رفتن به محتوا

چشم انداز سازمان چیست ( راهنمای کامل برای مدیران )

خانه » وبلاگ » چشم انداز سازمان چیست ( راهنمای کامل برای مدیران )
چشم انداز سازمان چیست ( راهنمای کامل برای مدیران )

چشم انداز سازمان آینده کسب‌وکار شما را توصیف می‌کند؛ اینکه اهداف و آرزوهای تجاری شما چه هستند، باید در بیانیه چشم انداز سازمان نوشته شود. این بیانیه‌ بخشی جدایی‌ناپذیر از پایه و اساس هر کسب‌وکاری است؛ بیانیه چشم اندازی که به خوبی ساخته‌شده، الهام‌بخش و معنادار است و درعین‌حال جاه‌طلبی‌ها و ارزش‌های سازمان را روشن می‌کند.

چشم انداز سازمان چیست؟

بیانیه چشم‌انداز شرکت، در بالاترین سطوح، نشان می‌دهد که یک سازمان  امیدوار است در بلندمدت چه چیزی باشد و به چی دست پیدا کند.چشم انداز سازمان تصویری بلندمدت و جامع از اهداف سازمان است و روش‌های دستیابی به آن اهداف را مشخص می‌کند. چشم انداز است که استراتژی و تصمیمات شرکت را هدایت می‌کند. به سازمان اجازه می‌دهد تا تغییرات محیطی را شناسایی و به آن پاسخ دهد، اهداف و اولویت‌های روشنی را تعیین کند و منابع را برای دستیابی به آن اهداف تخصیص دهد.

چشم انداز به تمرکز تلاش‌های سازمان کمک می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که تمام اقدامات کسب‌وکار با مأموریت و اهداف آن همسو هستند. چشم انداز باید مکتوب باشد. بیانیه چشم انداز سازمان:

  • معنا و هدف کسب‌وکار شما را برای سهامداران، به ‌ویژه کارمندان، روشن می‌کند.
  • نتایج بلندمدت موردنظر تلاش‌های شرکت شما را توصیف می‌کند.

برای مثال، بیانیه اولیه چشم انداز مایکروسافت این بود: «یک کامپیوتر روی هر میز و در هر خانه».

چرا داشتن یک بیانیه چشم انداز برای هر کسب‌وکاری مهم است؟

چرا داشتن یک بیانیه چشم انداز برای هر کسب‌وکاری مهم است؟

داشتن یک بیانیه چشم انداز خوب برای هر کسب‌وکار موفقی ضروری است، چون:

  • به تمرکز تلاش‌های سازمان کمک می‌کند.
  • اطمینان حاصل می‌کند که تمام اقدامات کسب‌وکار با مأموریت و اهداف آن همسو هستند.
  • به کسب‌وکارها کمک می‌کند روی هدف نهایی‌شان متمرکز بمانند.
  • تصویر روشنی از مسیر حرکت سازمان ارائه می‌دهد، کارکنان و ذی‌نفعان را راهنمایی می‌کند و به آن‌ها انگیزه می‌دهد.
  • منبعی ارزشمند برای تصمیم‌گیری است چون به اطمینان از اینکه هرگونه ابتکار جدید از مأموریت نهایی و برنامه عملیاتی شرکت پشتیبانی می‌کند، کمک می‌کند.

همچنین یک بیانیه چشم‌انداز قوی می‌تواند به تعیین انتظارات، انرژی بخشیدن به تیم، اطلاع‌رسانی به برنامه بازاریابی و همسو نگه‌داشتن همه برای رسیدن به اهداف بلندمدت، کمک کند.

بیانیه چشم انداز کسب‌وکارهای بزرگ چیست؟

چشم انداز سازمان، آنچه را که کسب‌وکار شما امیدوار است در آینده به دست آورد، توصیف می‌کند. باید واضح و مختصر باشد و اهداف بلندمدت شما را در برگیرد. در ادامه چند نمونه از بیانیه‌های چشم انداز کسب‌وکارهای بزرگ را خواهیم دید:

1. ایکیا: در بیانیه چشم انداز IKEA آمده است: «چشم انداز ما ایجاد یک زندگی روزمره‌ بهتر برای مردم است.»

2. لینکدین: در بیانیه چشم انداز خود، لینکدین تعریف می‌کند که چه چیزی این شرکت را از سایر پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی متمایز می‌کند. در این بیانیه آمده است: «فرصت اقتصادی برای هر عضو نیروی کار جهانی ایجاد کنید».

