رفتن به محتوا

چرا گواهینامه ایزو دریافت کنیم؟ فواید گواهینامه ایزو چیست؟

خانه » وبلاگ » چرا گواهینامه ایزو دریافت کنیم؟ فواید گواهینامه ایزو چیست؟
چرا گواهینامه ایزو دریافت کنیم؟ فواید گواهینامه ایزو چیست؟

برای اینکه به پرسش چرا گواهینامه ایزو دریافت کنیم پاسخ دهیم، ابتدا باید ایزو را تعریف کنیم. فهم درست از ایزو به ما کمک می‌کند تا در دریافت گواهینامه ایزو درست عمل کنیم. گواهینامه ایزو یک اظهارنامه رسمی است که یک چیز، وضعیت یا رویداد خاص را درست و حقیقی اعلام می‌کند. این گواهینامه باید توسط یک موسسه یا شخصی که دارای اختیارات عمومی است، صادر شود. یعنی باید در جامعه اعتبار داشته باشد. این اعتبار ممکن است به‌واسطه قانون یا در نتیجه پذیرش اجتماعی ایجاد شود.

اما چرا شرکت شما باید از قوانین تعریف شده توسط نهادی پیروی کند زمانی که کسی آن شرکت را مجبور به پیروی از آن‌ها نکرده است؟ البته برای بسیاری از صنایع این آزادی واقعا وجود ندارد. با این حال، به طور کلی، می‌توان گفت که شرکت‌ها به دلیل اینکه احساس می‌کنند گواهینامه ایزو سودمند است، به دنبال دریافت آن هستند.

طبق بررسی‌ها در سال ۲۰۱۷، بیش از ۱.۵ میلیون شرکت دارای نوعی گواهینامه ایزو هستند (تنها 10 گواهینامه مورد تقاضا در نظر گرفته شد). از این میان، دو سوم شرکت‌ها ایزو ۹۰۰۱ را انتخاب کرده‌اند. چرا شرکت‌ها انقدر تلاش می‌کنند تا گواهینامه ایزو را کسب کنند؟ ایزو چیست؟ فواید دریافت ایزو کدامند؟

۸ دلیل برای اینکه باید چرا گواهینامه ایزو دریافت کنیم

ما در این مقاله کیو سی بی ۸ دلیل مهم برای اینکه باید چرا گواهینامه ایزو دریافت کنیم ارائه می‌کنیم. همچنین در این مقاله اطلاعاتی درباره فواید ایزو و نحوه دریافت آن کسب می‌کنید.

1-استانداردسازی

استانداردسازی

در اواسط دهه 1900، نمایندگان بین‌المللی در لندن گرد هم آمدند تا استانداردسازی جدیدی برای همکاری و سازماندهی بین‌المللی ایجاد کنند. نتیجه این جلسات منجر به تشکیل ایزو شد. در حال حاضر شرکت‌ها برای اثبات خود به دنبال دریافت ایزو هستند، یعنی می‌خواهند عضو یک استاندارد رسمی به شمار آیند. حال این تیم استانداردساز چه اهدافی دارد؟

  • ساده‌سازی تولید در صنایع مختلف
  • اطمینان از ثبات و ایمنی محصول
  • ترویج همکاری و سازگاری جهانی

به طور کلی، شرکت‌ها در نتیجه استانداردسازی، مزایای فناوری، اقتصادی و اجتماعی غیرقابل انکاری را تجربه می‌کنند. نقش ایزو مشابه نقش رهبر ارکستر است. با این تفاوت که ارکستر در اینجا از کارشناسان فنی مستقل تشکیل شده است. بنابراین، استانداردسازی مبنایی قوی برای توسعه و هماهنگی مقررات ملی و بین‌المللی فراهم می‌کند و به صرفه‌جویی در زمان و کاهش موانع تجارت بین‌المللی می‌انجامد.

