رفتن به محتوا

بیانیه ماموریت سازمانی چیست؟ ( کاربرد، نحوه نوشتن + نمونه واقعی )

خانه » وبلاگ » بیانیه ماموریت سازمانی چیست؟ ( کاربرد، نحوه نوشتن + نمونه واقعی )
بیانیه ماموریت سازمانی چیست؟ ( کاربرد، نحوه نوشتن + نمونه واقعی )

بیانیه‌ ماموریتْ هدف و ارزش‌های اولیه یک سازمان را مشخص می‌کند. در این بیانیه خیلی کوتاه به سؤال «چرا این سازمان وجود دارد؟» پاسخ داده می‌شود تا مشتریان بالقوه بتوانند شما را از رقبایتان متمایز کنند. در تعریف سازمان، بیانیه ماموریت، پایه و اساس هر کاری است که سازمان شما انجام می‌دهد و به نوعی به قانون اساسی شما تبدیل می‌شود.

در ادامه ما اصطلاح بیانیه ماموریت را تعریف می‌کنیم، ویژگی‌های یک بیانیه خوب را شرح می‌دهیم، فرآیند گام‌به‌گام ایجاد یک بیانیه ماموریت را بررسی می‌کنیم و با آوردن مثال، به شما در نوشتن یک بیانیه قدرتمند کمک می‌کنیم.

تعریف بیانیه ماموریت

تعریف بیانیه ماموریت

بیانیه ماموریت، بیانیه‌ای مختصر است که توضیح می‌دهد چرا یک شرکت وجود دارد، هدف اصلی آن چیست، مشتریان آن چه کسانی هستند و بازار هدف آن کجاست. بیانیه ماموریت شما چیزی است که شرکت شما را هدایت و تعریف می‌کند.

پاسخ به دو سؤال زیر ستون فقرات بیانیه ماموریت کسب‌وکار شما را تشکیل می‌دهد:

  • دقیقاً چه کاری انجام می‌دهید؟
  • چگونه محصولات یا خدمات خود را به روشی منحصربه‌فرد ارائه می‌کنید که شرکت شما را متمایز کند؟

گاهی اوقات خلاصه‌ای از ارزش‌های شرکت هم در بیانیه‌های ماموریت گنجانده می‌شود. این ارزش‌ها، باور افراد را در مورد سازمانی که عضو آن هستند و در آن سرمایه‌گذاری عاطفی دارند، نشان می‌دهد. به‌همین‌دلیل بیانیه‌ای که به خوبی نوشته ‌شده باشد، مثل یک متحد‌کننده و محرک عمل می‌کند.

بیانیه ماموریت سازمان می‌تواند به کارکنان ‌انگیزه بدهد و از بی‌تعلقی و آشفتگی جلوگیری کند. بنابراین با نوشتن هدف شرکت خود، هدف و ارزش سازمان را به کارکنان خود نشان ‌دهید و از وجود تفکر استراتژیک در سازمان خود خبر دهید.

مخاطب بیانیه ماموریت سازمان، نه‌تنها کارکنان، بلکه سهامداران، سرمایه‌گذاران و مصرف‌کنندگان‌ هم هستند. بنابراین بیانیه ماموریت شما باید مختصر و قابل درک باشد.

کاربرد بیانیه ماموریت سازمان چیست؟

کاربرد بیانیه ماموریت سازمان چیست؟

ایجاد یک بیانیه تأثیرگذار اولین گام برای موفقیت در کسب‌و‌کار است. ماموریت مشخص، پایه و اساس توسعه و اجرای یک مدیریت استراتژیک است. این بیانیه تیم مدیریت را در اجرای استراتژی‌هایی راهنمایی می‌کند که به تقویت هویت شرکت و دستیابی به اهداف آن کمک می‌کند. در ادامه چند کاربرد بیانیه ماموریت را خواهید دید:

1. سازمان را به جلو هدایت می‌کند

با تعیین هدف است که می‌توانید برای فعالیت‌هایی که باید انجام دهید، نقشه راه ایجاد کنید. هر کسب‌وکاری برای اطمینان از توانایی خود در توسعه شرکت و همچنین اطمینان از ثبات خود، به بیانیه ماموریت نیاز دارد. این بیانیه می‌تواند همه اعضا و شرکا را به جلو هدایت کند.