3. خطوط هوایی Southwest : چشم انداز این سازمان بیان می‌کند که «دوست‌داشتنی‌ترین، کارآمدترین و سودآورترین شرکت هواپیمایی جهان باشید».

4. تسلا: در بیانیه چشم انداز این شرکت بزرگ آمده است: «با هدایت انتقال جهان به خودروهای الکتریکی، قانع‌کننده‌ترین شرکت خودروسازی قرن بیست و یکم را ایجاد کنید.»

5. آمازون: آمازون چشم انداز خود را این‌گونه تعریف کرده است: «مشتری‌محورترین شرکت زمین باشید، جایی که مشتریان می‌توانند هر چیزی را که ممکن است بخواهند، آنلاین بخرند و کشف کنند.»

ویژگی‌های بیانیه‌های چشم انداز خوب

ویژگی‌های بیانیه‌های چشم انداز خوب

بیانیه چشم انداز یک سند راهنما است که به بیان آرزوهای آینده یک سازمان کمک می‌کند. یک بیانیه چشم انداز خوب باید چهار ویژگی کلیدی زیر را داشته باشد:

1. وضوح

یک بیانیه چشم انداز قانع‌کننده، باید واضح و قابل‌درک باشد. در این بیانیه باید آنچه که سازمان می‌خواهد انجام دهد را با زبانی ساده بنویسید و در آن از اصطلاحات تخصصی استفاده نکنید.

وضوح، به افراد درگیر در سازمان این امکان را می‌دهد که به راحتی چیستی، چرایی و چگونگی بیانیه چشم انداز را درک کنند. چشم انداز واضح، مختصر و قانع‌کننده، می‌تواند به شکل‌گیری جهت یک سازمان کمک کند.

2. تمرکز

داشتن یک بیانیه چشم انداز متمرکز برای آینده هر سازمانی ضروری است. باید اهداف و مقاصد خاص سازمان را مشخص کنید و برای دستیابی به آن‌ها برنامه‌ریزی داشته باشید.همچنین باید مطمئن شوید که همه افراد سازمان همسو هستند و برای رسیدن به یک هدف مشترک کار می‌کنند.

یک بیانیه چشم انداز متمرکز باید به اندازه کافی دقیق باشد تا همه افراد درک کنند که نقش آن‌ها در موفقیت سازمان چیست.

3. الهام‌بخش

بیانیه چشم انداز سازمان باید الهام‌بخش باشد. این مورد به خواننده این امکان را می‌دهد تا از فعالیت‌های مختلف کسب‌وکار درک درستی داشته باشد و به او انگیزه لازم برای همراهی با سازمان را می‌دهد. از همه مهم‌تر می‌تواند اعتماد ایجاد کند و باعث ایجاد یک رابطه خوب میان شما و مشتریانتان بشود.

4. امکان‌پذیری

چشم انداز سازمان باید واقع‌بینانه و قابل‌دستیابی باشد. باید بتواند تعادلی خوب، میان جاه‌طلبی و عملی بودن برقرار کند تا توسط ذی‌نفعان جدی گرفته ‌شود. همچنین باید با قابلیت‌ها و منابع فعلی شرکت هماهنگ باشد تا قابل باور باشد.

نحوه نوشتن بیانیه چشم انداز سازمان

نحوه نوشتن بیانیه چشم انداز سازمان

دنبال کردن 4 مرحله‌ای که در ادامه می‌بینید، دانش و مهارت‌های لازم برای نوشتن یک بیانیه چشم انداز خوب را به شما می‌دهد:

مرحله 1: اهداف خود را شناسایی کنید

اولین قدم در نوشتن بیانیه چشم انداز این است که اهداف بلندمدت خود برای سازمان را شناسایی کنید. برای ایده‌گرفتن می‌توانید به طرح کسب‌وکار، مأموریت و بیانیه برند شخصی خود مراجعه کنید. پاسخ‌دادن به سؤالات زیر می‌تواند به شما در این مسیر کمک کند:

  • شما می‌خواهید به چه چیزی برسید؟
  • جایگاه کسب‌وکار شما در سه، پنج یا ده سال آینده باید کجا باشد؟

پاسخ این سؤالات به شما کمک می‌کند تا هدف اصلی کسب‌وکار خود را مشخص کنید.

