رفتن به محتوا

فرهنگ استارت آپی (بررسی معایب و مزایا)

خانه » وبلاگ » فرهنگ استارت آپی (بررسی معایب و مزایا)
فرهنگ استارتاپی (بررسی معایب و مزایا)

کلمه استارت آپ تصویر یک محیط کاری سریع، پرانرژی و در‌ عین ‌حال آزاد با حداقل محدودیت‌ها و مزایای فراوان را تداعی می‌کند. فرهنگ استارت آپی به این تصویر پویا از خود افتخار می‌کند. کارآفرینان در فرهنگ استارت آپی می‌خواهند با منابع محدود خود، به‌سرعت رشد کنند و تکامل یابند. آن‌ها به ایده‌های خود ایمان دارند و یک فرهنگ کاری فعال را شکل می‌دهند که در آن همه برای تحقق اهدافی یکسان تلاش می‌کنند.

محیطی که در آن، انگیزه، نوآوری و خلاقیت حرف اول را می‌زند و تمامی افرادی که واقعاً به شرکت و محصول آن اهمیت می‌دهند، کنار هم جمع شده‌اند. بااین‌حال در این فضا تمرکز همیشه بر انجام کارهاست و از‌آنجایی‌که مشخصه اکثر استارت‌آپ‌ها فناوری است، هدف این است که همه چیز را با بیشترین سرعت ممکن انجام دهند.

اما امتیازات و سرعت باعث ایجاد فرهنگ نمی‌شود. اکثر بنیانگذاران استارت آپ به‌شدت تحت تأثیر شرکت‌های فناوری موفقی مانند گوگل، متا و نتفلیکس هستند و آرزو می‌کنند فرهنگ این شرکت‌ها در استارتاپ های خودشان منعکس شود. نتیجه؟ ترکیبی از ارزش‌های قرضی که اغلب با فرهنگ اشتباه گرفته می‌شوند. ایجاد «فرهنگ استارت ‌آپ» با نکات مثبت و منفی مختلفی همراه است. در ادامه با بررسی معایب و مزایای فرهنگ استارت آپی با ما همراه شوید.

فرهنگ استارت آپی چیست؟

فرهنگ استارت آپی چیست؟

فرهنگ استارت آپی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها و اصولی است که نحوه رفتار کارکنان را در محیط کار توصیف می‌کند. این فرهنگ شامل باورها، الگوهای رفتاری، سیاست‌های شرکت، آداب و رسوم و قوانین مکتوب و نانوشته‎ای است که یک محیط اجتماعی و روانی منحصر‌به‌فرد را تشکیل می‌دهد. فرهنگ استارت آپی به کارمند کمک می‌کند تا در اکوسیستم شرکت جا بیفتد و روابطی حرفه‌ای با دیگران را بدون به‌خطر‌انداختن فردیت آن‌ها ایجاد کند.

در واقع فرهنگ استارت آپی  نوعی نسبتاً جدید از فرهنگ کاری است که باورها و ارزش‌های یک شرکت را نشان می‌دهد. نحوه تعامل کارکنان با یکدیگر، نحوه برخورد تیم فروش با مشتریان و نحوه در نظر گرفتن تبلیغات و غیره همه از فرهنگ استارت آپی یک شرکت الگو برداری می‌کنند.

گاهی مردم «فرهنگ استارت ‌آپ» را با «مزایای استارت‌آپی» اشتباه می‌گیرند. میز بیلیارد، غذای رایگان و یک دستگاه اسپرسوساز مزایای یک شرکت هستند، درحالی‌که «فرهنگ» مجموعه ارزش‌هایی است که بنیان‌گذاران و تیم‌های رهبری ارشد باید تعریف و تنظیم کنند و آن را نشان دهند. یک شرکت می‌تواند دارای امتیازات عالی و فرهنگ ناکارآمد باشد. در ادامه ابتدا مزایا و سپس معایب فرهنگ استارت آپی را بررسی خواهیم کرد.

