رفتن به محتوا

روش‌های کاهش حوادث ناشی از کار

خانه » وبلاگ » روش‌های کاهش حوادث ناشی از کار
روش کاهش حوادث ناشی از کار

ایمنی در محل کار برای هر سازمانی ضروری است. همچنین این حق هر کارمندی است که در محیطی امن و مطمئن کار کند. سازمان‌ها می‌توانند با روش کاهش حوادث ناشی از کار، یک محل کار ایمن ایجاد کنند تا موجب افزایش بهره‌وری، سلامت و رفاه کارکنان شوند. شاید نتوانیم آمار دقیقی از پیامدهای حوادث ناشی از کار ارائه بدهیم، چراکه اندازه‌گیری اثرات تلفات انسانی ناشی از این امر، امکان‌پذیر نیست. همان‌طور که می‌دانید، در هر شرکتی خطرات ایمنی و سلامت شغلی وجود دارد که با توجه به نوع کار، این حوادث متفاوت هستند. به‌عنوان‌مثال، کارمندانی که در یک شرکت فناوری اطلاعات کار می‌کنند ممکن است مجبور شوند با سیم‌ها یا وسایل الکترونیکی معیوب کار کنند. درحالی‌که در یک شرکت ساختمانی، کارکنان ممکن است در معرض خطرات ناشی از کار با تجهیزات سنگین قرار گیرند. همین‌جاست که برای ما مهم می‌‌شود که بدانیم HSE چیست؟

برای مبارزه با این خطرات، کارفرمایان باید استراتژی‌هایی ایجاد کنند که ایمنی را در محل کارشان تضمین کنند و ارتقا دهند. برای این امر راه‌های مختلفی وجود دارد و یک روش کاهش حوادث ناشی از کار، داشتن گواهینامه HSE است که با آموزش و  رعایت دستورالعمل‌های بهداشت و ایمنی و زیست محیط به شما در ایجاد محیطی ایمن کمک می‌کند. برای آشنایی بیشتر با این مبحث مهم و راه‌های کاهش حوادث ناشی از کار تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

ایمنی در محل کار چیست؟

ایمنی در محل کار چیست؟

ایمنی محل کار شرایطی است که از خطرات فیزیکی، عاطفی یا سایر خطرات محل کار که می‌تواند تأثیر منفی بر سلامتی، رفاه و حتی مرگ و زندگی کارکنان داشته باشد، جلوگیری می‌کند. درواقع فرآیند و سیستمی که از طریق آن سازمان‌ها شرایطی را که باعث آسیب به کارکنان و همچنین تجهیزات کار می‌شود، کاهش می‌دهند، ایمنی در محل کار می‌گویند. یک محیط کار ایمن صرف‌نظر از اندازه شرکت، هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان ضروری است. اگر اقدامات ایمنی به‌خوبی اجراشده باشند، کارکنان را ایمن نگه می‌دارد و همچنین از تجهیزات صنعتی محافظت می‌کند، وظیفه‌ای که اجرای  آن بر عهده کارفرمایان است و آن‌ها باید روش کاهش حوادث ناشی از کار را بدانند و اجرا کنند.

مزایای ایمنی در محل کار

مزایای ایمنی در محل کار

در هر شرکتی خطرات ایمنی و سلامت شغلی وجود دارد. ازجمله عوامل تاثیرگذار بر ایمنی محل کار می‌توان به شرایط ناایمن کار، خطرات محیطی، سوءمصرف مواد و خشونت در محل کار اشاره کرد. بااین‌حال مزایای ایمنی در محل کار بسیار متفاوت و گسترده هستند. به‌همین‌دلیل است که امروزه سازمان‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند تا محل‌های کاری ایمن را ایجاد کنند. افزایش ایمنی مطمئن‌ترین روش کاهش حوادث ناشی از کار است و از مهم‌ترین مزایای ایمنی در محل کار می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

بهره‌گیری از روش کاهش حوادث ناشی از کار و کاهش تصادفات و جراحات

خطر تصادفات و صدمات ناشی از کار زمانی کاهش می‌یابد که اقدامات ایمنی مناسب در محل کار وجود داشته باشد. تصادفات و جراحات کمتر به‌معنای نجات زمان و افزایش بهره‌وری محیط کاری است. علاوه‌بر‌این، با کاهش تصادفات و جراحات در محیط کار، پرداخت غرامت به کارکنان توسط کارفرمایان کاهش می‌یابد و کارکنان نیازی نخواهند داشت که برای گرفتن حقشان ساعت‌ها زمان و انرژی صرف کنند.