2-برآورده‌کردن نیازهای مشتری

این دلیل همانقدر که می‌تواند موجه باشد، می‌تواند خطرناک هم جلوه کند. بسیاری از شرکت‌ها فقط برای برآورده‌کردن نیاز مشتری، گواهینامه ایزو را می‌خواهند. درست است که بالابردن سطح رضایت مشتری از فواید دریافت ایزو است، اما اگر صرفا برای حفظ ظاهر کار باشد نمی‌تواند پاسخی درخور برای پرسش باید چرا گواهینامه ایزو دریافت کنیم به شمار بیاید.

در مواردی، مشتری اعلام می‌کند که فقط با تأمین‌کنندگان معتبر تجارت خواهد کرد. بله، ما نیاز داریم که تأمین‌کننده‌ای معتبر برای مشتری باشیم و خدماتی رضایت‌بخش ارائه دهیم. اما تمرکز بر روی این قضیه، می‌تواند در دراز مدت هزینه‌ها و عواقب بیشتری ایجاد کند. بنابراین کسب رضایت مشتری، به صورت ظاهری، نمی‌تواند دلیل موجهی برای دریافت ایزو باشد.

3-بهبود کیفیت فرآیندها و محصولات

هبود کیفیت فرآیندها و محصولات

در این زمینه کسب ایزو ۹۰۰۱ یک امتیاز محسوب می‌شود. ایزو ۹۰۰۱ به عنوان یک استاندارد بین‌المللی الزامات یک سیستم مدیریت کیفیت (QMS) را مشخص می‌کند. همه شرکت‌ها تلاش می‌کنند تا کیفیت فرآیند و محصولات خود را ارتقا ببخشند، زیرا با این کار می‌توانند علاوه بر افزایش فروش، به سطح بالاتری از تولید برسند و ابعاد و زیرساخت‌های خود را گسترش دهند.

هرچند تعاریف متفاوتی از کیفیت وجود دارد، اما «تطابق با الزامات» و همین‌طور «مناسب برای استفاده» دو ویژگی است که کیفیت را تا حد زیادی تعریف می‌کند. تطابق با الزامات به شما می‌گوید که چقدر سیاست کیفیت شما با اهداف کیفیت‌تان تطابق دارد. هرچه قدر شما به تعریف دقیق‌تری از کیفیت برای مجموعه خود برسید، می‌توانید سیاست‌های خود را بهینه‌تر سازید. بنابراین، یک سیستم مدیریتی کارآمد به گونه‌ای طراحی شده‌ است که شرکت را در مسیر درست افزایش کیفیت قرار می‌دهد.

4-درک بهتر فرآیندهای شرکت

درک بهتر فرآیندهای شرکت

چرا گواهینامه ایزو دریافت کنیم، همیشه معطوف به توجه مشتری نیست. یکی دیگر از دلایل دریافت ایزو، می‌تواند متوجه خود شرکت و مناسبات درون‌سازمانی آن باشد. ایزو از شما می‌خواهد تا فرآیندهای شرکت خود را با استفاده از معیارهای تجاری شناسایی و توصیف کنید.

هدف از این کار، مدیریت و کنترل بهتر فرآیندهای کسب و کار است. این اهداف در هسته سیستم مدیریتی شما قرار دارند. معیارها برای درک و ارتباط عملکرد سیستم، باید در خدمت اهداف شما قرار گیرند. اگر تلاش صادقانه‌ای برای دریافت ایزو انجام دهید، به درک بهتری از فرآیندهای شرکت خود نیز می‌رسید.

5-بهبود ثبات در عملیات

هرچه قدر شما بتوانید از اختلاف و ناپایداری فرآیند در سازمان یا شرکت خود بکاهید، می‌توانید مجموعه‌ای سازگارتر داشته باشید. زمانی که محصولی با کیفیت ثابت، با ابعاد یکسان، وزن یکسان و … ارائه می‌دهید، مشتری می‌تواند به محصول شما اعتماد کند. تغییر دائم در تولید محصولات یعنی خودتان به کار و سیستم خود اعتماد ندارید! بنابراین این کار باعث کاهش مشتری می‌شود.

