رفتن به محتوا

MVP چیست؟ چرا استارتاپ ها به ام وی پی نیاز دارند؟

خانه » وبلاگ » MVP چیست؟ چرا استارتاپ ها به ام وی پی نیاز دارند؟
MVP چیست؟ چرا استارتاپ‌ها به ام وی پی نیاز دارند؟

توسعه «ام وی پی» برای استارتاپ‌ها ضروری است، چون به آن‌ها اجازه می‌دهد محصول یا خدمات خود را بر اساس تعداد محدودی مشتری آزمایش کنند. از ام وی پی برای آزمایش ایده‌های تجاری، یافتن مدل کسب‌و‌کار مناسب، جمع‌آوری بازخورد کاربران و یافتن فرصت‌های سرمایه‌گذاری استفاده می‌شود. ام وی پی رویکردی است که به موفقیت چندین استارتاپ ازجمله  Uber، Dropbox، Airbnb  و غیره کمک کرده است. این شرکت‌ها همه با ام وی پی شروع به کار کردند و امروزه به درآمدزاترین شرکت‌های جهان تبدیل‌شده‌اند.

توسعه MVP برای استارتاپ‌ها به محبوبیت آن‌ها در بازار کمک می‌کند و موجب ایجاد علاقه نسبت به محصول، قبل از آماده‌شدن نسخه کامل آن می‌شود. در این مقاله متوجه خواهیم شد که MVP چیست، چرا برای استارتاپ‌ها مهم است و چگونه می‌تواند به تعیین موفقیت یک محصول کمک کند.

MVP چیست و برای استارتاپ‌ها چه معنایی دارد؟

MVP چیست و برای استارتاپ‌ها چه معنایی دارد؟

MVP مخفف عبارت Minimum Viable Product و به‌معنای «کمینه محصول پذیرفتنی» است. ام وی پی یک اصطلاح رایج در دنیای استارتاپ است که به اولین نسخه محصول مورداستفاده مشتریان اشاره دارد. این نسخه اولیه، از ویژگی‌های اصلی پروژه شما تشکیل‌ شده است.

به‌عبارتی MVPها فقط ویژگی‌های ضروری یک محصول را در خودشان جمع کرده‌اند. هدف این است که با ایجاد ام وی پی بتوانید در اسرع وقت از کاربران اولیهْ بازخورد دریافت کنید و سپس از آن بازخوردْ برای بهبود محصول بهره ببرید.

چرا استارتاپ‌ها به ام وی پی نیاز دارند؟

ارزش اصلی ‌ام وی پی این است که به شما امکان می‌دهد خیلی سریع وارد بازار شوید، فرضیه‌های تجاری را تأیید و استراتژی و رویکرد آینده خود را تنظیم کنید. برای یک استارتاپ، ساخت سریع یک پروژه بدون به خطر انداختن کیفیت آن و به‌دست‌آوردن مخاطبان هدف، از همان قدم‌های اول ضروری است.

رویکرد توسعه محصول ام وی پی فقط به برنامه‌های موبایل محدود نمی‌شود. می‌توان از آن برای توسعه محصولات یا هر نوع وب‌سایتی استفاده کرد. ایجاد MVP یکی از علت های موفقیت استارت آپ ها است، چون مزایای زیادی را برای آن‌ها ایجاد می‌کند. در ادامه مهم‌ترین مزایای ساخت ام وی پی را می‌بینید:

1. آزمایش ایده اصلی در اولین فرصت

یکی از مزایای کلیدی توسعه‌ ام وی پی برای استارتاپ‌ها این است که بفهمید آیا ایده شما در جذب مشتری موفق خواهد بود یا خیر. اگر ایده شما به ‌اندازه کافی قانع‌کننده یا منحصربه‌فرد نباشد، احتمالاً ام وی پی شما کاربران زیادی را جذب نمی‌کند.

از سوی دیگر، اگر MVP شما بازخورد ارزشمندی از کاربران دریافت کند، می‌دانید که محصول کامل را برای چه کسی بازاریابی کنید. پذیرندگان اولیه ‌ام وی پی شما ممکن است در طول فرآیند توسعه آن با شما بمانند و به بزرگ‌ترین حامیان شما تبدیل بشوند. با جمع‌آوری بازخورد از کاربران، می‌توانید محصول خود را هم بهبود ببخشید.

به‌این‌ترتیب، با کمینه محصول پذیرفتنی می‌توانید درک درستی از اعتبار بازار ایده‌تان داشته باشید و با توسعه یک محصول مؤثر برای کاربران، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کنید.