2. تلاش و توجه همه افراد سازمان را همسو می‌کند

کاربرد بیانیه ماموریت، هدایت تصمیم‌های مختلف شرکت است. باید هدف اصلی کسب‌وکار را برجسته کرد تا هر تصمیمی که قرار است گرفته شود، حول این هدف ایجاد شود. هنگام بحث برای تصمیم‌گیری، مدیران می‌توانند با استفاده از آن، به تیم خود در حل چالش‌ها و ایجاد ایده کمک کنند. این بیانیه بحث و گفتگو را ترویج و از سردرگم شدن اعضای شرکت جلوگیری می‌کند.

3.  الهام‌بخش است و نوآوری را امکان‌پذیر می‌کند

بیانیه ماموریت می‌تواند الهام‌بخش افراد مختلف درگیر در سازمان باشد. دیدن هدف کسب‌وکار، مشوقی برای ایجاد ایده‌های مختلف در ذهن ذینفعان است و آن‌ها را برای فکرکردن به راه‌حل‌های نو، آماده ‌می‌کند.

4. فرهنگ سازمانی را شکل می‌دهد

بیانیه ماموریت با توضیح هدف و ارزش‌های شرکت، در ایجاد فرهنگ سازمانی نقش دارد، همچنین بر نحوه اجرای تصمیم‌های یک کسب‌وکار و نگرش کارکنان به شغلی که دارند، تأثیر می‌گذارد. این بیانیه موقع استخدام، افرادی که باورهایی مشابه با ارزش‌های سازمان دارد را جذب می‌کند و به‌ آن‌ها فرصت می‌دهد قبل از پیوستن به شما، رویکرد خود را با هدف سازمان تنظیم کنند.

5. موجب هماهنگی بخش‌های مختلف سازمان می‎‌شود

با رشد کسب‌وکار، بخش‌های مختلفی به سازمان شما اضافه می‌شود و تعداد کارمندان‌ هم افزایش می‌یابد. رشد یک شرکت می‌تواند باعث از دست دادن تمرکز و فرهنگ سازمانی بشود. بیانیه ماموریت، راهنمایی برای تصمیم‌گیری است و به افراد شرکت کمک می‌کند تا هماهنگ با هم، در یک‌جهت عمل کنند. قبل از علنی‌کردن بیانیه خود، از شخص دیگری بخواهید آن را ارزیابی کند و نظر سایر اعضای سازمان را هم دریافت کنید.

ویژگی‌های یک بیانیه ماموریت خوب چیست؟

ویژگی‌های یک بیانیه ماموریت خوب چیست؟

اولین باری که کسی بیانیه ماموریت شما را می‌خواند باید معنی آن را سریع متوجه شود. این بیانیه باید حدود 100 کلمه باشد و نهایت از یک تا سه جمله تشکیل‌ شده باشد. مثل بیانیه چشم ‌انداز سازمان، در نوشتن بیانیه ماموریت هم بهتر است از اصطلاحات تخصصی و جمله‌های پیچیده خودداری کنید. بیانیه‌های ماموریت خوب ویژگی‌های مشابهی دارند که در ادامه آن‌ها را می‌بینید:

  • ساده: کلمات پیچیده یا غیرضروری ندارد و لحن آن غیررسمی است.
  • جذاب: از زمان حال استفاده کنید و هدف سازمان خود را به روشی قدرتمند بیان کنید تا ارتباط عاطفی با مردم ایجاد کند.
  • قابل‌اندازه‌گیری: بیانیه ماموریت را به گونه‌ای ایجاد کنید که بتوانید نتایج خود را اندازه‌گیری کنید. مثلاً، بیانیه‌ای که از آسیب‌نرساندن به محیط‌زیست صحبت می‌کند باید خیلی ساده نحوه اجرای آن را هم نشان دهد.
  • مرتبط: خوانندگان باید سریع متوجه ارتباط بیانیه ماموریت شما با زندگیشان بشوند و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
  • بلندمدت: بیانیه شما باید بتواند در صورت رشد کسب‌وکارتان، همچنان الهام‌بخش و معنادار بماند.

