رفتن به محتوا

استارت آپ چیست؟ آیا هر کسب و کار کوچکی Start Up است؟

خانه » وبلاگ » استارت آپ چیست؟ آیا هر کسب و کار کوچکی Start Up است؟
استارت آپ چیست؟ آیا هر کسب و کار کوچکی Start Up است؟

وقتی کلمه استارت آپ را می‌شنوید، اولین چیزی که به ذهنتان می‌رسد چیست؟ اصطلاح استارت آپ این روزها محبوبیت زیادی پیدا کرده است، افراد بیشتری به کارآفرین شدن و راه‌اندازی کسب و کار کوچک علاقمند شده‌اند. بنابراین نهادهای بیشتری به ایجاد مشاغل جدید کمک می‌کنند. استارت آپ‌ برای افراد مختلف، معانی تفاوتی دارد اما به‌طورکلی هر استارت آپ یک ایده معتبر، بودجه کافی و لیست بلندبالایی از مشتریان دارد. اگر ایده‌های مختلفی برای اجرا دارید و نمی‌دانید استارت آپ چیست، این مطلب کیو سی بی راهنمایی مناسبی برای شما خواهد بود. ما در این مطلب شما را با استارت آپ، ویژگی‌های آن و علل موفقیت استارت آپ ‌ها آشنا خواهیم کرد.

استارت آپ چیست؟

استارت آپ چیست

بهتر است این مقاله را با یک تعریف اولیه از چیستی استارت آپ شروع کنیم. استارت آپ (Startup)، یک شرکت نوپا است که در مراحل اولیه کار، با فعالیت اقتصادی و پایگاه مشتریان محدود اما در حال رشد، فعالیت می‌کند و عموما از تیمی با انگیزه بسیار بالا تشکیل شده است. این شرکت‌ها معمولا بر پایه یک ایده نوآورانه و در پاسخ به نیازهای مخاطب هدف شکل می‌گیرد و می‌توانند تاثیر زیادی روی جامعه بگذارند. استارت آپ‌ها اغلب با عدم قطعیت و ریسک بالایی فعالیت خود را آغاز می‌کنند و تمایل زیادی برای به چالش کشیدن وضعیت موجود دارند. تیم‌های استارت آپی، قوی و پرشور هستند، چشم‌انداز روشن و قابل دستیابی برای کسب‌وکار خود در نظر گرفته‌اند و با توانایی اجرای سریع و کارآمد، در جهت رسیدن به اهداف خود تلاش می‌کنند.


اصطلاح استارت آپ به یک سرمایه‌گذاری کارآفرینی اشاره می‌کند که مراحل توسعه زیادی برای آن وجود دارد. یک شرکت استارت آپ، کسب‌وکاری است که بر اساس تقاضای مخاطب برای یک محصول یا خدمت، با شتاب در حال حرکت است. هدف چنین کسب‌وکارهایی، داشتن رشد سریع و در نتیجه ارائه چیزی است که شکاف بازار خاصی را برطرف می‌کنند.


ویژگی‌های استارت آپ

ویژگیهای استارت آپ

نیل بلومنتال، یکی از مدیران اجرایی است که به زبان ساده سوال استارت آپ چیست را پاسخ داده است : «استارت آپ شرکتی است که برای حل مشکلی کار می‌کند که راه‌حل آن واضح نیست و موفقیت در این کسب‌وکار تضمین نشده است.» فلسفه مفهوم استارت آپ به گونه‌ای است که ویژگی‌های بسیاری منجر به موفقیت آن می‌شود. به‌طورکلی مجموعه‌ای از ویژگی‌ها در همه استارت آپ‌ها مشترک هستند و جزو اصول کلیدی آن‌ها به شمار می‌روند:

  • سریع بودن: یکی از ویژگی های استارت آپ، سرعت بالای آن در همه امور است، از تصمیم‌گیری گرفته تا تغییر اولویت‌ها و حتی رشد و توسعه کسب‌وکارها در استارت آپ‌ها به سرعت پیش می‌رود.
  • بنیان‌گذاران: بنیان‌گذاران استارت آپ‌ها، کلید عملیات در کسب‌وکار هستند. این افراد همواره ایده‌ای دارند که می‌خواهند از طریق آن برای ایجاد تغییر در بازار اقدام کنند. بنیان‌گذاران استارت آپ برای تحقق اهداف و نهایی شدن ایده خود تمام تلاش خود را می‌کنند.
  • تامین مالی: استارت آپ‌ها از طریق سرمایه‌های شخصی و سرمایه‌گذاری‌های شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر تامین مالی می‌شوند. در استارت آپ ممکن است سرمایه‌گذاران نیز راهنمایی یا مشاوره خود را به کسب‌وکار ارائه دهند.
  • دیدگاه جهانی: یکی از تفاوت‌های کلیدی بین کسب‌وکارهای کوچک و استارت آپ‌ها این است که استارت آپ دارای یک ایده قابل اعمال در سطح جهانی است، درحالی‌که کسب‌وکارهای کوچک به یک مکان خاص یا بازار مشخص گره خورده‌اند. به همین دلیل است که بسیاری از استارت آپ‌ها شرکت‌های فناوری با محصولات یا خدماتی هستند که به اینترنت نیاز دارند.
  • رشد: رشد و توسعه سریع یکی از ویژگی های استارت آپ است که آن را از سایر کسب‌وکارها متمایز می‌کند.
  • محدودیت‌ها: منابع، اندازه و زمان مربوط به استارت آپ‌ها محدود است.
  • نوآوری: استارت آپ‌ها نوعی کسب‌وکار جدید محسوب می‌شوند که از طریق نوآوری جایگاه خود را در بازار کسب می‌کنند.
  • حل مسئله: یکی از اهداف اصلی استارت آپ، حل مشکل از طریق ارائه محصول یا خدمات جدید یا بهتر است.
  • ثبت استارت آپ: زمانی می‌توان یک کسب‌وکار را به رسمیت شناخت که عملیات‌های ثبتی مربوط به آن به همراه ارائه مدارک انجام شده باشد در غیر این صورت به عنوان یک ایده تجاری باقی خواهد ماند.
  • فرهنگ تیمی: فرهنگ تیمی که در استارت آپ‌ها جریان دارد یکی از ویژگی‌های منحصربه‌فرد آن است. در کسب‌وکارهای استارت آپی، هر فرد تاثیر مستقیم روی کار دارد.
  • عدم قطعیت: با شروع هر کسب‌وکار جدید، چیزهای ناشناخته زیادی پیش‌روی صاحبان آن قرار می‌گیرد که این ویژگی در استارت آپ‌ها چند برابر مشهود است. در استارت آپ‌ها همه‌چیز می‌تواند به صورت روزانه تغییر کند و عوامل شکست استارت آپ‌ها و کارآمدی روش‌ها متفاوت هستند.

انواع استارت آپ

انواع استارت آپ

پس از روشن شدن پاسخ این سوال که استارت آپ چیست، نوبت به شناسایی انواع کسب‌وکارهایی می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌رسد که استارت آپ‌ها ارائه می‌دهند. استارت آپ انواع مختلفی دارد، بنابراین شما باید به عنوان یک کارآفرین و با در نظر گرفتن مبحث مدیریت کارآفرینی، با انواع آن آشنا شوید تا بتوانید موردی که برای ایده شما مناسب است انتخاب کنید. البته به خاطر داشته باشید که یک استارت آپ ممکن است در چند دسته از این موارد قرار بگیرد. در این بخش به معرفی شش نوع استارت آپ می‌پردازیم و به‌طورخلاصه به شرح ویژگی‌های هرکدام می‌پردازیم.

  1. استارت آپ کسب‌وکار کوچک تا متوسط (Small to Mid-sized Business Startup): این نوع استارت آپ، درآمد و دارایی‌ها را حفظ کرده و نیروی کار محدودی دارد. این شرکت‌ها اهداف جاه‌طلبانه کم‌تری دارند و در پی گسترش کسب‌وکار خود نیستند. از جمله استارت آپ‌های کوچک می‌توان به فروشگاه‌ها، سوپرمارکت‌ها، آرایشگاه و… اشاره کرد.
  2. استارت آپ اجتماعی (Social Startup): استارت آپ اجتماعی، شرکتی است که با اهداف اجتماعی، فرهنگی و زیست‌محیطی توسعه پیدا می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌کند. هدف اصلی استارت آپ اجتماعی، سودآوری نیست بلکه این کسب‌وکارها سعی دارند در جامعه تغییر ایجاد کنند. موسسات خیریه یکی از نمونه‌های این نوع استارت آپ هستند.
  3. استارت آپ کسب‌وکار بزرگ (Large Business Startup): این استارت آپ‌ها با هدف ایجاد نوآوری در حوزه‌های مختلف ایجاد می‌شوند و طول عمر محدودی دارند. استارت آپ کسب‌وکارهای بزرگ از طریق شناخت بازار و با توجه به نیازهای کاربران، فشارهای رقابتی و تغییرات بازار دست به ایجاد محصولات و خدمات نوآورانه می‌زند تا کاربرهای جدید در بازارهای مختلف را جذب کند.
  4. استارت آپ مقیاس‌پذیر(Scalable Startup): کسب‌وکارهایی که با هدف رشد بالا و سودآوری شکل می‌گیرند در دسته استارت آپ‌های مقیاس‌پذیر قرار می‌گیرند. صاحبان این استارت آپ‌ها معتقدند که با ایده کسب‌وکار خود می‌توانند دنیا را تغییر دهند. از جمله نمونه‌های این نوع کسب‌وکارها می‌توان به گوگل، اوبر و فیس‌بوک اشاره کرد.
  5. استارت آپ قابل خرید (Buyable Startup): این استارت آپ‌ها با هدف فروخته شدن به شرکت‌های بزرگ متولد می‌شوند. این نوع استارت آپ با سرمایه کم کار خود را آغاز می‌کند و پس از توسعه سریع و دستیابی به نتایج مثبت، توجه شرکت‌های بزرگ را برای سرمایه‌گذاری و خرید جلب می‌کند. این نوع استارت آپ در شرکت‌های توسعه راه‌حل‌های وب و موبایل رایج است و نمونه آن، خرید اینستاگرام توسط فیس‌بوک است.
  6. استارت آپ سبک زندگی (Lifestyle Startup): کسب‌وکارهایی که باتمرکز بر رفتارها و فعالیت‌های انسان (سبک زندگی) ایجاد شده‌اند در دسته استارت آپ سبک زندگی قرار می‌گیرند. از جمله این موارد می‌توان به فریلنسرها یا طراحان وب اشاره کرد.

