رفتن به محتوا

ردپای کربن Carbon Footprint | روش‌های اندازه‌گیری + روش‌های کاهش

خانه » وبلاگ » ردپای کربن Carbon Footprint | روش‌های اندازه‌گیری + روش‌های کاهش
ردپای کربن

در طول دهه گذشته، نگرش نسبت به محیط‌زیست تغییر کرده است. دولت‌ها، کسب‌وکارها و مصرف‌کنندگان همگی پذیرفته‌اند که باید نگرانی‌های زیست‌محیطی را جدی بگیرند و با پیگیری ردپای کربن، نقش خود را برای کمک به نجات منابع گران‌بهای کره زمین ایفا کنند. ردپای کربن این روزها به‌ویژه در تجارت از اهمیت زیادی برخوردار است، چراکه علاوه بر قوانین تغییرات آب‌و‌هوایی، فشار مشتریان و سهام‌داران نیز برای آگاهی از محیط‌ زیست و اقدام مسئولانه در برابر آن افزایش‌یافته ‌است. بر اساس یک نظرسنجی جهانی ، 81٪ از مصرف‌کنندگان اعتقاد داشتند که شرکت‌ها باید نسبت به بهبود شرایط زیست‌محیطی رویکردی فعالانه داشته باشند. هیچ معیاری برای تشخیص اینکه اندازه یک شرکت چقدر باید باشد تا بتواند تأثیر مثبتی بر روی محیط‌ زیست بگذارد، وجود ندارد. این مسئولیتی جهانی و همه‌گیر است و شما می‌توانید با استفاده از ایزو و بررسی‌ استانداردهای آن، باید‌ها و نباید‌های این مسیر را بهتر درک کنید و بشناسید.

ردپای کربن چیست؟

این اصطلاح در سال‌های اخیر بیش از قبل، مورداستفاده قرارگرفته است و خبرهای زیادی پیرامون آن، چه در میان کشمکش‌های سیاسی کشورها و چه در میان اعتراضات دغدغه‌مندان به آینده زمین، به گوش رسیده است. بااین‌حال وقتی در مورد ردپای کربن در نسبت با شرکت‌های تجاری صحبت می‌کنیم منظورمان دقیقا چیست؟ درست مانند افراد که هر کدام ردپای شخصی خود را دارند، شرکت‌ها نیز فعالیت‌هایی انجام می‌دهند که باعث تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود. برای مثال مرحله تولید و یا حمل‌ونقل محصولات، مشخص‌ترین فعالیت‌ها در تولید گاز گلخانه‌ای توسط شرکت‌ها را تشکیل می‌دهد.

ردپای کربن چیست

ردپای کربن، تمام فعالیت‌های یک سازمان را که به‌طور مستقیم و غیرمستقیم، منجر به انتشار گازهای گلخانه‌ای می‌شود، اندازه‌گیری می‌کند. در این بین عواملی که شرکت‌ها را به اتخاذ سیاست‌هایی برای مبارزه با گرمایش جهانی سوق می‌دهند، می‌تواند اجباری (توافق‌نامه‌های بین‌المللی، قوانین ملی و غیره) و داوطلبانه (اعتقادات زیست ‌محیطی، صرفه‌جویی در منابع و غیره) باشد. بااین‌حال، کسب‌وکارها اندازه و اشکال مختلفی دارند، از شرکت‌های تولیدی گرفته تا شرکت‌های حقوقی، این موضوع باعث می‌شود تنوع گسترده‌ای در معنای عملی این واژه وجود داشته باشد. کسانی که فعالیتشان با تولید محصول گره ‌خورده است، باید میزان انتشار آلاینده‌های تولیدشده در فرآیند تولید را ارزیابی کنند. در همین حال، مشاغل مبتنی بر خدمات مانند شرکت‌های حقوقی باید به شرکت خود نگاه کنند و بررسی کنند که فعالیت‌های روزانه‌شان، برای مثال میزان مصرف برق، چگونه بر محیط‌زیست تأثیر می‌گذارد.

کسب‌وکارها چگونه می‌توانند ردپای کربن خود را اندازه‌گیری کنند؟

برای محاسبه ردپای کربن، کسب‌وکارها باید فهرست گازهای گلخانه‌ای را برای اندازه‌گیری میزان انتشار کربن خود تهیه کنند. خوشبختانه پروتکل گازهای گلخانه‌ای ویژه شرکت‌ها وجود دارد که به آن‌ها در درک اصول محاسبه گازهای گلخانه‌ای، مکان‌یابی منابع انتشار و مطالعه روند انتشار در طول زمان، کمک می‌کند.

