رفتن به محتوا

ردپای کربن Carbon Footprint

ایزو 14067

ردپای کربن Carbon Footprint : ارزیابي رد پای کربن و کاهش تشعشعات گازهای گلخانها ی را مي توان مقیاس هایي دانست که هر تولید کننده یا کارخانه داری باید آنها را در نظر بگیرد. اگرچه ارزیابي و کاهش ردپای کربن در محصولات را مي توان امری اختیاری دانست، ولي ممکن است روزی پیش آید که کاهش این آلاینده به امری ضروری تبدیل شود. بازارهای امروزی محصولاتي را به مشتریان عرضه مي کنند که میزان انتشار این گازها در آنها قید شده است و لذا چنین کاری را ميتوان برای هر محصولي که در کره زمین تولید مي شود، امری ضروری در نظر گرفت.

ردپای کربن Carbon Footprint

کاهش انتشار گازکربنیک را ميتوان یکي از مسائل و چالش های مهم هر مملکت و دولتي دانست که سعي دارد رد پای گازکربنیک خود را تا حداکثر ممکن کاهش دهد. امروزه شرکتهای زیادی در دنیا، تمایل به ، بهترین شکل کاهش این آلاینده از محصولات خود دارند؛ مشتریان نیز به دنبال محصولاتي هستند که میزان گازکربنیک کمي در طول چرخه حیات خود تولید کنند. ارزیابي ردپای کربن برای محصولات، فرآیندها و سرویس های مختلف و همچنین برچسب گذاری این محصولات بر اساس سطح گازکربنیک تولیدی، یکي از مباحث جا افتاده در بخشهای صنعتي خواهد بود .هر صنعت دارای تکنیکهای مدل سازی و ارزیابي، متدهای کاهش گاز کربنیک و استراتژیهای برچسب گذاری که به وسیله آنها ميتواند میزان انتشار گاز کربنیک را برچسب گذاری نماید .

ردپای کربن Carbon Footprint

این شاخص به عنوان یکي از شاخصهای زیست محیطی مطرح ، توسط شرکت ها ، مورد استفاده قرار میگیرد. چنین شاخصي نه تنها به عنوان داده های کمي زیست محیطی به کار میرود بلکه به عنوان یک معیاری برلی بهبودی های بیشتر نیز در نظر گرفته می شود. دوم این که از ردپای محصول به عنوان یک استراتژی برای ارتباط زیست محیطی با مصرف کنندگان استفاده می شود و این امر از طریق طبقه بندی سازگاری با محیط زیست برای محصولات انجام می شود.

نقطه قوت اصلي ردپای کربن این است که ذی نفعان (شرکت و مشتریان) از مفهوم آن آگاهي داشته و به دلیل تبلیغات رسانه ای گسترده و تحقیقات علمي ملي در مورد انتشارات کربن وگرم شدن زمین، آن را درک ميکنند.

تعریف رد پای کربن :

ردپای کربن footprint carbon در گذشته به صورت مجموعه کل گازهای گلخانه ای (GHG) خروجي ناشي از یک سازمان، یک رخداد، یک محصول یا یک شخص تعریف مي شد. اما از آنجایي که محاسبه میزان کل ردپای کربن به خاطر مقدار زیاد داده های مورد لزوم و این حقیقت که دی اکسید کربن بوسیله رویدادهای طبیعي هم تولید ميشود، ناممکن است، این تعریف جدید برای ردپای کربن پیشنهاد شده است: “مقیاسي از مقدار کل خروجي دی اکسید کربن (CO2) و متانول (CH4) مربوط به یک جمعیت، سیستم یا فعالیت معین با در نظر گرفتن همه منابع، فرونشین ها، ذخیره شدن ها در محدود زماني و مکاني آن جمعیت، آن سیستم یا فعالیت می باشد .

محاسبه ردپای کربن محصول ( PCF )با معیارهای PAS 2050 (BSI 2011) استاندارد ميشود که در آن، متدی برای محاسبه انتشار گازهای گلخانه ای در چرخه عمر کالاها و خدمات (محصولات) در نظر گرفته شده است.

استاندارد بین المللي ISO14067 نیز اخیراً منتشر شده است و استانداردی را برای کاربرد این متد فراهم ساخته است (ردپای کربن محصولات- الزامات و دستورالعمل هایي برای کمي سازی و انتقال اطلاعات).

بر چسب کربن :

برچسب کاهش کربن یک تعهد عمومی است که ردپای کربن یک محصول یا خدمات اندازه گیری و تأیید شده است و صاحب محصول یا خدمات متعهد شده است تا طی دو سال آینده این اثر را کاهش دهد. ردپایی که محاسبه شده است براساس استاندارد PAS2050 و Expert Footprint اندازه گیری شده و با دقت قابل مقایسه خواهد بود.

ISO14067:2018
تنها راه حال کاهش رد پای کربن است. اما ابتدا باید آن را اندازه گیری کنیم. استاندارد بین المللی برای سنجش میزان رد پای کربن به تازگی منتشر شده است.
ما بدهی های زیادی به محیط زیست داریم و اگر منابع زمین را به همین شکل فعلی و با همین سرعتی که داریم مصرف کنیم، به زودی چیزی روی زمین برای زنده ماندن بشر باقی نخواهد ماند.
افزایش انتشار گازهای گلخانه ای که عمدتا ناشی از مصرف مخرب ما انسان ها است، منجر به ایجاد آشفتگی های آب و هوایی و
اختلال در عرضه آب و محصولات غذایی می شود. اما با کاهش ضریب کربن، می توان جلوی این فاجعه را گرفت.
ISO 14067 گازهای گلخانه و رد پای کربن را در محصولات و فرآیندها رصد کرده و الزامات و دستور العمل هایی برای کاهش و از بین بردن حداکثری آن ها ارائه می دهد.

ISO14067:2018 در واقع جایگزین ISO / TS 14067: 2013 شده است که یک سند جامع تر می باشد.

لیست برندهای شناخته شده در سراسر دنیا که اقدام به کاهش ردپای کربن محصولات خود کرده اند:
101 شرکت متعهد هستند که ردپای کربن خود را کاهش داده و نمونه هایی را برای سایرین در صنایع خود به وجود آورند. این شرکت ها از راه حل های نوآورانه برای دیدن نتایج واقعی استفاده می کنند.
در بخش زیر نام یک سری برندهای شناخته شده در هر حیطه شغلی که متعهد به کاهش اثرات گازهای گلخانه ای و کاهش ردپای کربن محصولات خود هستند آورده شده است.

نام شرکت های زیر از طریق وبسایت www.forbes.com و لینک زیر استخراج شده است.

در زمینه کشاورزی
Land O’Lakes
John Deere
Monsanto
در زمینه اتومبیل
BMW
Honda
Ford
Toyota
Hyundai
Fiat
در زمینه گردشگری
United Airlines
Hilton Hotels
Alaska Airlines
در زمینه رستوران
Disney
McDonald’s
Dominos
در زمینه خرده فروشی
Nike
IKEA
Panasonic
در زمینه تولید / ساخت
Siemens.
S.C. Johnson
HP Inc
Samsung
Philips
در زمینه نرم افزار
Google
Dell
Adobe
Amazon
Facebook
Apple
Microsoft

گردآوری و ترجمه : الهه تقی زاده بهجتی
منبع: انجمن مدیریت سبز ایران / www.forbes.com / سایت ایزو

salar_user

salar_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

اشتراک گذاری در facebook
اشتراک گذاری در twitter
اشتراک گذاری در linkedin

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.