بهره‌گیری از روش کاهش حوادث ناشی از کار و بهره‌وری بیشتر

کارکنان، مولد دارایی‌های یک سازمان هستند. بهره‌وری را می‌توان با ایجاد ایمنی در محل کار افزایش داد. هنگامی‌که یک تیم در محل کار ایمن کار می‌کند، کارمندان می‌توانند بدون نگرانی در مورد خطرات احتمالی روی کار خود تمرکز کنند. آن‌ها می‌توانند در مدت‌زمان کوتاهی خروجی بیشتری داشته باشند و همچنین با بهره‌مندی از ایمنی، هزینه عملیاتی یک سازمان را کاهش دهند.

بهره‌گیری از روش کاهش حوادث ناشی از کار و کاهش غیبت

زمانی که کارمندان احساس می‌کنند در محیطی ایمن فعالیت دارند، فرسایش ذهنی کمتری را متحمل و با آرامش بیشتری در محل کار حاضر می‌شوند. آن‌ها از محیط کاری خود لذت می‌برند و روی وظایف خود تمرکز می‌کنند. ایمنی محل کار باعث ارتقای سلامت کارکنان و کارفرمایان می‌شود. ایمنی بهتر مساوی با سلامتی بهتر است. کارمندان سالم‌تر وظایف را کارآمدتر انجام می‌دهند و کمتر به غیبت و یا مرخصی نیاز پیدا می‌کنند.

بهره‌گیری از روش کاهش حوادث ناشی از کار  و افزایش شهرت

شهرت خوب باعث ایجاد تصویری مثبت از یک سازمان می‌شود. یکی از مواردی که می‌تواند تصویر و شهرت یک شرکت را در بازار و در بین کارکنان بهبود بخشد، ایمنی محل کار است.  شرکتی که سابقه ایمنی خوبی داشته باشد در دید عموم مردم شرکت معتبری خواهد بود و اعتماد بیشتری به آن خواهند داشت. درنتیجه این سازمان‌ها در جذب کارکنان با کیفیت بالا، موفق‌تر هستند.

رایج‌ترین حوادث رایج در محیط راه‌های پیشگیری از آن‌ها

رایج‌ترین حوادث رایج در محیط راه‌های پیشگیری از آن‌ها

هنگامی‌که کارمندان در محل کار آسیب می‌بینند، برای کارمند آسیب‌دیده، کارفرما و سایر کارکنان شرایط پراسترسی ایجاد می‌شود. به‌عنوان یک صاحب کسب‌وکار، بدترین روز سال روزی است که یکی از کارمندان شما صدمه ببیند. برای جلوگیری از چنین شرایطی بهترین کار این است که با بهره‌گیری از ایزو و برخورداری از اقدامات ایمنی پیشگیرانه از وقوع یا تکرار مجدد آسیب جلوگیری کنید. برخی از متداول‌ترین حوادث محل کار عبارت‌اند از: لغزش و سقوط، برخورد با جسم متحرک، برخورد با اجسام ثابت، فشار بیش‌ازحد، صدمات ناشی از حرکت مکرر، برق‌گرفتگی، تصادفات وسایل نقلیه موتوری، سقوط از ارتفاع و خشونت در محل کار. در ادامه با بررسی این خطرات، روش کاهش حوادث ناشی از کاررا به شما نشان می‌دهیم.

لغزش و سقوط

لغزش و سقوط

بر اساس گزارش OSHA (اداره ایمنی و بهداشت شغلی)، حوادث مربوط به لغزش و سقوط حدود 25 درصد از کل صدمات محل کار را تشکیل می‌دهند. لغزش‌ها و زمین خوردن‌ها به‌خصوص در طول ماه‌های زمستانی و در فضای باز بسیار اتفاق می‌افتند، اما این حوادث به‌راحتی قابل‌پیشگیری هستند. روش کاهش حوادث ناشی از کار برای این موقعیت استفاده از علائم خطر و همچنین پخش مواد ضد یخ روی سطوح پیاده‌روی و تجهیز کارکنان به کفش‌های مناسب است.

از دیگر حوادثی که در محل کار منجر به لغزش و سقوط می‌شوند می‌توان به سرخوردن و سقوط کارکنان از سکوها، پشت‌بام‌ها و داربست‌ها اشاره کرد. طراحی فرآیندهای کاربردی برای جلوگیری از این حوادث و محافظت از محوطه‌ها در کنار آموزش مناسب به کارکنان می‌توانند به جلوگیری از حوادث ناشی از لغزش و سقوط کمک کنند.

برخورد با جسم متحرک

برخورد با جسم متحرک

یکی از آشنا‌ترین مثال‌ها برای توصیف این موقعیت، تصادف افرادی است که کارشان در خیابان‌ و مربوط به حفاری است. جراحاتی که به افراد در این شرایط وارد می‌شود، از کبودی‌های ساده تا شکستگی‌های متعددی که منجر به ناتوانی اشخاص می‌شود، متفاوت است. این حوادث، اگر موجب مرگ نشوند، هزینه‌های زیادی برای بهبودیافتن، لازم دارند. روش کاهش حوادث ناشی از کار در این شرایط متفاوت است. به‌طور مثال پوشیدن لباس‌هایی با دید بالا و آگاهی از موقعیت و دوری از وسایل نقلیه‌ای که در حال ورود و خروج به محل کار هستند، می‌توانند این حوادث را به حداقل برسانند.