فرهنگ استارت آپی چه مزایایی دارد؟

فرهنگ استارت آپی چه مزایایی دارد

فرهنگ استارت آپی در نحوه کار، رفتار و تصمیم‌گیری همه افراد در یک سازمان نشان داده می‌شود. بنابراین مهم این است که از همان ابتدا به فرهنگ سازمانی توجه و پایه درستی برای آن گذاشته شود و همه اعضای تیم مؤسس با آن همسو باشند. در شکل‌گیری فرهنگ استارت آپی، اینکه هدف یک سازمان چیست و از چه برنامه‌ای برای برآوردن نیازهای فردی پیروی می‌کند، نقش مهمی دارند. بااین‌حال، حتی اگر فرهنگ سازمانی از شرکتی به شرکت دیگر متفاوت باشد، زمانی که به‌خوبی تثبیت شده باشد، دارای طیفی مشخص از مزایا است که مشخص‌ترین‌ آنها عبارتند از:

استخدام روان و کارآمد کارکنان

فرهنگ استارت آپی در شروع برای جذب نیروهای خود، به‌سراغ افرادی می‌رود که با آن تیم هم‌سو هستند و از ارزشی که استارت آپ ایجاد می‌کند، حمایت می‌کنند. کارمندانی که احساس می‌کنند با ارزش‌های محل کار خود همسو هستند، بهترین کار خود را انجام می‌دهند و موقعیتی برد-برد هم برای کارمند و هم برای کارفرما ایجاد می‌شود.

همراه شدن سریع کارکنان جدید

همراه شدن سریع کارکنان جدید

وقتی استخدام‌شدگان بدانند زندگی روزمره اداری چیست و شرکت چه ایدئولوژی‌ و ارزش‌هایی دارد، سریع‌تر با محیط جدید هماهنگ می‌شوند، چیزی‌که می‌تواند زمینه ایجاد یک رابطه کاری طولانی و سازنده را فراهم کند. فرهنگ استارت آپی به کارکنان کمک می‌کند تا در محیط جدید خود احساس راحتی داشته باشند، سریع‌تر به بهره‌وری برسند و به یک بازیکن تاثیرگذار در تیم خود تبدیل شوند.

حفظ طولانی مدت بهترین کارکنان

فرهنگ استارت آپی قوی به شرکت‌ها کمک می‌کند تا از جابجایی بهترین کارمندان خود جلوگیری کنند و آن‌ها را حفظ کنند. معمولاً  افرادی که در شغل خود بهترین هستند و ارزش مهارت‌های خود را می‌دانند، زمانی که احساس می‌کنند ضعیف شده‌اند و زحمتشان دیده نمی‌شود، محیط کاری خود را ترک می‌کنند. از سوی دیگر، فرهنگ سالم استارت آپی، یک فرهنگ با عملکرد بالا ایجاد می‌کند و کار افراد درون شرکت را تقویت می‌کند. چیزی که باعث تجربه مثبت کارکنان می‌شود.

ایجاد سطح بالایی از بهره وری در کار

فرهنگ استارت‌ آپی قوی مانند کاتالیزوری برای بهره‌وری بهتر است. فرهنگ خوب، بهینگی کار تیمی را افزایش می‌دهد، احساس رضایت بالایی ایجاد می‌کند و عملکرد را در سطوح مختلف افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان داده است کارمندان راضی 12 درصد بازدهی بیشتری دارند، درحالی‌که کارمندان ناراضی 10 درصد بازدهی کمتری از خود نشان می‌دهند .

افزایش حس وفاداری کارکنان نسبت به استارت آپ

وقتی یک کارمند در محل کار احساس راحتی و ارزش می‌کند، قدردانی او نسبت به کارش افزایش پیدا می‌کند. چیزی‌که منجر به ایجاد سطح بالایی از فداکاری و وفاداری به سازمان می‌شود.

