رفتن به محتوا

فرهنگ سازمانی آمازون | محیط کاری و ارزش و اصول شرکت آمازون

خانه » وبلاگ » فرهنگ سازمانی آمازون | محیط کاری و ارزش و اصول شرکت آمازون
تصویر آمازون آمازون png_jpeg

موفقیت آمازون به عنوان یک شرکت خرده‌فروشی آنلاین، فرهنگ سازمانی آمازون را به موضوعی قابل بحث تبدیل کرده است. اما فرهنگ سازمانی چیست و چه تاثیری بر موفقیت شرکت آمازون داشته است؟ آمازون با ارائه محصولات منحصربه‌فرد همیشه بر تغییر و نوآوری تمرکز کرده است. این شرکت به جای روش‌های پرداخت سخت، خرید با یک کلیک را برای ثبت سفارش آسان کرده است. در این روش سفارش به طور خودکار با روش‌های پرداخت شارژ شده و به آدرس ارسال می‌شود.

همان‌طور که می‌دانیم مشتری، قلب هر تجارت است. آمازون مکانی است که در آن افراد باهوش و پرشور بر روی مشتریان وسواس دارند و سرشار از نوآوری هستند. آمازون در دهه گذشته بیش از هر شرکت دیگری شغل ایجاد کرده است. مشاغلی که به طور متوسط 18 دلار در ساعت پرداختی دارند که این رقم بیش از دو برابر حداقل دستمزد در ایالات متحده است. همچنین شرایط کار در آمازون روی موفقیت کارکنان سرمایه‌گذاری می‌کند. آمازون بیش از 1.2 میلیارد دلار را برای ارائه آموزش مهارت‌های رایگان به کارمندان هزینه کرده و به آنها کمک می‌کند تا شغل خود را در زمینه‌های فناوری و نقش‌های مورد تقاضا پیش ببرند.

فرهنگ سازمانی آمازون چگونه عمل می‌کند؟

فرهنگ سازمانی آمازون به عنوان یکی از عوامل تاثیرگذار در موفقیت این کسب و کار خرده فروشی آنلاین عمل می‌کند. فرهنگ سازمانی این شرکت این قابلیت را دارد که ظرفیت تجاری این شرکت را برای پاسخ به تقاضاهای بازار گسترش ‌دهد. در واقع فرهنگ سازمانی یک شرکت، سنت‌ها و ارزش‌هایی را تعیین می‌کند که بر رفتار کارکنان تأثیر می‌گذارند.

همچنین فرهنگ سازمانی ویژگی‌های فرهنگی، قابلیت‌های منابع انسانی و  به طبع آن تعریف سازمان و قابلیت‌های تجاری شرکت را مشخص می‌کند. به عنوان مثال، فرهنگ سازمانی آمازون کارکنان را وادار می‌کند تا از محدودیت‌ها و قراردادهای سنتی فراتر بروند و ایده‌ها و راه‌حل‌های تازه‌ای به وجود آورند. همچنین فرهنگ سازمانی آمازون، ریسک‌پذیری و منابع انسانی غیررسمی را در تجارت الکترونیک اشاعه داده است. این شرکت به‌عنوان برترین فروشگاه خرده‌فروشی آنلاین جهان، به دنبال جذب استعدادهای تازه است. با این حال آمازون برای حفظ مزیت رقابتی خود در بلندمدت، باید فرهنگ سازمانی خود را تقویت کند. این امر نیازمند توسعه منابع انسانی و حفظ نیروی کار توانمند است. 

ویژگی های فرهنگ سازمانی آمازون

اصول و ارزش‌ها در آمازون مانند فرهنگ سازمانی اپل و برخی دیگر از سازمانی‌های تکنولوژیک در سطح بالا قابل بحث است. شرکت کارکنان را به کشف ایده‌ها و ریسک کردن برای ایده‌های جدید سوق می‌دهد. شرکت آمازون بیان می‌کند:

«ما شرکتی پیشرو هستیم. این وظیفه ماست که ریسک جسورانه داشته باشیم. ما با ایجاد نوآوری انرژی خود از مشتریان دریافت می‌کنیم. موفقیت با امکانات سنجیده می‌شود نه با احتمالات. دقیقاً به همین دلیل است که برای پیشگامان امروزی جایی روی زمین وجود ندارد که آن را به جای آمازون ترجیح دهند.»

