رفتن به محتوا

دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | همه چیز درباره بازاریابی دیجیتال

خانه » وبلاگ » دیجیتال مارکتینگ چیست؟ | همه چیز درباره بازاریابی دیجیتال
دیجیتال مارکتینگ چیست؟ همه چیز دریاره بازاریابی دیجیتال

یکی از جذابیت‌های زندگی در عصر حاضر، امکان خریدوفروش هرچیزی در سریع‌ترین زمان ممکن است. تقریباً همه‌چیز از لوازم‌آرایشی گرفته تا مواد غذایی، دارو، لباس، مبلمان و حتی لوازم برقی را درحالی‌که در خانه نشسته‌اید می‌توانید بخرید و یا بفروشید. تنها چیزی که برای انجام این کار نیاز دارید، دیجیتال مارکتینگ است. عمل بازاریابی کالاها و خدمات‌رسانی به مشتریان از طریق کانال‌های دیجیتال به‌عنوان «دیجیتال مارکتینگ» شناخته می‌شود. استفاده از وب‌سایت‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه، رسانه‌های اجتماعی، موتورهای جستجو و سایر کانال‌های مشابه، همگی بخشی از این نوع بازاریابی هستند. برای موفقیت در مدیریت بازاریابی، باید دانش خود را در مورد بازاریابی دیجیتال و اجزای آن افزایش دهید.

این راهنما به شما کمک می‌کند تا انواع مختلف دیجیتال مارکتینگ، مزایا و و چگونگی اجرای آن برای کسب‌وکار خود را بهتر درک کنید، پس با ما همراه شوید.

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

هر تکنیک بازاریابی که از طریق دستگاه‌های الکترونیکی که به‌نوعی از رایانه استفاده می‌کنند انجام می‌شود، به معنی دیجیتال مارکتینگ است. درواقع منظور از دیجیتال مارکتینگ، تمام تلاش‌های بازاریابی‌ است که به‌صورت آنلاین انجام می‌شود. برای بازاریابی دیجیتال، یک سازمان ممکن است سعی کند از طریق رسانه‌های آنلاین مختلف، ازجمله وب‌سایت‌ها، موتورهای جستجو، وبلاگ‌ها، رسانه‌های اجتماعی، ویدئو، ایمیل و سایر پلتفرم‌های مشابه با مشتریان ارتباط برقرار کند.

 از سوی دیگر، دیجیتال مارکتینگ، برخلاف بازاریابی سنتی که تغییرناپذیر است و اغلب به‌عنوان ارتباطات یک‌طرفه از آن یاد می‌شود، دائماً در حال تحول است و امکان ارتباط دوطرفه را هم فراهم می‌کند. برای مثال، مشتریان نمی‌توانند از طریق بیلبوردها یا تبلیغات چاپی با مشاغل ارتباط برقرار کنند، درحالی‌که اغلب کانال‌های مورداستفاده در حوزه دیجیتال مارکتینگ، امکان تعامل مشتریان با کسب‌وکارها را فراهم می‌کنند.

همان‌طور که می‌دانید، بسیاری از مردم بیشتر زمان خود را در گوشی یا لپ‌تاپ خود می‌گذرانند. دیجیتال مارکتینگ از این واقعیت استفاده می‌کند و تبلیغات کالاها و خدماتی را که کسب‌و‌کارها ارائه می‌دهند در سراسر اینترنت پخش می‌کند. شرکت‌ها با هدایت تلاش‌های بازاریابی خود به سمت مشتریان در پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی و وب‌سایت‌ها، احتمال دیده شدن خود را افزایش می‌دهند.

استراتژی بازاریابی دیجیتالی که جنبه‌های مختلف را در نظر بگیرد، پتانسیل ایجاد منافع مالی قابل‌توجهی را برای هر کسب‌وکاری دارد. یک طرح برنده برای دیجیتال مارکتینگ معمولاً از چندین تاکتیک مختلف مانند تبلیغات آنلاین، بهینه‌سازی و بازاریابی برای موتورهای جستجو، بازاریابی و مدیریت رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوا و غیره تشکیل‌شده است.

