وقتی کلمه تبلیغات را میشنوید، چه تصویری در ذهنتان شکل میگیرد؟ آیا به تبلیغات بنری در وبسایت موردعلاقه خود فکر میکنید یا یاد بیلبوردهای کنار بزرگراه و پوسترهای ایستگاههای مترو میافتید؟ تبلیغات در دنیای امروز ما آنقدر متنوع و هوشمندانه شده است که گاهی پیدا کردن مصداق دقیق برای آن چالشبرانگیز میشود.
واقعیت این است که هرچند در گذر زمان تبلیغات شکلهای متنوعی به خودش گرفته است، اما همچنان نیاز به تبلیغات و فاکتورهایی که یک تبلیغ باکیفیت را میسازند، ثابت باقیماندهاند. ما برای مدیریت بازاریابی مؤثر نیاز داریم که انواع تبلیغات را بهخوبی بشناسیم و بدانیم بهترین نوع تبلیغ کدام است؟ چیزیکه در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم.
تبلیغات چیست؟
تبلیغات عبارت است از ایجاد پیام و استفاده از تکنیکهای مختلف روانشناختی برای ترغیب و تشویق افراد به خرید یک محصول یا خدمات. تبلیغات یکی از قدیمیترین انواع بازاریابی است و هدف آن تأثیرگذاری بر اقدامات مخاطبان خود برای خرید، فروش یا انجام کاری مطابق با نیاز شرکت تبلیغکننده است. تبلیغات خوب بهگونهای طراحی شده است که بسیار تأثیرگذار و بهیادماندنی باشد.
تبلیغات چگونه کار میکند؟
تبلیغات یک اصل ساده دارد، علاقهمند کردن مردم به محصولی که فروخته میشود. پس از برانگیختن علاقه، هدف متقاعد کردن مردم برای خرید محصول است، حتی اگر قبلاً یکبار هم به خرید آن فکر نکرده باشند. درواقع تبلیغات با استفاده از روانشناسی برای تأثیرگذاری بر طرز فکر و احساس مردم در مورد یک محصول یا خدمات کار میکنند.
بسته به اهداف کمپین تبلیغاتی شما، تبلیغات میتواند به روشهای مختلفی برای شرکت شما کار کند:
- برای افزایش آگاهی از برند خود
- برای جذب مشتریان بالقوه به سمت کسبوکار خود
- برای ارتقای فروش محصولات جدید و موجود
- برای معرفی یک محصول یا خدمات جدید به بازار
- برای متمایز کردن محصول خود از رقبا
تبلیغات میتواند به روشهای مختلف اجرا شود، که در ادامه به معرفی آن و بهترین نوع تبلیغات خواهیم پرداخت.
تبلیغات در مقابل بازاریابی
بازاریابی تصویر بزرگی از نحوه برنامهریزی و مدیریت یک شرکت، برای افزایش آگاهی از برند و متقاعد کردن مشتریان برای خرید را تشکیل میدهد. تبلیغات زیرمجموعهای از بازاریابی است که اصطلاحی برای برقراری ارتباط با مخاطبان شماست. بازاریابی از چندین کانال مختلف انجام میشود، مانند:
- رسانههای اجتماعی
- بازاریابی ایمیلی
- روابط عمومی
- سئو
- تبلیغات پولی
یکی از وظایف مدیر بازایابی ایجاد یک استراتژی بازاریابی فراگیر است که معمولاً شامل یک طرح تبلیغاتی هم میشود. بخش تبلیغات روی فرآیند خاص ایجاد و انتشار پیامهای متقاعدکننده زوم میکند تا مشتریان را وادار به اقدام کند.
روشهای تبلیغات
در طول زمان، تبلیغات همیشه در حال تغییر بوده است و همواره سعی داشته با استفاده از روشهای گوناگون خودش را با سبک زندگی آدمها وقف دهد. همانطور که بهمرور عادات خرید و شیوه وقتگذراندن افراد تغییر کرده است، روشهای تبلیغاتی هم شکلهای مختلفی به خود گرفتهاند. برای مثال اگر تقریباً 140 سال پیش، کارتپستالها جدیدترین شکل تبلیغات بودند، امروزه برندها در حال ادغام هوش مصنوعی در پلتفرمهای بازاریابی و فروش خود هستند تا بتوانند در سریعترین زمان بیشترین تأثیر را ایجاد کنند. امروزه بازاریابان از انواع روشهای تبلیغاتی زیر استفاده میکنند:
- تبلیغات چاپی
- بیلبوردها و تبلیغات حملونقل عمومی
- آگهیهای بازرگانی تلویزیون
- رادیو
- ایونتهای تبلیغاتی
- ایمیل مارکتینگ
- تبلیغات آنلاین
در ادامه به بررسی دقیقتر هریک از این شیوههای تبلیغاتی خواهیم پرداخت
1. تبلیغات چاپی
تبلیغات چاپی به پوسترها، بولتنها، بروشورها و سایر تبلیغات چاپشده در آگهیهای روزنامه و مجلات اشاره دارد. بااینکه نحوه طراحی و مصرف تبلیغات چاپی در طول سالها تغییر کرده است، اما همچنان این شیوه یکی از روشهای تبلیغاتی ثابت بوده است که هنوز هم تأثیرگذار است. البته در نظر داشته باشید که برخلاف تبلیغ در رسانههای دیجیتال، تبلیغهای چاپی را نمیتوان بهوضوح ردیابی و نتایج آنها را تجزیهوتحلیل کرد.
