود را به‌عنوان فرهنگ مسئولیت‌پذیر توصیف می‌کند. این ویژگی فرهنگی بدان معنی است که هر کارمند می‌داند که اقدامات او پیامدهایی برای شرکت دارد. این ویژگی فرهنگ سازمانی مایکروسافت در قالب نظرسنجی‌ها دائماً کنترل می‌شود و از طریق برنامه‌های پاداش‌دهی اعمال می‌شود. مسئولیت‌پذیری هر کارمند بر اساس معیارهای تجربه مشتری (CPE) و بازخوردهای آن ارزیابی می‌شود. چنین مسئولیت‌پذیری نهادینه شده‌ای به ایجاد انگیزه در کارکنان برای پایبندی به قوانین رفتار سازمانی کمک می‌کند. 

2.کیفیت و نوآوری

اصول کاری در مایکروسافت برای حفظ رقابت خود در برابر سایر شرکت‌های سخت‌افزار و نرم‌افزار باید نوآوری داشته باشد. این ویژگی فرهنگ سازمانی مبتنی بر نوآوری از ایجاد مزیت رقابتی پشتیبانی می‌کند. نوآوری و کیفیت ویژگی‌هایی هستند که در فرهنگ سازمانی شرکت ادغام شده‌اند. به‌عنوان مثال، مایکروسافت برای بهبود محصولات خود و توسعه محصول جدید به‌شدت در پروژه‌های تحقیقاتی سرمایه‌گذاری می‌کند. علاوه بر این، مایکروسافت در قبال مشارکت‌های نوآورانه‌ کارمندان خود، پاداش در نظر می‌گیرد. میزان این پاداش به نسبت بازخوردی که مشتریان یا شرکای تجاری این شرکت نسبت به آن ایده نوآورانه داشته باشند، متفاوت خواهد بود. تأکید بر استانداردهای کیفیت و نوآوری در بین کارکنان، از فرهنگ سازمانی مایکروسافت تاثیر می‌گیرد.

3.پاسخگویی به مشتریان

بیانیه چشم‌انداز مایکروسافت بر توانمندسازی مشتریان و شرکای تجاری تمرکز دارد. مایکروسافت برای اطمینان از رضایت مشتریان خود، پاسخگویی در قبال آنها را به‌عنوان یک ویژگی در فرهنگ سازمانی خود گنجانده است. این ویژگی از طریق آموزش به دست می‌آید. کارکنان آموزش می‌بینند که چگونه و از چه طریقی بازخورد مشتریان و شرکا را در نظر بگیرند. محیط کاری مایکروسافت از سیستم‌های ثبت بازخورد مشتریان استفاده می‌کند. اطلاعات به‌دست‌آمده در حوزه‌های محصول نوآورانه اعمال می‌شود. این شرکت به کارمندان آموزش می‌دهد تا با استفاده از این بازخوردها به نظر مشتریان پی‌ببرند. مایکروسافت برای اطمینان از اینکه منابع انسانی این ویژگی را دست‌به‌کار می‌برند، از ابزارهای مختلفی مانند خدمات پشتیبانی محصول و رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کند.

4.ذهنیت رشد

رشد ویژگی ضروری هر کسب ‌و کاری است. مایکروسافت از فرهنگ سازمانی برای توسعه تجارت خود استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال، شرکت کارکنان را آموزش می‌دهد تا ایده‌ها و راه‌حل‌های جدید برای رشد کسب ‌و کار را شناسایی کنند و براساس تلاشی که در این زمینه انجام می‌دهند، به آنها پاداش می‌دهد. 

5.تنوع

تنوع در حال حاضر به‌عنوان یک عامل اساسی در توسعه هر کسب ‌و کاری دیده می‌شود. مایکروسافت از طریق برنامه‌های آموزشی مناسب این عوامل را در فرهنگ سازمانی خود اعمال می‌کند. همچنین سیاست‌های مدیریت نیروی انسانی در محیط کاری مایکروسافت برای جذب و استخدام نیرو، این را تضمین می‌کند. این ویژگی فرهنگ سازمانی، ابزاری را برای مایکروسافت فراهم می‌کند تا شایستگی منابع انسانی را براساس ایده‌های متنوع و اتحاد بین کارکنان بررسی کند. همچنین این شرکت در تلاش است تا از طریق کانال‌های ارتباطی متعدد این ویژگی فرهنگی را به همه زیرمجموعه‌های سازمانی خود ارتقا دهد. 