حالا چطور ناپایداری را کاهش دهیم؟ با افزایش کنترل بر فرآیندهای مجموعه می‌توانید به این هدف دست یابید. برای این کار باید به جمع‌آوری داده روی بیاورید و سپس با تحلیل داده‌ها به روش‌های بهبود و تنظیم آن دست یابید. دریافت ایزو به شما کمک می‌کند تا این مسیر را به خوبی طی کنید.

6-بهبود کارایی، کاهش ضایعات و صرفه‌جویی در هزینه

یک سیستم مدیریت ایزو کامل و بی‌نقص محسوب نمی‌شود. اما اگر این سیستم به خوبی اجرا شود به شرکت شما اجازه می‌دهد تا به ایده‌ال خودش نزدیک شوید. با بهبود فرآیندها، می‌توانید آن‌ها را سازگارتر کنید. این کار اجازه می‌دهد تا نظم را در کل مجموعه برقرار کنید و نتایج ملموسی به دست آورید.

با سیستم مدیریت ایزو شما می‌توانید ضایعات ناشی از بی‌کیفیتی و ناکارآمدی را به حداقل برسانید. این کار به میزان قابل‌توجهی از هدر رفتن سرمایه جلوگیری می‌کند. ناکارآمدی، نتیجه تغییرات و فرآیندهای ناسازگار است. ایزو به شما کمک می‌کند تا دامنه این تغییرات را کاهش دهید.

7-تسهیل همکاری در تجارت

تسهیل همکاری در تجارت

این واقعیت که ایزو به طور گسترده در سطح بین‌المللی پذیرفته شده است، تحقق تجارت مشترک، تحقیق و توسعه محصولات جدید را تسهیل می‌کند. استانداردسازی به شرکت شما اجازه می‌دهد تا ابعاد تجارت خود را به سرتاسر جهان گسترش دهد. در اینجا دیگر مخاطب شما به صورت بالقوه تمام انسان‌ها هستند. ایزو به شما اطمینان می‌دهد که محصولات شما با نیازهای مخاطبان در سطح جهانی سازگاری دارند.

8- کسب اعتبار بین‌المللی

همه می‌دانیم که چقدر در دنیای امروز کسب وجهه بین‌المللی از اهمیت بالایی برخوردار است. با کسب اعتبار بین‌المللی شما نه‌تنها به فروش بهتری دست پیدا می‌کنید، بلکه می‌توانید ابعاد مادی و معنوی شرکت خود را گسترش دهید. برای مثال تصور کنید محصول‌تان را هم‌زمان یک بلاگر آلمانی و یک یوتیوبر برزیلی تبلیغ می‌کنند. این تأثیرات می‌تواند برای شرکت شما بسیار مفید باشد.

سوال آخر: از کجا ایزو بگیریم؟

شرکت‌های مختلف زیادی در ایران وجود دارند که ادعا می‌کنند گواهی‌نامه‌های معتبر بین‌المللی ایزو ارائه می‌کنند. اما Q.C.B ITALIA با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با اصلاح سیستم‌های مدیریتی سازمان‌ها و شرکت‌ها، خدمات دریافت گواهینامه ایزو را برایتان تسهیل می‌کند.

نتیجه‌گیری

ما تلاش کردیم در اینجا توضیح دهیم باید چرا گواهینامه ایزو دریافت کنیم. مزایای متعددی برای دریافت ایزو وجود دارد. اما اگر یک شرکت فقط به دلیل فشار بازار به دنبال دریافت ایزو باشد، تأثیرات مخربی بر مجموعه خود وارد می‌کند و به مرور نقاط قوتش را به راحتی از دست می‌دهد.

اگر به دنبال ایزو هستید، بهتر است روی اهداف کیفی شرکت خود متمرکز شوید، برنامه‌ریزی کنید و از یک سیستم مدیریت کیفیت خوب بهره‌مند شوید. دریافت ایزو مانند صدر جدول می‌ماند. رسیدن به آن دشوار است، اما حفظ ارزش آن بسیار دشوارتر.

5/5 - (1 امتیاز)
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.