رفتن به محتوا

تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟ آیا یکی از این دو کفایت میکند؟

خانه » وبلاگ » تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟ آیا یکی از این دو کفایت میکند؟
تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟ آیا یکی از این دو کفایت می‌کند؟

لازمه متقاعد کردن مشتریان به خرید محصولات و خدمات، قطعاً دو عامل مهم بازاریابی و تبلیغات است. بسیاری از افراد در وهله اول متوجه تفاوت بازاریابی و تبلیغات نمی‌شوند و به اشتباه این دو را یکی می‌دانند. اما مدیریت بازاریابی و واحد تبلیغات دو بخش تفکیک شده از همدیگر هستند. امروزه مشاغل موفق و به‌روز هر یک دارای استراتژی‌ها و پلن‌های متنوع فروش هستند و به کمک این ترفندها با دیگر مشاغل مشابه به رقابت می‌پردازند. همچنین در این امر شاهد نقل مکان تجارت‌ها و بیزینس‌ها از دنیای سنتی و کلاسیک به دنیای دیجیتال هستیم.

اما لازمه پیشرفت کسب و کار، مطمئناً در وهله نخست آگاهی از تفاوت تبلیغات و بازاریابی است. این شناخت و بکارگیری درست هر کدام از این ترفندهای مثبت، پیشرفت و موفقیت کسب و کار شما را تضمین خواهد کرد. در این مطلب سعی کرده‌ایم تا شما را با تفاوت بازاریابی و تبلیغ کردن آشنا کنیم. بنابراین با ما همراه باشید.

بازاریابی چیست و چرا باید در کسب و کارمان از آن کمک بگیریم؟

بازاریابی چیست و چرا باید در کسب و کارمان از آن کمک بگیریم؟

برای آشنایی با تفاوت بازاریابی و تبلیغات، نخست باید بدانیم هر کدام از این واژه‌ها در دنیای کسب و کار به چه معناست. در طی بازاریابی قرار است تا افراد با خدمات یا محصولات شما آشنا شوند و بتوانند تصمیم بگیرند که شما را در بین دیگر رقبا انتخاب کنند. این رویکرد مستلزم فعالیت شما پیرامون معرفی کامل محصول یا خدمات، آموزش کاربری، برشمردن مزایا و معایب و همچنین پشتیبانی خدمات، تجربیات مشتریان قبلی و… است. به‌علاوه بحث بازاریابی بحثی دو سویه است، زیرا شناخت دو طرفه را به دنبال دارد. از طرفی مشتری قرار است تولیدات و خدمات شما را بشناسد و با آن آشنایی پیدا کند. از سمت دیگر نیز شما با روحیات، نظرات و به‌طور کلی تقاضای مشتری‌ها در روند بازاریابی آشنا خواهید شد. این اطلاعات مالکان و بازاریابان کسب و کار را در جذب مشتریان جدید و قدیمی یاری می‌کند.

حوزه تبلیغات در بحث فروش چیست و چه کمکی به پیشرفت کسب و کار می‌کند؟

حوزه تبلیغات در بحث فروش چیست و چه کمکی به پیشرفت کسب و کار می‌کند؟

ارتباطی که بین مشتری و شرکت تولیدی/ خدماتی از طریق هر نوع رسانه به شیوه سنتی یا مدرن صورت می‌گیرد، تبلیغات نام دارد. در طی فرآیند تبلیغاتی خدمات یا محصول مورد نظر معرفی یا نمایش داده شده و بدین ترتیب امکان جلب مشتری بلقوه افزایش می‌یابد. تبلیغات حوزه‌های متفاوت و بزرگی را در برمی‌گیرد: از بیلبوردهای بزرگ خیابانی و محیطی، آگهی در روزنامه‌های کثیرالانتشار و مجلات، آگهی‌‌های دیواری و کاغذی، پخش اعلامیه‌ها تا تبلیغات در رسانه‌های تلویزیون، رادیو و البته این روزها اینترنت. تمامی این مجراها امکان برقراری نوعی ارتباط یک طرفه و پرزنت محصول یا خدمات مورد نظر را میسر می‌کند. این تبلیغات هرچه جذاب‌تر و کامل‌تر باشد، امکان جذب مشتری حقیقی را بالا برده و سبب پیشرفت و معروف شدنِ شرکت یا سازمان مربوطه می‌شود.