البته ابزارهای دیگری هم برای این کار وجود دارد، برای مثال مرکز رهبری اقلیم سازمانی EPA، یک پروتکل چهار مرحله‌ای ایجاد کرده است که به شرکت‌ها برای شروع محاسبه ردپای کربن کمک می‌کند. در قدم اول، سازمان‌ها باید شیوه‌های محاسبه نتشار خود را درک کنند، مرزهای عملیات تجاری خود را مشخص کنند، و یک سال کاری را که اطلاعات کامل آن را دارند، انتخاب کنند. برای قدم دوم، آن‌ها باید داده‌های لازم را در مورد روند انتشار گازهای گلخانه‌ای خود جمع‌آوری کنند. در سومین قدم، کسب‌وکارها باید یک برنامه برای مدیریت موجودی خود ایجاد کنند و در آن داده‌های جمع‌آوری‌شده را به‌طور مستند ثبت کنند. درنهایت، کسب‌وکارها می‌توانند داده‌هایی را که جمع‌آوری کرده‌اند به‌صورت عمومی گزارش کنند و از هدف خود برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در آینده شفاف‌سازی کنند.

چرا کسب‌وکارها باید ردپای کربن خود را اندازه‌گیری کنند؟

کاهش انتشار کربن اقدامی حیاتی برای نجات محیط‌زیست است. این فعالیت‌ها می‌تواند باعث کندشدن گرمایش جهانی شود، چراکه کسب‌وکارها الگوهای انتشار خود را شناسایی می‌کنند و برای کاهش ردپای کربن خود اصلاحاتی را در نظر می‌گیرند. وقتی کسب‌وکارها ردپای کربن خود را اندازه‌گیری می‌کنند، می‌توانند درک کنند که بیشتر انتشارات از کجا می‌آید و آن را شناسایی می‌کنند. این کار به آن‌ها کمک می‌کند تا بتوانند برای کاهش میزان کربن تولیدشده در مراحل مختلف کار، اقدامات لازم را انجام دهند.

اندازه‌گیری ردپای کربن نه‌تنها به شرکت‌ها کمک می‌کند تا در برابر محیط‌زیست مسئولانه رفتار کنند، بلکه در موارد زیادی موجب بهبود وضعیت تجاری شرکت‌ها نیز می‌شود. علاوه بر این امروزه، بسیاری از مشتریان و سرمایه‌گذاران به‌دنبال مشارکت با آن دسته از فعالیت‌های تجاری‌ که از شیوه‌های سازگار با محیط‌زیست استفاده می‌کنند، هستند. این روزها نگرانی نسبت به محیط‌زیست بسیار همه‌گیر شده است، خیلی از مردم نسبت به ردپای کربن خود محتاطانه برخورد می‌کنند. به‌همین‌دلیل هم بسیاری از مشتریان از خرید محصولات شرکت‌هایی که از اندازه‌گیری و کاهش ردپای کربن خودداری می‌کنند، منصرف می‌شوند. از طرف دیگر آن‌ها با به برندهایی که برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای تلاش می‌کنند، تعامل بیشتری برقرار می‌کنند.

سرمایه‌گذاران همچنین برای کسب‌وکارهایی ارزش قائل می‌شوند که در مورد پایداری رویه‌های تجاری خود کاملاً مسئولانه برخورد می‌کنند. اغلب سرمایه‌گذاران هنگام بررسی شرکت‌هایی که قصد خرید سهام آن‌ها را دارند، داده‌های زیست‌محیطی را هم در نظر می‌گیرند. سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی که دغدغه محیط‌زیستی دارند، با ریسک کمتری همراه است، چراکه این شرکت‌ها از آمادگی بیشتری برای سازگاری با قوانین در حال تغییر تجاری و کمبود منابع برخوردار هستند. ازآنجایی‌که نظر جهانی در مورد شیوه‌های کسب‌وکار پایدار به سمت حمایت از مشاغلی رفته است که کمترین تأثیرات زیست‌محیطی را دارند، شرکت‌ها فارغ از اندازه‌شان، باید ردپای کربن خود را برآورد کنند. این کار باعث می‌شود تا مشتریان و سرمایه‌گذاران خود را راضی نگه‌دارند و همچنین مطمئن باشند که فعالیتشان مطابق با مقررات جهانی است.

شرکت‌ها برای کاهش ردپای کربن خود چه کارهایی می‌توانند انجام دهند؟

استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های بزرگ، متوسط و کوچک همگی نقش مهمی در کاهش انتشار کربن و کاهش ردپای کربن خود دارند. ازآنجایی‌که فعالیت‌های شرکت‌ها بسیار متنوع است، بعضی‌ شرکت‌ها خدماتی هستند و بعضی‌ دیگر تولیدکننده، راه‌کارهای متنوعی برای کاهش ردپای کربن وجود دارد. بااین‌حال، در ادامه راه‌های مشترکی که تمامی کسب‌وکارها برای کاهش ردپای کربن خود می‌توانند اجرا کنند را بررسی خواهیم کرد. درواقع ما نه‌تنها باید در محیط بدنه کسب‌و‌کار خود از کارکنان بخواهیم به سوال ردپای کربن چیست فکر کنند بلکه باید به‌نحوی مدیریت کار را برعهده بگیریم تا پاسخ به سوال ردپای کربن چیست را به‌نحوی عملی، ارائه داده باشیم.

