رفتن به محتوا

آنچه هر استارتاپی باید درباره مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک بداند

خانه » وبلاگ » آنچه هر استارتاپی باید درباره مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک بداند
آنچه هر استارتاپی باید درباره مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک بداند

گاهی استارت آپ‌ها، برای پایین‌آوردن هزینه‌های خود، از تعریف مدیریت منابع انسانی در شرکت خود طفره می‌روند. اما در تجارت امروز، برخورداری از یک تیم منابع انسانی خوب، کلید رشد و توسعه هر سازمان بزرگ و کوچک است. برخی از چالش‌های مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک، گاهی اوقات به‌راحتی با ابزار مناسب حل می‌شوند و برخی دیگر اما نیاز به زمان، صبر و تخصص دارند. در ادامه، چالش‌های  مدیریت منابع انسانی در استارت آپ و روش‌های غلبه بر آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

اهمیت مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک

اهمیت مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک

کارکنانْ بزرگ‌ترین دارایی هر سازمانی هستند. بنابراین در هر کسب‌وکاری، وجود بخشی که به‌طور انحصاری روی مدیریت و رفاه کارکنان کار کند، بسیار حیاتی و اجتناب‌ناپذیر است. وظیفه مدیریت منابع انسانی مدیریت کارکنان و تبدیل کارکنان بالقوه و فعلی به اعضای وفادار و متعهد شرکت است.

مدیر منابع انسانی رئیس اصلی واحد منابع انسانی است. آن‌ها برای ایجاد روابط تجاری و درک چشم‌انداز و مأموریت موسسه با بخش اداری همکاری می‌کنند. در بیشتر موارد، مدیران منابع انسانی بر توسعه، اجرا و بهبود استراتژی‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های منابع انسانی نظارت می‌کنند.

به‌عنوان رهبران تیم، آن‌ها باید بر برنامه‌ریزی، هدایت، و ارزیابی عملکرد بخش، انجام وظایفی مانند استخدام، آموزش و توسعه، عملکرد، روابط کار و سوابق کارکنان تمرکز کنند. برخی از مهم‌ترین دلایل  اهمیت منابع انسانی برای شرکت‌های کوچک عبارتند از:

1. استخدام مولد

1. استخدام مولد

استخدام و حفظ استعدادهای برتر از اولویت‌های هر کسب‌وکاری است. مدیران منابع انسانی با نظارت بر فرآیند استخدام به ساختن آینده سازمان کمک می‌کنند. آن‌ها باید با یک مدیر بخش یا سرپرست کار کنند تا در مورد یک موقعیت باز، ازجمله الزامات آن و ویژگی‌های نامزد ایده‌آل، اطلاعات کسب کنند. درنتیجه، ممکن است مجبور شوند یک استراتژی انتخاب کنند؛ مثلا ایجاد آگهی‌های شغلی داخلی و خارجی، انجام مصاحبه‌های اولیه و بررسی رزومه متقاضیان ورودی.

اگر به مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک توجه نشود، استخدام مولدی هم درکار نخواهد بود، چون بسیاری از مدیران، زمان کافی برای توجه به فرایند استخدام را ندارند. بنابراین تصمیمات استخدامی دقت و حساسیت‌های لازم را نخواهند داشت و ممکن است با جذب افراد نامناسب، هزینه زیادی برای شرکت ایجاد کنند. اما با مدیریت منابع انسانی ماهر، متخصصان منابع انسانی می‌توانند به‌طور یکپارچه فرآیند استخدام در یک سازمان را انجام دهند و در کمترین زمان استخدام منابع را با استعدادهای کیفی مولد کنند.

مدیران منابع انسانی با نظارت بر فرآیند استخدام به ساختن آینده سازمان کمک می‌کنند. آن‌ها باید با یک مدیر بخش یا سرپرست کار کنند تا در مورد یک موقعیت شغلی، اطلاعات کسب کنند.

2. آموزش کارکنان

در بالا، ما به اهمیت حفظ استعدادها برای رقابتی ماندن در صنعت اشاره کردیم. برای انجام این کار، مدیریت منابع انسانی مسئول ارائه برنامه‌هایی برای توسعه کارکنان است. این ممکن است شامل برنامه‌های توسعه حرفه‌ای، آموزش اضافی در محل کار و فرصت‌های آموزشی باشد. این مورد به کارکنان اجازه می‌دهد تا در نقش‌های فعلی خود رشد و توسعه پیدا کنند و آن‌ها را برای پیشرفت شغلی در سازمان آماده کند.

نیاز به آموزش، یکی از مهم‌ترین دلایلی است که بر اهمیت مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک تأکید می‌کنند. توجه به این امر، باعث نرخ گردش مالی کمتر، بهره‌وری بیشتر، افزایش رضایت شغلی و بهبود احساس ارزشمندی همه کارکنان می‌شود.