با بررسی تفاوت بازاریابی و تبلیغات می‌توان چنین برداشت کرد که حوزه تبلیغات، زیرمجموعه‌ای برای حوزه گسترده بازاریابی محسوب می‌شود. یک شرکت موفق از طریق عملکرد تیم تبلیغاتی خود، مقاصد مختلفی را دنبال می‌کند: مقاصدی همچون معرفی یک محصول جدید از برند خود به بازار، یادآوری مکرر محصولات یا برند، معرفی طرح‌های تشویقی و تخفیف‌ها و…

یکی دیگر از فاکتورها در فرق بازاریابی با تبلیغات، میزان هزینه مصرفی است. حوزه تبلیغات با شکل کلاسیک آن، به دلیل کمک‌گیری از رسانه، حوزه‌ای نسبتاً گران است. همچنین آنچنان که باید، قابل پیگیری نبوده و ارزیابی میزان اثربخشی و عملکرد آن در فروش نیز به سادگی قابل تخمین نیست. آن‌چنانکه این کار تنها با بررسی مکرر عملکرد تبلیغات در یک بازه زمانی مشخص به دست کارشناسان حوزه تبلیغات میسر است.

اما در دنیای مدرن، کسب و کارهای جدید بیشتر متکی به تبلیغات و بازاریابی اینترنتی درون سایت‌ها، شبکات اجتماعی (یا همان سوشال) مانند اینستاگرام، پادکست‌ها، کمپین‌های تبلیغاتی، ایمیل‌های مارکتینگ و… است. این حوزه جدید در بحث تبلیغات و بازاریابی آنچنان که پیش‌تر گفتیم آنقدرها گران‌قیمت نیستند. به شکلی که هر کسب و کاری با یک هزینه نسبتاً معقول می‌تواند دست به تبلیغات گسترده در فضای وب بزند.

با توجه به تفاوت بازاریابی و تبلیغات، کدام یک برای کسب و کار مهم‌تر است؟

حال که با توجه به مطالب بالا دانستید که تفاوت بازاریابی و تبلیغات در چیست، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که کدام یک از این حوزه‌ها برای کسب و کارتان در الویت است؟

در حقیقت دو بحث بازاریابی و تبلیغات همچون دو پیکره تنیده در همدیگر به صورتی کاملاً ارگانیک عمل می‌کنند. این بدین معناست که هیچ کدام از این دو حوزه نمی‌توانند مستقلاً به بقای خود ادامه دهند. از سمت دیگر گفتیم تبلیغات یکی از بخش‌های پرهزینه در بازاریابی (مارکتینگ) است. بنابراین در بحث تفاوت مارکتینگ و تبلیغات و انتخاب صحیح‌ترین گزینه برای کسب و کار، می‌توان چنین گفت که شما با یک پلن یا استراتژی درست بازاریابی که زیر نظر متخصصین و مشاورین این بخش تهیه و تدوین می‌شود، می‌توانید به درک درستی از نحوه تبلیغات مناسب برای کسب و کارتان نیز برسید. بنابراین می‌توان اینگونه نتیجه گرفت که صرف نظر از تفاوت بازاریابی و تبلیغات، کسب و کار شما نیازمند هر دوی این بخش‌ها است.

بازاریابی یا همان مارکتینگ را خود می‌توان به زیربخش‌هایی تقسیم کرد که شناخت همگی آنها برای رسیدن به موفقیت و هدف نهایی بیزینس الزامی است:

  1. بحث قیمت‌گذاری محصولات و خدمات
  2. شناسایی بازار هدف
  3. شناخت درست از طبقه اجتماعی، روحیات و انگیزه‌های مشتریان هدف
  4. تعیین استراتژی و نقشه فروش
  5. پیش‌بینی انواع ریسک و تغییرات ذائقه‌ای مشتری
  6. خدمات پس از فروش شامل پشتیبانی‌ها
  7. تبلیغات و یادآوری‌های دوره‌ای
  8. و…

همچنین باید در نظر داشت که بحث بازاریابی و رسیدن به اهداف نهایی کسب و کار، نیازمند صبر و حوصله صاحبان و عوامل اجرایی است. زیرا بازدهی بازاریابی هرگز در طول چند روز و چند هفته مشخص نمی‌شود و در واقع یک سرمایه‌گذاری دراز مدت و نیازمند صرف هزینه و زمان است.