2. دستیابی به سرمایه‌گذاران

2. دستیابی به سرمایه‌گذاران

بهتر است با یک مدل کاربردی به دیدن سرمایه‌گذاران بروید تا اینکه یک نمودار از احتمالات و ایده‌ها را برای آن‌ها به‌ نمایش بگذارید. هنگامی‌که شما یک ام وی پی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌کنید، آن‌ها می‌توانند تقاضای اپلیکیشن شما را در بازار ببینند و به آن علاقه‌مند شوند. برای سرمایه‌گذاران هیچ‌چیزی جذاب‌تر از سرمایه‌گذاری بر روی کسب‌وکاری که از قبل کار می‌کند، نیست.

3. دریافت بازخورد اولیه

یکی از دلایل مهم برای ایجاد ام وی پی، دریافت بازخورد اولیه در مورد محصول خود از مخاطبان هدف است. اگر می‌خواهید محصولتان موفق باشد، باید مشتری‌مدار باشید. این بدان معنی است که شما باید به کاربران خود گوش دهید و نظرات آن‌ها را در نظر بگیرید.

دریافت بازخورد اولیه در مورد ام وی پی، ممکن است نشان‌دهنده نگرش کاربران نسبت به محصول شما نباشد. بااین‌حال، این اولین گام برای گفتگوی منسجم و درک متقابل بین شما و مخاطبانتان است. بنابراین، برای اینکه بتوانید محصولی بسازید که به بهترین شکل برای مشتریان کار ‌کند، تجزیه‌و‌تحلیل و پاسخ به بازخوردها در طول فرآیند توسعه محصول بسیار مهم است.

4. حداقل هزینه‌های توسعه

4. حداقل هزینه‌های توسعه

درحالی‌که فرآیند توسعه ‌ام وی پی چندان ارزان نیست، اما توسعه یک محصول کاملاً کارآمدْ هزینه بسیار بیشتری دارد. همچنین، کار بر روی کمینه محصول پذیرفتنی، به‌جای توسعه کل محصول از ابتدا، امکان مدیریت بهتر و سازمان‌دهی‌شده منابع را فراهم می‌کند. شما به‌جای اینکه همه‌چیز را به‌یک‌باره طراحی کنید، ساختار موجود را می‌سازید و آن را بهبود می‌دهید.

علاوه‌براین، توسعه محصول ام وی پی به صرفه‌جویی در زمان کمک می‌کند. هرچه توسعه محصول بیشتر طول بکشد، منابع بیشتری مصرف می‌شود، بنابراین MVP منابع را از این طریق هم ذخیره می‌کند.

5. تأیید استراتژی کسب درآمد

برای برخورداری از بازده عالی در هر محصول، داشتن یک استراتژی کسب درآمد مطمئن ضروری است. امروزه، استراتژی‌های کسب درآمد مختلفی در بازار وجود دارد. می‌توانید از بین گزینه‌های فریمیوم، خدمات پولی، خریدهای درون برنامه‌ای و بسیاری گزینه‌های دیگر یکی را انتخاب کنید. بااین‌حال، درصورتی‌که محصول کامل خود را از قبل نساخته باشید، انتخاب مؤثرترین استراتژی می‌تواند کمی چالش‌برانگیز باشد.

با رویکرد کمینه محصول پذیرفتنی، می‌توانید تست کنید که کدام استراتژی کسب درآمد برای شما بهترین است. می‌توانید بازخورد کاربران خود را جمع‌آوری کنید و ببینید آیا آن‌ها حاضرند برای روش کسب درآمد شما، هزینه پرداخت کنند؟ اگر استراتژی کسب درآمد انتخاب‌شده توسط شما نتایج مورد انتظارتان را به دست آورد، می‌دانید که می‌توانید آن را ادامه دهید.

6. پیشرفت با ریسک کم

6. پیشرفت با ریسک کم

معمولاً راه‌اندازی استارتاپ، چه یک کسب و کار کوچک باشد و چه شرکت بزرگ، با ریسک همراه است. ممکن است در طول مسیر متوجه شوید که محصول شما هیچ تقاضایی در بازار ندارد، با کمبود بودجه مواجه ‌شوید و یا حتی احتمال دارد، بازده مورد انتظار را در مدل کسب‌وکار خود دریافت نکنید. بااین‌حال، ام وی پی اکثر این خطرات بالقوه را کاهش می‌دهد و به شما در مدیریت کارآفرینی کمک می‌کند.

استفاده از رویکرد ام وی پی به معنای آهسته‌بردن محصول به بازار است. این کار زمان کافی برای تجزیه‌وتحلیل تمام خطرات مرتبط با محصول را به شما می‌دهد تا بتوانید از هرگونه اقدام پرخطری دوری‌کنید.