3. روابط بین کارفرمایان و کارکنان

3. روابط بین کارفرمایان و کارکنان

بخش منابع انسانی روابط کارفرما و کارمند را مدیریت می‌کند تا به کارفرمایان و کارمندان کمک کند تا یکدیگر را به‌عنوان مشارکت‌کنندگان متقابل در شرکت ببینند. به‌این‌ترتیب، مدیران منابع انسانی می‌توانند پویایی مثبتی بین این دو ایجاد کنند. همچنین، آن‌ها به تعیین خط‌مشی‌های شرکت و تضمین انصاف و برابری در محل کار کمک می‌کنند.

وقتی مدیران منابع انسانی در ایجاد روابط مثبت با کارکنان به‌خوبی کار می‌کنند، کارفرمایان به کارمندان خود اعتماد می‌کنند و برای ورودی آن‌ها ارزش بیشتری قائل می‌شوند و از سوی دیگر، کارمندان ممکن است بیشتر به کارفرمایان خود احترام بگذارند و از آن‌ها قدردانی کنند. بنابراین حضور مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک برای ایجاد یک فضای کاری پویا و مؤثر مهم می‌شود.

4. محیط کاری امن ایجاد کنید

مدیران منابع انسانی مسئول مراقبت از ایمنی کارکنان هستند، چه فیزیکی و چه احساسی. ازنظر فیزیکی، برای پیشگیری از خطر، آن‌ها محل کار را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند، موارد خطرساز را شناسایی می‌کنند و مطمئن می‌شوند دانش و امکانات لازم برای مقابله با خطر وجود داشته باشد.

همچنین یک مدیر منابع انسانی مسئولیت حفظ محیط‌های کاری را بر عهده دارد که احترام و حیثیت را برای همه کارکنان ترویج می‌کند و از کارکنان در برابر رفتارهایی مانند آزار و اذیت، تبعیض و ارعاب محافظت می‌کند. برای جلوگیری از خسارت‌های محیط کاری ناایمن، وجود مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک مهم است.

5. اقدامات انضباطی

شرایط انضباطی، مسائلی کاملاً ظریف و گاهی پیچیده هستند. ازاین‌رو، مدیران منابع انسانی باید بدانند که چگونه در این موقعیت‌ها منصفانه برخورد کنند و با پیدا‌کردن راه‌حل‌های مؤثر، محیط شرکت را سالم نگه ‌دارند. برای انجام این کار، آن‌ها باید یک‌ روند انضباطی روشن ایجاد کنند؛ اخطارهای کتبی و افزایش شدت تنبیه با تعلیق یا تنزل رتبه، ازجمله مواردی است که می‌توان در این راستا از آن‌ها نام برد.

عدم مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک می‌تواند شرکت شما را با انواع مسائل حقوقی مواجه کند. مسائلی که عدم توجه به ‌آن‌ها بدنامی و جریمه سنگین شما را به‌همراه دارد.

6. مزایای کارکنان

نظارت مستمر و تضمین رفاه کارکنان، نویدبخش یک رابطه سالم با کارکنان است، چیزی‌که بدون توجه به استاندارد مدیریت منابع انسانی امکان‌پذیر نیست. مدیریت منابع انسانی نه‌تنها مزایا را مدیریت می‌کند، بلکه سوء‌استفاده یا عدم‌تعادل در استفاده از منافع را هم در نظر می‌گیرد. مثلاً اگر کارمندی بیش‌ازحد مرخصی گرفته باشد و یا در استفاده از منابع شرکت، زیاده‌روی کرده باشد، بخش منابع انسانی باید با آن برخورد کند.

توجه به امنیت اجتماعی و جلوگیری از بیکاری کارمندان در کنار ارائه بیمه درمانی و مرخصی،‌ ‌از وظایف هر کسب‌وکاری در قبال کارکنانش است؛ مدیر منابع انسانی باید بر وجود این موارد نظارت کند.

بهترین شیوه‌های مدیریت منابع انسانی در استارت آپ

بهترین شیوه‌های مدیریت منابع انسانی در استارت آپ

همان‌طور که در بالا دیدید، مدیرت منابع انسانی کاری پیچیده و چندوجهی است. بااین‌حال، مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک گاهی چالش‌برانگیز می‌شود، چون آن‌ها بودجه یا منابع لازم برای استخدام یک متخصص یا بخش اختصاصی منابع انسانی را ندارند. با شرکت در دوره مدیریت منابع انسانی می‌توانید خودتان را به آخرین روش‌های مدیریت مجهز کنید.

در ادامه برخی از بهترین روش‌هایی را که کسب‌وکارهای کوچک می‌توانند برای مدیریت کارکنان خود انجام دهند، معرفی می‌کنیم.

1. کتابچه راهنمای کارکنان را تهیه کنید

1. کتابچه راهنمای کارکنان را تهیه کنید

برای مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک، وجود کتاب راهنمای کارکنان ضروری است. این راهنما شامل تمام خط‌مشی‌ها و رویه‌های محل کار شماست و می‌تواند برای کمک به استخدام، حفظ و مدیریت بهتر کارمندان کمک کند. برای مثال فهرست مطالب این کتاب می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • بیانیه مأموریت شرکت
  • خط‌مشی در مورد حضور و وقت‌شناسی
  • سیاست درگیری با سایر کارکنان یا مشتریان

در نظر داشته باشید راهنمایی که تهیه می‌کنید باید کل چرخه زندگی کارمند را از استخدام تا جدایی پوشش دهد.