تعریفی از مفاهیم بنیادی در بحث بازاریابی

پیشتر گفتیم که بازاریابی نیازمند انواع استراتژی‌ها است تا مشخص شود بهترین روش برای رسیدن به اهداف کسب و کار و فروش بیشتر کدام است. موفقیت این استراتژی‌ها منجر به فروش بیشتر و کسب درامد ایده‌آلِ مقطعی یا دوره‌ای است.

به‌طور کلی دو نوع بازاریابی داریم:

  1.  بازاریابی کسب و کار به مصرف کننده که طی آن بازاریابی برای جلب نظر مصرف‌کنندگان است.
  2. بازاریابی کسب و کار به کسب و کار که طی آن بازاریابی برای جلب نظر سایر کسب وکارها است.

در هر دوی این روش‌های بازاریابی، عواملی وجود دارد که هنگام طراحی استراتژی باید آنها را در نظر گرفت. این عوامل به شما کمک می‌کند بیش از پیش تفاوت بازاریابی و تبلیغات را متوجه شوید. در زیر شما را با این پارامترها به صورت خلاصه آشنا می‌کنیم:

پارامتر اول: ترکیب بازاریابی

ترکیب بازاریابی مدرن همچون یک راهنما برای تصمیم‌گیری صحیح شرکت پیرامون بازاریابی است. این بخش بر چهار اصل متمرکز است:

  1. مشتری
  2. هزینه‌ها
  3. درجه سختی یا راحتی
  4. انواع ارتباطات

پارامتر دوم: محیط بازاریابی

تمامی شرکت‌ها در طی فرآیند بازاریابی باید به محیط داخلی شرکت یا سازمان خود و همچنین محیط و عوامل خارجی همانند محیط‌های خرد یا کلان توجه کنند. در واقع محیط بازاریابی تمامی عوامل و پارامترهایی را در برمی‌گیرد که می‌توانند بر روی استراتژی‌ها و تصمیم‌گیری‌های کسب و کار در حوزه بازاریابی تاثیر مستقیم یا غیرمستقیم بگذارند. 

پارامتر سوم: بازار هدف بازاریابی

بازار هدف در واقع مشتری ایده‌آل برای محصولات یا خدمات را در برمی‌گیرد. شناسایی عواملی همچون طیف جمعیتی، جغرافیا، تقاضاهای مکرر بازار و از این دست، می‌تواند به شرکت مورد نظر برای ارائه خدمات یا محصولات موردنظرش کمک فراوانی کند.

با توجه به تفاوت بازاریابی و تبلیغات، تبلیغات موفق چه نوع تبلیغاتی هستند؟

توجه به این امر که تبلیغات قرار است برند و فرهنگ سازمانی شما را بسازد، بسیار حائز اهیمت است. تبلیغات درست و حساب‌شده علاوه بر جذب مشتری، عامل اصلی فروش و کسب درآمد بیشتر است. مهندسی تبلیغات همچنین می‌تواند یک کانال رسانه‌ای یک طرفه و البته کاملاً قابل کنترل از سمت شما به عنوان یک کسب و کار به مشتریان دائم و قدیمی یا بالقوه باشد. مشتریان عمومی‌ای که با تبلیغات شما همراه می‌شوند و همواره ابعاد متفاوت برند خاص شما نیز در ذهنشان همچون یک پازل تکمیل می‌شود.

اما تبلیغات موفق شامل چه مواردی هستند؟ در زیر شما را با چند نمونه از آنها آشنا می‌کنیم:

  • آموزش همه‌جانبه به مشتری پیرامون چیستی محصول یا خدمات ارائه شده
  • متقاعد کردن مشتری پیرامون برتری محصول یا خدمات نسبت به موارد مشابه
  • سعی در ساخت و تکمیل مفاهیم اصلی برند در ذهن مشتری
  • ایجاد تقاضا و نیاز در ذهن مشتری برای ارائه محصول یا خدمات
  • معرفی محصولات و خدمات جدید برند
  • خبررسانی پیرامون موقعیت‌های تشویقی شامل تخفیف‌ها و دیگر پشتیبانی‌ها
  • نگهداری از مشتریان قدیمی برند
  • و…

بازاریابی و تبلیغات در فضای اینترنت

تبلیغات خلاقانه به عنوان عنصری از بازاریابی عمل می‌کند که با رابطه تنگاتنگ با محصول یا خدمات ارائه شده، حوزه بازاریابی را حمایت و پشتیبانی می‌کند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، ارتباط مستقیم با مشتریان در تبلیغات به مدد رسانه و تکنیک‌های رسانه میسر است.