2. بیلبوردها و تبلیغات حملونقل عمومی
تبلیغ بر روی بیلبورد تقریباً شبیه تبلیغات چاپی است که در مقیاس بسیار بزرگتری انجام میشود. بااینحال ویژگیهایی مانند اندازه، طراحی، قرارگیری و هزینه تبلیغات بیلبورد و حملونقل عمومی را با تبلیغات چاپی معمولی متفاوت میکنند. بیلبوردها معمولاً با کلماتی کم یا بدون کلمه طراحی میشوند تا بینندگان هنگام عبور با ماشین یا مترو، زمان لازم را برای دریافت پیام را داشته باشند.
3. تبلیغات تلویزیونی
تبلیغات تلویزیونی تبلیغات کوتاهی هستند که توسط شرکتها و سازمانهایی که به دنبال جذب مخاطبان یک برنامه تلویزیونی خاص هستند، ساختهوپرداخته میشوند. تبلیغات تلویزیونی گستره وسیعی دارند (میلیونها) و تجربه تبلیغاتی چند حسی را برای بینندگان فراهم میکنند، کاری که تبلیغات چاپی و برخی از تبلیغات دیجیتال قادر به انجام آن نیستند. بااینحال هزینه بسیار زیاد این نوع از تبلیغات، استفاده از آن را برای بسیاری از بیزینسها غیرممکن میکند.
4. رادیو
تبلیغات رادیویی به تبلیغاتی گفته میشود که در این رسانه و بین برنامههای متنوع آن پخش میشود. این روش تبلیغاتی که از سال 1920 وجود داشته است، بهویژه برای تبلیغات محلی و منطقهای بسیار تأثیرگذار است. امروزه تبلیغات پادکست روشی مشابه اما مؤثرتر است.
5. ایونتهای تبلیغاتی
رویدادها (هم حضوری و هم مجازی) فرصتهایی برای ارتباط با مخاطبان در حین تبلیغ برند و محصولات شما هستند. شما میتوانید رویداد خود را در قالب یک کنفرانس، وبینار، میزگرد یا ناهار میزبانی کنید. شکل دیگری از تبلیغات رویداد، حمایت مالی از یک رویداد یا خرید غرفه در یک کنفرانس یا نمایشگاه تجاری است. این کار هزینه کمتری نسبت به میزبانی رویداد دارد و همچنان میتوانید با مخاطبان خود تعامل کنید و برند خود را تبلیغ کنید.
6. پست مستقیم
تبلیغات پستی مستقیم شامل کارتپستالها، جزوهها و کاتالوگهایی است که مستقیماً به خانههای مخاطبان شما پست میشوند. استراتژی تبلیغات پست مستقیم مخاطب قرار دادن شخصی افراد برای برقراری ارتباط صمیمانه و ویژه است. البته این شیوه با توجه به هزینهای که برای آماده کردن محصول موردنظر و همچنین پست آن نیاز دارید، هزینهبر است. یکی دیگر از استراتژیهای پست مستقیم، پست الکترونیکی است،که در بخش تبلیغات آنلاین بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
7. تبلیغات آنلاین
امروزه بیش از 4 میلیارد نفر از اینترنت استفاده میکنند که از افزایش 300 درصدی کاربران آن، نسبت به سال 2005 خبر میدهد. البته همانطور که میدانید استفاده از اینترنت بهشدت در حال افزایش است و هرگز رشد آن متوقف نمیشود. بنابراین اگر به تبلیغ آنلاین اعتقاد ندارید، بسیاری از مخاطبان خود را از دست خواهید داد.