چگونه یک ام وی پی بسازیم؟

چگونه یک ام وی پی بسازیم؟

هنگام ایجاد ام وی پی، مهم‌ترین چیزی که باید روی آن تمرکز کنید این است که ویژگی‌های ضروری محصول را برجسته کنید و‌از هر چیزی که آن را پیچیده می‌کند و به منابع زیادی نیاز دارد، صرف‌نظر کنید. برای ایجاد ام وی پی 5 مرحله زیر را دنبال کنید:

  1. بازار خود را مطالعه کنید. درک دردها و نیازهای افراد، کلید ایجاد یک ام وی پی موفق است. با تجزیهوتحلیل عمیق از بازار و رقبای خود، متوجه خواهید شد که آیا نیازی به محصول شما وجود دارد یا خیر، کدام نقاط درد مشتریان هنوز ارضا نشده است و محصول رقیب شما چه چیزی را ندارد. شما باید شکاف‌ها را آشکار کنید تا بتوانید از آن‌ها به‌عنوان مزیت رقابتی خود بهره ببرید.
  2. سفر مشتری خود را بررسی کنید. برای ارزیابی عینی محصول خود، باید از دیدگاه کاربر به آن نگاه کنید. مسیری را که هر مشتری در برخورد با خدمات شما طی می‌کند، مشخص کنید. ببینید چه چیزی آن‌ها را جذب می‌کند و باعث می‌شود محصول شما را انتخاب کنند. مشکلاتی را که افراد هنگام تعامل با سرویس شما با آن مواجه می‌شوند، شناسایی کنید.
  3. ویژگی‌های محصول را در نظر بگیرید. ازآنجایی‌که ام وی پی مستلزم ارائه تعداد محدودی از ویژگی‌ها است، برای جلوگیری از حواس‌پرتی باید آن‌ها را اولویت‌بندی کنید. برای این منظور اطمینان حاصل کنید که می‌دانید مشتری شما به چه چیزی نیاز دارد و چه ویژگی می‌تواند این نیاز را برآورده کند. سپس، تمام ویژگی‌های محصول خود را بر اساس اولویت آن‌ها دسته‌بندی کنید.
  4. چارچوب مدیریت پروژه خود را انتخاب کنید و مدیرمسئول را تعیین کنید. چارچوب مدیریت پروژه مجموعه‌ای از فرآیندهای استاندارد مدیریت پروژه، قالب‌ها و ابزارهایی است که می‌تواند برای شروع، برنامه‌ریزی، اجرا، کنترل و بستن یک پروژه استفاده شود. این کار به توسعه، کنترل و انتشار محصول کمک می‌کند. متدولوژی‌های Agile، Kanban، Scrum،Lean  را در نظر بگیرید و مناسب‌ترین را برای پروژه خود انتخاب، وظایف را محول و مدیرانی را برای هر هدف تعیین کنید.
  5. راه‌اندازی پروژه، گرفتن بازخورد و تکرار آن. هنگامی‌که تمام مراحل قبلی را طی کردید، محصول شما آماده عرضه است. از مشتریان خود بپرسید که آیا محصول نیازهای آن‌ها را برآورده می‌کند، کدام مشکلات را حل نکرده است و آن‌ها می‌خواهند چه چیزی را بهبود ببخشند. هر پاسخ را به‌طور کامل تجزیه‌وتحلیل، وظایف جدید را به کارهای عقب‌افتاده خود اضافه و آنقدر تکرار کنید تا محصول شما نیازهای اولیه مشتریان را برآورده کند.

طی کردن مراحل بالا شما را به ساخت یک ام وی پی مناسب می‌رساند که می‌توانید با آن، موفقیت کسب‌وکار خود را تا حدود زیادی تضمین کنید.


سؤالات متداول:

ام وی پی چیست؟

MVP مخفف minimum viable product است که به مرحله اولیه ایجاد اولین نسخه قابل‌اجرا (و قابل‌فروش) کانسپت تجاری جدید شما اشاره دارد.

چرا ام وی پی برای استارتاپ‌ها اهمیت دارد؟

استارتاپ‌ها از ام وی پی برای آزمایش ایده‌های تجاری، یافتن مدل کسب‌و‌کار، گرفتن بازخورد کاربران و جذب سرمایه‌گذار استفاده می‌کنند. این کار به آن‌ها امکان می‌دهد خیلی سریع وارد بازار شوند.

مزایای ساخت ام وی پی چیست؟

1. آزمایش ایده اصلی در اولین فرصت
2. جذب سرمایه‌گذار
3. دریافت بازخورد اولیه 
4. کاهش هزینه‌های توسعه
5. تأیید استراتژی کسب درآمد
6. پیشرفت با ریسک کم.

5/5 - (1 امتیاز)
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.