در روش سنتی و کلاسیک بازاریاب، هزینه‌ای را بسته به محبوبیت پلتفرم تبلیغاتی، پرداخت می‌کرد و متقابلاً از طریق آن با تعدادی مشتری ارتباط تبلیغاتی برقرار می‌شد. هزینه در این روش نسبتاً بالا بود. به‌طور مثال نرخ تبلیغ دقیقه‌ای یا ثانیه‌ای در رسانه عمومی تلویزیون را بررسی کنید.

امروزه با تنوع مشاغل مدرن و محبوبیت بسیار بالای فضای اینترنت، برندها با هزینه‌ای پایین‌تر دست به تبلیغ برند و محصول خود در فضای مجازی می‌زنند. تبلیغات دیجیتال که می‌تواند شامل یک آگهی دیجیتال کلیکی در یک سایت محبوب پربازدید باشد، گاه بیش از سایر پلتفرم‌های کلاسیک مورد توجه واقع می‌شود. همچنین شما می‌توانید با انتخاب فضایی نزدیک به مشتریان خود، پارامتر شناسایی طیف مخاطبین را بسیار راحت‌تر انجام دهید.

پلتفرم‌هایی مانند اینستاگرام، آپارات، یوتیوب و همچنین وبسایت‌های تخصصی یا عمومی و یا حتی خبری می‌توانند تریبونی برای تبلیغات دیجیتال محصولات یا خدمات شما بشمار بیایند. 

وبسایت‌ها و پلتفرم‌های شخصی برند، یکی از برترین راه‌ها برای تبلیغات

وبسایت‌ها و پلتفرم‌های شخصی برند، یکی از برترین راه‌ها برای تبلیغات

با بررسی تفاوت بازاریابی و تبلیغات می‌توان چنین نتیجه گرفت که گاه توسعه یک برنامه بازاریابی موفق در گروی طراحی یک فضای شخصی برای برند است. این فضا شامل وبسایت یا صفحه اینستاگرام می‌شود. در بحث سایت یا وبلاگ، موتورهای جست و جو قرار است پس از اظهار نیاز یا تقاضای مشتری، صفحه شما را به عنوان عرضه‌کننده رفع نیاز معرفی کنند. این امر تنها با بررسی نیازهای روز بازار مشتریان اینترنتی، تحلیل رقبای بازار مجازی و… امکان‌پذیر است.

بدین منظور باید سئو و بهینه‌سازی سایت خود را جدی تلقی کرده و آن را به موتورهای جست و جویی همچون گوگل معرفی کنید.

سخن آخر…

سخن آخر...

هدف کلی از بازاریابی و تبلیغات، متقاعد کردن مشتری برای خرید محصول یا خدمات برند است. شاید تفاوت بازاریابی و تبلیغات برای کسب و کارهای خانگی یا کوچک کمی ابهام‌آمیز باشد. زیرا در این کسب و کارهای خرد معمولاً نمی‌توان بازاریابی و تبلیغات را در دو بخش مجزا از هم تعریف کرد. اما در مقابل در شرکت‌های عظیم و مطرح این دو بخش تفکیک‌شده از هم، در عین حال موازی با هم در حال توسعه هستند. به‌هرحال حتی اگر یک کسب و کار کوچک اما در حال ارتقا دارید، شاید نیاز باشد تا از همین حالا تفاوت بازاریابی و تبلیغات را بدانید و برای آینده‌ای روشن و موفق برنامه‌ریزی کنید!


سوالات متداول:

تفاوت بازاریابی و تبلیغات چیست؟

بازاریابی شامل استراتژی‌هایی برای دیده شدن برند و محصولات شما است، در حالیکه تبلیغات زیر مجموعه‌ای قدرتمند از بازاریابی هست.

تبلیغات شامل چه روش‌هایی می‌شود؟

تبلیغات به دو صورت سنتی و دیجیتال انجام می‌شود. تبلیغات سنتی شامل بیلبردها، آگهی تلویزیونی و روزنامه‌ها و تبلیغات دیجیتال شامل فضای اینترنت.

بازاریابی و تبلیغات بیشتر برای چه کسب و کارهایی لازم است؟

معمولاً صاحبان برند و فروشگاه‌ها یا شرکت‌های بزرگ رو به توسعه به دنبال استراتژی‌های بازاریابی و تبلیغات می‌روند.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.