رفتن به محتوا

ممیزی سیستم های مدیریتی

خانه » وبلاگ » ممیزی سیستم های مدیریتی

ممیزی سیستم های مدیریتی (ممیز خود را ممیزی کنید) :شرکت X در زمینه پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی به صورت EPC فعالیت می کند.
هنگام ممیزی سوابق ارزیابی تامین کنندگان ، ممیز مشاهده می کند که ارزیابی اولیه و ارزیابی عملکرد دوره ای با استفاده از پارامترهای مشابه انجام شده است .
ممیزی سیستم های مدیریتی

نظر ممیز حرفه ای : ( خانم ممیزی راد ) :

استاندارد سیستم مدیریت کیفیت جهت نظارت و کنترل بر تامین کننده الزام نموده که تامین کنندگان در مراحل مختلف بر پایه توانایی هایشان باید مورد ارزیابی قرار گیرند.

چون شرکت در مرحله انتخاب تامین کننده ، پارامترهای مناسبی را جهت ارزیابی در نظر گرفته و فقط در تعیین پارامترهای مرحله ارزیابی عملکرد ، اشتباه داشته ، بنابراین جهت اصلاح پارامترهای این مرحله یک توصیه ثبت می شود.

ممیزی سیستم های مدیریتی

نظر ممیز غیر حرفه ای : ( آقای آشفته ):

این مورد از نظر من یک عدم انطباق جزئی می باشد.
ممیزی شونده : آقای آشفته طبق استاندارد این موضوع طرح ریزی و اجرا شده . بنابراین نمی تواند عدم انطباق باشد.
آقای آشفته : چون پارامترها به اشتباه تعیین شده ، من فرض می کنم که اصلا وجود ندارد .
ممیزی شونده : برخی از پارامترهای ارزیابی عملکرد و ارزیابی اولیه ، دقیقا مشابه هم هستند. مانند کیفیت ، قیمت ، رعایت استانداردها ، تحویل به موقع و ….

بنابراین نمی شود فرض کرد که اصلا وجود ندارد .

آیا این نظر شخصی شماست یا الزامات استاندارده؟

نتیجه گیری :

ممیز حرفه ای با در نظر گرفتن فرصت بهبود سیستم های مدیریتی ، یک توصیه ثبت کرده ولی ممیز غیر حرفه ای بدون در نظر گرفتن توضیحات ممیزی شونده ، بند ۸-۴ استاندارد را به اشتباه تفسیر شخصی کرده است.

پس ممیزی خانم ممیزی راد بر اساس معیارهای ممیزی به صورت حرفه ای انجام شده است.
https://www.instagram.com/tv/CEznoobDHn8/?igshid=10pfvt48fsix8

شعار ثابت هفته : با استفاده از تجارب QCB ITALIA ، ممیز حرفه ای شوید.

ممیزی سیستم های مدیریتی

راهکارهای ایجاد ارزش افزوده از طریق :

ممیزی داخلی :

تعلیم و تربیت پرسنل سازمان به عنوان ممیز داخلی
برنامه ریزی ، آماده سازی ، اجرا و پیگیری اثربخش ممیزی های داخلی

ممیزی خارجی :

تمرکز بر ارزیابی و انتخاب CB های معتبر
نظارت بر نحوه ممیزی حرفه ای CB منتخب
چگونگی اجرای راهکارهای ایجاد ارزش افزوده از طریق :

ممیزی داخلی :

استفاده از خدمات تخصصی و آموزش های کاربردی
تعلیم کاربردی و عملی ممیزی ، از طریق حضور ممیزان حرفه ای خارجی در ممیزی های داخلی

ممیزی خارجی :

بررسی سوابق اعتباربخشی AB ، CB و نمایندگی CB از طریق :
اعتبار عضویت AB در سایت رسمی IAF
اعتباربخشی CB در سایت رسمی AB
اعتباربخشی نمایندگی CB در ایران و تاییدیه AB در سایت رسمی CB
هدف از ممیزی سیستم های مدیریتی چیست؟
با توجه به نوع ممیزی ، اهداف هر ممیزی به شرح ذیل می باشد:

ممیزی داخلی :

شناسایی نقاط ضعف و قوت سازمان
تعیین میزان انحراف از معیارهای استاندارد
ارزیابی کلی سیستم قبل از ممیزی خارجی
ممیزی داخلی توسط پرسنل تائید صلاحیت شده سازمان انجام می شود.

ممیزی خارجی :

1-تعیین میزان انطباق با الزامات استاندارد درخواست شده
۲-ایجاد ارزش افزوده و کمک به بهبود در سازمان
۳- ثبت و صدور گواهی نامه
ممیزی خارجی باید توسط CB های معتبر و مورد تائید صورت پذیرد.
شعار ثابت هفته : با استفاده از تجارب QCB ITALIA ، ممیز حرفه ای شوید.

CB های معتبر را چگونه بشناسیم:

۱-دارای شخصیت حقوقی هستند.
۲- سیستم ISO/IEC 17021 را پیاده سازی و اجرا نموده اند.
۳- توسط یک AB ارزیابی و تایید صلاحیت دریافت نموده اند.
۴- قابلیت ردیابی سوابق اعتباربخشی آن ها در سایت AB و IAF
۵- دارای تیم ممیزی حرفه ای با سابقه کار مرتبط می باشند.
چگونه صلاحیت ممیز حرفه ای تایید می گردد ؟
داشتن تحصیلات مناسب و تجربه مرتبط کاری
اخذ گواهینامه بین المللی سرممیزی
حضور در چند جلسه ممیزی خارجی به عنوان کارآموز
گذراندن مراحل تائید صلاحیت ممیز بر اساس الزامات AB و IAF
دریافت تائیدیه سرممیز در اولین جلسه ممیزی مبنی بر داشتن تخصص مناسب و مهارت های ممیزی

گروه آموزش کیوسی‌بی

گروه آموزش کیوسی‌بی

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.