رفتن به محتوا

تغییر فرهنگ سازمانی در 5 مرحله (همراه با مثال)

خانه » وبلاگ » تغییر فرهنگ سازمانی در 5 مرحله (همراه با مثال)
تغییر فرهنگ سازمانی در 5 مرحله (همراه با مثال)

فرهنگ سازمانی شما ارزش‌های اصلی، باورها، آداب‌ و رسوم و شیوه‌ تجارت شما را مشخص می‌کند. فارغ از اینکه شما به آن توجه داشته باشید یا نه، فرهنگی وجود دارد که در نتیجۀ تیم شما و روش انجام تجارت شما شکل ‌گرفته است. خوشبخانه، شما می‌توانید بر فرهنگ سازمانی خود تأثیر بگذارید و آن را به نماینده دقیق و جذاب شرکت خود تبدیل کنید. با ما همراه شوید تا مراحل گام‌به‌گام تغییر فرهنگ سازمانی را با شما در میان بگذاریم.

چه زمانی سازمان شما به تغییر فرهنگ نیاز دارد؟

فرهنگ یک شرکتْ کارمندانی که استخدام می‌کنید، روابط شما با مشتری و درآمد سازمانتان را تعیین کند.

یک فرهنگ سازمانی درست، می‌تواند با حفظ کارکنان، مشارکت و عملکرد آن‌ها را بهبود بخشد و مسیر شما را در رسیدن به اهدافتان هموار کند. فرهنگ سازمانی بد کارمندان مستعد را از شرکت شما فراری می‌دهد، باعث ریزش مشتریان می‌شود و درنهایت باعث می‌شود اهداف تجاری شما برآورده نشوند. عوامل موثر بر تغییر فرهنگ سازمانی عبارتند از:

  • کارایی: یک دلیل رایج برای تغییر فرهنگ سازمانی عملکرد غیربهینه است. بنابراین، اجرای یک استراتژی مدیریتی که ابزارهای مدیریتی را برای بهبود عملکرد کارکنان ارائه می‌دهد، برای ماندن در رقابت ضروری است.
  • شرایط بازار و اقتصاد جهانی: افزایش جهانی قیمت کالاها، بحران‌های بهداشتی و سایر مشکلات بزرگ و کوچک، سازمان‌ها را ملزم به واکنش می‌کنند. باید استراتژی‌های جدیدی برای همگام‌شدن با تغییرات تقاضای مصرف‌کننده به کار گرفته ‌شود.
  • ادغام و تملک: ادغام شدن با شرکتی دیگر، گاهی نیاز به تغییر فرهنگ سازمانی را می‌طلبد. در این شرایط تطبیق فرهنگ‌ها و شیوه کاری جدید ممکن است باعث نارضایتی کارمندان قبلی ‌شود و احساس ناامنی را در محیط جدید ایجاد کند.
  • رهبری تغییر می‌کند: وقتی رهبران جدید وارد عمل می‌شوند، اغلب دیدگاه متفاوتی را به شرکت تزریق می‌کنند. بنابراین با تعریف ساختار سازمانی جدید نیاز به تجدید ساختار قبلی و اعمال تغییرات در شاخص‌های عملکرد، باید به این تغییرات واکنش نشان داد.
  • تکنولوژی جدید: اتخاذ فناوری جدید، مانند اتوماسیون، می‌تواند باعث سازماندهی مجدد شود. این کار همچنین می‌تواند تغییراتی در کیفیت، کمیت، فرآیندها و استراتژی‌های محصول ایجاد کند. به‌این‌ترتیب، نیروی کار هم نیاز به انطباق با مجموعه جدید دارد. این شرایط خبر از نیاز به تغییر فرهنگ سازمانی می‌دهد.

بنابراین اگر زمان آن فرا رسیده است که فرهنگ محل کار خود را تغییر دهید، پنج مرحله حیاتی زیر را دنبال کنید.

