رفتن به محتوا

فرهنگ سازمانی فیسبوک (بررسی محیط کاری + ارزشهای کلیدی)

خانه » وبلاگ » فرهنگ سازمانی فیسبوک (بررسی محیط کاری + ارزشهای کلیدی)
نکاتی کلیدی درمورد فرهنگ سازمانی فیسبوک و ارزش‌های آن

فیس‌بوک بدون شک یکی از هیجان‌انگیزترین شرکت‌های فناوری جهان است که خیلی‌ها آرزوی کار‌کردن در آن را دارند. فرهنگ سازمانی فیسبوک که برخلاقیت و نوآری تاکید دارد، نقش مهمی در پایه‌ریزی و هدایت آنچه که ما امروزه به‌عنوان فرهنگ استارت‌آپی می‌شناسیم، داشته است. اما منظور از فرهنگ سازمانی چیست و فیسبوک چگونه از آن استفاده کرد؟ اصول کاری در فیسبوک چگونه است و این شرکت از کارکنان خود چه انتظاراتی دارد؟  با ما همراه شوید تا با پاسخ به این سوالات، راز موفقیت این غول رسانه‌ای را کشف کنیم.

فرهنگ سازمانی فیسبوک

فرهنگ سازمانی فیسبوک

فرهنگ سازمانی یک شرکت، بیانگر ارزش‌ها، سنت‌ها و آداب ‌و رسومی است که می‌تواند بر رفتار همه کارکنان آن تأثیر بگذارد. این فرهنگ همچنین نحوه برخورد کارکنان با مشکلات و انجام وظایفی را که برعهده‌شان گذاشته شده است، هم مشخص می‌کند. با این مقدمه بیایید بپرسیم که فرهنگ سازمانی فیسبوک که به‌عنوان «فرهنگ هکر» توصیف می‌شود، چیست؟

فرهنگ هکرها

مارک زاکربرگ، بنیانگذار و مدیر عامل فیسبوک، از فرهنگ سازمانی فیسبوک به‌عنوان «راه هکر» یاد کرده ‌است. او در نامه‌ای به سهامداران شرکت گفت: «هکرها معتقدند که همیشه راه برای بهتر‌شدن چیزها وجود دارد و هیچ چیز کامل نیست».

مزیت بزرگ این نوع فرهنگ، انعطاف‌پذیری بالای آن است؛ ‌‌ویژگی‌ای که به‌خصوص برای کار در تجارت پررقابت رسانه‌های اجتماعی با حضور شرکت‌های قدری مثل گوگل و توییتر، حائز اهمیت است. توسعه راه‌حل‌ها، پیشرفت مداوم و تاکید بر نوآوری مهم‌ترین دستاوردهای فرهنگ سازمانی فیسبوک هستند و نقش مهمی در موفقیت این شرکت ایفا کرده‌اند. فیسبوک به فرهنگ هکری خود که شرکت را به یک قدرت جهانی تبدیل کرده است و مزایای زیادی برای کارمندان آن داشته است، می‌بالد.

ارزش‌های شرکت فیسبوک

ارزش‌های شرکت فیسبوک

فرهنگ سازمانی فیسبوک به‌عنوان ابزاری برای حمایت از انعطاف‌پذیری و رقابت‌پذیری در کسب‌و‌کار استفاده می‌شود. مثلاً این شرکت، از طریق بهبود مستمر خدمات، از رسانه‌های اجتماعی و افزایش خدمات تبلیغات آنلاین، پشتیبانی می‌کند. همچنین، ساختار سازمانی فیسبوک بر توسعه نیروی کار شرکت تأثیر می‌گذارد. مهم‌ترین ارزش‌های شرکت فیسبوک عبارتند از:

  • حل خلاقانه مسئله و تصمیم‌گیری
  • جسارت
  • باز بودن
  • سرعت
  • پیشرفت مداوم

در ادامهْ هریک از این ارزش‌ها را که اصول کاری در فیسبوک را هم نشان می‌دهند بیشتر بررسی خواهیم کرد.

1. حل خلاقانه مسئله و تصمیم‌گیری

پیدا کردن راه‌حل‌های خلاقانه در برخورد با مسائل و توانایی تصمیم‌گیری، از مهم‌ترین ارزش‌هایی هستند که در فرهنگ سازمانی فیسبوک تجسم پیدا کرده‌اند. این ویژگی فرهنگی، کارمندان را تشویق می‌کند تا برای رقابت در صنعت شبکه‌های اجتماعی، به ایده‌های غیرمعمول فکر کنند و با پیشنهادهایشان باعث بهبود شرکت بشوند.

این شرکت با انواع بسته‌های حمایتی و ارائه جوایز مختلف، کارکنان خود را به سمت خلاق‌بودن و مشارکت بیشتر در کسب‌وکار هدایت می‌کند. از طریق این جوایز، فیسبوک در تلاش است که مسئولیت‌های اجتماعی خود را هم در قبال ذی‌نفعان، به‌ویژه کارمندانش به‌اجرا درآورد تا از این طریق یک فرایند برد برد را به‌تصویر بکشد.

