رفتن به محتوا

طراحی آزمون استخدام

خانه » وبلاگ » طراحی آزمون استخدام
طراحی آزمون استخدام

چرا طراحی آزمون استخدام اهمیت دارد؟ شاید این جمله را شنیده باشید که جذب کارمندان خوب برای شرکتتان، به‌اندازه تاسیس و حفظ خود شرکت اهمیت دارد. شما ممکن است از تجهیزات و نرم‌افزارهای پیشرفته برخوردار باشید، اما بدون نیروی کار ماهر، نمی‌توانید بهترین استفاده را از این ابزارها ببرید. یافتن بهترین استعدادها هدف هر کارفرمایی است، اما پیدا‌کردن و همچنین حفظ کارمندان ماهر، کار آسانی نیست. طبق گزارش انجمن مدیریت منابع انسانی، ممکن است 6 تا 9 ماه از حقوق یک کارمند صرف پیدا‌کردن جایگزین مناسب و آموزش‌دادن به او شود.

راه‌حل رفع این مشکل، طراحی آزمون استخدام مؤثر است. فرآیندی که برای شما امکان این را فراهم می‌آورد تا به بهترین نامزدها دسترسی یابید، متقاضیان را بررسی کنید و با آن‌ها مصاحبه انجام دهید. از مهم‌ترین اصول طراحی آزمون استخدام، دانستن دقیق انتظاراتتان و پرسیدن سؤالات دقیق است. اما این همه ماجرا نیست؛ اگر می‌خواهید نکات و زوایای ایجاد و طراحی آزمون استخدام را بدانید، با ما تا انتهای این مطلب همراه شوید.

چرا طراحی آزمون استخدام اهمیت دارد؟

واقعیت این است که هر شرکتی در مسیر رشد خود، به جذب کارمندان ماهر و مسئول نیاز پیدا می‌کند. دلایلی مثل افزایش حجم کار، سرمایه‌گذاری جدید و پوشش موقعیت تازه‌ایجادشده، پرکردن غیبت موقت در تیم، یافتن جایگزین برای یک کارمند بازنشسته و موارد بسیار دیگری، نیاز به طراحی آزمون استخدام را ایجاد می‌کنند. درنتیجه سرمایه‌گذاری بر روی منابع انسانی و فرآیند جذب نیرو یک اصل مهم برای هر کسب‌وکاری است. استخدام فردی که توانایی پاسخ‌گویی به نیازهای شرکت شما را نداشته باشد و یا با اصول و فرهنگ شرکت شما هماهنگ نباشد، هزینه‌های شما را بالا می‌برد. همچنین اگر فرد اشتباهی را وارد تیمتان کنید، بهره‌وری کلی کار را به خطر می‌اندازید.

طراحی آزمون استخدام چه چالش‌هایی دارد؟

یکی از چالش‌برانگیزترین چیزها هنگام طراحی آزمون‌، این است که آزمون‌ها به‌ندرت می‌توانند تصویر کاملی از قابلیت‌های یک نامزد ارائه ‌دهند. به‌عنوان‌مثال، بااینکه آزمون‌های دانش شغلی برای ارزیابی مهارت‌های خاص شغلی عالی هستند، اما آن‌ها تمایل داوطلب برای یادگیری یا سرعت یادگیری آن مهارت را در نظر نمی‌گیرند. از سوی دیگر، آزمون‌های شخصیتی ممکن است نشان دهند که کدام‌یک از متقاضیان با تیم فعلی شما، هماهنگی خوبی دارند، اما این آزمون‌ها میزان تجربه و توانایی فرد در اجرای کار را در نظر نمی‌گیرند.

علاوه‌بر‌این، یافتن صحت اطلاعاتی که متقاضی وارد کرده است، به سخت‌گیری و دقت شما نیاز دارد. چراکه اغلب داوطلبان می‌خواهند بهترین تصویر را از خودشان ارائه بدهند و شما باید هنگام طراحی آزمون استخدام، این نکته را در نظر داشته باشید.

مزایا و همچنین مراحل طراحی آزمون استخدام

طراحی یک آزمون استخدام که مؤثر و اصولی باشد، می‌تواند نیاز به ده‌ها مصاحبه حضوری را حذف کند. این یعنی شما باید اصول طراحی آزمون استخدام را رعایت کنید. همچنین می‌تواند برای موقعیت‌های شغلی‌ای که داوطلبان زیادی را جلب کرده است، با محدود‌کردن نامزدهای مناسب، فرآیند استخدام را تسریع بخشد. این‌ها صرفه‌جویی عمده در زمان هستند. همچنین آزمون‌های استخدامی، نسبت به سایر اشکال ارزیابی مانند مصاحبه‌های بدون ساختار، بررسی رزومه یا مصاحبه تلفنی، عینی‌تر و مطمئن‌تر هستند. همچنین ازآنجایی‌که آزمون‌ استخدام برای همه داوطلبان یکسان است، می‌توانید به‌راحتی مهارت‌ها و عملکرد نامزدها را در کنار یکدیگر مقایسه کنید. برای طراحی آزمون استخدام، مراحل زیر را در نظر داشته باشید.

