رفتن به محتوا

وظایف مدیر بازاریابی | شرح وظایف، مسئولیت‌ها + راهنمای مسیر شغ

خانه » وبلاگ » وظایف مدیر بازاریابی | شرح وظایف، مسئولیت‌ها + راهنمای مسیر شغ
برنامه‌ریزی ایونت‌ها و همایش‌ها

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر بازاریابی گسترش و ترویج یک کسب‌وکار، محصول یا خدمات است. مدیران بازاریابی کنترل و بررسی می‌کنند که شرکت، پیام‌های مناسبی را برای جذب مشتریان احتمالی و حفظ مشتریان فعلی ارسال کند. مدیریت بازاریابی معمولا توسط یک متخصص بازاریابی با سابقه انجام می‌شود. مدیران بازاریابی طیف وسیعی از فعالیت‌ها از جمله راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی مختلف، ایمیل مارکتینگ، برگزاری رویدادها و فعالیت شرکت در شبکه‌های اجتماعی را برنامه‌ریزی و نظارت می‌کنند. اما وظایف و فعالیت‌های خاص‌ آن‌ها به اندازه و ساختار شرکتی که در آن کار می‌کنند بستگی دارد.

ممکن است وظایف مدیر بازاریابی در یک شرکت کوچک، «همه کار» را شامل شود! بله، اگر فعالیت‌های شرکت‌‌تان محدود باشد، می‌توانید به تنهایی از پس همه کارهای واحد بازاریابی بربیایید. اما مدیر بازاریابی در یک سازمان بزرگ‌تر، با گروه‌های بازاریابی دیجیتال، محصول یا محتوا همکاری می‌کند و می‌تواند تمرکز ویژه‌تری روی مدیریت بازاریابی بر اساس نیازهای کسب‌وکار داشته باشد. مهم نیست یک مدیر بازاریابی در چه سازمانی کار می‌کند؛ او باید بداند چگونه برنامه‌ها و کمپین‌ها را بسازد، با تیم‌هایی مانند محصول و فروش همکاری کند و در مورد معیارهای بازاریابی به مدیرعامل یا هیئت مدیره شرکت گزارش دهد.

مدیران بازاریابی همچنین به اطلاعات و درک عمیقی درباره بازار، مخاطبان هدف و شکل تبلیغات مورد نیاز برای هر گروه از آن‌ها احتیاج دارند. انجام تحقیقات بازار و ایجاد پرسونای مشتری، هر دو برای تعیین نحوه تعامل و همدلی بهتر با مشتریان ضروری هستند.

مهم‌ترین وظایف یک مدیر بازاریابی چیست؟

مهم‌ترین وظایف یک مدیر بازاریابی چیست؟

کار یک مدیر بازاریابی بسیار مشارکتی است. این افراد اغلب تیم‌های مختلف (مانند بازاریابی محصول، متخصصان دیجیتال، محتوا و تیم‌های خلاق) را گرد هم می‌آورند و همه گروه‌هایی را که کارشان به یک برنامه یا کمپین موفق کمک می‌کند، همسو می‌کنند تا به یک هدف مشترک برسند.

مدیران بازاریابی ممکن است با گروه‌های دیگر سازمان از جمله مدیریت محصول، فروش یا پشتیبانی مشتریان نیز همکاری کنند تا اطمینان حاصل شود که پیشنهادات جدید به روشی یکپارچه ارتباط انجام می‌شود یا کانال‌های جدیدی را برای دستیابی به مشتریان پیدا می‌کنند.

برخی از مدیران بازاریابی نیز با افرادی خارج از شرکت در تعامل هستند. روابط قوی با فروشندگان، شرکا و اصحاب رسانه در مسیر شناسایی فرصت‌هایی برای ایجاد آگاهی از محصول و تعامل بهتر با مخاطبان هدف شرکت، بسیار مهم است. مثلا یک مدیر بازاریابی ممکن است نیاز داشته باشد با آژانسی که در حال طراحی یک کمپین تبلیغاتی است ارتباط برقرار کند یا برای تبلیغ یک محصول جدید، با خبرنگاران و فعالان حوزه مطبوعات تماس بگیرد.

یکی دیگر از وظایف مدیر بازاریابی، گزارش‌دهی به مدیران ارشد سازمان است. این افراد باید رهبران سازمان را در مورد پیشرفت فعالیت‌های بازاریابی و گزارش نتایج کمپین‌ها آگاه کنند. این که شما به عنوان مدیر بازاریابی، به‌طور مستقیم باید به چه مقامی گزارش دهید به اندازه سازمان بستگی دارد. در یک شرکت بزرگ ممکن است به مدیر یا معاون بازاریابی گزارش بدهید در حالی که در یک شرکت کوچک‌تر می‌توانید به‌طور مستقیم با مدیر عامل در ارتباط باشید و گزارش‌های ماهانه یا سالانه را به او ارائه دهید.