این بیانیه ویژگی‌های فرهنگ سازمانی آمازون را به گزینه‌های زیر خلاصه می‌کند که در ادامه بیشتر شرح خواهیم داد.

  • جسارت
  • مشتری‌محوری
  • خصوصیات غیرمعمول

جسارت 

فرهنگ سازمانی آمازون کارکنان خود را به جسارت در کار تشویق می‌کند. این ویژگی فرهنگ شرکتی در آنجایی مشهود است که چگونه این شرکت پیشگام با مجموعه وسیعی از اقلام آنلاین، کار خود را در ابتدا با فروش کتاب از طریق فناوری اطلاعات فشرده داده‌ها شروع کرد. در این رابطه، کارمندان آمازون تشویق می‌شوند تا با در نظر گرفتن ایده‌های جدید در انجام تجارت، ریسک کنند. علاوه‌بر تأکید بر جسارت، این شرکت همچنین بر اساس سیاست تنوع سازمانی، گسترش ایده‌های جدید را تسهیل می‌کند. این ویژگی فرهنگ سازمانی آمازون را قادر می‌سازد تا بهترین ایده‌های ممکن را برای حل مشکلات یا بهبود تجارت الکترونیک خود شناسایی کند.

مشتری محوری

محوریت بیانیه چشم‌انداز شرکت آمازون، بر مشتری استوار است. مشتری در مرکزیت تجاری فرهنگ سازمانی آمازون قرار دارد. به عنوان مثال، آمازون از کارکنان می‌خواهد که بر نیازها و خواسته‌های مشتریان تمرکز داشته باشند. ارزش‌های شرکت آمازون براساس اصل بنیادی «مشتری پادشاه است»، پیش می‌رود. این شرکت به طور مداوم در تلاش است تا روندها و تغییرات خواست مصرف‌کنندگان خود را شناسایی کند تا در فروش آنلاین و خدمات مرتبط به آن اولویت دهد. افزایش حس مثبت مشتریان برای ایجاد مشتریان وفادار به کار می‌رود.

از طریق این ویژگی فرهنگ سازمانی آمازون، این شرکت با جلب رضایت مشتریان، اثربخشی خود را در گسترش تجارت حفظ می‌کند.

خاص بودن 

فرهنگ سازمانی آمازون شامل ویژگی‌های خاص است. این ویژگی‌های فرهنگی خاص به ویژه به ایده بخشنامه‌های چالش‌برانگیز این شرکت برمی‌گردد. آمازون به کارمندان خود انگیزه می‌دهد تا خود و کارشان را از روش‌های معمول کسب‌وکار متمایز بدانند. این شرکت معتقد است که بخشنامه‌ها محدودیت‌هایی را برای رشد بالقوه کسب و کار اعمال می‌کنند. بنابراین، آمازون بر اساس این ویژگی فرهنگ سازمانی آمازون، کارکنان را تشویق می‌کند تا خارج از چارچوب‌های مسلط فکر کنند تا کار خود را به حداکثر پتانسیل تجاری برسانند.

سبک رهبری

سبک رهبری آمازون در دسته پراگماتیست طبقه‌بندی می‌شود. تاثیر این سبک بر مدیریت چیست؟ این بدان معنی است که شرکت استانداردهای بالایی را تعیین می‌کند و انتظار دارد که همه کارمندان آن را هدف قرار دهند. آمازون از رهبران کارمند محور در دانشگاه میشیگان استفاده کرده است تا بتوانند تصمیم بهتری برای بهبود آمازون بگیرند. رهبران در صورت مخالفت با تصمیمات موظفند با رعایت احترام آن را به چالش بکشند، حتی اگر این مسئله ناراحت‌کننده و خسته‌کننده باشد. با این حال آنها باید مثبت فکر کنند و به جلو حرکت کنند تا تصمیمات را بپذیرند.

سبک مدیریت منابع انسانی در فرهنگ سازمانی آمازون

شیوه‌های مدیریت رفتار سازمانی سیستمی است که با جذب، حفظ و ایجاد انگیزه در کارکنان برای دستیابی به اهداف سازمان به نحو احسن تشکیل شده است. آمازون چندین روش را در یک مدل تطبیقی اتخاذ کرده است که شامل استخدام، انتخاب و برنامه‌های آموزشی برای روشن کردن اصول کاری در آمازون و تقویت نگرش کارکنان است. 