human resources, career management, recruitment and success concept – man in suit pointing to of many business people portraits

گام اول طراحی آزمون استخدام، شناسایی نیازها

قبل از شروع به طراحی آزمون استخدام، لازم است نیازهای استخدامی خود را شناسایی کنید. به‌عبارت‌دیگر، شما باید پروفایلی از نامزد ایده‌آل خود ایجاد کنید. این مرحله بسیار اهمیت دارد و بر اقدامات بعدی شما تأثیر می‌گذارد. ابتدا باید تعیین کنید که فرد موردنیاز شما، چه نقشی را باید ایفا کند. آیا به مدیری برای رهبری دیگران نیاز دارید یا می‌خواهید کارمندی را استخدام کنید تا وظایف خاصی را اجرا کند؟ شرکت شما چه مهارت‌هایی نیاز دارد و کارمند جدید چه شکاف‌هایی را باید پر کند؟ همچنین اگر فردی که دنبال آن هستید، قرار است یک موقعیت جدید را در شرکت ایجاد و ایفا کند، تمام دلایلی که کسب‌وکار شما اکنون به وجود شخصی در این نقش نیاز دارد را یادداشت کنید.

بعد از طراحی آزمون استخدام، باید مشخص کنید که وجود چه مهارت‌ها و ویژگی‌هایی برای اجرای این نقش بسیار اهمیت دارند و کدام توانایی‌ها یک مزیت خواهند بود. کاندیدای ایده‌آل دارای مجموعه مهارت‌های خاصی است که از مهارت‌های سخت و نرم تشکیل‌ شده است. مهارت‌های سخت شامل مواردی مانند تعداد سال‌های تجربه در نقش‌های شغلی خاص، الزامات تحصیلی و گواهی‌ها یا صلاحیت‌های لازم برای واجد‌شرایط‌بودن در این شغل است. مهارت‌های نرم هم، شامل مواردی مانند مهارت‌های بین فردی، مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های سازمانی، توانایی‌های حل مسئله و هرگونه ویژگی شخصیتی موردنیاز برای انجام موفقیت‌آمیز نقش موردنظر شماست.

گام دوم طراحی آزمون استخدام، تعیین نوع آزمون

با توجه به هدف شما، نوع سؤالاتی که در طراحی آزمون استخدام، وجود دارد متفاوت هستند. درنتیجه شما باید تصمیم بگیرید که از کدام آزمون‌ها می‌خواهید استفاده کنید، آزمون موردنظر شما چه بخش‌هایی را باید مورد پوشش قرار دهد و داوطلبان چه مدت‌زمانی را برای پاسخگویی به این سؤالات باید در اختیار داشته باشند. آزمون‌ها انواع مختلفی دارند، برای مثال:

  • طراحی آزمون استخدامی بر مبنای استعداد: ارزیابی‌ها با هدف بررسی توانایی بالقوه یک کارمند برای حل مشکلات، استدلال منطقی و درک مفاهیم جدید انجام می‌شوند.
  • آزمون‌های زبان: برای نقش‌هایی که نیاز به مهارت در یک یا چند زبان دارند، ضروری هستند.
  • طراحی آزمون استخدامی برای سنجش توانایی بدنی: بر روی استقامت، چابکی و قدرت متقاضی تمرکز می‌شود
  • آزمون‌های تناسب فرهنگ: به شما در سنجش اینکه آیا کاندیدها با باورها، ارزش ها و نگرش‌های شرکت همسو هستند و یا خیر، کمک می‌کند.

با توجه به این واقعیت که موقعیت‌های مختلف به مهارت‌ها و دانش‌های متفاوتی نیازمند هستند، شاید در فرایند جذب نیرو به طراحی چند آزمون استخدام نیاز داشته باشید.

یک حالت ‌ایده‌آل برای طراحی آزمون استخدام، ترکیب‌کردن چندین آزمون برای سنجش ابعاد مختلف توانایی‌ها و شخصیت افراد است. اما یک قاعده کلی وجود دارد که توصیه می‌کند زمان کلی پاسخ‌دهی به سؤالات را روی 40 دقیقه تنظیم کنید. پس هنگام طراحی آزمون استخدام ترکیبی این مورد را در نظر داشته باشید تا بتوانید در این بازه زمانی، مقدار مناسبی از داده‌ها را جمع‌آوری کنید و درعین‌حال تعداد داوطلبانی را که به‌دلیل طولانی‌بودن زمان و سنگینی فرایند، آزمون را ترک می‌کنند، محدود کنید.