پنج گام برای تغییر فرهنگ سازمانی شما

5 گام برای تغییر فرهنگ سازمانی شما

نمی‌دانید تغییر فرهنگ سازمانی خود را از کجا شروع کنید؟ دنبال‌کردن پنج مرحله زیر به شما کمک می‌کند تا به‌راحتی خونی جدید به سازمان خود تزریق کنید. مراحل تغییر فرهنگ سازمانی عبارتند از:

  • اهداف فرهنگی خود را مشخص کنید.
  • فرهنگ فعلی شرکت خود را ارزیابی کنید.
  • ارزش‌های اصلی را دوباره بررسی و تعریف کنید.
  • نقشه‌ای را با معیارها ترسیم کنید.
  • پیشرفت خود را ارزیابی کنید

در ادامه هریک از این 5 مرحله را بررسی خواهیم کرد:

1. اهداف فرهنگی خود را تعیین کنید

قبل از اینکه بتوانید اقدم موثری برای بهبود فرهنگ شرکت خود انجام دهید، باید تصویر روشنی از فرهنگ ایده‌آل خود داشته باشید.

مدیران چگونه باید با کارکنان خود تعامل داشته باشند؟ جلسات سازمانی شما هر چند مدت یک‌بار باید برگزار شوند؟ آیا یک فضای کاری پرسروصدا، پرجنب‌وجوش و خلاق را تصور می‌کنید، یا اینکه یک دفتر آرام با وظایف تعریف‌شده مشخص را می‌خواهید؟ پاسخ به این سؤالات قبل از ارزیابی فرهنگ سازمانی فعلی شما مهم است. این کار این اطمینان را ایجاد می‌کند که تصمیمات بعدی شما برای تغییر فرهنگ سازمانی، صرفاً برای رها شدن از وضعیت فعلی گرفته نمی‌شود.

2.  فرهنگ فعلی شرکت خود را ارزیابی کنید

سپس، با ارزیابی شرکت خود و تعیین نوع فرهنگ سازمانی که از آن پیروی می‌کند، متوجه شوید که با کدام بخش‌های آن، مخالف هستید. حالا باید امکانات خود را برای ایجاد فرهنگ موردنظر خود ارزیابی کنید و به سوالات زیر پاسخ دهید:

  • آیا باید عنصری را حذف کنید و یا نیاز به اضافه کردن چیز جدیدی دارید؟
  • آیا رفتار سازمانی موثری دارید؟
  • روابط کاری کارکنان شما سازنده است؟
  • شفافیت چقدر در فرهنگ شما رعایت می‌شود؟
  • آیا کارکنان فرصتی برای پیشرفت شغلی دارند؟

پاسخ به این سؤالات که از عوامل موثر بر تغییر فرهنگ سازمانی هستند، در این مرحله بسیار مهم است.

3. ارزش‌های اصلی خود را بازبینی و تعریف کنید

3. ارزش‌های اصلی خود را بازبینی و تعریف کنید

در این مرحله از مدیریت تغییر فرهنگ سازمانی، باید به ارزش‌های اصلی خود نگاهی بیندازید و مطمئن شوید که این ارزش‌ها همسو با سازمانی که می‌خواهید داشته باشید، هستند. اگر هم تاکنون هیچ ارزشی برای خود تعریف نکرده‌اید، وقت آن است که این کار را انجام دهید. فرهنگ سازمانی قوی نتیجه ارزش‌هایی است که به‌دقت اندیشیده شده و به‌طور مداوم پیگیری می‌شوند.

در صورت لزوم، ارزش‌های اصلی خود را به‌گونه‌ای تغییر دهید که با فرهنگ پیش‌بینی‌شده شرکت مطابقت داشته باشند و آن‌قدر ساختارمند باشند که مسیر بسیاری از اقدامات شما را تعیین کنند. این فرایند کار  را برای مدیریت منابع انسانی شما هم آسان می‌کند.

اهداف بلندمدت سازمان خود را در نظر بگیرید، قصد دارید در پنج سال آینده به چه چیزی برسید و چه برنامه‌ای برای محقق شدن آن نیاز دارید؟ مثلاً اگر می‌خواهید در خط مقدم صنعت خود باشید، نوآوری را به‌عنوان یکی از ارزش‌های اصلی خود بگنجانید. برای تغییر فرهنگ سازمانی در این مرحله، می‌توانید با ایجاد جلسات طوفان فکری منظم و ایجاد فرصت‌هایی برای کار مشترک، گام‌هایی برای پرورش فرهنگ نوآورانه بردارید.

