رفتن به محتوا

بهترین روش‌های قدردانی از کارکنان | یک راهنمای گام به گام برای تشویق کارکنان

خانه » وبلاگ » بهترین روش‌های قدردانی از کارکنان | یک راهنمای گام به گام برای تشویق کارکنان
بهترین روش‌های قدردانی از کارکنان | یک راهنمای گام به گام برای تشویق کارکنان

امروزه، حفظ سرمایه‌های انسانی یکی از مهم‌ترین اهداف شرکت‌ها است. در تعریف مدیریت منابع انسانی، اهمیت منابع انسانی به خوبی ذکر شده است؛ بهره‌مندی از مهارت و تخصص کارکنان، می‌تواند تاثیر زیادی روی افزایش سود کسب‌وکار داشته باشد. تجربه ثابت کرده است که موفقیت کسب‌وکار رابطه مستقیمی با کارکنان سازمان دارد و یکی از روش‌های تاثیرگذار روی عملکرد نیروهای انسانی، قدردانی از کارکنان برای کارهایی است که انجام می‌دهند. اگر به دنبال افزایش تعامل، رضایت، عملکرد شغلی، شادی و وفاداری در بین کارمندان خود هستید، قدردانی ساده‌ترین، ارزان‌ترین و اثرگذارترین راه حلی است که به شما پیشنهاد می‌کنیم.

قدردانی از کارکنان یکی از مباحثی است که اغلب نادیده گرفته می‌شود، همه به‌خوبی می‌دانیم که قدردانی از کارکنان چیز خوبی است، اما چقدر از آن غافل هستیم؟ شما در زمینه قدردانی از کارکنان در کجای مسیر هستید؟ آیا هرآنچه برای پرورش یک نیروی کاری متعهد و باانگیزه لازم است فراهم کرده‌اید؟ در این مقاله از کیو سی بی شما را با مفهوم تشویق کارکنان، روش های قدردانی از کارکنان و چند نمونه متن قدردانی از کارکنان آشنا خواهیم کرد.

مفهوم قدردانی از کارکنان

مفهوم قدردانی از کارکنان

قدردانی از کارمندان، عمل ساده‌ای است که به خاطر مشارکت کارکنان در کسب‌وکار انجام می‌شود و نشان‌دهنده توجه و احترام افراد به یکدیگر است. عمل به رسمیت شناختن و پاداش دادن به تلاش‌ها و مشارکت‌های کارکنان در محل کار، قدردانی نامیده می‌شود که ممکن است از طریق کانال‌های رسمی و غیررسمی صورت بگیرد. به بیان ساده‌تر، قدردانی از کارکنان تلاشی است که یک شرکت برای شناسایی و توجه به مشارکت مستقیم و غیرمستقیم کارکنان خود انجام می‌دهد و نشان‌دهنده درک صاحبین کسب‌وکار نسبت به ارزش عملکرد و فعالیت‌های کارکنان است. قدردانی در سازمان اشکال مختلفی دارد. گاهی حتی گفتن یک «متشکرم» ساده، یکی از ساده‌ترین اشکال تشویق کارکنان است. تشویق و توجه به کارکنان آنقدر مهم است که روز اولین جمعه ماه مارس، به عنوان روز قدردانی از کارمندان نام‌گذاری شده است.

قدردانی از کارکنان را می‌توان بر اساس سه پارامتر اصلی، به دسته‌بندی زیر تقسیم کرد:

چه کسی قدردانی می‌کند؟قدردانی همتا به همتا: در این حالت، کارکنان از همکاران خود در تیم یا واحدهای مختلف قدردانی می‌کنند.قدردانی مدیر: در این بخش‌بندی، مدیران اعضای سازمان را مورد تشویق و قدردانی قرار می‌دهند.
بابت چه مواردی قدردانی انجام می‌گیرد؟قدردانی بر اساس یک دستاورد: در این حالت، قدردانی به خاطر یک دستاورد یا اتفاق خاص مانند دستیابی به هدف فروش صورت می‌گیرد.قدردانی عادی: از کارکنان می‌توان بابت انجام درست کارهای روزانه و تلاش برای پیگیری امور قدردانی کرد.
نحوه قدردانی چگونه است؟قدردانی رسمی: یکی از رایج‌ترین روش‌های قدردانی از کارکنان است که در آن از طریق مراسم، ایمیل و… از کارکنان تشکر می‌شود و گاهی با پاداش همراه است.قدردانی غیررسمی: قدردانی غیررسمی ممکن است یک تشکر ساده، یک یادداشت کوتاه و… باشد که تاثیر زیادی روی انگیزه کارکنان دارد.