وظایف مدیر در سازمان بسیار متنوع است و بسته به فرهنگ و اندازه شرکتی که در آن کار می‌کند می‌تواند متفاوت باشد. ما در ادامه برخی از این وظایف را که در بیشتر سازمان‌ها مشترک هستند، با هم بررسی می‌کنیم:

اجرای استراتژی

در ابتدای شرح وظایف مدیر بازاریابی، به موضوع اجرای استراتژی می‌رسیم. مدیران بازاریابی از یک برنامه استراتژیک (که معمولا توسط یک رهبر ارشد بازاریابی تنظیم می‌شود) پیروی می‌کنند تا بدانند چگونه سازمان‌شان باید به مزیت رقابتی در بازار دست یابد و آن را حفظ کند. آن‌ها از طریق فعالیت‌های اولویت‌بندی شده در نقشه راه بازاریابی (marketing roadmap) به اجرای این استراتژی کمک می‌کنند.

ایجاد برنامه‌ها و کمپین‌ها

هر شرکتی می‌خواهد برنامه‌ها و کمپین‌های موفقی ارائه دهد. مدیران بازاریابی خالق فرآیند ساخت این برنامه‌ها هستند و مطمئن می‌شوند که خلاقیت و محتوا با اهداف استراتژیک شرکت همسو باشد. آن‌ها همچنین ایده‌هایی برای برنامه‌ها و کمپین‌های آینده نیز ارائه می‌کنند.

نظارت بر محتوا

مدیران بازاریابی ممکن است استراتژی محتوا را تنظیم کرده و یک تقویم محتوایی آماده کنند که از اهداف شرکت پشتیبانی کند. علاوه بر بررسی هر قسمت از محتوا برای اطمینان از اینکه پیام و لحن مناسب را منتقل می‌کند، آن‌ها ممکن است مطالبی برای وبلاگ سایت بنویسند، متن‌های تبلیغاتی را ویرایش کنند، یا با نوشتن توضیحات متا برای صفحات سایت برای بهبود وضعیت سئوی سایت و بالا رفتن رتبه آن در صفحه نتایج موتورهای جستجو (مثل گوگل) تلاش کنند.

برنامه‌ریزی ایونت‌ها و همایش‌ها

برخی از مدیران بازاریابی به شدت درگیر برنامه‌ریزی و طراحی رویدادها هستند. این رویداد می‌توانند از لانچ محصولات و وبینارها تا کنفرانس‌های بزرگ را در بر بگیرند.

مدیریت ارتباطات خارج از سازمان

بسیاری از مدیران بازاریابی برای تبلیغ پیام شرکت با رسانه‌های مختلف ارتباط برقرار می‌کنند. آن‌ها اغلب نیاز دارند با افراد دیگری خارج از سازمان نیز مانند فروشندگان، شرکا یا آژانس‌های تبلیغاتی در تعامل باشند.

مدیریت پروژه‌ها، بودجه‌ها و افراد

مدیران بازاریابی علاوه بر مدیریت پروژه‌های خود، ممکن است بودجه کمپین‌ها و سایر ابزارهای مورد نیاز خود را نیز مدیریت کنند. آن‌ها همچنین اعضای تیم بازاریابی (مثل تولیدکنندگان محتوا یا طراحان گرافیک) را نیز مدیریت می‌کنند.

هماهنگی تیم‌های متقابل عملکردی

یکی از مهم‌ترین وظایف مدیر بازاریابی رهبری تیم‌های متقابل عملکردی است. منظور از تیم‌های متقابل عملکردی، گروهی از افراد با تخصص‌های عملکردی مختلف است که در جهت یک هدف مشترک تلاش می‌کنند. مدیر بازاریابی، همه تیم‌ها را در جریان برنامه‌های بازاریابی قرار می‌دهد.

کمک به واحد فروش

مدیران بازاریابی اغلب در فرآیند فروش کمک می‌کنند. این ممکن است مستلزم هر چیز، از تولید مطالب اطلاعاتی گرفته تا آموزش نمایندگان فروش در مورد چگونگی حرکت موثرتر مشتریان در طول سفر مشتری باشد. تدوین سیاست فروش نیازمند عوامل متفاوتی است که ماهیت دقیق آن را تعیین می‌کند. این سیاست، پایه و اساس بازاریابی محصولات است. سیاست فروش باید تخفیف، قیمت، شرایط پرداخت، نحوه توزیع و میزان تبلیغات، نوع محصولات و مواردی از این دست را در نظر بگیرد؛ زیرا مسئولیت اجرای موثر آن را بر عهده دارد. تدوین سیاست‌های فروش تا حد زیادی به کارایی مدیران بازاریابی بستگی دارد.