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای کوچک و بزرگ

اهمیت دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک و بزرگ

دیجیتال مارکتینگ به شما کمک می‌کند به مخاطبان بزرگ‌تری دست پیدا کنید و بالقوه‌هایی را که احتمال خرید محصول یا خدمات شما را دارند، هدف قرار دهید. همچنین این شیوه مقرون‌به‌صرفه‌تر از تبلیغات سنتی است و امکان اندازه‌گیری میزان موفقیت استراتژی‌ مدنظرتان را می‌دهد. از مهم‌ترین مزایای این شیوه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. مقرون‌به‌صرفه بودن

یک دهه پیش، با توجه به رسانه‌های سنتی، بازاریابی یک امر لوکس بود. هزینه یک بیلبورد یا توزیع نمونه‌ها بالا بود و پرداخت هزینه‌های آن از عهده هر کسب‌وکاری برنمی‌آمد. خوشبختانه رسانه‌های دیجیتال به همه کسب‌وکارها با هر بودجه ‌و اندازه‌ای، امکان این را داده‌اند تا برند خود را بر روی پلتفرم‌های مختلف، بازاریابی کنند.

2. دسترسی بالا

قانون برند سازی می‌گوید هرکجا که مخاطبان شما حضور دارند، بروید. ازآنجایی‌که امروزه اغلب مردم آنلاین هستند، دیجیتال مارکتینگ یکی از بهترین‌ راه‌های برند سازی است. دیجیتال مارکتینگ شما را به مخاطبان مختلف در سراسر جهان وصل می‌کند. بنابراین شما می‌توانید سفارش‌های محصول یا خدمات خود را از سراسر جهان دریافت کنید و نیازی نیست که به یک منطقه محدود شوید.

3. آگاهی از برند

قرار دادن نام تجاری خود در موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ، یاهو و غیره و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام، توییتر، فیس‌بوک و غیره، شهرت آنلاینی برای شما به ارمغان می‌آورد که تمام دنیا می‌توانند آن را ببینند. بازاریابی دیجیتال به شما کمک می‌کند تا از برند خود و USP (پیشنهاد فروش منحصربه‌فرد) آن آگاهی ایجاد کنید.

4. تصویر برند

تصویری که مخاطبان شما از برند شما دارند، اقدامات آن‌ها در نسبت با شما را شکل می‌دهد. استراتژی‌های کمپین مناسب می‌تواند یک تصویر برند خوب ایجاد کند و کمپین ضعیف هم می‌تواند آن را خراب کند. با استفاده از دیجیتال مارکتینگ می‌توانید کمپین‌های مؤثری طراحی و نتایج آن را نظارت کنید.

5. نتایج قابل‌اندازه‌گیری

با بازاریابی دیجیتال، شرکت‌های بزرگ می‌توانند نتایج قابل‌اندازه‌گیری در زمان واقعی داشته باشند. آن‌ها می‌توانند اثربخشی کمپین را تجزیه‌وتحلیل کنند و بر این اساس نتایج آن، استراتژی‌هایی را تدوین کنند. امروزه اهمیت تجزیه‌وتحلیل داده‌ها برای ارزیابی اثربخشی و موفقیت کمپین‌ها اهمیت زیادی پیدا کرده است. درواقع اهمیت دیجیتال مارکتینگ به این واقعیت مربوط می‌شود که نتایج و معیارهای آن قابل‌اندازه‌گیری هستند.

6. افزایش ROI

با دیجیتال مارکتینگ، اگر کمپین‌ها در مسیر درست حرکت کنند، بازده شما می‌تواند به‌طور غیرمنتظره‌ای بالا باشد. شرکت‌ها می‌توانند با سرمایه‌گذاری در تبلیغات با افزایش نرخ تبدیل، درآمد خود را از رسانه‌های دیجیتال افزایش دهند.

