رفتن به محتوا

بازریابی ایمیلی | راهنمای کامل راه اندازی ایمیل مارکتینگ

خانه » وبلاگ » بازریابی ایمیلی | راهنمای کامل راه اندازی ایمیل مارکتینگ
راه‌اندازی ایمیل مارکتینگ به زبان ساده: تجدید عهد با مشتری

بازاریابی ایمیلی به عنوان یکی از استراتژی‌های مدیریت بازاریابی شناخته می‌شود که در آن یک پیام تجاری با هدف تعامل، تشویق و فروش بیشتر، برای مخاطب خاص ارسال می‌شود. ایمیل یکی از قدیمی‌ترین اشکال ارتباطات دیجیتال است که هنوز هم جزو موثرترین استراتژی‌های بازریابی دیجیتال به حساب می‌آید. مطمئنا با خودتان فکر می‌کنید که امروزه روش‌های جدیدتری مثل رسانه‌های اجتماعی و… برای برقراری ارتباط با مخاطبان و مشتریان وجود دارد و ایمیل مارکتینگ انتخاب درستی نیست، اما باید به شما بگوییم که بازاریابی ایمیلی با بیش از 4.5 میلیون کاربر در سراسر دنیا، همچنان یکی از پادشاه‌های کانال‌های بازاریابی است.

علاوه‌براین، بازگشت سرمایه هزینه‌های ایمیل مارکتینگ بسیار بالاست و لیاقت این را دارد که در لیست استراتژی‌های محبوب و کاربردی هر کسب‌وکار قرار بگیرد. در دنیای دیجیتالی امروز، آشنایی با بازاریابی ایمیلی در هر کسب‌وکاری ارزشمند است. داشتن درک کاملی از مفاهیم و عملکرد کمپین ایمیل مارکتینگ می‌تواند یک مزیت رقابتی مهم در اختیار شرکت ما قرار دهد. اگر هنوز نمی‌دانید بازاریابی ایمیلی چیست و چگونه باید از این ابزار استفاده کنید، این مطلب کیو سی بی برای شما مفید خواهد بود.

بازاریابی ایمیلی چیست؟

بازاریابی ایمیلی یا Email Marketing یکی از عناصر استراتژی بازاریابی و یک کانال بازاریابی مستقیم است. این روش شامل استفاده از ایمیل‌های تجاری برای آگاه نگه‌داشتن مشتریان بالقوه در مورد اخبار شرکت، پیشنهادات با زمان محدود، به‌روزرسانی محصولات و موارد دیگر است. در بازاریابی ایمیلی، ایمیل‌ها به‌صورت مداوم به فهرستی از مشتریان ارسال می‌شود که به عنوان مشترکین ایمیل شناخته می‌شوند.

«اولین ایمیل بازاریابی در سال 1978 میلادی، توسط Gary Thuerk، مدیر بازاریابی یک شرکت دیجیتالی ارسال شد که در آن کامپیوتر جدیدشان را تبلیغ می‌کرد. حدود 400 آدرس در لیست ایمیل او بود و محصول حدود 13 میلیون دلار فروش داشت.»

در دهه 1990، اینترنت به‌طور گسترده در دسترس عموم قرار گرفته بود و مردم برای برقراری ارتباط فوری از آن استفاده می‌کردند. به همین دلیل کسب‌وکارها به پتانسیل بالای ایمیل به عنوان یک کانال بازاریابی پی بردند. البته شاید با خودتان فکر کنید که ارسال یک پیام تکراری به مجموعه‌ای از افراد با نیازها و سلیقه‌های مختلف، نمی‌تواند کار درستی برای بازاریابی باشد. که البته حق هم دارید، چون این مشکل در اوایل ظهور ایمیل مارکتینگ وجود داشت.

«تحقیقات نشان می‌دهد که 99% از کاربران ایمیل، هرروز ایمیل‌های خود را چک می‌کنند.»

با گذر زمان، تجربه دیجیتال مارکتینگ تکامل پیدا کرد و ایمیل مارکتینگ به‌صورت خودکار و شخصی‌سازی‌شده، مطابق با تجربه خود مشتری ارسال می‌شود. شرکت‌ها با جمع‌آوری داده‌ها از مشتریان بالقوه، یک رویکرد طبقه‌بندی شده ایجاد کردند که در آن، هر ایمیل به کاربرانی که به آن‌ علاقمند هستند، ارسال می‌شود. درصورتی‌که بازاریابی ایمیلی  به‌طور موثر در کمپین‌های مختلف انجام شود، می‌توان آن را به عنوان یک ابزار ارتباطی قدرتمند برای ارتباط با مشتریان بالقوه شناخت که منجر به افزایش فروش می‌شود. هدف از شخصی‌سازی کردن بازاریابی ایمیلی، انتقال لید فروش به مراحل انتهایی قیف فروش و ایجاد مشتریان وفادار است.