گام سوم، اهمیت دادن به ترتیب و نوع سؤالات

هنگام طراحی آزمون استخدام، در نظر داشته باشید که ترتیب سؤالات و لحن آن‌ها باید روند منطقی و جذابی داشته باشد، سعی کنید سؤالات را به‌گونه‌ای بچینید که انگار یک مکالمه رودررو است. مثلاً آزمون را با سؤالات چندگزینه‌ای شروع کنید. در مرحله بعد، خلاق باشید و موقعیت‌هایی را شبیه‌سازی کنید که یک کارمند اغلب در یک نقش خاص با آن مواجه می‌شود. نامزدها را به چالش بکشید تا فکر کنند و از دانش و تجربیات خود برای پاسخ‌دادن به آن‌ها استفاده کنند. درنهایت ارزیابی خود را با سؤالات مرتبط با فرهنگ و ارزش‌های شرکت خود جمع کنید.

گام چهارم، تعیین معیار مناسب برای نمرات آزمون

برخی از پلتفرم‌های ارزیابی، داده‌های جمع‌آوری‌شده را برای امتیاز‌دادن به نامزدها تجزیه‌وتحلیل می‌کنند. بنابراین توصیه می‌شود بعد از طراحی آزمون استخدام، ابتدا کارمندان موجود را در موقعیت‌های مشابه آزمایش کنید، تا بتوانید امتیاز موردنیاز برای دریافت این شغل را تعیین کنید. برای این کار بهتر است چندین کارمند با تجربیات مختلف را انتخاب کنید تا بتوانید به یک میانگین مناسب برسید.

گام پنجم، تعیین زمان برگزاری آزمون

اکنون‌که کار طراحی آزمون استخدام را انجام دادید، باید در مورد زمان اجرای آن تصمیم‌گیری کنید. داوطلبان کار در شرکت شما باید از قبل بدانند که تاریخ آزمون چه زمانی است و آن‌ها برای شرکت در این آزمون، چه زمانی باید کار ثبت‌نام را انجام دهند. فاصله بین ثبت‌نام در آزمون استخدامی تا روز برگزاری آزمون، برای بسیاری از داوطلبان موقعیت خوبی برای آشنایی با نوع آزمون فراهم می‌کند و آن‌ها می‌توانند برای افزایش شانس موفقیت، خود را از قبل آماده کنند.

پس به‌جای برگزاری ناگهانی، تاریخ ثبت‌نام آزمون و زمان اجرای آن را برای داوطلبان ارسال کنید تا آن‌ها فرصت آماده‌شدن داشته باشند. همچنین تعیین بازه زمانی، برای پرکردن فرم تقاضای شرکت در آزمون استخدامی، در فرآیند استخدامْ امری ضروری است. به‌عنوان یک قاعده کلی، شما باید حداقل 72 ساعت به داوطلبان اجازه دهید تا پس از بازشدن پنجره عضویت، اطلاعات خود را وارد کنند. شما می‌توانید این جدول زمانی را به‌دلخواه تمدید کنید.

گام ششم، پیگیری و تجزیه‌وتحلیل

همان‌طور که اشاره کردیم، هدف از طراحی آزمون استخدام، جذب نیروی خلاق و جدید است. آخرین مرحله‌ای که برای رسیدن به این هدف باید طی کنید، تجزیه‌وتحلیل نتایج آزمون است. در طول تجزیه‌وتحلیل نتایج، مطمئن شوید که تیم شما همه ارزیابی‌ها را بر اساس مجموعه‌ای از معیارهای مشابه انجام می‌دهد. شما باید از نتایج آزمون، برای اتخاذ تصمیمات استخدامی بی‌طرفانه و مبتنی بر شواهد استفاده کنید.

مراحل بعدی تکمیل فرایند استخدام، می‌تواند شامل تماس با نامزد انتخابی، برگزاری انواع دیگر آزمون و دعوت از داوطلبان برای مصاحبه باشد. همچنین یادتان باشد که کاندیداها را از مراحل بعدی فرآیند استخدام و نتایج گرفته‌شده آگاه کنید. چراکه حفظ ارتباطات، کلیدی برای نگه‌داشتن بهترین نامزدها در صف استخدام است. درنهایت این نکته را در نظر داشته باشید با توجه به زمان و هزینه‌ای که برای استخدام کارمند مناسب هر سازمانی می‌پردازد، ایجاد شرایط مناسب برای حفظ کارمندان خوب، اصل موفقیت و ثبات یک شرکت است. برای اطمینان از ایجاد این شرایط شما می‌توانید با دریافت ایزو مناسب، هرگونه ریسکی را در کسب‌وکارتان به حداقل برسانید.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.