رفتن به محتوا

استانداردهای منابع انسانی

خانه » وبلاگ » استانداردهای منابع انسانی
استانداردهای منابع انسانی

قبل از بررسی استانداردهای منابع انسانی بیایید منابع انسانی را تعریف کنیم. اغلب ما می‌دانیم که وظایفی مانند استخدام، تعیین حقوق و دستمزد و سیاست‌های استخدام توسط بخش منابع انسانی انجام می‌شود. بخش منابع انسانی یک عملکرد اختصاصی دارد و آن هم این است که مسئولیت مدیریت کل چرخه عمر کارکنان را عهده‌دار است. این چرخه شامل موارد زیر می‌شود: استخدام/استقرار، آموزش و توسعه، مدیریت بسته‌های مزایای کارگران، کمک به پیشرفت کارکنان از طریق شرکت، مدیریت افزایش حقوق و مزایای افزایش‌یافته پس از ترفیع، طرح‌های پاداش عملیاتی، ایمن نگه‌داشتن کارکنان در محل کار با اجرای مقررات بهداشتی و ایمنی، کمک به کارکنان برای خروج مناسب از شرکت.

بنابراین نقش منابع انسانی گسترده است و بیشتر بخش‌های کسب‌و‌کار و همه کارمندان را به‌نوعی تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. بر‌همین‌اساس است که استاندارد منابع انسانی در بسیاری از وجوه این نقش اهمیت می‌یابد چون از برخوردهای سلیقه‌ای جلوگیری می‌کند و پروتکل‌هایی را برای بخش منابع انسانی تنظیم می‌کند. در ادامه مهم‌ترین استانداردهای منابع انسانی را با همدیگر بررسی خواهیم کرد.

ISO 30400:2016؛ واژگان مدیریت منابع انسانی

ISO 304002016؛ واژگان مدیریت منابع انسانی

استاندارد ISO 30400:2016 اصطلاحات مورد استفاده در استانداردهای مدیریت منابع انسانی را تعریف می‌کند. این سند از این جهت مهم خواهد بود که می‌تواند تعریف‌هایی واحد را درباره استانداردهای منابع انسانی در اختیار سازمان‌ها و محققان قرار دهد و از آشفتگی مفهومی در عرصه منابع انسانی جلوگیری کند. استانداردهای منابع انسانی، متعددند و ISO 30400:2016 می‌تواند نسبت مفاهیم و اصطلاحات بین هر کدام را تنظیم کند.

ISO 30405:2016؛ خطوط راهنما برای استخدام

ISO 304052016؛ خطوط راهنما برای استخدام

فرآیند استخدامْ بخش عمده‌ای از مدیریت منابع انسانی است و به‌همین‌دلیل از بین استانداردهای منابع انسانی تمرکز اصلی سند ISO 30405:2016 روی استخدام است. هدف این سند کمک به سازمان‌ها برای تمرکز روی عمل استخدام با ارائه راهنمایی در مورد فرآیندها و رویه‌های مؤثر برای استخدام افراد است. این استاندارد منابع انسانی بر روی فرآیندها و شیوه‌های کلیدی تمرکز دارد، از جمله: توسعه رویه‌های استخدام، نحوه جذب نیروهای جدید و ارزیابی و اندازه‌گیری نیروهای مشغول‌به‌کار سازمان. ISO 30405:2016 می‌تواند توسط هر سازمانی صرف نظر از نوع یا اندازه مورد استفاده قرار گیرد.

ISO 30406:2017؛ مدیریت اشتغال پایدار برای سازمان‌ها

ISO 304062017؛ مدیریت اشتغال پایدار برای سازمان‌ها

ISO 30406:2017 اصول راهنما را برای توسعه و اجرای سیاست‌های اشتغال پایدار ارائه می‌دهد. اشتغال پایدار در سطوح مختلف مهم است: از سطوح دولتی و سازمانی گرفته تا سطح فردی. ISO/TR 30406:2017 منحصراً بر سطح سازمانی تمرکز دارد و در بین استانداردهای منابع انسانی جزو کارکردی‌ترین استانداردهای ایزو منابع انسانی است.

ISO 30407:2017؛ هزینه استخدام

ISO 304072017؛ هزینه استخدام

هدف از هزینه به‌ازای استخدام (CPH) اندازه‌گیری ارزش اقتصادی تلاش‌های انجام‌شده برای پر‌کردن یک موقعیت خالی شغلی در یک سازمان است. ISO 30407:2017 اقداماتی را که هنگام محاسبه CPH برای حفظ کیفیت و شفافیت انجام می‌شود، توصیف می‌کند، از‌جمله ایجاد یک مجموعه داده، استفاده از منبع شفاف داده، به‌حداقل‌رساندن خطاهای داده و اطمینان از اینکه ممیزی‌های دوره‌ای فرآیندها در داده‌های ورودی اتفاق می‌افتد. مرکز CPH همان‌طور که در ISO/TS 30407:2017 توضیح داده شده است، ویژگی‌های نمایش بصری متریک است که بر شفافیت ورودی داده‌ها، فرآیندها و فرمول استفاده‌شده در متریک تأکید دارد.

ISO 30408:2016؛ خطوط راهنما برای مدیریت انسانی

ISO 304082016؛ خطوط راهنما برای مدیریت انسانی

ISO 30408:2016 دستورالعمل‌هایی را در مورد ابزارها، فرآیندها و شیوه‌هایی ارائه می‌دهد که باید به‌منظور ایجاد، حفظ و بهبود مستمر حاکمیت انسانی مؤثر در سازمان‌ها اعمال شوند. ISO 30408:2016 برای سازمان‌ها در هر اندازه و بخش، اعم از دولتی یا خصوصی و انتفاعی یا غیر‌انتفاعی قابل‌اجراست. ISO 30408:2016 به روابط با اتحادیه‌های کارگری یا سایر نهادهای نمایندگی نمی‌پردازد.