کاهش ردپای کربن

مدیریت انرژی

استفاده بیهوده از انرژی یکی از مهم‌ترین دلایل آلودگی محیط‌زیست است. شرکت‌ها به‌راحتی می‌توانند به‌دنبال راه‌حل‌های مؤثر مدیریت انرژی برای کاهش ردپای کربن خود باشند، به‌ویژه به‌این‌دلیل که پتانسیل قابل‌توجهی برای صرفه‌جویی در انرژی و کاهش هزینه‌ها وجود دارد. مدیریت مؤثر انرژی شامل همه بخش‌ها می‌شود، بنابراین مهم است که یک مدیریت انرژی برای تعیین نحوه مدیریت مصرف انرژی در سراسر سازمان وجود داشته باشد.

کاهش و جایگزینی

اولین گام برای کاهش مصرف انرژی، اجرای راهکارهایی برای بهره‌وری از انرژی است. این کار با فرهنگ‌سازی در مصرف انرژی و همچنین سرمایه‌گذاری برای ارتقای فناوری امکان‌پذیر است. انجام این فعالیت‌ها با توجه به نوع شغلی که دارید متفاوت است، اما هر تغییر کوچکی برای کاهش مصرف انرژی، اهمیت دارد. از خاموش‌کردن وسایلی که استفاده نمی‌شوند تا استفاده از لامپ‌های کم‌مصرف در این راه کارهای جزئی اما بااهمیتی هستند.

گام بعدی جایگزینی سوخت‌های فسیلی با انرژی‌های تجدیدپذیر است، اگر این مورد برای شما غیرقابل‌دسترس است، می‌توانید به سراغ تأمین‌کنندگان انرژی‌های پاک‌تر بروید. ازآنجایی‌که کاهش ردپای کربن نباید فرایند بیش‌ازحد پیچیده‌ای بشود، گروهی از ارائه‌دهندگان انرژی وجود دارند که راه‌حل‌هایی برای دسترسی به انرژی تجدید‌پذیر ارائه می‌دهند. همچنین وب‌سایت‌هایی می‌توانید ببینید که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهند گزینه‌های خود را بررسی و تعرفه‌ها را مقایسه کنند تا بتوانند بهترین ارائه‌دهنده را برای خود انتخاب کنند. کسب‌وکارها نه‌تنها می‌توانند راه‌حل‌های دسترسی به انرژی متناسب را پیدا کنند، بلکه می‌توانند با روی‌آوردن به جایگزین‌های ارزان‌تر، از صرفه‌جویی در هزینه‌ها نیز بهره‌مند شوند.

از تکنولوژی نهایت استفاده را ببرید

بررسی چگونگی استفاده از فناوری برای کاهش انتشار کربن راه‌حلی مفید برای کاهش ردپای کربن است. ظهور نوآوری‌های تکنولوژیکی به این معنی است که کسب‌وکارها می‌توانند ردپای کربن خود را با حداقل تلاش، کاهش دهند. نکته کلیدی در این مسیر، گسترش آگاهی در مورد شیوه‌های تجاری آسیب‌زننده به محیط‌زیست و همچنین ترویج راه‌حل‌های جایگزین است که کمترین صدمه را به کره زمین وارد می‌کنند.

اهمیت ایزو 14067 در کاهش ردپای کربن

پیشرفت‌هایی مثل برخورداری از رایانش ابری، راه را برای برخورداری از امکانی نوظهور هموار کرده است: کار از راه دور. توانایی دسترسی به اطلاعات از راه دور به این معنی است که کارمندان می‌توانند کارهای روزانه خود را از خانه انجام دهند، بدون اینکه تأثیری بر بهره‌وری یا کیفیت کار آن‌ها داشته باشد. کار از راه دور به این معنی است که کارمندان لزوماً مجبور نیستند هرروز به محل کار رفت‌وآمد کنند، درنتیجه استفاده از اتومبیل و وسایل حمل‌ونقل عمومی بر اساس این رویه، کاهش می‌یابد.


برای اینکه بتوانید تلاش‌های خود در مسیر کاهش ردپای کربن در شرکتتان را تائید کنید و دیگران هم بتوانند به آن اعتماد کنند راه‌های مختلفی وجود دارد، یکی از این راه‌ها استفاده از ایزو 14067 است. این ایزو، چارچوبی را برای محاسبه کربن محصولات ارائه می‌کند که به سازمان‌ها اجازه می‌دهد تا ردپای کربن محصولات خود را گزارش کنند. درواقع ایزو 14067 بخشی از خانواده استانداردهای ایزو 14060 است که برای تعیین کمیت، نظارت، گزارش و تائید انتشار گازهای گلخانه‌ای برای حمایت از کاهش ردپای کربن به وجود آمده است.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.