هر کسب‌وکاری با اهداف خاصی به سراغ استفاده از ایمیل مارکتینگ می‌رود:

  • ایجاد روابط با مشتری از طریق تعامل شخصی
  • تقویت آگاهی از برند
  • تبلیغ محتوای مربوط به کسب‌وکار
  • ایجاد لید فروش از طریق دریافت اطلاعات شخصی کاربران
  • بازاریابی محصولات و خدمات
  • تامین نیازها و پرورش لید فروش

مزایای بازاریابی ایمیلی

مزایای بازاریابی ایملی

حالا که با مفهوم ایمیل مارکتینگ آشنا شدید، وقتش رسیده کمی از دلایل اهمیت بازاریابی ایمیلی و مزایای آن صحبت کنیم. دلایل مختلفی وجود دارد که ثابت می‌کند کمپین ایمیل مارکتینگ، یک سلاح مخفی برای رشد مشتریان (به خصوص برای کسب‌وکارهای B2B) است. از جمله مزایای بازاریابی ایمیلی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تاثیرگذاری بیشتر نسبت به رسانه‌های اجتماعی
  • قابلیت ترکیب موبایل و ایمیل
  • مقرون‌به‌صرفه و کم‌هزینه
  • افزایش فروش با ارائه تخفیفات انحصاری یا ارسال ایمیل‌ سبد خرید رهاشده در فواصل زمانی منظم
  • ایجاد روابط بهتر با مشتری از طریق شخصی‌سازی کردن ایمیل و اتوماسیون
  • ترغیب مخاطبان به انجام اقداماتی مثل بازدید از وب‌سایت یا خرید محصولات مرتبط از طریق پروموشن
  • داشتن نتایج قابل اندازه‌گیری از طریق نرم‌افزارهای تجزیه‌وتحلیل وب‌سایت
  • ساختار و طراحی انعطاف‌پذیر
  • امکان تقسیم‌بندی ایمیل و شخصی‌سازی
  • صرفه‌جویی در زمان با استفاده از اتوماسیون بازاریابی
  • امکان بررسی بازخورد مشتری

معایب ایمیل مارکتینگ

ایمیل مارکتینگ علاوه‌بر مزایای فراوان ممکن است معایبی هم به همراه داشته باشد که بهتر است نسبت به آن آگاه باشید:

  • احتمال پاک کردن ایمیل‌های ناشناس توسط مخاطب
  • احتمال اسپم شدن ایمیل
  • احتمال ارسال نشدن ایمیل‌
  • مشکلات طراحی یک ایمیل جذاب
  • امکان دسترسی به ایمیل در تمام نمایشگرها از جمله لپ‌تاپ، گوشی و…

انواع کمپین ایمیل مارکتینگ

انواع کمپین ایمیل مارکتینگ

انواع بازاریابی ایمیلی بر اساس سه دسته رفتاری، ایمیل‌های معاملاتی و خبرنامه تقسیم‌بندی می‌شوند که در جدول زیر به چند مورد از زیرمجموعه‌های این سه دسته اشاره می‌کنیم:

نوع ایمیلهدفنحوه اجرا
خوشامدگوییقدردانی از تصمیم کاربر و آغاز تعاملاین ایمیل به‌صورت خودکار برای کاربری که در قسمت دریافت ایمیل ثبت‌نام می‌کند ارسال می‌شود.
ارائه پروموشنمعرفی محصول یا خدمات جدید و موجوداین ایمیل جهت معرفی محصولات یا  خدمات جدید یا موارد موجود به مخاطبان ارسال می‌شود. معمولا در این ایمیل‌ها از پروموشن و امتیازات ویژه برای مشتریان فعلی استفاده می‌شود.
فصلیفروش در رویدادهای تکرارشوندهاین ایمیل در رویدادهای مختلف مثل جمعه سیاه، شروع فصل مدارس، فصل اتمام تابستان، شروع تعطیلات و… برای مخاطبان ارسال می‌شود تا چیزهای که نیاز دارند تهیه کنند.
یادآوری و تعامل مجدددرگیر کردن مخاطب و یادآوری موارد ارزشمنداین ایمیل برای افرادی ارسال می‌شود که سبد خریدشان را نیمه‌کاره رها کرده‌اند یا به موضوعات خاصی در وب‌سایت علاقه نشان داده‌اند.
اطلاعات پس از سفارشایجاد اعتماد و وفاداریشروع تعامل مجدد برای ایجاد وفاداری و حفظ مشتری از طریق ارسال ایمیل تایید سفارش و موارد مشابه انجام می‌شود.
خبرنامهتولید محتوای ارزشمند و یادآوری برندایمیل خبرنامه با ارائه محتوای مفید، اطلاعات به‌روزرسانی محصولات و یا حتی سرگرمی، نام برند شما را در ذهن مخاطب حفظ می‌کند.

مراحل کمپین ایمیل مارکتینگ

مراحل کمپین ایمیل مارکتینگ

نحوه ایجاد یک کمپین ایمیل مارکتینگ بر اساس نیاز شرکت، نوع ارائه‌دهنده خدمات ایمیل و اهداف کلی سازمان متغیر است. با این وجود می‌توان گفت که هفت مرحله زیر می‌تواند به شما کمک کند که یک کمپین موفق برگزار کنید:

1. تعیین برنامه و اهداف

مانند هر طرح تجاری دیگری، شما باید یک برنامه بازاریابی ایمیلی با اهداف مشخص، انتظارات روشن و راه‌هایی برای سنجش عملکرد ایجاد کنید. موارد زیر باید هنگام توسعه یک استراتژی بازاریابی ایمیلی در نظر گرفته شوند:

  • شناخت مخاطب هدف و بخش‌بندی کاربران برای ارسال ایمیل‌های هدفمند و شخصی‌سازی شده
  • استفاده از CTA یا فراخوان کوتاه، قوی و ساده برای تشویق مخاطب
  • ارزیابی معیارهایی مثل نرخ کلیک برای بررسی عملکرد
  • استراتژی بازاریابی محتوایی منسجم و ارزشمند
  • زمان‌بندی ارسال ایمیل با در نظر گرفتن فواصل زمانی

2.  انتخاب یک سیستم ارائه‌دهنده خدمات خارجی (ESP)

در بازار ESPهای زیادی وجود دارد که باید از طریق بررسی عواملی از جمله نیازها، بودجه، مخاطب، اهداف، سطح مهارت و… تصمیم بگیرید که کدام یک برای کسب‌وکار شما مناسب است.  پیشنهاد می‌کنیم که هنگام مقایسه، موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • سهولت استفاده برای طراحی و ارسال
  • قابلیت تست
  • ادغام داده‌ها با سایر کانال‌های بازاریابی
  • قابلیت شخصی‌سازی
  • اتوماسیون و گردش داده‌های مشتری

3. ساخت لیست ایمیل

حالا که اهداف و ESP مشخص شده، باید لیستی از ایمیل افراد تهیه کنید. برای مقیاس‌پذیری کسب‌وکارتان، بهتر است یک فرم ثبت‌نام اشتراک برای جمع‌آوری داده‌های مشتریان به سایت اضافه کنید یا افراد را تشویق کنید تا برای دریافت خبرنامه کسب‌وکار شما، ثبت‌نام کنند. برای تشویق بیشتر می‌توانید با توجه به نوع خدمات و محصولاتتان، دسترسی رایگان یا تخفیف ویژه‌ای به کاربران ارائه دهید. این کار مخاطبان را وادار می‌کند که به لیست ایمیل‌های شما بپیوندند.

«میانگین نرخ باز شدن ایمیلی‌هایی که با هدف بازاریابی ایمیلی ارسال می‌شوند، 25.4% و میانگین نرخ کلیک 1.3% است.»