جف بزوس، بنیانگذار آمازون در قبال فرصت یادگیری مهارت‌های حرفه‌ای در محیط کاری آمازون، با پاداش‌های منحصر به فرد به کارکنان آمازون انگیزه می‌دهد. همانطور که می‌دانیم، استخدام شغلی آمازون از برنامه‌های نوآورانه و منحصر به فرد این شرکت برای ارتقاء مهارت کارکنان است. این برنامه به کارمندان استخدامی آمازون کمک می‌کند تا 95٪ از هزینه‌های شهریه، کتاب‌های آموزشی و هزینه‌های مشابه را پیش پرداخت کنند و به این ترتیب بدون نگرانی از هزینه‌ها بتوانند روی آموزش خود تمرکز کنند. جف بزوس انتظار دارد که همه افراد بتوانند پس از دوره استخدامی، به شکل بهینه در کارها شرکت کنند و مهارت‌های مورد تقاضای بازار را برای آینده توسعه دهند. 

آمازون اعضای هر تیم کاری را به یادگیری در جهت بهبود دانش خود تشویق می‌کند. شرکت همیشه از کارمندان خود می‌خواهد که در مورد امکانات و فناوری‌های جدید بدانند و برای کشف و به کارگیری آنها اقدام کنند. پیچیده‌تر شدن مشاغل، منجر به فشار زیادی بر کارمندان می‌شود. این شرکت یک برنامه بازآموزی به نام Pivot ایجاد کرده است تا کارکنانی که عملکرد ضعیفی دارند، فرصتی برای بهبود عملکرد خود داشته باشند. برنامه Pivot چنین کارمندانی را به مشاوران شغلی داخلی واگذار می‌کند تا در مدیریت بهتر شغلی به آنها کمک کنند. 

فرهنگ سازمانی آمازون چگونه پشتیبانی می شود؟

آمازون از فرهنگ سازمانی خود با استراتژی‌های مختلف در ساختار سازمانی خود پشتیبانی می‌کند. در اینجا چهار عنصر کلیدی که فرهنگ سازمانی آمازون براساس آن استوار هست، آورده شده است.

ثبت سوابق

در طول جلسات آمازون نظرات و ایده‌های مرتبط با تصمیم‌گیری‌های تجاری به صورت مکتوب ثبت می‌شود. کارمندان در مورد مطالب صفحه به صفحه بحث می‌کنند و اطلاعات را قبل از عملیاتی شدن به طور کامل ارزیابی می‌کنند.

مهارت

طبق قانون معروف «دو پیتزا» جف بزوس، هر تیم باید به اندازه‌ای کوچک باشد که با دو پیتزا تغذیه شود. این به این معنی است که تیم کوچکتر، بهره‌وری بهتری دارد. در ابتدا این قانون برای تیم‌های فنی ابداع شد تا  ارتباطات سازمانی را ساده‌تر کرده و از اطلاعات مخرب جلوگیری کند. با این حال، اکنون تیم‌های این چنینی در کل سازمان گسترش پیدا کرده است.

نوآوری

هر کارمند آمازون این قدرت را دارد که یک مبتکر باشد. با اینکه بسیاری از شرکت‌ها همین ادعا را دارند ولی در واقعیت تعداد کمی از آنها مانند فرهنگ سازمانی گوگل می‌توانند با سطح تعهدی که آمازون به عملی شدن این ویژگی دارد، مطابقت داشته باشند. برای این منظور، هر کارمندی که یک ایده نوآورانه دارد می‌تواند چشم‌انداز خود را در یک سند “PRFAQ” ترسیم کند. سند باید شامل یک مدل انتشاراتی و پرسش‌های متداول فرضی باشد که مزایای طرح برای مشتری را توضیح می‌دهد. پس از ارسال، یک تیم ارزیابی، تصمیم می‌گیرند که آیا طرح برای عرضه به بازار بودجه دریافت خواهد کرد یا خیر. چندین مورد از موفق‌ترین محصولات آمازون مانند Prime Now، Alexa و Amazon Go از این طریق همین فرآیند ایجاد شده است.