این مورد یکی از مهم‌ترین ارزش‌های شرکت فیسبوک است که زمینه برتری رقابتی آن را در برابر سایر شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی که خدمات تبلیغات آنلاین ارائه می‌دهند، حفظ کرده است.

2. جسارت

جسور بودن در هنگام کار، یکی از ارزش های شرکت فیسبوک است. هدف از جسارت در فرهنگ سازمانی فیسبوک، به‌حداکثر رساندن انعطاف‌پذیری شرکت در پرداختن به مسائل تجاری است. برای مثال، فرهنگ شرکتی، کارکنان را تشویق می‌کند تا خودشان سریع به حل مسائل بپردازند و برای برطرف کردن مشکلات به مدیریت ارشد سازمان وابسته نباشند. این شرکت از این ویژگی فرهنگی برای به‌حداقل‌رساندن اثرات منفی مشکلات پیش‌آمده در تجارت رسانه‌های اجتماعی، سود می‌برد.

3. باز بودن

این ارزش به‌طور قابل‌توجهی بر فرهنگ سازمانی فیسبوک تأثیر می‌گذارد. باز بودن، نیاز به ارتباطات داخلی مؤثر و کارآمد دارد که یکی از مهمترین ویژگی‌های محیط کاری فیسبوک است. برای مثال، این شرکت مجهز به سیستم‌هایی است که خیلی راحت و سریع اطلاعات حیاتی را در اختیار کارکنانش قرار می‌دهد تا به حل مشکلات بپردازند.

با این ارزش، فیسبوک برای کارکنانش هیچ محدودیتی قائل نمی‌شود و دست آن‌ها را در انتخاب اولویت‌ها برای کارکردن باز می‌گذارد. مثلا، این شرکت به کارکنان خود این امکان را می‌دهد که روی مشکلاتی که فکر می‌کنند اهمیت بیشتری دارند و با تجارت در ارتباط هستند، تمرکز کنند. این ویژگی فرهنگ سازمانی فیسبوک از توانایی حل مشکل کارکنان برای ارتقای شبکه‌های اجتماعی و خدمات تبلیغات آنلاین پشتیبانی می‌کند.

4. سرعت

فیسبوک این امکان را دارد که به‌راحتی به ترندها و علایق درحال تغییر کاربران پاسخ دهد. این توانایی تا حدی به سرعت بالای کارکنان شرکت در پاسخ به مشکلات، در تجارت رسانه‌های اجتماعی وابسته است. چنین سرعتی یکی از ویژگی‌های مهم فرهنگ سازمانی فیسبوک است. اصول کاری در فیسبوک می‌گوید که کارکنان باید بتوانند به‌سرعت به نیازهای جدید در بازار چند ملیتی واکنش نشان دهند. این ویژگی با استفاده از تیم‌های کوچکی اجرا می‌شود که بسیار انعطاف‌پذیر هستند و می‌توانند در پشتیبانی از فرآیندهای توسعه محصول، سریع واکنش نشان دهند.

5. پیشرفت مداوم

فرهنگ سازمانی فیسبوک بهبود مستمر را تسهیل می‌کند. این شرکت به این اصل پایبند است که بهبود و بهینه‌سازی، فرآیندی بی‌پایان است. رفتار سازمانی این شرکت تیم‌های بخش‌های مختلف را تشویق می‌کند تا محصولات را به‌طور مداوم بهبود دهند. به‌این‌ترتیب فرصت‌هایی برای شرکت فراهم می‌شود تا به‌طور منظم وب‌سایت شبکه‌های اجتماعی، برنامه‌های تلفن همراه و محصولات مرتبط خود را ارزیابی کند و از نقاط قوت تجاری نشان‌داده‌شده در تجزیه‌و‌تحلیل استفاده ببرد.

محیط کاری فیسبوک

محیط کاری فیسبوک

فیس بوک توسط یک بنیانگذار جوان به نام مارک زاکربرگ راه اندازی شد و مفهوم این پلتفرم بر روی اجتماعی‌شدن و شبکه‌سازی متمرکز است. معاشرت نه‌تنها در خود پلتفرم بلکه در فرهنگ سازمانی فیسبوک هم ارزشمند است. بنابراین برای اجرای این ارزش،‌ محیط کاری فیسبوک به‌گونه‌ای است که معاشرت را تشویق می‌کند.

محیط کاری فیسبوک مناسب افراد برون‌گراست. همه از شما انتظار دارند که صحبت کنید و هرچیزی که در ذهنتان می‌گذرد را به اشتراک بگذارید. بنابراین تعریف سازمان در فیسبوک به‌گونه‌ای است که معیار موفقیت افراد را میزان مشارکت و همکاری آن‌ها با دیگر تیم‌ها تعیین می‌کند.