چرا قدردانی از کارکنان مهم است؟

چرا قدردانی از کارکنان مهم است؟

شاید در گذشته اعتقاد مدیران نسبت به توجه و قدردانی از کارکنان محدود بود، اما امروزه اکثریت در این امر توافق دارند که شناخت، قدردانی و تشکر باعث ایجاد اعتماد می‌شود. حدود 66 درصد از کارکنان، هنگامی‌که مورد قدردانی قرار می‌گیرند احساس اعتماد بیشتری برای انجام بهتر کارها تجربه می‌کنند. افزایش اعتماد به سازمان و بین اعضای تیم، عامل کلیدی در تشکیل یک محیط کاری سالم، پویا و خلاق است. علاوه‌براین، هنگام ابراز قدردانی، تغییرات مهمی در مغز اتفاق می‌افتد که موجب کاهش استرس، کاهش احساسات منفی و بهبود توانایی تصمیم‌گیری می‌شود.

تاثیر قدردانی از کارکنان

  • ایجاد فرهنگ سازمانی قوی: قدردانی از کارکنان باعث می‌شود که تمایل بیشتری نسبت به روابط بین‌فردی ایجاد شود که تاثیر مستقیمی روی پویایی تیم و عملکرد آن خواهد داشت. تشویق کارکنان موجب ایجاد فرهنگ سازمانی سرشار از انگیزه، همدلی و انرژی می‌شود و مزایای قابل‌توجهی برای شما و تیمتان به ارمغان خواهد داشت چراکه ارزش‌های سازمان هم‌جهت با ارزش‌های فردی قرار می‌گیرند.
  • افزایش روحیه کارکنان: حفظ سطح روحیه کارکنان یکی از اهداف مهم تیم‌های چابک و فعال است. زمانی‌که شما از کارکنان بابت تلاش‌هایشان در محیط کار تشکر می‌کنید، احساس ارزشمند بودن می‌کنند و مسئولیت‌های خود را قابل‌توجه می‌بینند.
  • ایجاد محیط کاری مثبت: زمانی‌که فرهنگ شناخت و قدردانی در سراسر محل کار ترویج پیدا می‌کند، به‌راحتی شاهد یک محیط کار مثبت خواهید بود که همه برای دستیابی به اهداف سازمان تلاش میکند.
  • افزایش مشارکت کارکنان: بر اساس بررسی‌های انجام‌شده، کسب‌وکارهایی که کارمندان متعهد دارند، 17 درصد بهره‌وری بیشتر و 21 درصد سود بیشتری نسبت به شرکت‌هایی با کارکنان ناامید و بی‌انگیزه دارند. به همین دلیل تشویق کارکنان و مشارکت آن‌ها برای موفقیت کسب‌وکار امری ضروری است.
  • بهبود عملکرد: قدردانی از کارمندان باعث می‌شود که عملکرد بهتری نسبت به شرح وظایف کارکنان که از قبل تعریف شده است، داشته باشند.
  • حفظ کارکنان و کاهش گردش مالی: قدردانی و توجه به کارکنان، حدود 41 درصد میزان غیبت آن‌ها را در محیط کار کاهش می‌دهد. طبق مطالعات انجام شده، درصد زیادی از کارکنان، شغل خود را به خاطر عدم‌قدردانی ترک می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهید جابه‌جایی کارکنان و هزینه‌های مربوط به جابه‌جایی را کاهش دهید، باید بابت تلاش‌ها و مشارکت کارکنان از آن‌ها قدردانی کنید.
  • تبدیل کارکنان به حامیان برند: کارمندان باانگیزه، تجربیات خوب خود را با اطرافیان خود به اشتراک خواهند گذاشت و در نتیجه برند شما حامیان بیشتری به دست می‌آورد. زمانی‌که قدردانی از کارکنان به‌موقع و صادقانه انجام شود، کارمندان بهترین حامیان برند شما در خارج از محیط شرکت خواهند بود.