ISO 30409:2016؛ برنامه‌ریزی منابع انسانی

ISO 304092016؛ برنامه‌ریزی منابع انسانی

ISO 30409:2016 دستورالعمل‌ها و چارچوبی را برای برنامه‌ریزی نیروی کار ارائه می‌دهد که برای نیازهای هر سازمانی بدون در نظر گرفتن اندازه، صنعت یا بخش، مقیاس‌پذیر است. سازمان‌ها و کسب‌وکارها در هر اندازه‌ای باید قابلیت‌های برنامه‌ریزی نیروی کار خود را ارتقا دهند و به تقاضاهای فعلی و پیش‌بینی‌شده بازار کار به‌طور مؤثرتری پاسخ دهند. محیط کسب‌وکار بین‌المللی پویا و افزایش پیچیدگی آن این شکل از استانداردهای منابع انسانی را لازم می‌آورد.

ISO 30410:2018؛ تأثیر معیارهای استخدام

ISO 30410:2018 اصول تعیین موقعیت‌های بحرانی با استفاده از رویکردهای تقسیم‌بندی نیروی کار را ارائه می‌دهد. با استفاده از این استاندارد منابع انسانی شما می‌توانید اقداماتی را برای تعیین تأثیر پست‌های حیاتی و عملکرد افراد استخدام‌شده در این موقعیت‌ها به‌منظور خلق ارزش و عملکرد سازمانی، سازماندهی کنید. این سند برای نیازهای هر سازمان بدون در‌نظر‌گرفتن اندازه، صنعت یا بخش طراحی شده است و مربوط به افرادی است که علاقه‌مند به برنامه‌ریزی نیروی کار هستند. طراحی و توسعه سازمانی، مدیریت استعداد، برنامه‌ریزی برای جذب جانشین‌ها و معیارهای گزارش سرمایه انسانی نیز در این سند پیش‌بینی شده است.

ISO/TS 30411:2018؛ کیفیت استخدام

ISOTS 304112018؛ کیفیت استخدام

ایزو 30411 طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای اندازه‌گیری کیفیت استخدام ارائه می‌دهد که می‌تواند با شرایط مختلف تجاری و سازمانی هماهنگ شود. ساختار این سند شامل اهداف، فرمول، تعریف، نحوه استفاده از متریک و کاربران هدف می‌شود. این سند برای افرادی که علاقه‌مند به برنامه‌ریزی نیروی کار، طراحی و توسعه سازمانی، مدیریت استعداد، استخدام و گزارش سرمایه انسانی هستند، مناسب است. این سند برای نیازهای هر سازمانی بدون در‌نظر‌گرفتن اندازه، صنعت یا بخش مقیاس‌پذیر است.

ISO 30414:2018؛ دستورالعمل‌های گزارشگری سرمایه انسانی داخلی و خارجی

ISO 304142018؛ دستورالعمل‌های گزارشگری سرمایه انسانی داخلی و خارجی

ISO 30414:2018 دستورالعمل‌هایی را برای گزارش‌دهی سرمایه انسانی داخلی و خارجی ارائه می‌دهد. هدف این سند در‌نظر‌گرفتن و شفاف‌سازی مشارکت سرمایه انسانی در سازمان به‌منظور حمایت از پایداری نیروی کار است. این سند برای همه سازمان‌ها، صرف‌نظر از نوع، اندازه، ماهیت یا پیچیدگی کسب‌و‌کار، چه در بخش دولتی و خصوصی و چه در بخش داوطلبانه یا غیرانتفاعی قابل‌اجراست. این سند دستورالعمل‌هایی را در زمینه‌های اصلی استاندارد‌های منابع انسانی ارائه می‌دهد:

  • رعایت اخلاق
  • هزینه‌ها
  • تنوع
  • رهبری
  • فرهنگ سازمانی
  • سلامت، ایمنی و رفاه سازمانی
  • بهره‌وری
  • استخدام، تحرک و جابجایی
  • مهارت‌ها و قابلیت‌ها
  • برنامه‌ریزی جانشینی
  • در‌دسترس‌بودن نیروی کار

این دست دستورالعمل‌ها و استانداردهای منابع انسانی می‌توانند منجر به عملکرد بهتر سازمان شوند. با‌این‌حال، برخی از سازمان‌های هدف ظرفیت استفاده از کل این دست از استانداردهای منابع انسانی را ندارند. همچنین باید بدانید که ISO 30414 اولین مجموعه دستورالعمل‌ها برای گزارش‌دهی سرمایه انسانی است که توسط سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) در پایان سال 2018 منتشر شد.

ISO 30414 از آن دست استاندارهای منابع انسانی است که راهنمایی‌هایی در مورد معیارهای سرمایه انسانی ارائه می‌دهند و کار شرکت‌ها را برای ارائه گزارش‌های داخلی و عمومی بسیار ساده و مشخص می‌کنند. این استانداردها شامل جزئیات ارزیابی، اندازه‌گیری و قالب‌بندی داده‌هاست. هدف اصلی این بخش از استانداردهای منابع انسانی این است که مشارکت سرمایه انسانی در کسب‌و‌کار برای سرمایه‌گذاران شفاف‌تر شود.

منبع

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.