به‌همین‌دلیل هم این شرکت هیچ محدودیتی در ارائه اطلاعات ندارد و اطلاعات مربوط به اینکه تیم‌ها روی چه‌چیزی کار می‌کنند، در پایگاه داده داخلی آن‌ها باز نگه‌داشته می‌شود تا کارمندان به‌آسانی بتوانند با تیم‌های دیگر کار کنند. فرهنگ سازمانی فیسبوک همکاری متقابل را ارزشمند می‌داند.

ساختار سازمانی فیسبوک ساختاری افقی است. این ساختار محیط کاری فیسبوک را به یک محیط باز تبدیل می‌کند که در آن کارکنان آزادی و اختیار بیشتری برای انجام وظایف خود دارند. این ساختار به کارکنان قدرت تصمیم‌گیری می‌دهد و فضا را برای ارتباطات متقابل تاثیرگذار فراهم می‌کند. برای مثال فرهنگ سازمانی فیسبوک به‌گونه‌ای است که حتی یک کارآموز می‌تواند به یک رهبر ارشد ایمیل بزند و پاسخ سوال خود را مستقیما دریافت کند.

در محیط کاری فیسبوک، هرکسی مسئول وظایف خودش است و نمی‌تواند آن‌ها را به کس دیگری واگذار کند. از آنجایی که این شرکت دارای ساختار سازمانی مسطح است و سلسله مراتب در آن معنا ندارد، شما نمی‌توانید وظایف کاری خود را به دیگری بسپارید حتی اگر یک مدیر ارشد باشید.

فرهنگ سازمانی فیسبوک: معیاب و مزایای آن

فرهنگ سازمانی فیسبوک معیاب و مزایای آن

موقعیت این استارت آپ به‌عنوان یکی از بزرگترین مشاغل رسانه‌های اجتماعی جهان تا حدی زیادی از فرهنگ سازمانی فیسبوک نشات می‌گیرد. مزیت این فرهنگ شرکتی پشتیبانی آن از انعطاف‌پذیری، به‌ویژه در رسیدگی سریع به مسائل و مشکلات در تجارت رسانه‌های اجتماعی است.

مزیت دیگر آن بهبود مستمر است که باعث پیشرفت این شرکت در زمینه شبکه‌های اجتماعی آنلاین شده است. برای‌مثال، بهبود مستمر به توسعه راه‌حل‌هایی برای مسائل امنیتی آنلاین ناشی از پیشرفت‌های تکنولوژیکی و تغییرات اینترنت کمک می‌کند.

بااین‌حال بسیاری از کارمندانی که از این شرکت جدا شده‌اند انتقادات زیادی به ارزش های شرکت فیسبوک وارد کرده‌اند. آن‌ها اعتقاد دارند که:

نحوه مدیریت شرکت و سیستم بررسی عملکرد آن، فرهنگی ایجاد کرده است که در آن از هرگونه مخالفت جلوگیری می‌شود. آن‌ها می‌گویند سیستم بررسی عملکرد برای رتبه‌بندی، کارمندان را وادار می‌کند تا محصولات و ویژگی‌هایی را که باعث تعامل کاربر می‌شوند، بدون در نظر گرفتن اثرات منفی بالقوه طولانی‌مدت آن‌ها بر تجربه یا حریم خصوصی کاربر، پیش ببرند. همچنین فرهنگ سازمانی فیسبوک باعث ایجاد فشار بر روی کارکنان برای دوستی با همکارانشان می‌شود. این دوستی شرط پیشرفت شغلی است که برای همه خوشایند نیست.

نتیجه گیری

همان‌طور که دیدید تعیین ارزش‌ها، نقش مهمی در ایجاد فرهنگ سازمانی فیسبوک داشته است. خلاقیت، پیشرفت مدام، سرعت، جسارت و باز بودن ویژگی‌هایی هستند که این شرکت بر آن‌ها تاکید داشته است و هرکدام از این موارد هم نقش بسیار مهمی در موفقیت این شرکت ایفا کرده‌اند. پس باتوجه به تأثیرات و پیامدهای فرهنگ سازمانی، هر کسب‌وکاری برای رشد و گرفتن سهم بازار، باید توجه ویژه‌ای به آن داشته باشد.


سوالات متداول:

ارزش های شرکت فیسبوک چه هستند؟

پنج ارزش اصلی فیس بوک عبارتند از: جسور بودن، تمرکز بر پیشرفت مداوم؛ سریع داشتن؛ باز بودن و حل خلاقانه مسائل

فرهنگ سازمانی فیسبوک چیست؟

فرهنگ سازمانی این شرکت که به عنوان فرهنگ هکر شناخته می‌شود، از انعطاف پذیری بالا برای در رسیدگی سریع به مسائل و مشکلات در تجارت رسانه‌های اجتماعی پشتیبانی می‌کند.

محیط کاری فیسبوک چگونه است؟

محیط کاری فیسبوک معاشرت را تشویق می‌کند، مناسب افراد برون گرا است، اطلاعات شرکت در اختیار همه کارکنان قرار دارد و همکاری متقابل یک ارزش و امتیاز محسوب می‌شود.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.