روش های قدردانی از کارکنان

روش های قدردانی از کارکنان

شاید با خودتان فکر کنید که تنها راه قدردانی از کارکنان این است که بابت تلاش‌هایشان از آن‌ها تشکر کنیم اما همیشه این‌طور نیست. هر شرکتی باید دیدگاه بازتری نسبت به این موضوع داشته باشد و با توجه به مدل شایستگی کارکنان، از استراتژی‌های درستی برای تبدیل قدردانی به یک عادت و بخشی از فرهنگ سازمان استفاده کند. در این بخش ایده‌های مختلفی برای جبران خدمت و قدردانی از کارکنان به شما پیشنهاد می‌دهیم که می‌توانید برای شروع از این موارد استفاده کنید:

1.بازی‌سازی

 Gamification یا بازی‌سازی یکی از راه‌های تقویت انگیزه و پاداش است که در دوره مدیریت منابع انسانی به آن اشاره می‌شود. مدیریت منابع انسانی باید گیمیفیکیشن را در همه سطوح و با هدف تعامل، آموزش و قدردانی از کارکنان اجرا کند. این کار به کارکنان نشان می‌دهد که سازمان بابت کاری که انجام می‌دهند، قدردان است و به پیشرفت آن‌ها کمک می‌کند.

2.تلاش برای توسعه و رشد کارکنان

اگر سازمان نسبت به فراهم کردن فرصت‌های رشد و توسعه کارکنان اقدام کند، همه احساس احترام و قدردانی بیشتری تجربه خواهند کرد. این فرصت‌سازی، کارکنان را نسبت به سازمان وفادار کرده و کمک می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند.

3.پاداش بر اساس علایق شخصی

در کنار قدردانی‌های استاندارد عمومی، می‌توانید با شناخت بهتر کارکنان و علایق آن‌ها، پاداش‌هایی متناسب به شخصیتشان تعیین کنید.

4.ایجاد اعتماد

کارکنان را در کارهای کوچک مدیریت نکنید، این کار ممکن است آن‌ها را ناامید و بی‌انگیزه کند. ایجاد حس اعتماد در فضای کار باعث می‌شود که کارکنان مسئولیت بیشتری نسبت به کارشان داشته باشند و به این باور برسند که تلاش‌های مستلقشان پاداش خواهد داشت.

5.ایجاد روبط بین فردی از طریق قدردانی همتا به همتا

قدردانی همتا به همتا، روابط بین‌فردی را تقویت می‌کند و به شما اطمینان می‌دهد که کارکنان به‌خوبی با یکدیگر کنار می‌آیند. توجه کارکنان به همکاران هم‌سطح خود باعث می‌شود علاوه‌بر مدیران، منتظر بازخورد همکاران و اعضای تیم خود نیز باشند و عملکرد بهتری داشته باشند.

6.قدردانی از افرادی که فراتر از مسئولیت‌های خود عمل می‌کنند

کارمندانی که پا را فراتر از مسئولیت‌های خود می‌گذارند و برای به نتیجه رسیدن امور تلاش می‌کنند، همواره سزاوار قدردانی هستند. بهتر است برای تحقق این امر، در سازمان کانال‌های رسمی و غیررسمی وجود داشته باشد.

7.تبدیل قدردانی به یک فعالیت اجتماعی

قدردانی در مقابل یک گروه موثرتر از قدردانی از یک کارمند در انزوا است. شما می‌توانید از پلتفرم‌های مختلف برای قدردانی از دستاوردهای کارکنان استفاده کنید و آن را به یک فعالیت اجتماعی همیشگی در سازمان تبدیل کنید.