اینترنت نهتنها به شما امکان دسترسی مستقیم به بیش از نیمی از جمعیت را میدهد، بلکه روشها و کانالهای تبلیغاتی بسیاری را هم در اختیار شما قرار میدهد. در حال حاضر بازاریابان کانالهای تبلیغاتی مختلفی با بودجههای متعدد، برای دسترسی به مخاطبان خود در اختیار دارند. همچنین ابزارهای متعددی وجود دارند که میتوانند به آنها در اجرای استراتژیهای تبلیغاتی کمک کنند. در ادامه رایجترین روشهای تبلیغات آنلاین را میبینید:
- موتورهای جستجو: تبلیغات با موتورهای جستجو مانند گوگل یا بینگ به شما این امکان را میدهد که پیام خود را به مخاطبان بسیار هدفمندی که به دنبال اطلاعات مرتبط با محصول یا خدمات شما هستند، ارائه دهید. در این روش از نتایج جستجوی ارگانیک استفاده میشود.
- پرداخت به ازای کلیک: این روش نوعی از تبلیغات است که در یک وبسایت اجرا میشود و ترافیک را به سایت شما هدایت میکند. شما میتوانید دادههای گسترده مشتری را از این تبلیغات دریافت کرده و تنها زمانی هزینه پرداخت کنید که کاربران روی پیوند کلیک کنند. درواقع، شما برای بازدیدهای هدفمند از وبسایت (یا صفحه فرود یا اپلیکیشن) خود هزینه پرداخت میکنید.
- تبلیغات ایمیلی: این نوع از تبلیغات مستلزم داشتن لیست ایمیل مشتریها و رعایت قوانین ضد هرزنامه (اسپم) است. اما برای مشتریانی که آدرس ایمیل خود را در اختیار شما قرار دادهاند، تبلیغ ایمیلی راهی قدرتمند برای یادآوری کسبوکار شما در ذهن آنها و اطلاعرسانی درباره محصول جدید است.
- رسانههای اجتماعی: پلتفرمهای رسانههای اجتماعی میدانند که محتوای آنها چقدر ارزشمند است، و به همین دلیل است که گزینههای مختلفی را برای تبلیغ، در اختیار صاحبان کسبوکارها قرار دادهاند. این رسانهها تبلیغات مستقیم و غیرمستقیم شما را به مخاطبان هدف شما میرسانند و آنها را تشویق به تعامل، کلیک کردن و خرید میکنند. پلتفرمهایی مانند فیسبوک، اینستاگرام، لینکدین و توییتر هرکدام ویژگیهای مخصوص به خود را برای تبلیغات دارند.
- ● تبلیغات بنری و نمایشی: تبلیغات نمایشی بهعنوان حالتی از تبلیغات آنلاین تعریف میشود که در آن بازاریابان از تبلیغات بنری همراه با سایر قالبهای تبلیغات بصری برای تبلیغ محصول خود در وبسایتها، اپلیکیشنها یا رسانههای اجتماعی استفاده میکنند. این نوع از تبلیغات گسترشیافته تبلیغات گوگل هستند و از مدل پرداخت به ازای کلیک، پیروی میکنند. در تبلیغات بنری و نمایشی بهجای تبلیغات متنی، مصرفکنندگان تبلیغات بصریتری را مشاهده میکنند. تبلیغات بنری معمولاً کادرهای افقی بالای یک صفحه وب هستند، درحالیکه تبلیغات نمایشی ماهیت کوچکتری دارند و در کنار آن نشان داده میشوند.
چه تبلیغات چاپی سنتی را در مجلات یا ایستگاههای مترو انتخاب کنید و چه تبلیغات آنلاین را در رسانههای اجتماعی یا موتورهای جستجو، برای ایجاد بهترین نوع تبلیغ، باید قوانین زیر را در نظر داشته باشید.
بهترین نوع تبلیغات
در حال حاضر، به نظر میرسد که جهان روی رسانههای اجتماعی متمرکزشده است. بنابراین دیجیتال مارکتینگ به یکی از مهمترین نقاط تمرکز کسبوکارها تبدیلشده است. بااینحال این به این معنی نیست که سایر اشکال تبلیغات بیاثر باشند. درواقع، شما میتوانید با رفتن به مسیری کاملاً متفاوت و جذب مخاطبانی که سایر برندها به آنها دسترسی ندارند، از رقبای خود جلوتر باشید.