4. طراحی ایمیل

چگونه می‌توانید ایمیل‌های خود را بین ایمیل سایر کسب‌وکارهای مشابه متمایز کنید تا مخاطب به شما توجه بیشتری داشته باشد؟ بهره‌مندی از مثلث استراتژی، پیام مناسب و طراحی منحصربه‌فرد ایمیل‌های شما را یک پله از باقی کمپین‌های ایمیل مارکتینگ بالاتر خواهد برد. سعی کنید موارد زیر را در طراحی ایمیل در نظر داشته باشید:

  • طراحی الگوی ایمیل جذاب و متناسب با برند
  • کپی‌های ساده، کوتاه و کاربردی
  • ساختار صحیح ایمیل (تیترهای کوتاه و بزرگ، متون خوانا با فاصله‌های مناسب)
  • تصاویر بهینه‌شده
  • بهینه‌سازی‌شده برای تلفن همراه

5. تست ایمیل

بازاریابی ایمیلی در صورتی نتیجه‌بخش خواهد بود که مطمئن باشید ایمیل شما به درستی کار می‌کند. قبل از ارسال ایمیل برای مخاطبان، حتما باید وضعیت آن را از طریق ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی مختلف تست کنید. سعی کنید آزمایش، اصلاح و بهینه‌سازی را ادامه دهید تا زمانی که به بهترین نتیجه برای مخاطبان کمپین ایمیل مارکتینگ دست پیدا کنید.

6. انتخاب بهترین زمان برای ارسال

ایمیل شما باید در فواصل زمانی مناسب برای کاربران ارسال شود. برنامه‌ریزی و پایبندی به این برنامه برای ارسال ایمیل به کسب‌وکار شما کمک می‌کند که در مسیر خود باقی بمانید.

«اتوماسیون بازاریابی به شما این امکان را می‌دهد تا ایمیل‌های از قبل برنامه‌ریزی شده را به صورت خودکار و در راس ساعت معین برای مخاطبان ارسال کنید.»

زمانی‌که گیرندگان پیام شما را باز می‌کنند و تمایل به تعامل دارند در ایمیل مارکتینگ اهمیت زیادی دارد. شما باید سعی کنید روزها و ساعات علاقه مخاطب به تعامل و باز کردن ایمیل‌ها را بررسی کنید تا ببینید در چه وقت‌هایی احتمال بیشتری برای کلیک آن‌ها وجود دارد.

کلام آخر

کلام آخر

از آن‌جا که برندها همواره سعی می‌کنند روابط خود با مشتریانشان را از طریق کانال‌های مختلف تقویت کنند، پیدا کردن یک تکنیک تبلیغات موثر و کم‌هزینه اهمیت زیادی دارد. بازاریابی ایمیلی به خاطر دسترسی گسترده، سهولت استفاده و بازده اثبات‌شده، رتبه بالایی در لیست کانال‌های ارتباطی دارد. جهت استفاده موثر از بازاریابی ایمیلی، به دانش شیوه‌های طراحی ایمیل، قابلیت‌های ارسال ایمیل و استعداد برای تولید محتوای جذاب برای مخاطبان خاص، نیاز خواهید داشت.

منبع 1منبع 2


سوالات متداول :

آیا می‌توان برای ایمیل مارکتینگ، لیست ایمیل خریداری کرد؟

خیر، کسب‌وکارها اجازه ارسال ایمیل به لیست‌های خریداری شده ندارند علاوه‌براین گریندگان احتمالا ایمیل‌های ناخواسته را به عنوان اسپم شناسایی می‌کنند که این کار به اعتبار برند شما آسیب می‌زند و در فهرست بلاک ایمیل‌ها قرار خواهید گرفت.

بهترین راه برای ایجاد طراحی استراتژی ایمیل مارکتینگ چیست؟

تعیین هدف و مخاطب، انتخاب سیستم ارائه‌دهنده خدمات، ساخت لیست ایمیل، طراحی ایمیل، تست و اصلاح مشکلات، زمان‌بندی ارسال ایمیل

ایمیل مارکتینگ چه مزایایی دارد؟

موثرتر از رسانه‌های اجتماعی، قابلیت ترکیب موبایل و ایمیل، مقرون‌به‌صرفه و کم‌هزینه، افزایش فروش، ایجاد روابط بهتر با مشتری، داشتن نتایج قابل اندازه‌گیری، امکان تقسیم‌بندی ایمیل و شخصی‌سازی، صرفه‌جویی در زمان با استفاده از اتوماسیون بازاریابی، امکان بررسی بازخورد مشتری

انواع بازاریابی ایمیلی چیست؟

انواع بازاریابی ایمیلی بر اساس سه دسته رفتاری، ایمیل‌های معاملاتی و خبرنامه تقسیم‌بندی می‌شوند که شامل تبلیغات، خوشامدگویی، پروموشن، جزییات ثبت‌سفارش و… می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.