نمونه متن قدردانی از کارکنان

نمونه متن قدردانی از کارکنان

اگر قصد قدردانی از کارکنان خود را دارید، باید کلمات و جملات درستی برای بیان این مسئله انتخاب کنید. در این بخش با ارائه چند نمونه متن قدردانی از کارکنان شما را برای این کار راهنمایی خواهیم کرد:

علت قدردانینمونه متن قدردانی از کارکنان
تشکر و قدردانی عمومیاشتیاق شما به کارتان هرروز تاثیر مثبتی روی کسب‌وکار ما می‌گذاردو ما برای شما ارزش زیادی قائل هستیم.ممکن است متوجه نشده باشید اما من برای کارهای کوچکی که هرروز برای سازمان انجام می‌دهید سپاسگزارم.
تشویق بابت سخت‌کوشیتلاش‌های خشتگی‌ناپذیر شما برای عالی کردن این شرکت مورد قدردانی همه است. امیدواریم سالیان سال شما را در این سازمان همراه داشته باشیم.سخت‌کوشی شما در کیفیت خروجی کارهایتان به‌خوبی نشان داده می‌شود، ما از تمام کارهای شما قدردانی می‌کنیم.
قدردانی از تیمداشتن شما در تیم باعث افتخار است، شما هرروز به بهتر شدن این تیم کمک می‌کنید.بابت این روحیه تیمی از شما ممنونم، هیچ تیمی بدون فردی مثل شما نمی‌تواند موفق باشد.
قدردانی بابت عملکرد بالامن همیشه تحت تاثیر سطح بالای عملکرد شما هستم، بابت همه کارهایی که برای سازمان انجام می‌دهید متشکرم.عملکرد درخشان شما در طول سال به موفقیت شرکت کمک می‌کند. از اینکه همیشه بهترین خود را برای پروژه‌ها ارائه می‌کنید  از شما سپاسگزاریم.
قدردانی بابت نگرش مثبت در سازمانانرژی مثبت شما مسری است، شما دفتر را به مکان شادتری تبدیل می‌کنید.ممنون از شما که همیشه نگرش مثبتی از خود نشان می‌دهید، شما الهام‌بخش همه ما هستید.

کلام آخر

کلام آخر

قدردانی از کارکنان بخش مهمی از تجربه کارمند است که همه‌چیز در محیط کار و زندگی کاری فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. قدرت تشویق و تشکر تاثیر باورنکردنی‌ای در افزایش مشارکت کارکنان دارد. اگر می‌خواهید که کسب‌وکارتان رونق بیشتری بگیرد، باید به روش‌های مختلف به کارکنان خود نشان دهید که برای آن‌ها ارزش قائل هستید. یکی از وظایف مدیر منابع انسانی، کشف روش های قدردانی از کارمندان است و در استاندارد ایزو 34000 نیز به تعالی منابع انسانی توجه ویژه‌ای شده است. این قدردانی ممکن است از طریق یک ایمیل یا یادداشت ساده انجام شود و یا به اشکال دیگری باشد. به یاد داشته باشید که استراتژی قدردانی از کارکنان نیاز به تفکر و ارزیابی دقیق دارد و شما باید فقط افرادی را تشویق کنید که قصد رشد و پیشرفت دارند.

منبع 1منبع 2


سوالات متداول:

چه روش‌هایی برای قدردانی از کارکنان وجود دارد؟

بازی‌سازی، قدردانی در شبکه‌های اجتماعی، تعیین جوایز و پاداش مطابق علایق کارکنان، ایجاد فرصت توسعه و پیشرفت و…

قدردانی از کارکنان به چه معنی است؟

قدردانی از کارکنان تلاشی است که یک شرکت برای شناسایی و توجه به مشارکت مستقیم و غیرمستقیم کارکنان خود انجام می‌دهد و نشان‌دهنده درک صاحبین کسب‌وکار نسبت به ارزش عملکرد و فعالیت‌های کارکنان است.

قدردانی از کارکنان چه مزایایی دارد؟

ایجاد فرهنگ سازمانی قوی، افزایش روحیه کارکنان، ایجاد محیط کاری مثبت، افزایش مشارکت کارکنان، بهبود عملکرد، حفظ کارکنان و کاهش گردش مالی، تبدیل کارکنان به حامیان برند

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.