7. حفظ مشتریان وفادار

یکی دیگر از اهداف اصلی دیجیتال مارکتینگ برای کسب‌وکارهای مختلف، جدا از افزایش فروش، اطمینان از وفاداری و رضایت مشتریان است. نحوه فعالیت شما در رسانه‌های اجتماعی و ایجاد رابطه صمیمانه با مشتریانتان، موجب نزدیکی و تعلق آن‌ها به شما می‌شود.

دلایل بالا نشان می‌دهند که چرا امروزه دیجیتال مارکتینگ تا این حد برای کسب‌وکارهای بزرگ و کوچک اهمیت پیداکرده است و چرا همه باید با انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال آشنا باشند.

دیجیتال مارکتینگ و انواع آن

دیجیتال مارکتینگ و انواع آن

دیجیتال مارکتینگ انواع مختلفی دارد. یکی از اشتباهاتی که بسیاری از برندها مرتکب می‌شوند این است که بدون توجه به ظرفیت هر نوع، همه‌چیز را در همه رسانه‌ها امتحان می‌کنند. درنتیجه، بااینکه تلاش بیشتری انجام می‌دهند و بودجه زیادی خرج می‌کنند، اما بازده مناسبی به دست نمی‌آوردند. در زیر انواع روش‌های بازاریابی دیجیتال آورده شده است که با شناخت آن‌ها، می‌توانید بهترین استراتژی را برای کسب‌وکار خود انتخاب کنید.

بهینه‌سازی موتور جستجو (سئو)

برای اغلب افراد جستجو در اینترنت، محبوب‌ترین شیوه کسب اطلاعات مختلف است. بنابراین، کسب‌وکارهایی که می‌خواهند در یک جستجو کشف و رتبه‌بندی شوند، باید بر روی سئو سایت خود سرمایه‌گذاری کنند. سئو عبارت است از بهینه‌سازی محتوا از طریق استفاده استراتژیک از کلمات کلیدی و رعایت الگوریتم‌های موتورهای جستجو به‌طوری‌که اطلاعات در حین جستجو نمایه شده و به مخاطبان مناسب نمایش داده شود.

درواقع گوگل و سایر موتورهای جستجو محتوا را از طریق استفاده از ربات‌ها فهرست می‌کنند. ربات‌ها در وب می‌خزند، شاخص محتوا را با استفاده از الگوریتم‌های مختلف ارزیابی می‌کنند و سپس ترتیب ظاهر شدن مطالب در نتایج جستجو را تعیین می‌کنند. سئو به‌عنوان یکی از کم‌ هزینه‌ترین شیوه‌های دیجیتال مارکتینگ، باعث هدایت ترافیک به وب‌سایت شما، افزایش آگاهی از برند و ایجاد سرنخ می‌شود.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا یک استراتژی برای هدف قرار دادن مخاطب موردنظر از طریق ایجاد محتوای مرتبط است. محتوا می‌تواند به شکل مقاله، ویدئو، پادکست‌ یا هر رسانه دیگری که برای جذب و حفظ مخاطب در نظر گرفته‌شده است، باشد.

بازاریابی محتوا تولید سرنخ را تسهیل می‌کند و به شرکت‌ها کمک می‌کند تا مفاهیم و چشم‌انداز محصول خود را به اشتراک بگذارند. بازاریابی محتوا همچنین روشی ارگانیک برای افزایش ترافیک از طریق ایجاد محتوای سئو پسند است که موجب شهرت برند هم می‌شود. تحقیقات نشان داده است شرکت‌هایی که وبلاگ دارند، 67 درصد بیشتر از سایر کسب‌وکارها سرنخ دریافت می‌کنند.

بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی

یکی از روش‌های ساده و مؤثر دیجیتال مارکتینگ که برای حفظ ارتباط با مشتریان فعلی و بالقوه به کار می‌رود، بازاریابی ایمیلی است. این شیوه را می‌توان به‌عنوان تبلیغی با بالاترین نرخ تبدیل تعبیر کرد که برای افزایش بازدیدکنندگان وب‌سایت طراحی‌شده است. بازاریابی ایمیلی یعنی ایمیل‌های انبوهی که برای مخاطبان خاص ارسال می‌شود. امروزه شرکت‌های موفق از ارسال ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده برای تبلیغ محتوا، تخفیف‌ها و رویدادها و همچنین هدایت افراد به سمت وب‌سایت خود استفاده می‌کنند.

بازاریابی رسانه‌های اجتماعی

در این شیوه دیجیتال مارکتینگ، شرکت‌ها محصولات یا خدمات خود را از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی تبلیغ می‌کنند. این شیوه ساده‌ترین و کارآمدترین روش ارتباطی با مخاطب هدف است. بیش از 4 میلیارد نفر در سراسر جهان از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند و این آمار قرار است تا سال 2027 تا نزدیک به شش میلیارد کاربر افزایش یابد. همچنین نظرسنجی انجام‌شده از بازاریابان مختلف از سراسر جهان در سال 2021، نشان داد که در حال حاضر رسانه‌های اجتماعی به‌عنوان دومین کانال مهم بازاریابی در نظر گرفته می‌شوند. بنابراین کسب‌وکارها باید استراتژی مناسبی برای استفاده از این پلتفرم‌ها داشته باشند تا بتوانند کاربران مختلف را با کسب‌وکار خود درگیر کنند.

پرداخت به ازای کلیک

پرداخت برای هر کلیک

یکی دیگر از روش‌های مهم در دیجیتال مارکتینگ، «پرداخت به‌ازای کلیک» است. این شیوه به‌سرعت می‌تواند وب‌سایت شما را در صدر نتایج جستجو قرار دهد و یک‌راه عالی برای هدایت ترافیک به سمت وب‌سایت است. در این شیوه تبلیغ‌کنندگان باید هر بار که روی تبلیغاتشان کلیک می‌شود مبلغ مشخصی را به‌عنوان هزینه پرداخت کنند. نام «پرداخت به ازای کلیک» هم از همین فرآیند گرفته‌شده است. پلتفرم‌هایی که این تسهیلات را برای تبلیغات ارائه می‌دهند عبارتند از Google Ads، Facebook Ads و Twitter Ads. همچنین از این روش در دیجیتال مارکتینگ، به‌عنوان روشی برای خرید بازدیدکنندگان وب‌سایت یاد می‌شود.

بازاریابی موبایلی

بازاریابی موبایلی شاخه‌ای از دیجیتال مارکتینگ است که بر دستیابی و جذب مشتریان از طریق دستگاه‌های تلفن همراه تمرکز دارد. این روش بازاریابی دیجیتال، به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا از طریق کانال‌های مختلف ازجمله پیام کوتاه و رسانه‌های اجتماعی به مخاطبان هدف خود دست پیدا کنند. علاوه بر این، بازاریابی موبایلی یک‌ راه مقرون‌به‌صرفه برای دستیابی به مشتریان بالقوه است و برای شروع به بودجه زیادی نیاز ندارد.

بازاریابی وابسته و اینفلوئنسر مارکتینگ

بازاریابی وابسته به تبلیغ یک محصول توسط شخص ثالث در ازای دریافت کمیسیون برای هر تراکنش گفته می‌شود. در این روش کسب‌وکارها از نفوذ یک فرد دیگر برای تبلیغ محصول یا خدمات خود استفاده می‌کنند. درواقع ازآنجایی‌که اینفلوئنسرهای رسانه‌های اجتماعی تأثیر زیادی بر نظرات طرفداران خود دارند، شرکت‌ها با تبلیغات محصولات خود از طریق آن‌ها به سود قابل‌توجهی دست پیدا می‌کنند. همچنین اینفلوئنسرها هم باتوجه به میزان مشتری‌ای که جذب می‌کنند، کمیسیون می‌گیرند.

بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدیویی

بازاریابی ویدئویی اصطلاحی است که برای توصیف فرآیند ایجاد و تبلیغ ویدیوها برای بازاریابی یک محصول، خدمات یا نام تجاری استفاده می‌شود. اهداف اصلی بازاریابی ویدئویی افزایش آگاهی از محصول یا خدمات، ایجاد وفاداری به برند و تولید سرنخ است. کسب‌وکارها برای ایجاد ویدئو هم می‌توانند یک تیم داخلی را استخدام کنند و هم می‌توانند پروژه خود را به فریلنسرها بسپارند. نکته مهم بعد از ایجاد ویدئو، استفاده از کانال‌های مناسب برای پخش و تبلیغ آن است. بازاریابی ویدئویی  یکی از مؤثرترین روش‌های جذب مشتریان بالقوه در دیجیتال مارکتینگ است. ایجاد ویدئوهای جذاب، به کسب‌وکارها کمک می‌کند به اهداف بازاریابی خود دست یابند و سود نهایی خود را افزایش دهند.

چگونه بازاریابی دیجیتال را انجام دهیم؟

با استفاده از دیجیتال مارکتینگ، کسب‌وکارها می‌توانند مخاطبان بیشتری را جذب کنند و شانس موفقیت خود را افزایش دهند. بسیاری از مشتریان تمایل به خرید محصولات یا خدمات از شرکت‌هایی دارند که می‌توانند آن‌ها را به‌صورت آنلاین پیدا کنند. بهتر است نکات ساده زیر را برای موفقیت بازاریابی دیجیتال خود، در نظر داشته باشید.

انتخاب پلتفرم مناسب: وقتی صحبت از دیجیتال مارکتینگ می‌شود، باید پلتفرمی را انتخاب کنید که در بین مخاطبان هدف شما محبوبیت بیشتری دارد. برای مثال، اگر مردم عادی را هدف قرار داده‌اید، اینستاگرام انتخاب خوبی خواهد بود و اگر کسب‌وکارها هدف شما هستند، لینکدین انتخاب بهتری است.

ارسال محتوای باکیفیت: هنگامی‌که پلتفرم خود را انتخاب کردید، مهم است که شروع به ارسال محتوای با کیفیت کنید. محتوای شما باید مرتبط با صنعت و مخاطبان شما باشند و لحنی جذاب داشته باشند.

ثابت‌قدم باشید: ثبات کلید موفقیت استراتژی‌ شما در رسانه‌های اجتماعی است. بهتر است به‌طور منظم پست بگذارید و به نظرات و پیام‌های مخاطبانتان به‌سرعت پاسخ می‌دهید. اگر ثابت‌قدم باشید، مردم به شما اعتماد بیشتری خواهند داشت.

بر فعالیت خود نظارت کنید: تعریف مدیریت در دیجیتال مارکتینگ به فرآیند نظارت بر تلاش‌های بازاریابی آنلاین یک شرکت اشاره دارد. بنابراین مهم است که فعالیت رسانه‌های اجتماعی خود را زیر نظر داشته باشید و پیشرفت خود را پیگیری کنید. این به شما کمک می‌کند ببینید چه چیزی کار می‌کند و چه چیزی خوب نیست و نیاز به تغییر دارد.


سوالات متداول :

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یعنی بازاریابی برای جذب مشتری از طریق وب‌سایت‌ها، دستگاه‌های تلفن همراه و پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی.

انواع بازاریابی دیجیتال چه هستند؟

بهینه‌سازی موتورهای جستجو، پرداخت به ازای کلیک، بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا، بازاریابی ایمیلی، بازاریابی موبایلی و بازاریابی وابسته مهم‌ترین روش‌های دیجیتال مارکتینگ هستند.

مزایای دیجیتال مارکتینگ چیست؟

با دیجیتال مارکتینگ می‌توانید مشتریان بالقوه‌ای  که احتمال خرید محصول یا خدمات شما را دارند، هدف قرار دهید. این شیوه بازاریابی مقرون‌به‌صرفه است و به ایجاد آگاهی از برند کمک می‌کند.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.