راهاندازی استارتاپ! شما یک ایده عالی دارید، اراده دارید و میدانید که چه چیزی را بهدست میآورید. آیا تابهحال به سرمایه یا بودجه موردنیاز برای تحقق رویای خود فکر کردهاید؟ راهاندازی هر کسبوکاری چه بزرگ باشد و چه کوچک، به سرمایه نیاز دارد. جذب سرمایه، موجب قویشدن ایده تجاری شما میشود و به گسترش و رشد بیشتر آن، کمک میکند.
واقعیت این است که در بیشتر موارد، جذب سرمایه گذار کاری چالشبرانگیز و خستهکننده است. بااینحال، برای اینکه این فرایند را برای شما ساده کنیم، چند تکنیک مهم جذب سرمایه را جمعآوری کردهایم که به شما در راهاندازی کسبوکارتان کمک میکند.
جذب سرمایه برای استارتاپ
جذب سرمایه به پول موردنیاز برای شروع و راهاندازی یک کسبوکار اشاره دارد. این یک سرمایهگذاری مالی در یک شرکت برای توسعه محصول، تولید، توسعه، فروش، بازاریابی و ایجاد فضاهای اداری است. بعضی از استارتاپها برای جلوگیری از بدهیها و کاهش سهام تلاش میکنند که از سرمایه گذار خارجی استفاده نکنند و تأمین مالی فقط توسط بنیانگذارانشان انجام شود. بااینحال، بیشتر استارتاپها، بهویژه زمانیکه بزرگتر میشوند و فعالیتهای خود را گسترش میدهند، نیاز به جذب سرمایه دارند. جذب سرمایه ستون فقرات رشد یک کسب و کار کوچک یا بزرگ است.
روش های جذب سرمایه
استارتاپها برای شروع توسعه ایدهشان و تدوین برنامههای بیشتر برای رشد و گسترش کسبوکارشان به جذب سرمایه نیاز دارند. جذب سرمایه بنیانگذاران استارتاپ را قادر میسازد تا بتوانند شبکه بسازند و کارآفرینی کنند. محبوبترین روش های جذب سرمایه عبارتند از:
- بوت استرپینگ
- سرمایهگذاران فرشته
- وامهای دولتی
- تأمین مالی جمعی
- انکوباتورها
- صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر
- صندوقهای بدهی خطرپذیر و غیره.
در ادامه مراحل سرمایه گذاری استارتاپ را از ابتدا تا انتهای راهاندازی آن بررسی خواهیم کرد. مراحل زیر نقش مهمی در مدیریت کارآفرینی خواهند داشت.
مراحل سرمایه گذاری استارتاپ
در بیشتر موارد جذب سرمایه گذار برای راهاندازی کسبوکارها در ازای دادن سهام به آنها انجام میشود. در این حالت آنها ادعا میکنند که بخشی از مالکیت استارتاپ و حق سود استارتاپ را برای آنهاست. بنابراین زمانی که شرکت سود ایجاد میکند، سرمایهگذار سودی معادل سهم خود در شرکت به دست میآورد. مراحل جذب سرمایه برای استارتاپ به ترتیب زیر است:
1. ایده پردازی (مرحله پیش از کاشت):
شما تصویر واضحی از ایده خود دارید و محصول یا خدمات خود را برای نفوذ به بازار آماده میدانید. این همان چیزی است که ما به آن مرحله پیش از کاشت میگوییم. اما بعدش چی؟ شما شروع به شناسایی منابع مالی میکنید که میتوانند به شما در تأمین مالی استارتاپ کمک کنند. راههای جذب سرمایه برای این کار عبارتند از:
- بوت استرپینگ (Bootstrapping): شما میخواهید استارتاپ خود را راهاندازی کنید، از قبل شروع به پسانداز پولی که بهسختی بهدست آوردهاید، کردهاید. این روش شما را از هرگونه بدهی نجات میدهد و جذب سرمایه شما بدون هیچ هزینهای انجام میشود، در نتیجه شما صاحب کل بیزینس خود هستید.
- دوستان و خانواده: خانواده و دوستان شما کسانی هستند که از ایده شما حمایت میکنند. برای جذب سرمایه اولیه، این بهترین سناریو خواهد بود.
- طرح کسب و کار /رویدادهای پیچینگ: سازمانها یا پلتفرمهایی هستند که رویدادهای طرح کسبوکار را میزبانی میکنند. استارتاپ شما میتواند برای جذب سرمایه، در این رویدادها شرکت کند و تلاش کند در رقابت با سایر استارتاپها، این کمکهای مالی را جذب کند. هرچه طرح شما بهتر باشد امکان موفقیت شما هم بیشتر است.
روشهای بالا کمخطرترین شیوههای جذب سرمایه هستند و میتوانند در ارزش گذاری استارتاپ شما در آینده نقش مهمی داشته باشند.