2. یک استراتژی منابع انسانی مشخص ایجاد کنید

داشتن استراتژی برای مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک بسیار مهم است. بنابراین به این فکر کنید که اهداف شما ازنظر منابع انسانی چیست و چگونه می‌توانید به آن‌ها دست پیدا کنید. اگر چشم‌انداز یا هدف روشنی وجود نداشته باشد، احتمالاً راه‌حل‌های شما در برخورد با مسائل به شکست می‌رسند، چون دورنمای شرکت در این تصمیم‌گیری‌ها لحاظ نشده است.

3. ارتباط مؤثر برقرار کنید

داشتن ارتباطات مؤثر کلید هر استارت آپ موفقی است. برای انجام روان کارها، تنها استخدام افراد کافی نیست، باید محیطی ایجاد کنید که در آن همه احساس راحتی کنند و بتوانند به‌طور صادقانه با یکدیگر در ارتباط باشند.

4. فرهنگ شرکتیِ مثبت‌نگر را پرورش دهید

4. فرهنگ شرکتیِ مثبت‌نگر را پرورش دهید

فرهنگ شرکت، بازتابی از ارزش‌های شرکت شما و نگرش آن نسبت به کارکنان است. بهترین راه برای تقویت فرهنگ شرکتی مثبت، استخدام افرادی است که با مانیفست مأموریت شما مطابقت داشته باشند. برای مثال استخدام فردی که تجربه کاری خوبی دارد، اما اخلاق او با فرهنگ کاری شما سازگار نیست، برای موفقیت کلی کسب ‌و کار کوچک شما مضر است.

5. عملکرد را به‌طور مؤثر مدیریت کنید

مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک با استفاده از بعضی نرم‌افزارها راحت‌تر انجام می‌شود. برای مدیریت مؤثر، از نرم‌افزار مدیریت عملکرد استفاده کنید تا مطمئن شوید که نیازهای کارکنان خود را برآورده می‌کنید. برای این کار:

  • اهداف را مشخص و پیشرفت آن‌ها را دنبال کنید تا بتوانید به‌موقع موانع را شناسایی کنید.
  • مرتباً از کارمندان خود نظرسنجی کنید تا بفهمید در مورد محیط کار، فرهنگ شرکت و غیره چه فکری می‌کنند.
  • با ایجاد برنامه‌های توسعه کارکنان که بر مهارت‌ها و زمینه‌های رشد خاص برای هر کارمند تمرکز دارد، استعدادها را توسعه دهید.

بنابراین مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک، در رشد و موفقیت آن‌ها تأثیر زیادی دارد. مهم است که در مورد قوانین و مقررات استخدامی به‌روز باشید و در مورد قوانین و مقررات جدید، ازجمله قوانینی که در حال تکمیل هستند، تحقیق کنید.


سؤالات متداول :

مدیریت منابع انسانی در کسب‌وکارهای کوچک چیست؟

مدیریت منابع انسانی به شما کمک می‌کند کارکنان خود را مدیریت کنید. استخدام، مدیریت عملکرد، توسعه کارکنان و ارتباطات مؤثر از مهم‌ترین وظایف این بخش است

چگونه منابع انسانی را در یک کسب‌وکار کوچک پیاده‌سازی کنیم؟

تهیه کتابچه راهنمای کارکنان، مشخص‌کردن یک استراتژی منابع انسانی واضح، تلاش برای برقراری ارتباط مؤثر در شرکت و پرورش فرهنگ شرکتی مثبت ازجمله کارهایی هستند که باید انجام دهید.

چرا مدیریت منابع انسانی برای کسب‌وکارهای کوچک مهم است؟

منابع انسانی مسئول اطمینان انطباق فرایند استخدام‌ شرکت با قوانین استخدام کشور است. آن‌ها همچنین وظیفه حفظ کارکنان، آموزش کارکنان و حمایت از پیشرفت حرفه‌ای آن‌ها را بر عهده دارند.

به این مطلب امتیاز دهید
qcb_power_user

qcb_power_user

Leave a Replay

بدون دیدگاه، دیدگاه خود را در زیر اضافه کنید!


افزودن دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درباره ما

شرکت Q.C.B ITALIA، یکی از شرکت‌های ارائه‌دهنده گواهینامه‌های بین‌المللی از ایتالیا است. این شرکت با شعار کمک به مشتریان برای افزایش بهره‌وری و با استفاده از سیستم‌های مدیریتی، فعالیت‌های مختلفی در جهت ارائه گواهینامه‌های ایزو در بخش‌های مختلف صنعتی و خدماتی انجام می‌دهد.

آخرین مطالب

برای دریافت خبرنامه QCB ایمیل خود را وارد کنید.