یک بیانیه ماموریت خوب در آزمون زمان مقاومت می‌کند و نیازی به بازنگری‌های مجدد  نخواهد داشت.

نحوه نوشتن بیانیه ماموریت سازمان

معمولاً یک کارآفرین یا گروهی از رهبران ارشد بیانیه ماموریت سازمان را می‌نویسند. برای نوشتن یک بیانیه متقاعدکننده و تأثیرگذار، شما و تیمتان باید تلاش کنید تا بتوانید هدف نهایی سازمان خود را در کوتاه‌ترین جمله بیان کنند.

سؤال‌های زیر با ایجاد بحث و گفت‌وگو‌، می‌توانند شما را به مشخص کردن هدف سازمان نزدیک کنند:

  • ارزش‌های اصلی شما چیست؟
  • چه مخاطبی را می‌خواهید جذب کنید؟
  • چه تصویری می‌خواهید از خودتان ایجاد کنید؟
  • چرا مخاطبان شما به سازمان شما نیاز دارند؟
  • چرا سرمایه‌گذاران باید به کسب‌وکار شما علاقه نشان دهند؟
  • سازمان شما چه ارزش متمایزی دارد؟
  • چه چیزی سازمان شما را منحصربه‌فرد می‌کند؟

بعد از پاسخ به این سؤال‌ها، می‌توانید 6 مرحله زیر را برای ایجاد یک بیانیه ماموریت مؤثر، دنبال کنید.

  1. محصولات یا خدمات سازمان خود را شناسایی کنید.
  2. ارزش‌های اصلی سازمان خود را بیان کنید.
  3. بین کارهایی که باید انجام دهید ارتباط ایجاد کنید و نحوه هماهنگی آن با ارزش‌های اصلی خود را شرح دهید.
  4. برای فهمیدن بهترین راه بیان داستان سازمان خود، از طوفان فکری استفاده کنید.
  5. ایده‌های مختلف را ادغام کنید و لیستی از بیانیه‌های ماموریت بالقوه ایجاد کنید.
  6. انتخاب‌ها را به یک بیانیه ماموریت محدود کنید و به‌طور مختصر آن را جمله‌بندی کنید.

بیانیه انتخاب‌شده را در جمع مطرح کنید و آن را بارها تصحیح و بازنویسی کنید تا به چیزی که می‌خواهید برسید. به سؤال‌های اصلی که می‌خواستید به آن‌ها پاسخ دهید برگردید و ببینید بیانیه ماموریت شما تا چه حد به آن‌ها پاسخ می‌دهد.

7 مثال از بیانیه ماموریت سازمان

8 مثال از بیانیه ماموریت سازمان

نوشتن بیانیه ماموریت مؤثر نیاز به‌ صرف زمان و تلاش زیادی دارد. مثال‌های زیر می‌تواند الگوی خوبی باشد تا بدانید در بیانیه ماموریت خود، چه چیزی بگویید و از چه ساختاری پیروی کنید.

1. موزه هنر مدرن (MOMA): «موزه هنر مدرن مردم سراسر جهان را به هنر زمان ما متصل می‌کند. ما آرزو داریم کاتالیزوری برای آزمایش، یادگیری، خلاقیت و خانه‌ای برای هنرمندان و ایده‌های آن‌ها باشیم». در این بیانیه، هدف واضح مشخص ‌شده است و زبان آن ‌هم ساده و همه‌فهم است.