بنابراین روش های تبلیغات سنتی مانند روزنامهها، رادیو و تلویزیون محلی هم در جامعه امروزی مؤثر هستند. اگر شما یک بازاریاب یا صاحب کسبوکار هستید، میخواهید از نظر تبلیغات استراتژیک فکر کنید تا بتوانید بالاترین بازگشت سرمایه را داشته باشید، باید بگوییم که بهترین راهحل وجود ندارد. هر نوع تبلیغاتی بهطور بالقوه میتواند شرکت شما را تبلیغ کند، اگر پیام شما بهدرستی انتخاب شود و مخاطبان هدف خود را بهدرستی انتخاب کنید. بنابراین باید:
1. مخاطب مناسب را هدف قرار دهید
یکی از بهترین راهها برای به حداکثر رساندن اثر تبلیغات، اطمینان از دستیابی به مخاطبان هدف کسبوکارتان است. برای این کار ابتدا یک پروفایل از مشتری هدف خود بسازید. میتوانید پایگاه مشتریان فعلی خود را بررسی کنید یا به اطلاعات جمعیتشناختی که قبلاً در مورد مخاطبان خود جمعآوری کردهاید، ازجمله جزئیات موجود در ثبتنام در لیست پستی مراجعه کنید. هنگامیکه مشخصات جمعیتی مشتری هدف خود را به دست آوردید، پلتفرمهای تبلیغاتی را انتخاب کنید که برای آن مخاطب و موقعیت مکانی شما منطقی باشد.
2. جایی که مخاطبان شما هستند تبلیغ کنید
حالا که متوجه شدید بازار هدف شما چه کسی است، تحقیقات خود را در مورد پلتفرمهای مختلف تبلیغاتی در دسترس انجام دهید تا مطمئن شوید که تبلیغات شما به مشتری هدف شما میرسد. بهعنوانمثال، اگر مصرفکننده هدف شما زیر 21 سال سن دارد، تبلیغات موبایلی از طریق تیکتاک ممکن است انتخاب خوبی باشد.
3. ردیابی و اندازهگیری موفقیت
مهم است که عملکرد تبلیغاتی خود را ارزیابی کنید تا بتوانید تصمیمات آگاهانهای در مورد تصمیمات تبلیغاتی آینده خود بگیرید. تبلیغات آنلاین ردیابی موفقیت تلاشهای شما را آسان میکند. پلتفرمهای تبلیغات اجتماعی به شما گزارشهای دقیقی از میزان هزینههایتان، میزان کارآمدی بودجه، خلاقیت تبلیغاتی با بهترین عملکرد و جمعیتشناسی افرادی که با تبلیغات شما درگیر هستند، به شما ارائه میدهند. میتوانید متوجه شوید که چند نفر روی تبلیغات شما کلیک میکنند و چند درصد از این افراد برای خرید در وبسایت تجاری شما اقدام میکنند.
4. زمانبندی مناسب را انتخاب کنید
اگر بودجهای برای تبلیغات در تمام طول سال ندارید، بهتر است کمپینهای تبلیغاتی خود را در مؤثرترین زمانهای سال اجرا کنید. درآمد کسبوکار خود را مطالعه کنید و شلوغترین فصلهای خود را شناسایی کنید. اگر یک کسبوکار خردهفروشی هستید، بهترین زمان برای شما تعطیلات است.
حرف آخر
تبلیغات مؤثر به مشتریان بالقوه میرسد و آنها را از محصولات یا خدمات شما آگاه میکند. در حالت ایدهآل، تبلیغات باید توجه مشتریان احتمالی را به خود جلب کند و آنها را به استفاده از محصول شما ترغیب کند. صرفنظر از روش، همه تبلیغات شما باید واضح باشد و بهطور مداوم کسبوکار شما را منعکس کند.
تبلیغات ارتباطی است که برای اطلاعرسانی، آموزش، متقاعد کردن و یادآوری محصول یا کسبوکار شما به افراد انجام میشود. برای موفقیت، تبلیغات باید با سایر ابزارهای بازاریابی و عناصر تجاری کار کند. تبلیغات باید مزاحم باشد، یعنی باید باعث شود که تمرکز مخاطب شما را از کاری که میکنند به سمت محتوای شما جذب کنند. تبلیغات باید معتبر، منحصربهفرد و بهیادماندنی باشد تا بتواند اثرگذار باشد و بر اساس یک استراتژی موقعیتیابی محکم ساختهشده باشد.
سؤالات متداول:
تبلیغات یک تاکتیک بازاریابی برای تبلیغ یک محصول یا خدمات است. هدف تبلیغات دستیابی و ترغیب به افرادی است که مایل به پرداخت برای محصولات یا خدمات یک شرکت هستند.
تبلیغات تلویزیونی و رادیویی، تبلیغات چاپی، بیلبوردها و تبلیغات حملونقل عمومی، تبلیغات رویداد، ایمیل مستقیم و تبلیغات آنلاین
بسته به اهداف شما، تبلیغات میتواند به روشهای مختلفی برای شرکت شما کار کند: افزایش آگاهی از برند، جذب مشتریان بالقوه برای ارتقای فروش محصولات، معرفی یک محصول یا خدمات جدید
بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!