برخورد با اشیا ثابت

برخورد با اشیا ثابت

این آسیب از برخورد قسمت‌های مختلف بدن کارگر با اجسام ثابت ناشی می‌شود. کارگران ساختمانی، نجاران و افرادی که در کار چوب‌بری هستند، زیاد با این دست از آسیب‌ها مواجه می‌شوند. برای مثال برخورد سر این افراد با درخت و یا ستون‌های ساختمان؛ یکی از راه‌های ساده برای جلوگیری از این آسیب‌ها که گاها خطرات زیادی هم به‌همراه دارند، استفاده اجباری از کلاه ایمنی است.

فشار بیش‌ازحد

فشار بیش‌ازحد موقعیتی را توصیف می‌کند که کارکنان مجبور هستند برای بلند‌کردن، هل‌دادن یا کشیدن و حمل‌کردنْ فشار زیادی به اشیا وارد کنند. فشار بیش‌ازحد فیزیکی، اغلب با آسیب‌های اسکلتی و عضلانی مانند رگ‌به‌رگ‌شدن و کشیدگی همراه است. در کسب‌وکارهایی مانند ساخت‌وساز، فرآوری موادغذایی، آتش‌نشانی، مشاغل اداری، مراقبت‌های بهداشتی، حمل‌ونقل و انبارداری این نوع از حوادث بسیار رایج هستند. روش کاهش حوادث ناشی از کار در این شرایط، استفاده از وسایل ارگونومیک کمکی برای حمل و بلندکردن اجسام است. همچنین آمادگی بدنی و همیاری چندین نفر با یکدیگر می‌تواند این حوادث را کاهش دهد.

آسیب‌های حرکتی مکرر (RMI)

RMIها عامل مهمی برای آسیب هستند و ارگونومی نقش مهمی در کاهش این آسیب‌ها دارد. تکرار مکرر یک حرکت در طولانی‌مدت موجب آسیب به بخش درگیر در فرایند می‌شود. آسیب به عضلات، اعصاب، تاندون‌ها، مفاصل، غضروف‌ها و دیسک‌های ستون فقرات، ازجمله آسیب‌های ناشی از تکرار یک حرکت مشخص در طول کار هستند. این آسیب‌ها به‌ویژه در محیط اداری بسیار رایج هستند و استفاده از وسایل ارگونومی این آسیب‌ها را به حداقل می‌رساند. به‌طور مثال قرار دادن مانیتور، صفحه‌کلید و ماوس مناسب و استفاده از میز و صندلی استاندارد روش کاهش حوادث ناشی از کاردر محیط اداری محسوب می‌شود.

برق‌گرفتگی

برق‌گرفتگی

در صنعت برق، برق‌گرفتگی یک خطر همیشگی است. طبق گزارش OSHA، شایع‌ترین دلایل برق‌گرفتگی تماس با خطوط برق و عدم استفاده از تجهیزات مناسب است. روش کاهش حوادث ناشی از کار هنگام کار در اطراف سیم‌های برق یا کار با سیم‌های برق، مراقبت همیشگی و انجام کلیه اقدامات احتیاطی مناسب است. قبل از هر کاری اطمینان حاصل کنید که برای مثال تجهیزاتتان با خطوط برق یا سیم‌های برق فعال، تماس نداشته باشند. همچنین هنگام استفاده از کابل‌های کششی و انعطاف‌پذیر، مطمئن شوید که ساییده نشده باشند.

درهم‌تنیدگی

درهم‌تنیدگی

درهم‌تنیدگی زمانی اتفاق می‌افتد که بدن با قطعات مکانیکی یا متحرک تماس پیدا می‌کند. چهار نوع درهم‌تنیدگی وجود دارد: گیره یا نیپ، برش، کشش و بسته‌بندی که معمولاً از گیرکردن چیزی در موتورهای دوار، قرقره‌ها، تسمه‌ها، چرخ‌دنده‌ها، مارپیچ‌ها، داسی‌ها و غیره رخ می‌دهد. روش کاهش حوادث ناشی از کاردر چنین موقعیت‌هایی این است که تمام قطعات متحرک محافظت شوند، از لباس‌های گشاد اجتناب کنید، ماشین‌ها باید در حین نگهداری و تعمیر قفل شوند. همچنین هنگام کار با چنین دستگاه‌هایی بدن کارکنان باید در ارتفاع و عمق مناسب قرار داشته باشد.

3/5 - (1 امتیاز)
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.