آیا هر کسب و کار کوچکی Start up است؟

آیا هر کسب و کار کوچکی استارت آپ است؟

یکی از بحث‌های چالش‌برانگیز این است که آیا تعریف و ویژگی های استارت آپ به این معنا است که هر کسب‌وکار کوچکی یک استارت آپ محسوب می‌شود؟ پاسخ این سوال منفی است، زیرا تجربه ثابت کرده است که اکثر کسب‌وکارهای کوچک خود را به عنوان استارت آپ معرفی نمی‌کنند و عملکرد متفاوتی نسبت به آن دارند. یک کسب‌وکار کوچک معمولا حول دو تا سه شریک ساخته می‌شود که می‌خواهند با یکدیگر کار کنند تا از مهارت‌ها و دارایی‌های هم بهره‌مند شوند. این اتحاد به شرکا این فرصت را می‌دهد تا کار را به صورت بلندمدت انجام دهند.

برخلاف تعریف معمولی استارت آپ، صاحبان کسب‌وکارهای کوچک به ندرت امکان وارد کردن منابع مالی خارج را در معادله در نظر می‌گیرند، زیرا ارزش سهام شرکت را متعلق به خود می‌دانند و با توجه به بلندمدت بودن فعالیت، به فکر خروج نیز نیستند. این بدین معنی است که یک کسب‌وکار کوچک بسیار کندتر از یک استارت آپ رشد می‌کند، چراکه نبود بودجه خارجی به آن‌ها فرصت استفاده فوری از بازاریابی محتوایی و رسانه‌های اجتماعی یک تجارت جدید را نمی‌دهد. این کسب‌وکارها برای رسیدن به این مرحله زمان زیادی نیاز دارند. در نهایت می‌توان گفت در‌حالی‌که استارت آپ‌ها به دنبال تامین مالی خارجی بیشتر برای توسعه هستند، صاحبان کسب‌وکارهای کوچک ترجیح می‌دهند متناسب با محدودیت‌های مالی خود توسعه پیدا کنند.

تفاوت استارت آپ و کارآفرینی

تفاوت استارت آپ و کارآفرینی

تفاوت استارت آپ و کارآفرینی یکی از موضوعاتی است که در مدیریت کارآفرینی و تعریف مدیریت مورد بحث قرار می‌گیرد. انواع کارآفرینی شباهت زیادی به انواع استارت آپ‌ها دارند و شاهد ویژگی‌های مشترکی بین این دو اصطلاح هستیم. اصطلاح استارت آپ نوعی ساختار را توصیف می‌کند که برای توسعه یک کسب‌وکار مورد استفاده قرار می‌گیرد، درحالی‌که اصطلاح کارآفرین در وهله اول همان طرز تفکر موردنیاز برای ایجاد یک استارت آپ است. به‌طورکلی می‌توان تفاوت استارت آپ و کارآفرینی را در دو ویژگی زیر خلاصه کرد:

  • یک استارت آپ ساختاری است که کارآفرین می‌تواند در آن فعالیت کند.
  • یک کارآفرین با توجه به دیدگاه شخصی خود می‌تواند در یک استارت آپ یا کسب‌وکار کوچک فعالیت کند.

فواید ایزو برای استارت آپ ها

فوید ایزو برای استارت آپ

یک شرکت استارت آپی حول یک تیم کار می‌کند، نیاز به سرمایه دارد و برای راه‌اندازی فعالیت‌های خود به بودجه خارجی نیاز دارد، درحالی‌که هدف اصلی آن رشد سریع است. بنیان‌گذاران استارت آپ معمولا خود را کارآفرین می‌بینند. بخش زیادی از علل موفقیت استارت آپ ها به زمان‌بندی، برنامه‌ریزی و شرایط بازار مربوط می‌شود بنابراین باید در نظر داشته باشید که آیا شرایط اقتصادی برای راه‌اندازی کسب‌وکار مناسب است یا خیر. بهره‌مندی از گواهینامه‌های ایزو در شرکت‌های استارت آپی به توسعه کسب‌وکار کمک می‌کند. با توجه به اینکه شرکت‌های استارت آپی بر مبنای ایده‌های خلاقانه ساخته می‌شوند، ایزو 56000، یک نمونه گواهی ایزوی مناسب برای استارت آپ‌ها است که به ارائه تعاریف، مفاهیم و اصول مدیریت نوآوری و اجرای نظام‌مند آن می‌پردازد.

منبع

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.