همچنین مهم است که اهداف کوتاه‌مدت یا نقاط عطف تعیین‌شده را در نظر بگیرید. ممکن است متوجه شوید که بعضی از اهداف دست‌یافتنی‌تر از اهداف دیگر هستند و فعالیت‌های کسب‌وکار باید بر اساس آن‌ها تنظیم شوند. با در نظر گرفتن این موضوع، می‌توانید یک بیانیه چشم انداز واقع‌بینانه و درعین‌حال جاه‌طلبانه ایجاد کنید.

مرحله 2: اطلاعات را جمع‌آوری کنید

هنگامی که اهداف خود را مشخص کردید، زمان آن رسیده است که نظرات سایر ذی‌نفعان شرکت مثل کارمندان، مشتریان و سهامداران را هم دریافت کنید. از آن‌ها بپرسید که فکر می‌کنند چه چیزی باید در بیانیه چشم انداز گنجانده شود و این بیانیه چگونه می‌تواند صدای تلاش‌ آن‌ها باشد.

جمع‌آوری نظرات دیگران به ارائه دیدگاه در مورد جنبه‌های مختلف کسب‌وکار شما کمک می‌کند و تضمین می‌کند که همه در جهت یک هدف نهایی کار می‌کنند.

مرحله 3: آن را یادداشت کنید

برای نوشتن بیانیه، آنچه را تاکنون به دست آورده‌اید، خلاصه کنید. برای مثال کوتاه بنویسید که ارزش‌های اصلی شما به عنوان یک کسب‌وکار چه هستند، مشتریان شما چه کسانی هستند، چه چیزی به آن‌ها پیشنهاد می‌کنید و در آینده به کجا می‌خواهید بروید.

مرحله 4: بیانیه چشم انداز خود را نهایی و منتشر کنید

هنگام ایجاد و ویرایش بیانیه چشم‌انداز خود، مطمئن شوید نوشته شما چیزی است که واقعاً به آن باور دارید و می‌توانید به‌ راحتی آن را توضیح دهید.

پس از نهایی‌‌شدن بیانیه، فراموش نکنید که باید آن را با ذی‌نفعان شرکت به اشتراک بگذارید تا آن‌ها بدانند چه چیزی پیش رو است و چگونه می‌توانند در دستیابی به آن اهداف مشارکت داشته باشند. فرهنگ سازمانی شرکت را همسو با چشم انداز سازمان طرح ریزی کنید. نوشتن و در معرض دید قرار دادن چشم انداز سازمان، راهی برای یادآوری هدف نهایی شرکت است و به کارکنان انگیزه می‌دهد تا به پیشروی ادامه دهند.

چشم انداز (Vision) چه تفاوتی با مأموریت (Mission) دارد؟

چشم انداز (Vision) چه تفاوتی با مأموریت (Mission) دارد؟

با اینکه مأموریت سازمان و چشم انداز سازمان دو مفهوم متفاوت باهم هستند، اما یک ویژگی مشترک دارند که باعث می‌شود گاهی با هم اشتباه گرفته شوند، از هر دو مورد برای تعریف اهداف و ارزش‌های کسب‌وکار استفاده می‌شوند.

بیانیه مأموریت یک شرکت توصیف می‌کند که یک سازمان در حال حاضر چه کاری انجام می‌دهد، در حالی که بیانیه چشم‌انداز یک هدف بلندپروازانه را برای پنج تا ده سال آینده کسب‌وکار، ترسیم می‌کند. بیانیه مأموریت بر زمان حال تمرکز دارد و بیانیه چشم انداز به آینده نگاه می‌کند.

 بیانیه‌های چشم‌انداز و مأموریت باید مختصر، الهام‌بخش و قابل‌دستیابی باشند. این مورد، همه افراد حاضر در سازمان را قادر می‌سازد تا با یک هدف واحد، به سمت موفقیت حرکت کنند.

حرف آخر

بیانیه چشم انداز ابزاری است که می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما و دستیابی به موفقیت برند کمک کند. در طول مسیر رشد کسب‌وکارتان، شما ممکن است ماه‌های خوب و همچنین روزهای سختی را تجربه کنید. وجود موانع در طول مسیر، می‌تواند شما را از مسیرتان منحرف کند. درحالی‌که داشتن چشم انداز جلوی این اتفاق را می‌گیرد، بیانیه چشم انداز شما باید به طور مداوم هدف نهایی را به شما و تیمتان یادآوری کند.


به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.