4. برنامه و معیارهایی را برای دستیابی اهداف خود  ترسیم کنید

4. برنامه و معیارهایی را برای دستیابی اهداف خود ترسیم کنید

اگر قصد دارید فرهنگ شرکت را بهبود ببخشید، به این وعده عمل کنید و عادات مثبتی را ایجاد کنید که بقیه اعضای شرکت هم به آن رغبت داشته باشند. فرهنگ برنده، مبتنی بر ارتباطات، اعتماد و حرکت بین همه اعضای شرکت است و مدیریت هم از این قاعده مستثنی نیست.

در مراحل تغییر فرهنگ سازمانی، هنگامی‌که بخش‌هایی که به بهبود نیاز دارند را شناسایی کردید، باید با ایجاد استراتژی، تعیین جدول زمانی و مشخص کردن معیارهایی برای سنجش میزان پیشرفت خود را اندازه‌گیری کنید.

هنگام تدوین یک برنامه عملی، از دستورالعمل‌های زیر برای بهبود فرایند تغییر فرهنگ سازمانی خود استفاده کنید:

  • ارزش‌های خود را مدل کنید: بهترین راه برای تشویق یک ارزش یا رفتار اصلی، الگوبرداری است. اگر در مسیر پیشرفت ارتباطات سازمانی، انتظار دارید کارکنان رفتار خود را تغییر دهند، ابتدا باید این تغییرات را در رفتار خود اعمال کنید.  
  • تقویت رفتارهای مثبت: از مدیریتمنابع انسانی بخواهید مزایا و پاداش‌هایی را برای کارمندانی که به ارزش‌های شرکت پایبند هستند و آن‌ها را ترویج می‌کنند، در نظر بگیرند.
  • از رفتارهای منفی جلوگیری کنید: مقاومت در مقابل تغییر یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند جلوی پیشرفت شما را بگیرد. به‌همین‌دلیل علاوه بر پاداش، باید جریمه‌هایی هم برای افرادی که به ارزش‌های سازمان اعتنا ندارند تعیین کنید.
  • ایجاد کمیته‌ها و گروه‌های کارمند: یکی از روش‌های تغییر فرهنگ سازمانی، تشکیل یک تیم، برای کمک به سازماندهی رویدادها و ترویج ابتکارات جدید است. برنامه‌هایی که این گروه اجرا می‌کنند باید با ارزش‌های اصلی شما همسو باشند. برگزاری چنین رویدادهایی در سراسر شرکت، باعث تقویت روابط کارکنان می‌شود و اطمینان حاصل می‌کند که کل تیم از ارزش‌های شما آگاه است و از آن‌ها حمایت می‌کند.

یک ‌قدم فراتر بروید و مسئولیت‌های هر طرح را در چند کمیته تقسیم کنید. برای مثال، یک کمیته سلامت و تندرستی برای نظارت بر ابتکارات سلامت، یک کمیته خیریه برای هماهنگ کردن فرصت‌های داوطلبانه و یک کمیته تنوع و شمول برای تمرکز بر بهبود تلاش‌های ایجاد تنوع تأسیس کنید. این رویکرد کمک می‌کند تمام جنبه‌های مهم فرهنگ جدید شما، به‌درستی پشتیبانی ‌شوند.

  • استخدام براساس Cultural Add، نه Cultural Fit: دوران استخدام کاندیداهایی که به‌خوبی در قالب شرکت شما قرار می‌گیرند، گذشته است. در عوض، استخدام‌کنندگان باید بر روی مدل استخدام فرهنگی کار کنند. این مدل می‌گوید هنگام جذب نیروهای جدید باید هدفتان شناسایی افرادی باشد که نه‌تنها با ارزش‌های اصلی شرکت همسو هستند، بلکه دیدگاه منحصربه‌فردی را به هم با خود به‌همراه دارند که می‌تواند به رشد سازمان کمک کند.

اجرای مراحل بالا، شما را به آخرین مرحله تغییر فرهنگ سازمانی نزدیک می‌کند.