فراهم بودن فرصت‌های توسعه شخصی

فراهم بودن فرصت‌های توسعه شخصی

در یک فرهنگ استارت آپی الهام بخش، مسیر توسعه شغلی برای افراد فراهم است. مدیریت کارآفرینی صحیح، کارکنان را به‌سمت بهترشدن و پیشرفت می‌برد. براساس نتایج یک مطالعه، تقریباً 40 درصد از کارمندان، دلیل استعفای خود را کمبود فرصت‌های پیشرفت عنوان کردند.

افزایش شهرت استارت آپ و افزایش رضایت مشتری

فرهنگ استارت آپی که به‌خوبی تعریف شده باشد تلاش دارد تا رضایت کارمندان، سرمایه‌گذاران و مشتریان را برآورده کند. چیزی‌که به ایجاد شهرت شما کمک می‌کند و باعث افزایش اعتماد به شما در داخل و خارج شرکت می‌شود. از طرفی وقتی اعضای یک تیم به کاری که می‌کنند اعتقاد داشته باشند، متحدتر می‌شوند. درنتیجه انتقال پیام برند و ارائه خدمات شرکت سریع‌تر و آسان‌تر انجام می‌شود. چیزی که رضایت مشتری و جذب سرنخ‌های بیشتر را در پی خواهد داشت.

رشد درآمد و افزایش طول عمر شرکت

رشد درآمد و افزایش طول عمر شرکت

شهرت خوب، خدمات عالی به مشتریان، کارکنان راضی و دیگر موارد عنوان‌شده که همه از یک فرهنگ استارت آپی خوب ایجاد می‌شوند، درنهایت منجر به رشد درآمد می‌شود. رشد درآمد و شهرت خوب، ثبات و تعهد به برند را به وجود می‌آورند، دو فاکتوری که از فاکتورهای حیاتی طولانی‌تر کردن عمر سازمان به‌شمار می‌آیند. بنابراین می‌توان فرهنگ استارت آپی خوب را از مهمترین عوامل موفقیت استارت آپ ها دانست. در همین راستا خانواده ایزو با معرفی ایزو 56000 دستورالعمل‌هایی مشخص و کارآمد را برای کمک به تداوم کار کسب‌وکارها در شرایط گوناگون ایجاد کرده است.

فرهنگ استارت آپی چه معایبی دارد؟

فرهنگ استارت آپی چه معایبی دارد

فرهنگ استارت آپی به‌دلیل ماهیت پر فشار محل کار می‌تواند بد باشد. محصولات و خدمات با عجله وارد بازار می‌شوند، پول نقد کمیاب است و شما همیشه منتظر چیزهای بزرگ بعدی هستید. رقابت از سوی سازمان‌های بزرگ‌تر می‌تواند شدید باشد و در چنین شرایطی فقدان ساختار سازمانی گاهی اوقات کار را دشوار می‌کند. هر یک از این موارد می‌تواند استرسی زیاد به محل کار وارد کند و در طولانی مدت موجب نارضایتی کارکنان بشود. در ادامه برخی از معایب فرهنگ استارت آپی بد را خواهید دید که می‌تواند از مهم‌ترین علل شکست استارت آپ ها به شمار بیاید.

شما توسط افرادی که «بله» می‌گویند احاطه شده‌اید

شما توسط افرادی که «بله» می‌گویند احاطه شده‌اید

آیا داستان «لباس جدید امپراطور» را به خاطر دارید؟ این دقیقاً همان چیزی است که برای رهبرانی که با کارمندان «بله گو» احاطه شده‌اند، اتفاق می‌افتد. درواقع اگر فرهنگ استارت آپی شما خطوط ارتباطی ضعیفی داشته باشد، کارمندان منفعلانه تنها وظایفی را که به آن‌ها محول شده است، انجام می‌دهند. جامعه‌ای که به هر دلیلی مردم را از حرف‌زدن منصرف کند، در نهایت شکست خواهد خورد. درواقع همکاری نوآورانه بدون طیفی از دیدگاه‌ها غیرممکن است.

شما به‌اندازه مجموع شخصیت‌ها، دیدگاه‌ها، ایده‌ها، تجربیات و خلاقیت‌های متنوع افراد شرکتتان ثروتمند هستید. اگر آنها دیدگاه‌های متمایز خود را به اشتراک نمی‌گذارند چون مدیر نمی‌تواند نه بشنود، شما چیزهای زیادی را از دست خواهید داد.