2. اعتبار سنجی (مرحله بذر)
در این مرحله، استارتاپ یک نمونه اولیه آماده دارد و باید تقاضای بالقوه محصول یا خدمات خود را تأیید کند. کاری که به آن «اثبات مفهوم» (Proof of Concept) میگویند که بهاختصار POC نامیده میشود. در مرحله بذر استارتاپ شما باید آزمایشهای میدانی انجام دهید و محصول را روی چند مشتری بالقوه آزمایش کنید. این مرحلهای است که شما را قادر میسازد تیم رؤیایی خود را تشکیل دهید. شما میتوانید از روشهای زیر برای جذب سرمایه در این مرحله استفاده کنید:
- سرمایهگذاران فرشته: افراد خاصی پتانسیل استارتاپ شما را تجزیهوتحلیل میکنند و مایلند در ازای دریافت سهام در استارتاپ شما سرمایهگذاری کنند.
- تأمین مالی جمعی: یکی از کم ریسکترین روشهای جذب سرمایه، تأمین مالی جمعی است. تأمین مالی جمعی به جمعآوری پول از تعداد زیادی از افراد که هرکدام مبلغ نسبتاً کمی کمک میکنند، اشاره دارد. کاری که معمولاً از طریق پلتفرمهای تأمین مالی جمعی آنلاین انجام میشود.
- انکوباتورها: انکوباتورها سازمانهایی هستند که با هدف خاص کمک به کارآفرینان در ایجاد و راهاندازی استارتاپهایشان راهاندازی شدهاند. انکوباتورها نهتنها خدمات ارزشافزوده زیادی را ارائه میدهند (فضای اداری، خدمات آب و برق، مدیریت و کمکهای حقوقی، و غیره)، بلکه اغلب کمکهای مالی/ بدهی و سرمایهگذاری سهام هم انجام میدهند.
- وام دولتی: دولتها اغلب هرساله چندین طرح را برای حمایت از استارتاپها و کارآفرینان تعریف میکنند. بازپرداخت این وامها معمولاً بلندمدت است و سود کمی هم دریافت میکنند. بنابراین تحقیق درباره شرایط بانکهای مختلف یکی از بهترین راههای جذب سرمایه است که نباید آن را فراموش کنید.
جذب سرمایه در مرحله بذر به پشتکار و برنامهریزی نیاز دارد.
3. کشش اولیه (مرحله A جذب سرمایه)
بعد از بذر نوبت به مرحله A در جذب سرمایه میرسد. مرحلهای که اغلب بهعنوان مرحله ساخت یا شکست از آن یاد میشود، چون غلبه بر شکاف بین مرحله بذر و سری A یکی از چالشبرانگیزترین بخشهای جذب سرمایه برای استارتاپ است. در طول این مرحله جذب سرمایه، انتظار میرود استارتاپها به تمام نقاط عطف کوتاهمدت خود دست یابند و درعینحال تمرکز خود را بر رشد درآمد و سودآوری بلندمدت حفظ کنند. روش های جذب سرمایه گذار در مرحله A عبارتند از:
- صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر (Venture Capital Funds): صندوقهای سرمایهگذاری حرفهای هستند که منحصراً در استارتاپهای با رشد بالا سرمایهگذاری میکنند. هر صندوق VC تز سرمایهگذاری خود را دارد، بخشهای ترجیحی، مرحله راهاندازی و میزان بودجه، که باید با استارتاپ شما هماهنگ باشد. صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر در ازای سرمایهگذاریهای خود، سهام استارتاپها را دریافت میکنند و فعالانه برای راهنمایی استارتاپهایی که سرمایهگذاری کردهاند، مشارکت میکنند.
- صندوقهای بدهی خطرپذیر: همانطور که از نام آن پیداست، صندوقهای بدهی خطرپذیر در استارتاپ شما به شکل بدهی سرمایهگذاری میکنند. از شما انتظار میرود که طبق توافقی که هر دوی آن را امضا کردهاید، مبلغ را بازپرداخت کنید. این نوع از جذب سرمایه، باعث کاهش سهام شما نمیشود.
- بانکها یا شرکتهای مالی غیربانکی 🙁NBFC) در این مرحله میتوان بدهیهای رسمی را از بانکها و NBFCها (مخفف عبارت Non-Banking Financial Companies) جمعآوری کرد، چون استارتاپ میتواند کشش بازار و درآمد را برای تأیید توانایی خود در تأمین مالی تعهدات پرداخت بهره نشان دهد. این شیوه بهویژه برای سرمایه در گردش کاربرد دارد. برخی از کارآفرینان داشتن بدهی را به فروش سهام ترجیح میدهند چون جذب سرمایه با این روش، سهام شرکت آنها را کاهش نمیدهد.
جذب سرمایه در مرحله کشش به استراتژی بلندمدت استارتاپ شما بستگی دارد.
4. جذب سرمایه در مرحله B، C ،Dو E
در این مرحله از جذب سرمایه، استارتاپ سرعت رشد بازار و افزایش درآمد را تجربه میکند. شما برای جذب سرمایه در این مرحله از دو روش زیر میتوانید استفاده کنید:
- شرکتهای سهامی خاص/سرمایهگذاری: اگر یک رکورد رشد ثابت را حفظ کردهاید، شرکتهای سهام خصوصی خاصی وجود دارند که مایل به سرمایهگذاری در استارتاپ شما هستند.
- صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر: صندوقهای VC با اندازههای بلیط بزرگتر در پایاننامه سرمایهگذاری خود، بودجهای را برای استارتاپها در مراحل آخر تأمین میکنند. توصیه میکنیم تنها پس از اینکه استارتاپ شما کشش قابلتوجهی در بازار ایجاد کرد به این صندوقها نزدیک شوید.
در این مرحله از جذب سرمایه، سرمایه گذاران به شما کمک میکنند تا استراتژیهای بازاریابی خود را تقویت کنید، بر اساس نیاز کسبوکار تیم تشکیل دهید و کارمندان جدید اضافه کنید و درنهایت استراتژی خود را برای نفوذ در بازار شکل دهید.
5. برنامهریزی راههای خروج
در این مرحله شما میتوانید کارهای زیر را اجرا کنید:
- عرضه عمومی اولیه: این روش جذب سرمایه به این معنی است که استارتاپ شما سهامی عام خواهد شد و اکنون یک شرکت بورسی خواهد بود که در آن عموم مردم میتوانند سهام بخرند و به شما کمک کنند تا سرمایه بیشتری برای رشد خود فراهم کنند.
- ادغام و تملک: ممکن است سرمایهگذار تصمیم بگیرد که بخشی از شرکت را به شرکت دیگری در بازار بفروشد. در اصل، این امر مستلزم ترکیب یک شرکت با شرکت دیگر، یا از طریق تملک آن (یا بخشی از آن) یا با تملک (کل یا جزئی) است.
- بازپرداخت: اگر میخواهید سهام را از سرمایه گذاران خود بازخرید کنید و کنترل شرکت خود را دوباره به دست آورید، میتوانید از گزینه بازپرداخت استفاده کنید.
حالا که با مراحل سرمایه گذاری استارتاپ آشنا شدید، نکاتی را برای جذب سرمایه با شما در میان میگذاریم:
سرمایهگذاران در استارتاپ بهدنبال چه چیزی هستند؟
جذب سرمایه به فرآیند شناسایی و کالیبرهکردن منابع مالی برای فعالکردن ایده شما در بازار گفته میشود. سرمایهگذارها مانند شتاب دهنده استارتاپها عمل میکنند. یکی از علت های موفقیت استارت آپ ها برای جذب سرمایه، داشتن تصویری روشن از پتانسیلهای استارتاپ و توانایی ارائه آنها نزد سرمایهگذاران است. برای موفقیت در این کار، قبل از مذاکره با سرمایهگذار، نکات زیر را مشخص کنید:
1.مشکلات مشتری در اولویت باشد
استارتاپ شما چگونه یک مشکل منحصربهفرد مشتری را حل میکند؟ اهداف بعدی شما بهعنوان یک بنیانگذار چیست؟ ایده شما و پتانسیل رشد آن باعث افزایش کنجکاوی در بین سرمایهگذاران برای جذب سرمایه میشود.
2.تصویر بازار شما چقدر واضح است؟
عواملی مانند نرخ رشد بازار، میزان قابلدوام بودن بازار برای پذیرش محصول شما و همچنین میزان اندازه بازار برای محصول شما نقش مهمی در جذب سرمایه دارند. مشخص بودن این عوامل به سرمایهگذاران کمک میکند تا راحتتر تصمیم خود را در مورد سرمایهگذاری در استارتاپ شما بگیرند.
3.مقیاسپذیری اهمیت دارد
پتانسیل استارتاپ شما برای گسترش سریعتر همراه با تدوین یک برنامه رشد کسبوکار قوی، علاقه سرمایهگذاران را برمیانگیزد. هرچه پتانسیل استارتاپ شما بیشتر باشد، جذب سرمایه آسانتر است.
4.تیم شما مهم است
سرمایهگذاران بهجز توجه به مهارتهای بنیانگذار، علاقه و توانایی همه اعضای تیم شما را در نظر میگیرند، چون رشد استارتاپ به همه عوامل درگیر در استارتاپ بستگی دارد.
سوالات متداول :
منظور از جذب سرمایه، مذاکره با سرمایه گذاران برای توسعه محصول، تولید، توسعه، فروش، بازاریابی و ایجاد فضاهای اداری است. این کار به رشد استارتاپ شما کمک میکند.
استارتاپها برای توسعه ایدهشان و تدوین برنامههای بیشتر برای رشد و گسترش کسبوکارشان به بودجه نیاز دارند.
مهمترین روشهای جذب سرمایه عبارتند از: بوت استرپینگ، سرمایهگذاران فرشته، وامهای دولتی، تأمین مالی جمعی، انکوباتورها، صندوقهای سرمایهگذاری خطرپذیر و صندوقهای بدهی خطرپذیر.
بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!