2. پزشکان بدون مرز: «ارائه کمک‌های پزشکی بی‌طرفانه به قربانیان جنگ، بیماری، بلایای طبیعی یا انسان‌ساز، بدون توجه به نژاد، مذهب یا وابستگی سیاسی». این بیانیه جذابیت عاطفی قوی‌ای دارد و خیلی از مردم را با خود همراه می‌کند.

3. گوگل: «برای سازماندهی اطلاعات جهان و قابل‌ دسترس و مفید ساختن آن برای همه». بیانیه گوگل، محدوده خدمات آن‌ها را مشخص می‌کند.

4. لینکدین: «ماموریت لینکدین ساده است: حرفه‌ای‌های جهان را به هم متصل کنید تا آن‌ها را سازنده‌تر و موفق‌تر کنید». این بیانیه دست روی چیزی می‌گذارد که برای بیشتر افراد حرفه‌ای دنیای کار، مهم است.

5. تسلا: «برای تسریع ظهور حمل‌ونقل پایدار با عرضه خودروهای برقی در اسرع وقت به بازار». این بیانیه احساس فوریت و امید به آینده را ایجاد می‌کند.

6. مایکروسافت: «ماموریت ما این است که هر فرد و هر سازمانی را در این سیاره برای دستیابی به دستاوردهای بیشتر توانمند کنیم». این بیانیه با مخاطبان خود در سراسر جهان ارتباط برقرار می‌کند.

7. دیزنی: «ماموریت شرکت والت دیزنی سرگرم‌کردن، اطلاع‌رسانی و الهام‌بخشیدن به مردم در سراسر جهان، از طریق قدرت داستان‌سرایی بی‌نظیر، ذهن‌های خلاق و فناوری‌های نوآورانه‌ای‌ است که شرکت ما را به برترین شرکت سرگرمی جهان تبدیل می‌کند». این بیانیه بر قدرت داستان‌سرایی برای الهام‌بخشیدن به مخاطبان جهانی تأکید دارد.

حرف آخر؛ تفاوت بیانیه ماموریت با بیانیه چشم‌انداز چیست؟

بیانیه ماموریت، کسب‌وکار شرکت، اهداف آن و نحوه برنامه‌ریزی برای دستیابی به آن اهداف را شرح می‌دهد. بیانیه چشم‌انداز مسیری را که شرکت می‌خواهد برود، توصیف می‌کند.

بیانیه ماموریت توصیف می‌کند که یک شرکت چه کاری را انجام می‌دهد، اما بیانیه چشم‌انداز آنچه را که شرکت در آینده می‌خواهد به آن دست پیدا کند، توصیف می‌کند.

بیانیه ماموریت، جوهر شرکت شما را در بر می‌گیرد و توضیح می‌دهد که هدف فعالیت‌های سازمان شما چیست و چرا وجود دارد. پیش‌بینی آینده شرکت، کاری است که بیانیه چشم‌انداز به دنبال آن است.


سؤالات متداول :

بیانیه ماموریت چیست؟

بیانیه‌ای مختصر است که توضیح می‌دهد چرا یک شرکت وجود دارد، هدف اصلی آن چیست، مشتریان آن چه کسانی هستند و بازار هدف آن کجاست.

چرا بیانیه ماموریت اهمیت دارد؟

بیانیه ماموریت سازمان را رو به‌ جلو هدایت می‌کند، تلاش و توجه افراد سازمان را همسو و متمرکز می‌کند، الهام‌بخش است و نوآوری را امکان‌پذیر می‌کند و فرهنگ سازمانی را شکل می‌دهد.

بیانیه ماموریت چه تفاوتی با بیانیه چشم‌انداز دارد؟

بیانیه ماموریت، کسب‌وکار شرکت، اهداف آن و نحوه برنامه‌ریزی برای دستیابی به آن اهداف را شرح می‌دهد. بیانیه چشم‌انداز مسیری را که شرکت می‌خواهد برود، توصیف می‌کند.

3.5/5 - (4 امتیاز)
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.