ابهام در شرح شغلی و ارزش‌های استارت آپ

همان‌طور که می‌دانید، در فرهنگ استارت آپی افراد علاوه بر شغل تخصصی خود، باید با بقیه افراد هم در انجام کارها همفکری و همراهی کنند. درواقع استارت‌آپ‌ها به یک تلاش جمعی و روحیه تیمی نیاز دارند که در آن همه برای انجام هر کاری نوعی وظیفه عمومی را بر عهده می‌گیرند. اگر کارمندان ندانند که دقیقا از آنها چه انتظاری می‌رود یا مزد کارهای اضافه‌ای که طی ماه گذشته انجام داده‌اند، چگونه قرار است داده ‌شود، ممکن است سرخورده شوند. همچنین ابهام موجود در فرهنگ استارت آپی شما می‌تواند تصویر یک شرکت سازماندهی‌نشده و شلخته را ایجاد کند.

همچنین ابهام در فرهنگ بد سازمانی ممکن است این احساس را در کارمندان ایجاد کند که سیاست‌های اعلام شده با آنچه که درواقع اتفاق می‌افتد در تضاد هستند. به‌عنوان‌مثال، سیاست‌های محل کار ممکن است بیان کند که مدیریت از تعادل سالم بین کار و زندگی پشتیبانی می‌کند، اما در عمل آن‌ها به افرادی ارتقای شغلی می‌دهند که ساعت‌های طولانی بدون شکایت، کار می‌کنند.

اضافه کاری زیاد افراد

اضافه کاری زیاد افراد

یکی از معایب کار در استارتاپ این است که موانع بین زندگی تجاری و شخصی در آن‌ها کمرنگ است، چیزی که باعث افزایش زمان کاری کارکنان می‌شود. این مسئله آنقدر در محیط‌های استارتاپی فراگیر شده است که اخیرا به‌عنوان یک هنجار در نظر گرفته می‌شود.

ازآنجایی‌که اغلب استارت آپ ها در حال رشد هستند، ممکن است در طول مسیر باگ‌ها و خرابی‌های مختلفی را تجربه کنند. در این شرایط این کارمندان هستند که باید با کار زیاد مشکل تجربه کم یا سازماندهی ضعیف استارت آپ را حل کنند. برای مثال در این شرکت‌ها زیاد می‌شنوید که پروژه در بخش ایکس درست پیش نرفته است و بیایید با طوفان فکری کار را جمع کنیم یا مشتری یک مهلت کوتاه داده است و اولویت را به انجام کار او اختصاص دهید و بسیاری موارد دیگر این چنینی.

تمام این مسائل که از فرهنگ بد استارت آپی نشات می‌گیرند، تعادل کار و زندگی افراد را به هم می‌زند. افراد زمان کافی برای استراحت فیزیکی و ذهنی ندارند، آنها خسته به سر کار می آیند و درنهایت ممکن است دچار فرسودگی شغلی و حتی مشکلات جدی جسمانی بشوند.


سوالات متداول

فرهنگ استارت آپی چیست؟

فرهنگ استارت آپی شامل باورها، الگوهای رفتاری، سیاست‌های شرکت، آداب و رسوم و قوانین مکتوب و نانوشته‎ای است که نحوه رفتار کارکنان در محیط کار را توصیف می‌کند.

مزایای  فرهنگ استارت آپی چیست؟

در فرهنگ استارت آپی خوب، فرصت‌های بیشتری نسبت به شرکت‌های قدیمی‌تر وجود دارد و ساعت‌های کار انعطاف پذیر هستند و همین موجب افزایش رضایت شغلی می‌شود.

معایب کار در یک استارتاپ چیست؟

از مهم‌ترین معایب کار برای یک استارتاپ می‌توان به مواردی مانند عدم شرح شغلی مشخص، حجم کاری سنگین و ساعت‌های طولانی کار اشاره کرد.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.