تاریخچه فرهنگ سازمانی مایکروسافت

تاریخچه فرهنگ سازمانی مایکروسافت

خاستگاه فرهنگ سازمانی مایکروسافت با ابتکار بنیان‌گذاران آن بیل گیتس و پل آلن بنیان گذاشته شده است. شرکت مایکروسافت از بدو تأسیس در سال ۱۹۷۲ به لطف فرهنگ شرکتی مرتبط با کارایی و خلاقیت، به پیشتاز بازار تبدیل شد. با این‌ حال، در دوران رهبری استیو بالمر در سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۴ این شرکت با پیامدهای منفی بازار و کاهش قیمت سهام روبه‌رو شد. پس از آن بازبینی فرهنگ سازمانی مایکروسافت یکی از وظایف کلیدی مدیرعامل جدید ساتیا نادلا بود. در حال حاضر، این شرکت فناوری مفهوم One Microsoft را در هسته فرهنگ سازمانی خود قرار داده است. ساتیا نادلا در مصاحبه‌ای ادعا کرد که هرکسی می‌تواند هر چیزی بخواهد به او بگوید. تحلیلگران صنعت خاطرنشان می‌کنند که از فوریه ۲۰۱۴ که ساتیا نادلا به‌عنوان مدیر اجرایی مایکروسافت منصوب شده است، این شرکت به مکان بسیار بازتری تبدیل شده است.

نادلا با تبدیل فرهنگ تاریخی «همه چیز را بدانید» در اصول کاری در مایکروسافت به «همه چیز را یاد بگیرید» و تشویق به کنجکاوی، فرهنگ سازمانی مایکروسافت را ارتقا داد. امروزه، فرهنگ سازمانی مایکروسافت می‌پذیرد که هیچ کارمندی نمی‌تواند همه چیز را در مورد صنعت و تخصص خود بداند. درعین‌حال، فرهنگ سازمانی در مایکروسافت کارکنان خود را در همه سطوح تشویق می‌کند تا با ذهنی باز نسبت به یادگیری مهارت‌ها و قابلیت‌های جدید اقدام کنند تا بتوانند وظایف خود را به شیوه‌ای سیستماتیک انجام دهند.

مزایا و معایب فرهنگ شرکتی مایکروسافت و پیامدها آن

مزایا و معایب فرهنگ شرکتی مایکروسافت و پیامدها آن

فرهنگ سازمانی مایکروسافت برای تداوم موفقیت جهانی بر نوآوری و پاسخگویی به نگرانی‌های مشتریان مبتنی است. این مزیت‌های فرهنگی شرکت نشان می‌دهد که مایکروسافت بر پایه برآورده کردن نیازهای بازار، موقعیت خود را حفظ می‌کند. 

از اصلی‌ترین معایب فرهنگ سازمانی مایکروسافت عدم پشتیبانی از استقلال کارکنان است. نهادینه شدن استقلال کارکنان باعث می‌شود آنها با ایده‌های جدید و نوآورانه در تولید مشارکت کنند.

سخن پایانی

سخن پایانی

بررسی تمام جزئیات ویژگی‌های فرهنگ سازمانی مایکروسافت در یک مطلب امکان‌پذیر نیست. برای اطلاع جامع از ویژگی‌ها و ارزش های شرکت مایکروسافت می‌توانید به گزارش‌های این شرکت رجوع کنید. این گزارش حاوی تجزیه ‌و تحلیل کامل فرهنگ سازمانی مایکروسافت شامل کاربرد چارچوب‌های استراتژیک تحلیلی عمده در مطالعات تجاری مانند SWOT، PESTEL، پنج نیروی پورتر، تحلیل زنجیره ارزش، ماتریس Ansoff و مدل McKinsey 7S در مایکروسافت است. علاوه‌بر این، این گزارش شامل تحلیل‌هایی از رهبری مایکروسافت، ساختار سازمانی و استراتژی کسب ‌و کار است و همچنین شامل بحث‌هایی درباره استراتژی بازاریابی مایکروسافت، اکوسیستم است و به مسائل مربوط به مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها می‌پردازد.

منبع 1 منبع 2


سوالات متداول :

فرهنگ سازمانی شرکت مایکروسافت چگونه است؟

فرهنگ سازمانی مایکروسافت با مسئولیت‌پذیری، نوآوری، پاسخگویی به مشتریان، تنوع و طرز فکر مبتنی بر رشد مشخص می‌شود.

آیا مایکروسافت فرهنگ قوی دارد؟

به‌طورکلی استخدام در چنین شرکت بین‌المللی با یک تیم رهبری قوی، مایه اطمینان اشخاص است. کارمندان مایکروسافت فرهنگ شرکت خود را بالاتر از هر شرکت دیگری ارزیابی می‌کنند.

فرهنگ سازمانی شرکت مایکروسافت چگونه است؟

فرهنگ سازمانی مایکروسافت با مسئولیت‌پذیری، نوآوری، پاسخگویی به مشتریان، تنوع و طرز فکر مبتنی بر رشد مشخص می‌شود.

آیا مایکروسافت فرهنگ قوی دارد؟

به‌طورکلی استخدام در چنین شرکت بین‌المللی با یک تیم رهبری قوی، مایه اطمینان اشخاص است. کارمندان مایکروسافت فرهنگ شرکت خود را بالاتر از هر شرکت دیگری ارزیابی می‌کنند.

آیا مایکروسافت محیط کاری مناسبی دارد؟

کارکنان مایکروسافت حقوق منصفانه‌ای دریافت می‌کنند، تعادل کار و زندگی خوبی دارند و در محیطی دلپذیر کار می‌کنند. شرکت تلاش می‌کند تا از رفاه فیزیکی، عاطفی و مالی آنها اطمینان حاصل کند.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.