5.  پیشرفت خود را ارزیابی کنید

هیچ استراتژی موفقی بدون ارزیابی پیشرفت برنامه شما کامل نمی‌شود. برای تغییر فرهنگ سازمانی باید در حین اجرای طرح، از کارمندان خود بخواهید نسبت به دستورات جدید بازخورد نشان دهند. این کار کمک می‌کند علاوه‌بر اطمینان از موثر بودن تلاش‌هایتان، دیدگاه کارمندانتان را هم نسبت به تغییرات بسنجید و ببینید چقدر از برنامه جدید حمایت می‌کنند.

نظرسنجی‌هایی که مبتنی بر ناشناس‌ماندن افراد هستند، باعث می‌شود بازخوردهای صادقانه‌تری دریافت کنید و بتوانید یک فرهنگ کاری مثبت مبتنی بر اعتماد و ارتباطات ایجاد کنید.

مثال برای تغییر فرهنگ سازمانی

مثال برای تغییر فرهنگ سازمانی

بااینکه بهبود فرهنگ شرکت کار ساده‌ای نیست، اما شرکت‌های زیادی برای رسیدن به موفقیت، این مسیر را طی کردند.

1. خطوط هوایی جنوب غربی: شرکت Southeast Airlines به‌خاطر فرهنگ سازمانی منحصر‌به‌فردش مورد تحسین همگان است. این شرکت کارکنان خود را به‌عنوان مشتریان داخلی در نظر می‌گیرد. درنتیجه، آن‌ها در خط اول اولویت‌های شرکت قرار دارند و رضایت آن‌ها برای شرکت بسیار مهم است. این شرکت بر این باور است که وقتی کارکنان راضی هستند، خدمات بهتری به مشتریان ارائه می‌دهند. درنتیجه، رضایت مشتری سود بیشتری به‌همراه دارد و سهام‌داران را هم راضی نگه می‌دارد.

2. توییتر: این شبکه اجتماعی نحوه مدیریت خود را  از حالت متعارف خارج کرده است. آن‌ها با برگزاری کلاس‌های یوگای داخلی و تشکیل جلسات روی پشت‌بام، فرهنگ سرگرمی و تفکر جمعی را برای کارکنان خود ترویج کرده‌اند. همه این‌ها کارکنان را تشویق می‌کند تا به خروجی‌های معناداری دست پیدا کنند.

3. کمپانی HyperScience: این شرکت که در حوزه هوش مصنوعی فعالیت می‌کند، برای برقراری تعادل بین کار و زندگی کارکنان، سالانه 30 روز مرخصی با حقوق، تسهیل رفت‌و‌آمد، فرصت‌های توسعه حرفه‌ای، مرخصی شش‌ماهه برای والدین و کمک‌هزینه‌های مراقبت از کودکان را به کارکنان خود ارائه می‌دهد.

نتیجه‌گیری

با توجه به تغییرات شدید اقتصادی و تکنولوژیکی جهان، ایجاد تغییرات سازمانی برای موفقیت در فضای جدید تجارت، ضروری است. برای تغییر فرهنگ سازمانی، اولین قدم حذف ارزش‌های منفی فرهنگ موجود است. سپس، ارزش‌های اصلی، مأموریت و چشم‌انداز جدید خود را مشخص کنید. برای موفقیت در این مسیر باید حتماً کارکنان خود را هم درگیر اهدافی که دارید بکنید و از آن‌ها بخواهید فعالانه در این مسیر به شما کمک کنند.


سؤالات متداول :

چرا فرهنگ سازمانی مهم است؟

داشتن یک فرهنگ سازمانی قوی برای حفظ یک محیط کار سالم ضروری است. این کار باعث افزایش بهره‌وری، ماندن کارمندان مستعد و محقق‌شدن اهداف می‌شود.

چه زمانی یک سازمان به تغییر فرهنگ نیاز دارد؟

هر نوع تغییری ناشی از رقابت، تقاضای مصرف‌کننده، شرایط بازار و همچنین متأثر از ادغام‌ها، جابه‌جایی رهبری، ظهور فناوری جدید و نیاز به استفاده از تجهیزات یا سیستم‌های جدید است.

پنج گام اصلی تغییر فرهنگ سازمانی چیست؟

مراحل تغییر فرهنگ سازمانی عبارتند از مشخص‌کردن اهداف فرهنگی جدید، ارزیابی فرهنگ فعلی، بررسی و تعریف ارزش‌های اصلی، ترسیم نقشه‌ راه و ارزیابی پیشرفت.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.