فرهنگ استارت آپی

علیرغم عنوان بزرگترین بازار آنلاین در جهان، آمازون نوعی شور و نشاط را که بیشتر در شرکت‌های نوپا دیده می‌شود، حفظ می‌کند. در حالی که بیشتر شرکت‌های بزرگ اصولا سرعت خود را کاهش می‌دهند یا به همان روال موفقیت‌های خود ادامه می‌دهند، فرهنگ سازمانی آمازون از رشد دائمی پشتیبانی می‌کند. آمازون از کارکنان خود می‌خواهد به گونه‌ای کار کنند که گویی در تلاش برای راه‌اندازی یک شرکت جدید هستند.

مفاهیم، ​​مزایا و معایب فرهنگ سازمانی آمازون

فرهنگ سازمانی آمازون، تلاش‌های پیشگامان این شرکت را در کسب و کارهای خرده‌فروشی آنلاین تقویت می‌کند. این امر همانطور که در چشم‌انداز مدیر عامل و بنیانگذار این شرکت – جف بزوس – شکل گرفته، اتفاق می‌افتد.

مزیت اصلی فرهنگ سازمانی آمازون حمایت از نوآوری‌ها است. برای مثال، جسارت و خاص بودن به طور مستقیم ایده‌های جدید را برای بهبود تجارت الکترونیک شرکت گسترش می‌دهد. یکی دیگر از مزایای فرهنگ سازمانی آمازون، تمرکز آن بر مشتری است. این ویژگی اطمینان حاصل می‌کند که شرکت همیشه انتظارات و ترجیحات مصرف‌کننده را برآورده می‌کند.
با این حال، نقطه ضعف فرهنگ سازمانی آمازون این است که فشار زیادی را بر منابع انسانی تحمیل می‌کند. این فشار به ویژه در اتخاذ رویکردهای نوآوارنه، جسورانه و غیرمتعارف، بر کارکنان وارد می‌شود.

علیرغم مواردی همچون مشتری مداری، توانایی نوآوری و تمرکز بر اهداف بلند مدت، برخی از کارمندان سابق این شرکت فرهنگ سازمانی آمازون را به عنوان فرهنگی که با استرس‌ کاری زیاد و فرسودگی شغلی همراه شده، تعریف می‌کنند.

نیویورک تایمز پس از صحبت با بیش از 100 کارمند سابق متوجه شد که فرهنگ سازمانی آمازون دارای مشکلاتی در مورد شرایط کار در آمازون است که می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ارزیابی‌های ناشناس و حذف سالانه افراد دارای عملکرد پایین: این امر باعث بازخورد منفی برای کارمندان غیررسمی شده و استرس اخراج را در بین کارکنان افزایش می‌دهد.
  • محیط‌های کاری خصمانه: افراط در تشویق به بحث و انتقاد از همکاران تا حدی که باعث ناراحتی کارمندان از یکدیگر می‌شود.
  • محدوده نامشخص کاری: برخی از کارکنان ملزم به شرکت در تماس‌های کنفرانسی در تعطیلات و یا کار در تعطیلات آخر هفته و شب‌ها در خانه هستند. در حالی که شرکت نسبت به مشکلات شخصی افراد بسیار بی‌ملاحظه عمل می‌کند.

سخن پایانی

در مصاحبه‌ سایت Slate.com با جف بزوس، مدیرعامل و بنیانگذار این شرکت در سال 2009 پرسیده شد که چگونه آمازون را تعریف می‌کند؟ وی پاسخ داد: «ما با مشتری شروع می‌کنیم و رو به عقب کار می‌کنیم. ما هر مهارتی را که برای خدمات رسانی به مشتری نیاز داریم یاد می‌گیریم. هر فناوری را که برای خدمات رسانی به مشتری نیاز داریم، می‌سازیم. نکته این است که ما مخترع هستیم. ما دوست داریم به سرزمین‌های ناشناخته برویم و ببینیم در آنجا چه خبر است. سومین چیز این است که ما می‌خواهیم دید بلند مدت داشته باشیم، که این امر به نظر من یکی از نادرترین ویژگی‌های فرهنگ سازمانی آمازون ست


سوالات متداول :

موسس شرکت آمازون کیست؟

جف بزوس

فرهنگ سازمانی آمازون مبتنی بر چیست؟

فرهنگ سازمانی آمازون مبتنی بر ابتکار، بحث بین افراد و نوآوری است.

شرایط کار در آمازون بر روی چه موردی پافشاری می‌کند؟

شرایط استخدام و کار در آمازون بر روی موفقیت و ارتقای کارمندان پافشاری می‌کند.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.