تجزیه و تحلیل داده‌های بازاریابی

مدیران بازاریابی تاثیر تمام فعالیت‌های خود را ردیابی، تجزیه و تحلیل و گزارش می‌کنند. آن‌ها به دنبال راه‌هایی برای بهبود تلاش‌های خود و تعامل بهتر با مشتریان احتمالی هستند. این مدیران ممکن است رقبا را ارزیابی کنند و موضوعات روز صنعتی که در آن فعالیت می‌کنند را گردآوری کرده و به اشتراک بگذارند.

یک مدیر بازاریابی به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

یک مدیر بازاریابی به چه مهارت‌هایی نیاز دارد؟

همان‌طور که تا اینجا دیدیم، وظایف مدیر بازاریابی بسیار گسترده است و به مجموعه مهارت‌های متنوعی نیاز دارد. مدیران بازاریابی موفق می‌توانند مهارت‌های خود را در موقعیت‌های مختلف به کار بگیرند و با ترکیب این توانایی‌ها، از بحران‌ها عبور کنند و سازمان را به اهدافش برسانند. به عنوان مثال، آن‌ها ممکن است تخصص تجزیه و تحلیل داده‌های خود را برای نظارت بر KPIهای یک کمپین به کار گیرند یا از مهارت‌های متقاعدسازی خود برای برقراری ارتباط با اصحاب رسانه استفاده کنند.

در ادامه برخی از رایج ترین مهارت‌های سخت و نرم مورد نیاز برای یک مدیر بازاریابی موفق را با هم بررسی می‌کنیم:

  • بودجه‌بندی
  • ارتباط
  • خلاقیت
  • کنجکاوی
  • تحلیل داده‌ها
  • هم‌دلی و همکاری با سایر تیم‌ها
  • انعطاف‌پذیری
  • نوآوری
  • رهبری
  • سازماندهی
  • برنامه‌ریزی
  • مدیریت پروژه
  • توانایی نوشتن

مهم نیست که سازمان شما به کدام یک از این توانایی‌ها نیاز دارد؛ اگر قصد دارید یک مدیر بازاریابی موفق باشید، باید مجموعه این مهارت‌ها را در خودتان پرورش دهید.

حرف آخر

مدیر بازاریابی در واقع مرکز مدیریت فروش است. او نقش بسیار کلیدی و مهمی را در سازمان بازی می‌کند. وظایف مدیر بازاریابی از شرکتی به شرکت دیگر، بسته به اندازه و ماهیت کسب‌وکار، بسیار متفاوت است. مدیران بازاریابی علاوه بر کمک به مشتریان برای حل مشکلاتشان، به‌طور مستقیم بر رشد کسب‌وکار تاثیر می‌گذارند. این مسئولیت بزرگی است که نیاز به کار سخت و فداکاری دارد اما در عین حال، کاری الهام‌بخش و تاثیرگذار است.

در این مقاله به شرح وظایف مدیر بازاریابی پرداختیم و دانستیم یک مدير بازاريابي بايد مهارت‌های نوشتاری و سخنوری داشته باشد، به مهارت‌های تحلیلی مسلط باشد، اصول سئو را بداند، مهارت‌های بین فردی، مدیریت پروژه، فنی و رهبری داشته باشد و بتواند با تفکر خلاق، ایده‌های جدیدی برای کمپین‌های جذاب و استراتژی بازاریابی ایجاد کند.

بسته به نقش، ممکن است مهارت‌های فنی یا تخصصی دیگری مانند اتوماسیون بازاریابی یا بازاریابی موتورهای جستجو نیز برای چنین مدیری مورد نیاز باشد. اما مهم نیست که نقش خاص آن‌ها چه چیزی را می‌طلبد، همه مدیران بازاریابی باید با آخرین فناوری، ابزارها و پلتفرم‌های بازاریابی آشنا باشند و تا می‌توانند خودشان را به‌روز نگه‌دارند. این کار به آن‌ها امکان می‌دهد تا ایده‌های موفقیت‌آمیزتری ایجاد کنند، کانال‌های جدید را شناسایی کنند و به‌طور مداوم به خلق پیام‌هایی دست بزنند که مشتریان بیشتری را با کسب‌وکارشان آشنا کند. برای دریافت گواهینامه‌ ایزو ۱۰۶۶۸ و سایر گواهینامه‌های ایزو می‌توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و یا وب‌سایت ما مراجعه کنید.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.